23 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

şe Pele 5 Sahife 2 AKŞAM 23 Eylül 1038 Son dakika Pragdaki İngilizler şehri terketmeğe başladılar Londra 23 — İngiltere sefaretinin tavsiyesi üzerine Pragdaki İngilizler şehirden ayrılmağa başlamışlardır. Bunlar tayyare ile Almanyaya gidiyorlar. Oradan da İn- giltereye hareket edeceklerdir. Sefaret memurlarının zevce- leri hususi bir tayyare ile hareket etmiştir. Dünkü görüşme B, Hitler Gekoslovakyada vaziyetin Almanyanın lâkayd kalmasına imkân bırakmadığını söylüyor İngiliz Başvekili, Almanyanın Çekoslovakyada müdahalesinin büyük tehlikeler doğuracağını bildirdi Paris 23 — Ajans Havas muhabi- rinin Godesbergden aldığı malüma- ta göre dün İngiliz Başvekili şu tek- Mflerde bulunmuştur: Çekoslovakya- da nüfusun yüzde ellisinden fazlası | Alman olan yerlerin Almanyaya geç- mesi, buradaki Çeklerle Çekoslovak- yada kalacak Almanların mübade- lesi, hudud tayini ve mübadele İçin beynelmilel bir komisyon teşkili ve a$keri tedbirlerin bırakılması. Alman Başvekili, Leh ve Macar ekalliyetlerinin Lehistan ile Macaris- tana ilhakından bahsetmiştir. Hit- ler, Çekoslovakyanın yeni hududu için teminat vermeği de kabul etme- mış ve Çekoslovakyadaki vaziyetin Almanyanın lâkayd kalmasına im- kân bırakmadığını söylemiştir. İngiliz Başvekili, Almanyanın Çe koslovakyada bir müdahalesinin do- ğuracağı tehlikelerden bahsetmiştir. | ei yiti bu sabah devam edile- “vali ve Varşovada nümayişler Londra 23 — Dün gece burada bü- yük bir nümayiş yapılmış, nümayiş- çiler Başvekâlet dairesi önüne gide- rek «Çambörleyn istifa etsin; Giye bağırmışlardır. Varşova 23 — Dün gece burada büyük bir nümayiş yapılmış, 150 bin kişi nümayişe iştirak etmiştir. Nü- mayişçiler «Teçen'i almak için emir verin» diye bağırmıştır. Südetlerin işgal ettikleri yerlere asker gönderilmiş Berlin 23 — Alman istihbarat ida- resinin tebliğine göre yeni Çek hükü- meti, Südetlerin karakolları işgal et- tikleri yerlere asker göndermiştir. Bunlar ateş açmışlar ve muhtelif yer. de 50 kişi ölmüştür. Almanya, Ukraynaya doğru bir koridor vücude getirmek istiyormuş Ay başına kadar Südet arazisinin işgalini, Bens hükümetinin çekilmesini de talep ediyormuş F.ansız gazeteleri “ Almanya yeni isteklerde bulunursa ağır hata işler, diyorlar Paris 22 — Oeuvre gazetesi yazı- yor: «B. Hitler Gödesberg'de İngi- liz Başvekline, Alman askerlerinin nihayet ay başını kadar Südet ara- zisine girmesi lâzım geldiğini bildire- çektir. Fazla olarak, intizamı muha- faza hususunda kabiliyelsizlik gös- terdiğini ileri sürerek, Benes bükü- metinin istifasını istiyecektir. B. Hitler bundan sonra Çekoslo- vakyanın yeni hududları hakkında İngiltere ve Fransanın teminat ver- mesine muanz olduğunu bildirecek- tir. Bunun mânası Alman genişle- mnesi için bir saha olan orta Avrupe- da İngiltere ve Fransanın hiç bir alâkaları kalmadığıdır» Figaro gazetesi, Berlinden aldığı bir telgrafa atfen Hitlerin yeni iddiş- larda bulunacağını yazıyor. Hitlerin bu iddiaları Çekoslovakyada Okray- nalarla Selvakların oturdukları yer- lere dairdir. Paris 22 (A.A.) — Epogue gazetesi raynaya doğru kendisine bir yol teş- kil edecektir.» Paris 22 (A.A) — Fransız gazete- leri, Çek meselesile meşgul olmakta berdeyamdır. Fiyaro gazetesi diyor Xi; fırkanın tazyiki altında zorla kabul ettirilmiş olan müzakereler, dünya Evet, meseleye nihayet vermenin za» manı gelmiştir. Fakat iki büyük de- mokrasiye yükletilmiş olan mihnet- ler, tahammül edilecek dereceyi aş- muştar.» Pöti Pariziyen gazetesinden: «Son dakikada Godersbergde, her şeyi teh- Mkeye düşürecek olan yeni bir takım metalip ileri sürülmemesi lâzımdır» Ekselsiyor diyor ki: «Almanyayı kak kındırmak için 1918 hezimetinden bir manivela gibi istifade etmiş olan 'B. Hitler, yeni mutalebat ile Fransa ve Almanyayı tezlil edebileceği ka- naztinde bulunacak olursa pek ağır bir hata işlemiş olur.» Le Repüblik de şöyle yazıyor: «B. Hitler yeni bir takım İstekleri ileri sürecek olursa dün tefrika halinde bulunan Fransa, harbden mesul olan Almanya karşısında müttehit bir ha- le gelecektir.» Bir vapur Kanlıcada karaya o! ui 80 bin küo benzin yüklü olarak Köstenceden Selâniğe gitmekte olan Sahra adındaki vapur Kanhcada ka- raya oturmuştur. Vapur Şirketi Hay- riye kaptanlarından Hayri kaptanın yalısma bindirmiş ve binâyı harab et- ber halde bulunan yirmi beş | miştir. ii e ün İspanyanın mühim bir teklifi Bütün ecnebi gönüllülerin geri çekilmesini kabul ediyor Cenevre 22 — Milletler Cemiyetinin dünkü toplantısında İspanya başve- kili B, Negrin bir nutuk söyliyerek İspanyada hükümetçiler saflarında bulunan ecnebilerin geri çekilmesi için Milletler Cemiyetinin himayesi altında beynelmilel bir komisyon teş- kilini teklif etmiştir. B. Negrin 10 temmuz 936 dan sonra İspanya tebii- yetine geçmiş olanların bile İspanya- | dan çıkarılmasını kabul etmektedir. Hükümet buna mukabil Frankocular tarafından bir şey istememektedir. Bu hareket İspanya İşlerinin sulh yolile halline doğru bir adım telâkki ediliyor. Cebelittarık 22 (A.A) — Franko kıtalarına mensup takriben 6000 kişi pazar günü havan topları, mitralyöz- ler, bombalar ve cephane yüklü iki büyük gemi ile Algesiras'lan Ceuta'ya hareket etmiştir. İçi asker yüklü gemiler bugün arka İ arkaya Ilmandan gitmektedirler, 'Te- tuan ile Tünca arasındaki hududun 18 eylülden itibaren kapandığı söy- Jenmektedir, Ceuta'da büyük bir he- yecan hüküm sürdüğü bildirilmek- tedir. Patriya transatlantiğinde bir süvari ambara düşerek yaralandı İzmir 22 (Telefonla) — Bu sabah llmanımıza gelen Fransiz bandıralı Patriya transatlantiğinde ikinci sü- yari Bretan, birinci mevkie geçerken 10 metreden ambara düşmüştür. Bre- tan başından ağır surette yaralanmış ve tedavi edilmek üzere hastaneye kaldırılmıştır. Seyyahler için yeni broşürler bastırılıyor Belediye, şehrimize gelen seyyahle- rin şehrimizi yakından tanımalarını te-| min etmek üzere yeni bazı broşürler | bastırmağa karar vermiştir. Bu broşür.| Jerden biri, Taksim ile Beyazıd arasın- daki caddelere, sokaklara aiâ resim- lerle icap eden tefsilâtı ihtiva ede. cektir. Bu suretle seyyahler, şehri do. Jaştıkları zaman kâfi derecede mald- | | mat alacak bir rehbere malik olacak- lardır. Fransız kabinesi Bazı nazırların istifası haberi doğru değil Paris 23 — Kabine âzasından bir kısmının istifa ettiği hakkında bir şayin çıkmıştır. Bu şayianm aslı yok- tur. Başvekil vaziyet hakkında ekseriyet, fırkaları mümessillerile görüşmüş- tür. Fransız ve İngiliz sosyalistleri arasında müzakere Paris 23 — Fransız sosyalist partisi delegeleri dün Parise gelen İngiliz amele partisi mümessillerile bir kon- ferans akdetmişlerdir. Yapılan müza- kerede iki tarafın düşüncelerinin ta- mamen bir olduğu görülmüştür. Belçika parlâmentosu toplanacak mı? Brüksel 22 (A.A.) — Salâhiyettar bir membadan bildirildiğine göre, parlâmentonun fevkalâde olarak içti. ma etmesi hakkında hükümet tara- fından henüz hiçbir karar ittihaz edilmiş değildir. Amerika hava kuvvetleri baş- kumandanı bir kazada öldü Vâşington 22 (A.A.) — Amerikan hava kuvvetleri başkumandanı gene. ral Westover'in Los Angeles civarında yukubulan bir tayyare kazası netice. sinde öldüğü harbiye nezareti tara- fından bildirilmektedir. 1901 de nefer olarak hava kuvvetle. ri hizmetine giren mumaileyh 1936 senesindenberi başkumandan olarak vazife mi ai, İ Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Macaristan 2 ile Polonya Çekoslovak hükümetine birer nota verdiler Almanlara yapılan muamelenin Macarlar ve Polonyalılar için de yapılması isteniyor Leh hududundeaki halk arasında büyük bir sabırsızlık var Varşova 22 (A.A.) Pat ajansı tebliğ / ediyor: Polonyanın Prag orta elçisi Çekoslovak Hariciye Nezaretine bir nota vererek, hükümetinin Alman ekalliyetlerine yapılacak muamelenin aynen Polonya ekalliyetlerine yapıla" cağı ümidini izhar etmiştir. Notada, vaziyetteki değişiklik dola- yısile Çekoslovakyadaki Polonya ekal. Jiyetlerine dair 1925 te akdedilmiş olan Polonya - Çek mukavelesinin artık tatbik edilemiyeceği ve binaenaleyh Polonyanın mezkür mukaveleyi fes- hettiği de bildirilmektedir. Budapeşte 22 (A.A.) — Macarista- nın Prag sefiri, bugün B. Kroftaya bir nota vererek Macar ekalliyeti hakkın- da Südet Almanlara yapılan muame- lenin aymının yapılmasını istemiştir. Macaristan ve Lehistanın isteklerine itiraz Paris 22 (A.A) — Pöti Parizyen gazetesi Lehistan ve Macaristanm Çekoslovakyadaki ekalliyetleri hak- kındaki isteklerine itiraz ediyor. Övr ve Figaro gazeteleri de ayni surette mütalâa serdetmektedirler. Komünist Umânite gazetesi bu vesile ile Fransız hükümetine şid- detle hücumlarına devâm etmekle dir. Londra 22 (A.A) — Deyli Tele. graf gazetesi, Lord Halifaks'ın Lehiş- tan ve Macaristanın Çekoslovakya» daki bu iki memlekete ait ekalliyet- ler hakkındaki isteklerine menfi ce- vap verdiğini ve bunun daha sonra belki mümkün olacağı mütaldasını | bildirdiğini yazıyor. Ukraynanın talebi Cenevre 22 (A.A) — Ukrayna matbuat bürosu tebliğ ediyor: i Eski Ukrayna milli hükümetinin | reisi, B. Hitler'e Nevil Çambörleyn, Mussolini ve Daladiyeye bir telgraf göndererek Karpattaki Ukraynalı halka da Çekoslovakyadaki diğer mil- letlerin istifade edeceği hakların ve- rilmesini rica etmiştir. Ğ Budapeşte 22 (AA) — Naib Hor- thy, Almanya seyahatinden bu sabah avdet gitmiştir. Çekoslovak elçiliği önünd nümayişler Varşova 22 (A-A.) — Buradaki Çe koslovak elçiliği önünde halk nüma- yişlerde bulunmuş ve Polonyalılurla meskün toprakların Polonyaya ilha- kını istemiştir. Birkaç gündenberi po- Mis müfrezelerinin muhafazası siltın- da bulunan elçiliğe hiçbir taarruz ol- mamıştır, Ayni zamanda halk, Macar elçiliği önünde de muhabbet tezahüratında bulunmuştur. yn 22 (A.A) — «Polonya - Çekoslovak hududu-: Polonya tara- fından vaziyetinin tesbiti istenilen ve Olza nehri ile hudud tarafından ikiye bölünmüş olan yarı Polonyalı, yarı Çek Ciezsyn şehri intizar içindedir. Fransız - İngiliz tekliflerinin Çekos- lovakya tarafından kabulündenberi Clezsyn Silezyasını Polonyaya fhakı- nı istiyen hududun her iki tarafında- ki Polonya ahalisi gittikçe artan bir sabırsızlıkla neticeyi beklemektedir. Ciezsyn'in Polonyalılarila meskün kısmının belediyesi, dündenberi halkı manevradan avdet eden Polonya kıta- larını selâmlamağa davet etmektedir. Dün beklenen bu kıtaların muva- salatı yarına tehir edilmiştir. Londra 22 — Ortaya yeni bir hâdi- se daha çıkmıştır: Polonya ve Maca- ristan mümessilleri, lord Halifaks'a Polonyalı ve Macar ekalliyetlerinin Südet Almanlarla ayni zamanda ayni muameleye tabi tutulmaları lüzumu- nu anlatmışlardır. Leh gönüllüleri Teçen Jandarma karakolunu işgal ettiler Çekoslovak hükümeti: “Hükümet otoritesi edilecektir, diyor herhalde muhafaza edi Londra 23 — Varşovadan gelen bir telgrafa göre Leh gönüllüleri dün Çe- koslovakyada'Teçen jandarma kara- kolunu işgal etmişlerdir. Prag 22 — Cumhurreisi Benes rad- yoda bir nutuk söylemiş ve demiştir ki: «Müşkül günler geçiriyoruz. Fakat istikbalden korkmak için sebeb yok- tur. Harb etmek lâzım gelirse kanımı. zın son damlasına kadar çarpışaca- gız. Hasımlarımız hâdise çıkarmamı- zı bekliyorlar. Buna meydan verme. vaziyete hâkim olduğu, hükümet oto- ritesinin herhalde muhafaza edilece- #i bildirilmekte ve Maryenbadın Sü- det gönüllüleri tarafından işgal edil- diği haberinin aslı olmadığı haber ve- rilmektedir. Almanya teminat vermiyor Lonüra 23 — Buraya gelen haber- lere göre Almanya Çekoslovakya- nın tayin edilecek yeni hududları | için teminat vermeği kabul etmemek- | tedir. Londra 23 — Çekoslovakyadaki Leh ve Macar ekalliyetlerinin Lehsi- tan ile Macaristana ilhak edilmesi için bu iki hükümetin sefirleri dün teşebbüste bulunmuşlardı, Hariciye “Nazırının sefirlere bu meselenin son- ra halli kabil olabileceğini söylediği rivayet ediliyor. Danimarkada bir nümayiş Kopenhag 23 — Danimarkadaki Al. man ekalliyeti Südetler lehinde ve Çekoslovakya glehinde bir nümayiş yapmıştır. Filistinde vaziyet Arablarla İngilizler arasında mamalara iğ Kudüs 22 (A.A.) — Dün Araplar. la İngiliz asker ve polisi arasında Tiberias civarında mühim bir müsa- deme vuku bulmuştur. Araplar ev- velâ çekilerek takviye almışlar sonra yeni bir müstdeme daha olmuştur. Resmi bir tebliğe göre dört Arap öl- müştür. Ramel civarında iki Arap ve bir Yahudi cesedi bulunmuştur. Gazede bir İngiliz neferi ağır su- rette yaralanmıştır. Resmi bir tebliğe göre, son günlerdeki tevkifatı Araplar protesto için Hayfada umumi grev ilân etmiş lerdir. Kudüs 22 (A.A.) — Araplar Jeri- binalarını ateşe vermişlerdir. Hebron, civarında bir Arap ölmüştür. Nablus yakınında bir Arapla oğlunun cesed leri bulunmuğlur. zilleri