24 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

24 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Sahife 8 Balkan M-SPOR oyunları ve biz Atletizm seviyesi yükselinciye kadar bu oyunlara iştirak etmemeliyiz Balkan oyunlarında and içme merasimi Atletlerimiz dokuzuncu defa olmak | üzere gene Balkan oyunlarına gitti- ler. Ve mukadder olan derece ile dön- düler. Dokuz senedirher gidişte ve her Balkan oyunlarından avdette gazetelerde çıkan yazıların aynını gene bir haftadır okuyoruz. Herkes söylüyor, alâkadarlar sü- tun sütün yazıyorlar ve hep beraber diyorlar ki: «Gene hazırlanmadan git- tiğimiz için mağlüb olduk, çocuklar hastalandı, hakemler tarafkirlik yaptı. Organizasyon fena idi...» Atlet- lerin dokuz senedir değişmiyen bu şikâyetlerine cevab verecek bir te- şekkül maalesef daha kurulmadı. Atletleri dokuz senedir Balkan oyun- larına hazırlanmadan gönderen ve bütün mağlübiyet mesuliyetini ka- bul eden federasyonlara herne süret- le olursa olsun çatmak bilmeyiz ki nedereceye kadar doğru olur. Ark bunu öğrenmek ve bilmek mecburiyetindeyiz kidokuz senedir devam eden derecemizin bir üstüne çıkmak imkânı yoktur. Dua edelim | ki Arnavudlar müsabakalara iştirak ettiriliyor. Birde bunun âksini ka- bul edelim dördüncü olan derece- miz sonunculukla nihayet. bulur. Ne için Bulgar federasyonunu taklid edemiyoruz?. Müsabakalardan eyvel atletlerinin derecelerini Balkan dereceleri ile mü- kayese eden Bulgarlar atletlerinin elde edeceği muvaffakıyet nisbetinin çok düşük olduğunu hesab ile müsa- bakalara iştirakten sarfınazar etti. ler ve zannedersek bu kararlarında bir kaç sene israr edecekler... Ta ki atletlerinin dereceleri Balkan oyun- larına iştirak edebilecek bir seviyeye gelsin. İşte bizim zayıf tarafımız bu Tasi... Seyahat hırsı... Evet seyahat hirsı... Dokuz senedir değişmiyen ve esas- lı bir şekilde alâkadar olunmazsa bir kaç sene daha değişmesine imkân olmuyan derecelerimiz ve bu derecelerin | tesbiti yolunda insanı aldatmasına mahal bırakmıyan ölçüler meydan- da ken hâlâ Balkan müsabakaları- na iştirakte mâna var mıdır?.. Biz bunü ancak seyahat hursi olarak tef- sir edeceğiz... Atletlerin görüş kabiliyetlerini art- tırmak gayesi ise Balkan oyunların. da zannetmeyiz ki elde edilebilsin. Tarafkir starterler elinde idare edil- diği bütün atletler tarafından israr- la söylenen, müsabakadan sonra yü- rım saatlik yolu yaya katetmek mec- buriyetinde bırakılan atletlerimizin bu gibi organizasyonlardan hiç bir menfaat temin edemiyeceği gayet tabiidir. Beş bin metre müsabakada, kendini geçen bir Yunanlı atlete çel- me takacak derecede sporculuk Tu- huna zıd hareketler yapılan bu gibi karşılaşmaların atletlerimize men- faat temin ettiği ve görüş kabiliyet- lerini arttırdığı iddia edilirse keli- mehin tam mânasile gülünç bir ha- reket yapılmış olur. Umumi menfaa- tin mevzuubahis olduğu bu gibi iş- lerde bira# daha dikkatli davran- mamizin elzem olduğunu hatırlat. mağa bilmeyiz ki lüzüm var mıdır. Yanmızı bitirmeden evvel bu seneki oyun'arda yamlan en büyük hata yı sporumuz namına ileride tekrar eğil- memesi için kaydetmek mecburiyetin- deyiz. Bütün sene İstanbul atletlerini çalış-! turan bir antrenör, çocukların haleti ruhiyelerini ve çalışma seviyelerini gayet yakından takib eden bir hoca Belgrad müsabakalarına götürülmi- yeceği son dakikada kendisine haber verilerek istasyondan döndürüldü. Ve çocuklar kendilerini tanımıyan bir antrenörün eline tevdi edildi. Pek tabii olarak atletler bu hareketten sinirlendiler. Böyle kıymetli antrenörleri tam | iş zamani vazifeleri başından uzak- | laştırmak ancak dünyada bizim at- letizm federasyonunun düşüneceği ve yapacağı bir garabettir. İyi hazırlanmıyan ve hazırlanma» sını temin #demiyen federasyonumuz antrenörleri de böyle âni olarak va- yileleri başından o uzaklaştırmakla atletlerimizin omüneviyatını da boz- mağa sebeb oldu. Spor müsabakala- rında maneviyatın ne büyük rol oy- nadığını kaydetmek zaiddir. Yilan hikâyesinden daha fala uzamağa elverişli olan bu mevzuu sütunlarımızın kifayetsizliği yüzün- den burada kesmek mecburiyetinde- yiz. Ancak bu seneki Belgrad seyahati bize kati ve son bir ibret dersi olur- . sa ne mutlu., #kk Hakemleri davet 'T. S. K. İstanbul Bölgesi Futbol Ajanlığından: Bölgemize mensub Futbol hakem- lerimizin 26/9/938 pazartesi akşamı saat 18 de Bölge Merkezine gelmeleri | rica ounur, Halkevleri yüzme müsabakaları Beyoğlu Halkevinden: Spor şubemizin federe ve gayri federe klüpler arasında tartib eylediği sonbahar yüzme müsabakaları 25-9-998 pazar gü- nü sat 14 de Heybeliada havuzunda ya» tar. PROGRAM : Erkekler için yüzmeler Üç katagori Üze- rinden yapılscaktır. 1 14 yaşına kadar (14 dahil) 50 metre serbes 50 metre setüstü 50 metre kurbağalama 4 Xx 50 bayrak yarışı 2 — 14 - T7 yaşına kadar (17 dahil) 100 ve 200 metre serbes 100 metre sirtüstü 100 metre kurbağalama, 4 x 100 bayrak yarışı 3 — 17 yaşından yukarı 100, 200, 400 metre serbes 100 metre sırtüstü 200 metre kurbağalama 4 x 200 metre bayrak yarışı Atlama: Umumü üç metre Tramplen Bayanlar için 1 — 14 yaşına kadar 50 metre serbes S0 metre sırtüstü 50 metre kurbağalama 2 — MM yaşından yukarı 100 metre serbes 100 metre sırtüstü , 100 metre kurbağalama 4 Xx 100 bayrak yarışı Atlama: Üç metre Tramplen Müsabakaya girme serbestir. Arzu edeh- lerin 4-9-038 cumartesi akşamına ka- dar Halkevi spor şubesine veya Heybeli- ada plâjına müracaal ederek kaydolun- malarını rica ederim Kuzananlara 1, 2, 3 üncülere Beyoğlu Halkevinden diploma - ve on puan fazla alan takıma kupa verilecektir. Bir müscabık. bayrak ve atlamadan başka ancak ikiyarışa iştirak edebilir, AKŞAM el Lenr'den Şilemler nasıl yapılır Bir oyuncu ne kadar kabiliyetli olursa olsun boş bir kâğıdla oyun kazanamaz. An- cak küçük roberler kaybetmek, yararı a5- gari bir hadde indirmek iyi oyunculuğa delâlet eder. Oyunda talihsizlik bir düzi- ye devam edip gitmez. Fakat fırsat düş- tüğü zaman da kâğıddan istifade etmesi- ni bilmek lâzımdır. Çünkü eüğidier asla Affetmez» diye eski bir söz vardır. Bu, İatalizmden ziyade matematik bir ka- nundur. 4V10753 4aDi3 VR a vv985 *|052 m 0R8T743 aDs5 av < MARE yaz? »*AaDi0 “AT3 Cenub kâğıd verdi, şark ve gar dek- lirasyonda bulunmadan oyun üç olarak cenubun üzerinde “Kaldı Garb pikanın beşlisini çıktı. Şarkın ds- mu cenubun ruasını çıkarmağa iobar etti, Cenub ve şimalde as ruadan başlıyan do-” kru sinek bulunduğundan kozcu sineğin azını çekti. Garb valeyi verince arkasın- dan damın düşebileceği zannedildi. Dam düşmeyince cenub bir üçüncü sinek ©7- nadı, garb Jeveyi aldı. Müteakiben bir pika daha geldi, bu defa as ortadan çikti, Kozcu bundan sonra küçük bir kupa 07- nadı. Garb kemali tehalükle ruayı koj- du. Mubasım taraf pikadan üç, sinek ve kupadan da birer leye alarak oyunu kur- tarmağa muvaffak oldu. Cehubun yalız partiyi kazanmak ga- yesini takib etmesi oyunun bu suretle netleelenmesini intâç etmiştir. Halbuki sinek damının şarkta olduğunu elile koy- muş gibi bilse gene ikincide onluyu pas yapıp İeveyi feda etmesi lâzımgelirdi. Çünkü cenubun elinde yegâne rantre üçüncü sinektir. Partiyi kazanmak için de »inekten beş leve almak kâfldir. Bina- enaleyh #inek pasını“yapmamak bir hata idi, Bu halaya rağmen gene kâğıdların vaziyetine göre oyunu çıkarmak ihtimali mevcuddur. Bunun İçin de $ineklere de- yamdan vazgeçmek, yerden karo valesini oynayıp pas yapmak lâzımgelir. İki el karodan sonra cenub kendi elinden bir küçük kupa oynar. Kupu ruasımn gard tarafin bulunması kozcuya parti İçin lâ- zım olanı Göküz İeveyi temin eder, Bu me- tod, sineğe deyam etmekten daha iyidir. Zira mademki #inek damı ikinci elde düş- memiştir, şu halde kupa runs garbde olmadıkça koscu yerin damina geçip te #ineklerin gerisin! almaaz. Bununla be- raber İşin en hoş ciheti, muhasım tara- fın müdafaası ne olursa olsun, bu el muhakeme ve dikkatle oynanırsa granşi- Jem olur. Cenub ilk pikayı rua We aldıktan sonra sinek asını çeker, arkasından küçük bir sinek oynıyarak ünluyu pas eder, yerden kero valesini oynar. Karo russinın şark- ta olduğu arlaşılır. Kupa ruasi da garb- de ise oyun şilem olur. Karo pası geçin- e? karodan üç leve temin edilmiş olur. Kocu üçüncü karoya yerden bir kupa ekarte eder. Karolardan sonra kupa asın İ çeker, üçüncü sinekle yere geçerek ge- riye kalan sineklerini oynar. On biringi levede yerden £on sinek oynadığı za- man cenubda pikanm as ve altılısı, yer- İ de Küpa damı ve plka dokuzlusu, gerbde de pikanın vale ve onlusu, kupanın rüasi lunur ve garb meeburi bir defose dü- ger, Kupa russını atarsa yerin damı sağ- lanır, pikn yerse kozcu İki pikasını da yapar. Şarkta kalan kâğidlarin oyuna hiç bir tesiri yoktur” Hatlâ sön-iki pi- kasını da elinde tutan para etmez, çimkü altıkdan küçük olduğu malümdur. Sebe- bi: Garb uzun renginin kuvvet itibarile dördüncüsü olarak beşliyi çıkmıştır. On bir kaidesine göre bu beşliye faik altı kâğid vardır Hunlardan üçü cenubda, ikisi yerdedir. Geriye Xalan biri de şark- tahi dam idi, o da ilk elde çıkmıştır. Koyunun İlk elde sinek pasını yapma” makla işlediği hata kendisine partiyi kay- betmek pahasına mal olmuştur. Halbuki mu eli dikkatli oynamış olsaydı hem ver- Agi beş leveyi kazanır, hem de granşilem yapardı. öaeinimini va Tenis maçları 'T. 8. K. İstanbul Bölgesi Tenis Ajanlığından: « Geçen bafta yağmur dolayısile tehir edilen klübler arası tenis mü- sabakalarına bu cumartesi ve pazar günleri devam edilecektir . Program: Cumartesi (24/9) saat 14 Fener- bahçe « Güneş, Güneş kortlarında, Pazar (25/9) sanat 9,30 Fenerbahçe - Güneş, Fenerbahçe kortlarında, Gelecek haftaki program: Cumartesi (1/10) saat 14 Güneş - 'T. Dağcılık, Güneş kortlarında, Pazar (2/10) saat 9,30 Güneş » 'T. Dağcılık, 'T. Dağcılık kortlarında, Kiüplerin, takımlarını hazırlayıp cu- ma günü akşamma Kadar Ajanlığa vermeleri rica olunur. Dühuliye serbesttir, (Adana Ermenileri aleyhindeki it- hamlâr kâmilen asılsızdır, Bu halna- ne iftiraları şiddetle reddederim. Vi- lâyetim dahilindeki Ermenilerin sa- dâkatinden katiyen cminim. Buna Katogikös ile Adana murahhası da kefalet etmişlerdir. Eğer bu teminat ve kefalete mugayir ve rızayı hüma- yuna muhalif bir hareketleri görülür-, se evvelâ Kalogikös ile piskoposu, son- ra da kendimi öldürmeğe karür ver. diğimi arzederim.) Meâlindeki meşhur telgrafnamesini yazdırıp mabeyine çektirdi. (1) Bu emsalsiz telgraf tesirini göster- miş ve Adana Ermenileri aleyhindeki | ihbarlar ile bunlara sarayca verilen | ehemmiyet te me j | ! I utiyetin ilânma kü- dar hayli gevşemiş, tavsamışlı. Bu sıralarda Adana Ermenileri silâhlan- maktan hali kalmıyorlardı. Reşid Mümtaz ve Halil paşaların vilâ- yetleri zamanımda silâh kaçakçılığının mühim bir merkezi olan Beyrut ve Su- riye osahillerile bu kaçakçılığın gene Adana sahillerine yakın bir de- posu olan Kıbrıs adasından idhal edi- | len silâhlardan Adana Ermenileri ken- dilerine büyük bir pay ayırıyorlardı. Bahri paşa Adana vilâyetine tayin olunduğu zaman Adanada Bağdadiza- deler hayli nüfuz kazanmış bulunu- yorlardı. Bunlar son senelerde Erme- nilerin ticaret ve ziraatie gösterdik- i leri terakkiyi ve inkişafı kendi husu- si menfaatlerine muhalif addederek bunun önüne geçmek hirsile Ermeni- ler aleyhinde bulunmağı meslek itti- haz eylemiş, eşraftan bazılarını da kendilerine celbetmiştiler, 1895 de Ermeni ibtilâli esnasında Ermeni koraiteleri aleyhindeki taki- bat-sırasında Adanada da bir çok tev- kifler yapılmıştı. Senelerce adliye memuriyetlerinde bulünarak avukatlıkla karar kılan ve epeyce vet toplamış olan Ka- rabet Kökdereliyan ile Bağdadizade- ler arasında yıllardanberi süren bir çiflik davasi vardı. Ermeni ihtilâlcileri hakkında yapılan bu takibat esnasın- da Kökdereliyan da Ermeni komite- leri sergerdeliğinde bulunmak, başına sarık sarıp Hamidiye ve Kozan taraf- larında Ermeni! çetelerile ihtilât eyle- mek ithamlarile ilama mahküm edil. miş ve cezası tahfif olunarak meşru- tlyete kadar Adana hapishanesinde kalmıştı. O zaman Bağdadizadelerin bu hasımlarına karşı kazandıkları muzafferiyetle iftihar ettikleri duyul- muştu. Fakat bu mahbusiyet Kökde- reliyanın da şöhretini arttırmıştı. Bahri paşa Bağdadizadelerin nüfu- zunu kirmak istemiş, bunlardan Ab- dülkâdiri Urfaya, taraftarlarının da her birini bir yere sürdürmüştü. Fa- kat bir sene kadar sonra bunlar Ada- naya avdete yol bulmuşlardı. Bağda- dizade Abdülkadir efendi mabeyin başkâlibi Tahsin paşa ile Lütfi ağaya nisbet peyda eylemiş, bu intisab o is- lbdad günlerinde Bağdadizade için nüfuz ve kudret sigortası olmuştu. Ancak Bahri paşa Bağdadizadelere ön vermemek için elinden geleni ya- pıyordu. Muşig efendi Adana merhasalığına. tayin edilip te Bahri paşa ile anlaştı- ğı, her müracaatini kolaylıkla yürüt- tüğü görülünce Bağdadizadeler ve ta- raftarları bunu çekememeğe başlamış- lardı, Bu zıddiyet meşrutiyetten sonra. da devam etmişti. Meşrutiyetin ilk günlerinde Erme- ni komiteleri kadim menviyatın hu- sulüne çalışmakta devam lâzim gelip gelmi; bir tereddüd devresi geçirdikten sonra ihtilâl faaliyetleri- ne nihayet vermeği ihtiyar eylemiş- lerdi. Meşrutiyetin ilânı üzerine İngi- Jizler arasında Jön Türklere karşı bir sempati uyandığını gören ve İstanbu- la dolan bu komiteciler bu fikir ve kararlarını izhar dahi eylemişlerdi. Hınçak komitesi reisi Kafkasyalı Sabahgülyan 1908 ağustosunda Bey- oğlunda Ermeni kilisesinde bir içti- mada komitenin programından ve meşrutiyetten bahsederken: — Biz artık ihtilâl faaliyetine niha- yet vererek bütün mevcudiyetimizle vatanın terakkisine çalışacağız. SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Turcüme, iktibas hakkı mahfuzdur Tefrika No. 209. saman Ermeni komitecilerin faaliyeti, gençlere okutulan eserlar Dediği gibi Taşnaksütyon relslerin- den Rusyalı Aktoni de: — Taşnaksağunların en başlı vazi- İclerinden biri Osmanlı meşrutiyetini mühafaza, Osmanlı unsurları arasın. da hüsnü imtizacı temin etmek ve İtti- had ve Terakki cemiyetile mesaimizi teşrik eylemek olacaktır. Yolunda sözler söylemişt', Bu sözler ne dereceye kadar samimi idi? Bu sa» mimiyetten şüphe edilmek haksız gö- rülemez. Çünkü fiğil kavle uymuyor- du. Hükümet Ermenilere memuriyet veriyordu. Ermenilerin yaptıkları me- rasimde ilk saflarda İttihad ve Terak- ki cemiyetinin en mühim erkânı görü- lüyordu. «Hayatları bahasına istibda- di yıkmağa uğraşmış Ermeni fedayi- lerin namına Şişlide icra edilen bir tö- rende ve menfi patrik İzmirliyanm Kudüsten avdetinde yapılan istikbal nümayişinde gene cemiyetin en İleri- de simaları hazır bulunmuşlardı; Er- meni hayır müesseseleri için verilen müsâmereleri en yüksek şahsiyetler bimayelerine alıyorlardı. Adana İttihad klübüne pek çok Ermeni dahil olmuştu. Ermenilerden cemiyetin Adana vilâyet heyeti mer- keziyesine alınanlar bile olmuştu. İstibdad karşısında Ermeni ihtilâl ko- miteleri ancak Osmanlı devletinin su- kutunu tesri edecek sebeblere teves- sül, ecnebi müdahalesini davet, Sui- kasdler tertib, ihtilâller, iğtişaşlar ika hususlarında ittihad oedebilmişlerdi. Bundan başka noktalarda aralarında zıddiyetler, muhtelif ihtiraslar hâ- kimdi, Meşrutiyetten sonra bunların bu ittihad noktası da infisaha uğra. mış görünüyordu. Ermeniler meşruti- yetin buhşettiği hürriyetten, müsa- vatlan müstefid olurlarken, Türkler» le Ermeniler her tarafla uhuvvet te zahürlerinde bulunurlarken Ermeni komitelerinin, hattâ unvanlarında, ihtilâlei sıfatını muhafaza etmelerin- de mâna olamazdı. Halbuki bu İlk günlerde aldığı renk ve şekilde devam etseydi komitelere hayat hakkı kalamazdı. Onlar ise ya- şamak istiyorlardı. Bunun için eski komitecilik sistemi meşrutiyetin kai- delerine, usullerine göre tadil edilmek, bir istihale geçirmek icab ediyordu. Öyle yapıldı. Her komite meşrutiyetm gösterdiği müsaade ve suhulet ile eski gizli teşkilâtını alenlleştirdi ve hattâ genişletti. Ahrar fırkasının progra- mındaki ademi merkeziyet presipinin komitelerin emelleri dairesinde tefsi- | rine çalışıldı. Bu yolda ileri gidile, gi- dile eski Ermehi istiklâli ilkaatı gene başgösterdi. Eski komitecilik yeni reji- me adapte edildi! Komiteler Ermeni dimağlarında kendi prensiplerini yer- leştirmek için her tarafta şubeler aç- mağa koyuldular. Eskileri kâfi değil- miş gibi yeni komiteler de zuhur etti. Bunlar Ermeni milleti üzerinde nüfuz ve tesirlerini idame ve teşdid için pat- rikhane ile merhasalıkları tamamen ele geçirmeğe çalıştılar; mekteplere, mahallelere kol attılar. İstanbulda, vilâyetlerde kütüphaneler, oklübler açtılar. Köy klübleri, okuma; yurdla- rı tesis ettiler. Bu müesseselere'mazi» den, Ermenilerce tarihi kıymeti haiz şevlerden Ermeni kulaklarına hoş ge- len isimler intihab ediyorlardı. Mese- lâ Rafi - ihtilâleiliğe aid eserlerile meşhur bir Kafkasyalı Ermeni - Aha- rTonyan - Rus Ermenilerinden milli bir şair - Ararat, Vrej (İntikam) Gayzak, (udırım) Mikailyan « Abdülhamide atılan bomba çetesinin reisi « gibi. Kıraatkhanelerde en çok şu kilablar bulunuyordu: Ermeniler için; sosyalizm nedir? İhtilâl, ıslahat meselesi, zindandan zindana, kan yolu üzerinde, unutul. muş kahramanlar,Yıldız bombası, Er. menistanın mazisi, Ermenistan tarihi; Türkleri tahkir ve tezyif eden en fena eserler, Rusyada Rus parâsile basıl- mış kitablar... Ermenistan coğrafyası: Vilâyetlerde şimdiki isimleri yerine köy ve ka- sabaların eski Ermeni isimleri gösteri. Yiyordu. (Arkası var) o Moucheg: Les vöpres eilicienmes