24 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

kabulünü istemişti, keceğini bildirmiştir. Prag 24 — Umumi seferberlik mi cibince 40 yaşına kadar herkes der- hal kışlalarına iltihak edecektir. Bey- girlere, arabalara, husust otomobil. lere ve tayyarelere vazıyed edilmiştir. Hava seferleri, tatil edilmiştir. Aske- ri haberler şiddetli sansüre tâbidir. Radyo, kati dakikanın geldiğini, her- Kesin vatana hizmet için hazır bulun- masını bildirmiştir. Prag 24 — Çekoslovakyadaki Fran- - sz heyeti reisi general Foşe Fran- sız ordusundan İstifa etmiştir. Çek ordusunda vazife kabul edecektir. Dahiliye nezareti Rodo Pravo adın- daki komünist gazetesini kapatmış- tır. Macar ordusu harekete geçerse.. Bükreş 24 — Rumen mahafili Po- Tonyanın oÇekoslovakyadaki Lehler hakkındaki teşebbüsünü iyi karşıla” zamanda yapıldığı söyleniyor. Macaristanın teşebbüsü de iyi gö- rülmemiştir. Macar ordusu Çekoslo- ipek böcekçiliği Tohum yetiştirmek, satmak, © mübadele vesaire devlet kontrolü altına giriyor Ankara 23 (Telefon) — Hüküme- tin ziraat maddelerinin ıslahı ve mil- M mahsul kalitelerinin yükselmesi hakkında hazırlamakta olduğu seri kanun projelerinden ipek böceği ka- nunu projesi, Kamutayın tatil devre- sine girmesinden birkaç gün evvel, maliye encümeninden o geçerek kati şeklini almış bulunmaktadır, Proje, ipek böceği tohumu yetişti- rilmesi, satılması, mübadelesi, her hangi bir suretle başka ele geçirilme- #ini, Ziraat Vekâletinin idare ve kon- rolü altına vermekte ve bu kanun © hükümlerine tabi kılmaktadır. İpek böceği tohumu yetiştireceklerin yük- sek veya orta ziraat okulları ve liseler- de tahsilini bitirmiş olup Türkiyede ipek böcekçiliği enstitüsünde, müd- deti Ziraat Vekâletince tesbit olunan kursa devamla imtihan yermiş olms- ları, veya ipek böcekçiliği müessese- lerinde en az bir sene müddetle mü- dür veya üç sene teknik memuriyet- te çalışmış olmaları şarttır. Bu şartları haiz olanlardan tohum yetiştirmek istiyenler, her yılım mart- Ayı sonuna kadar bir arzuhal ile bü- Yundukları mıntakalardaki ipek bö- © cekçiliği müessese müdürlüğüne mü- © racaat edecek ve O yıl içinde ruhsat tezkeresi alacaklardır. Mahalli idareler umum mü- dürü Avrupadan dönüyor Ankara 23 (Telefonla) — Avru- pada tedkik seyahati yapmakta olan mahalli idareler umum müdürü B. Faik Ankaraya dönmek üzere Paris- ten hareket etmiştir. i mamıştır. Bu teşebbüsün fena bir | Son dakika Polonyanın teşebbüsü Leh ekalliyeti hakkındaki notaya cevab istedi Varşova 24 — Polonyanın Prag sefiri dün Çekoslovakya Hariciye nezareti nezdinde yeni bir teşebbüste bulunmuş ve 21 Eylül tarihli notasına cevap istemiştir. Bu notada Polonya hükümeti Çekoslovakyadaki Leh ekalliyetinin diğer ekalliyetlere verilen haklardan istifade etmesini, yani Alman ekalliyeti Almanyaya iltihak ederse Leh ekalliyetinin de Polonya ile birleşmek hükkının Çekoslovak Hariciye nazırı, kabinenin değişmesi yüzünden cevabın geci- Çekoslovakyada büyük hazırlık yapılıyor Beygirlere, otomobillere, arabalara vazıyed edildi, sansür kondu vakyaya taarruz ederse Küçük İtilâf paktının ortaya çıkacağı söylenmek tedir. Almanyanın istekleri Paris 34 — Berlinden gelen haber- lere göre Almanya şu isteklerde bu- Tunmuştur: 1 - Nüfusunun yüzde yetmiş beşi Alman olan Südet mın- takalarının 8 gün içinde işgali, 2 - Diğer Alman mıntakalarında plebisit yapılması, 3 - Çekoslovakyada kala- câk Almanların Almanyaya geçecek Çeklerle mübadelesi, 4 - Yeni Çek hu- dudlarını garanti meselesine gelince, Almanya, Macaristan ve Polonya ka- bul etmedikçe bu hususta garanti veremez. Bu son kayıd Almanya ta- rafından Macar ve Leh taleblerinin kabulü demektir. Fransa yardım edecek mi? Paris 24 — Başvekil B. Daladier dün akşam kendisini ziyaret eden sol denah ferkaları mümessillerine, Çe- koslovakya kendisi sebep olmadan | bir faarruza uğrarsa Fransanın ara- daki muahede mucibince yardım edeceğini söylemiştir. Haliçie bir müsademe Bir motör 7 numaralı Haliç vapuruna bindirdi, vapur hasara uğradı .Dün akşam, Haliçte bir müsademe olmuştur, Kâzım kaptanın idaresin- deki yedi numaralı vapur, Fener is- kelesi yakınlarına sırada; ar- kasından son süratle bir motörlü ge- minin üzerine doğru geldiğini gör müş, bu vaziyet dahilinde motörün lâzımgelen manevrayı yapmasını bek- lemiştir. Fakat «Mesud: isimli motör her nedense bu manevrayı yapmamış ve Haliç vapurunun birinci mevki salo- nunun arka tarafına yüklenmiştir. Bu yükleniş neticesinde vapurun arkası bir hayli hasara uğramış, yol- cular telâş ve heyecana kapılmışlar, nihayet vapuru Fener iskelesine ya- naştırmak mecburiyeti hasıl olmuş” tur. Burada zabıta haberdar edilmiş, motörün makinisti Mustafa yakalana- rak hakkında kanuni takibata giri- şilmiştir. Şehir meclisi azalığı için namzedlerin yoklaması Şehir meclisi için Halk partisi ta- rafından gösterilen namzedlerin par ti teşekkülleri tarafından yoklama- larının yapıldığını yazmıştık. Dün Sayer, Üsküdar, Fminönü kazaları- nın yoklaması yapılmıştır. Bugün de Eyüp ve Beykoz kazalarından göste. rilecek namzedlerin yoklamaları ta- mamlanacaktır. Bütün yoklamalar 27 Eylüle kadar tamamlanacaktır. B. Aşir Ankara 23 (Telefonla) — Tahran büyük elçiliği memurlarından B. Âşir * — Isveçin ihtiyat tedbiri Stokholm 23 (A.A.) — Yakında terhis edilecek olan bir kısım efradın si- lâh altında bırakılmalari- na karar verilmiştir. Dün yeniden yağmur başladı Kısıklıda bir ağaca yıldırım düştü, yangın çıktı, itfaiye ateşi söndürdü Dün öğleye doğru hava kapanmış ve yağmur yağmağa başlamıştır. Yağmur bir saat kadar şiddetli bir şekilde devam etmiştir, Öğleden son- ra bir aralık hava açmak istidadı gösterirken dörtten sonra yeniden yağmur . Dün sabahki yağmur esnasında Kısıklıda Süreyyapaşa korusunda bir çam ağacına yıldırım düşmüş ve bu yıldırım bir yangın çıkarmıştır. Hâ- diseden haberdar olan Kadıköy it- falyesi koruya giderek ateşin geniş- lemesine mâni olmuştur. 5 Yeşilköy rasad merkezinden aldı- gımız mslümata nazaran dün hava, Akdeniz kıyılarile cenubi şarki mın- takasında kısmen bulutlu, diğer mıntakalarda fazla bulutlu ve yer yer yağmurlu geçmiştir. Rüzgâr, Şi- mali Karadeniz havalisinde kuvvetli, diğer mıntakalarda orta şiddetle €s- miştir, İstanbulda hava kapalı ve yağmur- Tu geçmiş, rüzgâr şimalden saniyede 5 Mâ 8 metre süratle esmiştir. Saat 14 de İstanbulda hava tazyiki 760,2, sıcaklık gölgede 20,8 derece idi, Yüğ- mur eşpasında hararet 12,1 dereceye kadar düşmüştür. Bir duvar yıkıldı Dün gece sıkı surette devam eden yağmurların tesirile, Bomontide kırk dördüncü ilk mekteb başmuallimi B. Nurinin evinin yân duvarı yıkılmıştır. Nüfusça zayiat yoktur. Nafialılar mahallesi Beş yüz evlik mahalle Gazi enstitüsü civarında kurulacak Ankara 23 (Telefonla) — Nafıa Vekâletinin de, memurları için 500 ev yaptırmağa karar verdiğini bildir- miştim. Bu beş yüz evlik mahalle Gazi enstitüsü civarında kurulacaktır. Yeni mahallenin avan projesi ha- urlanmıştır, Evlere, arazi vaziyetine göre bahçe bırakılmağa çalışıla- caktır. Vekâlet, evlerin mümkün olduğu kadar ucuza omaledilmesini baş prensip olarak kabul ettiğinden, müsait bir formül aramış ve Devlet Demiryolları tekaüd sandığı İle Zira- at Bankası arasında bir anlaşma Yya- pılması muvafık görülmüştür, İnşa- nın bu iki müessese tarafından finan- se edilmesi ucuz krediyi temin &de- cek, dolayısile evlerin maliyeti bu günkü şartlar içinde en muvafık had- de olacaktır. B. Muammer Eriş bugün şehrimize geliyor Ankara 23 (Telefonla) — İş ban- kası umum müdürü BR. Muammer Eriş bu akşamki ekspresle İstanbula hareket etmiştir. Gölcükte imar faaliyeti Gölcük (Akşam) — İki sene evvel kaza teşkilâtı yapılmış ve yeniden modem bir şehir kurulmakta olan Gölcükte Belediye dairesi binasının temelatma töreni 19/9/938 pazartesi günü kiymetli saylavlarımızdan bay İhsan Toksöz, Deniz fabrikaları umum müdürü albay Mustafa Sağlam ve kaza kaymakamı Mahmud Hivsi ile bir çok askeri erkân ve memurların huzurlarile yapılmıştır. 20 metre ge- nişlikteki hükümet caddesi, hükü- met ve Belediye dairesi önündeki Cümhuriyet meydanlığına aid nok- sanlar Cümhuriyet bayramına kadar tamamlanacaktır. 24 Eylül 1938 Çekoslovakyada dahili moratoryom ilân edildi Alman gazeteleri yeni Çek Kabinesi için “Bolşevik bir harp Kabinesi,, diyorlar Prag 23 (A.A.) — Çeteka ajansı te- | tap etmekte olduğu diğer unsurların da diyata moratoryom ilân edileceği hak- kındaki haberin tamamile doğru ol- madığını bildirmektedir. Moratoryom yalnız 21 eylülde Çek vatandaşlarının elinde bulunan mevduata şamil ola- caktır. Moratoryomun hiç bir veçhile ecnebilere ait tediyata şümulü yok- tur, Halkı sülüna davet Prag 23 (A.A.) — Aşağıdaki resmi tebliğ neşredilmiştir: «Çekoslovak hükümeti, B. Çambör- Jeyn'den bir mesaj almıştır. Bu me- sajda memleketin her tarafında ve bilhassa ahalisi Südet olan yerlerde hâdişeler zuhuruna sebebiyet verebile- cek her türlü harekâllan çekinilmesi taleb edilmektedir. Bu mesaj, herkese ve bilhassa Almanlara hitab etmek. tedir. Bu gibi hâdiseler, ne Çekoslo- vak hududları dahilinde, ne de öbür tarafta vukua gelmemek icab eder. Hiç şüphesiz Çekoslovakya bu kabil hâdi- selerin ve şüpheli mahiyette müdahale- lerin yukubulmaması için elinden ge- Jeni yapacaktır, Çekoslovak hükümeti, bu münase- betle kendisinin halkı sükün ve inti. zama davet etmiş olduğunu hatırlatır. Hükümet, İngiliz - Alman müzakerele- rinin haleldar olmaması için elinden geleni yapacaktır. Çekoslovak hükü- meti, B. Çambörleyn'in kendilerine hi- âyni veçhile hareket edeceklerini ümid eder. Orduya beyanname Prag 23 (A.A.) — Reisicümhur B. Beneş ve eski Harbiye Nazırı B. March» nik, orduya hitaben bir beyanname meşretmişlerdir. Bu beyannamede e cümle şöyle denilmektedir: «Askerler, millet ve bütün halk devle- tin ağır kaygularına vakıflırlar, Ecnebi propagandası, milletin müzakerat ic- yasına memur oları mesul unsurlar hakkındaki itimadını baltalamak için bu kaygulardan istifade etmektedir. Bu müşkül devrede endişe içinde bu» Yunan halk, orduya güvenmekte ve onu milletin ve devletin nigehbanı âddet- mektedir. Her ihtimal karşısında or- du, milletin itimadını tatmin edecek ve reisicümhurun yanıbaşında âzım- kâr, kuvvetli ve disipline tamamile sa- hip olduğu halde mevki alacaktır» Südet mıntakasını yeniden işgal Asch 23 (A.A.) — Çek kıtaatı, bu sabah erkenden Südet mıntakalarım yeniden işgale başlamışlardır. Bu kı- tantm Çek - Alman hududuna doğru ileri hareketi, Franzenbaad'a takriben | 800 metre mesafede âcilen takviye kı. tantı göndermekte olan serbes Südet kıtaatı tarafından tevkif edilmiştir. Mölelinde mühim hadiseler Şeriada ziraat istasyonunu, polis merkezini, gümrük binasını yaktılar Basım istihlâk kooperatifi Ana mukavele tasdik edildi, 50 bin liralık kredi temin olundu Kudüs 23 (A.A.) — Asiler, Şeriada- | — Basın Kurumu başkanlığına gelen ki Ziraat istasyonu, polis merkezi ve gümrük binasile Beytüllahim telefon merkezini yakmışlardır. Saffad civarında kuvvetli asi müf- rezelerile üç tayyarenin himayesinde hareket eden muntazam kıtalar ara- sında cereyan eden muharebe netice- sinde 21 asi ölmüştür. Amerikada kasırga kurbanları Nevyork 23 (A.A.) — Atlantik sa- hillerinde hüküm süren kasırga neti- cesinde 300 kişi ölmüş, 10,000 aile yer. siz, yurdsuz kalmıştır. Yunan kralı Korfuya gitti Atina 23 (A.A.) — Kral Korfuya gitmiştir. Oradan manevraları takib etmek üzere gemiye binecek ve 30 ey- ilde Atinaya avdet edecektir. Damızlıklar Hükümetin yeni ve mühim bir kararı Ankara 23 (A.A.) — Ziraat Vekâle- tinden: Ilgı yerlerinde veya kendi çif- liklerinde serbes at yetiştirenler cins aygır İhtiyaçların haralarca tertib edilmekte olan müzayedelere iştirak suretile almakta ve bu müzayedelende flatlerin bazen üç veya beş bin lira gibi mikdarlara yükselmesi şikâyetleri intaç etmekte idi. Hükümetçe bu babta mevcud tali- matname tadil edilmiş ve yirmi beş kısraklı ılgı sahiblerine 250, elli kısrak- hı ilgi sabiblerine 200, yetmiş beş kıs- raklı ılgı sahiblerine 150, yüz kısraklı ilgı sahiblerine 100 liradan istedikleri damızlıkların verilmesi karar altına alınmıştır. Mühim ılgılara zirsat Vekâleti üc. retini kendisi vererek baytar da tayin edecektir. “Yeniden ılgı tesis veya mevcud ilgi sahibleri ılgılarını ucuz damızlık ve baytar almak için birleştirebilirler. “Tafsllât için mahalli veteriner mü- dürlüklerine müracaat edilmesilâ. zımdır. malümata göre, Basım İstihlük koo- peratifinin ana mukavelesi İcra Ve- killeri Heyetince tasdik olunmuş, tasdikli nüshası Vekâletten Kuruma gönderilmiştir. İktisad Vekili Bay Şakir Kesebir tarafından Kurum başkanı ve koope- ratlf müessislerinden Bay Hakkı Ta- rik Us'a gelen cevapta Bay Vekil ay- nen şöyle demektedir: «Bu suretle meydana gelmiş olan teşekkülün gazetecilik ve matbaacı- bk mesleğine hâdim olacağı kanaa- tinde bulunmaktayım. Malömları ol- mektedir, Basım kooperatifinin do- Zuş tarzı ve telgrafınızda izhar buyu- rulan hissiyat bu muvaffakıyet hak- kındaki kansatimi takviye eden s6- beplerdendir. Hayırlı teşebbüste mu- vaffakıyetler temenni ederim.» Mevsuk olarak öğrendiğimize göre, kooperatifin faaliyete geçtikten son- raki ihtiyaçları için, ucuzca . faizle şimdiden elli bin tiralık bir kredi te- min edilmiş bulunmaktadır. Basın kurumu kongresi İstanbul Basın Kurumu fevkalâde kongresi bugün saat 13,30 da tekrar toplanarak, Basın Birliği kanunu ni- zamname projesinin omüzakeresine devam edilecektir. Sayın üyelerin teş- rifleri Tica olunur. Yangın başlangıcı Geceki yağmur ve fırtına esnasında Kocamustafapaşada Sebzeci sokağın- da B. Osmana ald evini önündeki elek- trik direğinde kontakt olmuş, bu kontakt neticesinde kaplamalar tu- tuşarak yangın çıkmiş ise de vaktinde haberdar vdilerek yetişen itfaiye tara- genişlemeden fından ateş söndürül. müştür. Kayseri defterdarı Vekâlet emrine alındı Ankara 23 (Telefonla) — Kayse- Ti defterdarı B. Namık görülen lüzum üzerine Vekâlet emrine alınmıştır.