25 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

25 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

AKŞAM 25 Eylül 1938 pm (Baş tarafı 1 İnci sahifede) | için alınan tedbirleri tamamlamak tadır. Bu davet, seferberlik» ten evvel düşünülen son emniyet tedbirlerinden birini teşkil etmekte- dir. Paris 24 (A.A.) — Paris mmtakası diye dairelerine 24 eylül saat 4 nini taşıyan ve bazı sınıf subay, yarsubay ve askerleri silâh altına çâ- gıran emirnameler yapıştırılmıştır. Üç ve iki numaralı «Beyaz kart: Jarı hamil bulunanlar mezkür kart- larda gösterilen müretteb mahallere derhal gideceklerdir. Paris 24 (A.A) — Başvekil Dala- dier, bu sabah general Gamelin'i ka- bul etmiştir. “Sransız Başvekilinin beyanatı Paris 24 (A.A) — B. Daladler mst- buata as i beyanafta bulun- umumi bel «Bu sabah alinan lüzumlu emni- beklediği bir soğukkanlılıkla mış ve öyle bir azimle tatbik mişlir. Memleketimiz bu $ ihim diplomatik müzakereye retle sü- künet ve vekarla devam edebilecek- bu müzakere- nacaktır, » dbirleri bütün Fransada h | | | Fransız Başvekili Londraya gitmiyor - Fransız wekilinin kkında görüşmek üzere gi duyulmuştur, Ha- 1 B, Bonnet kendisile gö- zstecilere bunun için bir da- | Paris 24 B rüşen gi vet ol söylemiştir. Fransız donanmasi da hazırlanıyor Paris 24 (A.A) — İntrensigeant gâ- zetesi ordu için alman ihtiyat tedbir- lerinin donanmaya teşmil edildiğini bildirmektedir. Belçika istihkâm ve topçu efradını silâh altına çağırdı Brüksel 24 (A.A.) — Enternasyo- nal vaziyetin İstihalesi ve bazı mem- leketlerde alınan askeri tedbirler se- bebile, hükümet Belçika toprakları- ran himayesini takviyeye karar ver- miştir, Bu maksadla, bazı teknik işlerin yapılmasına memür hususi istihkâm kıtaalı mensuplarırın 'celbine teves- sül edilmiştir.. Bundan başka 1937 sınıfının topçu efradı da silâh alir na çağırılmıştır. Bütün kıtaatta Icap eden emniyet tedbirleri ittihaz edilmiştir. İngilterenin tedbirleri Londra 24 — Sölâhiyettar menba- dan bildiri »e göre bahriye neza- reti adar alman ihtiyat âveten yeni bazı ted- İzinli bulunan bazı er vazifelerine oçağırılmış- k gemiler harb vaziyetine ko- nulmuşlardır. Londra 24 (A.A) — Anavatan fi osu, sonbahar manevrularına başla- mak üzere bu sabah erkenden İnver- gordon'dan hareket etmiştir. İngiliz parlâmentosu toplanıyor Londra 24 (A.A) — Parlâmento mahfilleri, meclisin salı veya çarşam- ba günü içlimaa davet edileceğini bildiriyorlar. B, Çambörleyn o zaman enternasyonal vaziyet hakkında csas- lı beyanatta bulunacaktır. Yugoslavyada baplantılır yasak edildi Belgrad 24 (A.A.) — Dahiliye Nazırı, | enlernasyonai gerginlik anlarında | nizamın muhafazası için her türlü politik loplantı ve tezahürü yasak etmiştir, Ekonomik ve kültürel ma- hiyetteki toplantılar bu yasaktan ha- riçtir. Çek - Macar hududu tamamen kapatıldı Budapeşte 24 (A.A) — Çek - Ma- car hududu bu sabah tamamen ka Macaristan ile Çekoslo- a telefon görüşmeleri Çekler beynelmilel tren- sit olarak geçmesini yasak şimdi İsviçre tedbir almadı mama - Federal konsey hadiseleri sükünet- le takib etmektedir, Bazı şayiaların tersine olarak hiç bir hususi tedbir ittihaz edilmemiştir. Belgraddaki Çekler memle- ketlerine hareket ettiler Belgrad 24 (A.A.) — Seferberlik emrine dahil olup ta Belgradda bu- lunan bin kadar Çek bugün hususi trenle ve Romanya yolu ile Çekoslo- vakyaya hareket etmişlerdir. Çekoslovakyada umumi seferberlik beyannamesi Paris 24 (A.A) — Benes'in Çekos- lovak ordusunun umumi seferberli- ğini Hân eden beyannamesi Çek, Ak man, Macar, Rüten ve Slovak Jisan- larında okunmuştur. Beyannamede askeri hizmete tâbi olanların derhal ve en kısa bir zamanda müretteb ma- hallerine gitmeleri dir. Atlar, arabalar, otomobiller ve hususi tayy er müsadere edilmiş- Her türlü sivil hava nakliyatı menedilmiştir. eri haberler sıkı bir sansüre tâbi tutulmaktadır. edilen Obeyanname ile bitmek Vatandaşlar, kati an gelr Muvaffakıyet herkesin göstereceği faaliyete bağlıdır. Herkes bütün kuv- hizmet etmelidir. Ce- , gayemiz adalet etmektir. sur ve sadık olunuz, yet için mücadele ısın Çekoslovakya.» n Çek hududunda kaydedilen hâdiseler Prag 24 (A.A.) — Devlet radyosu dün gece hududda vuku bulan bir kaç hâdiseyi kaydediyor. Gece yarısını dan iki saat sonra Leh hududurdan gelen üç kişi hududun iki tarafında- ki Teşen «Leh ve Çek» şehirlerini bağ- yan köprüye üç bomba atmışlardır Kraslicede iki amele Varmsadorida da bir Çek zabiti almanlar tarafında yakalanarak Almanyaya götürülmüş tür. Cenup Morsv det Jejyo- | nerlerinin bir müfrezesi silâhlı olarak hududu geçmişse de tardedilmiştir. Müdafaa Nazırı, Çek ordusunda gö- nüllü olarak hizmet etmek istiyen bir çok kimselerin müracaatını şim: kadar red etmiş olduğunu bildirmi tedir, Linz 24 (A.A.) — Alman ajansı bil. diriyor: Çekler Tetvingden hududu takiben Alman toprağında Leoreldz köyüne giden yolun üzerine mitralyözle ateş açmışlardır. . Bir Çek askeri tayyaresi aynı böl- gede hududu aşarak Freistadta kadar ilerlemiştir. ir Çekler istihkâmlarını Di berhava edecekler Reichenau 24 (AA) — D.N.B. bildiriyor: Bu sabahtan beri Kartzau « Ren- denhöhe - Ednardeach - Hemmerch İ ferdinans - Wittinghaus hattındaki Çek istihkâmlerma uzun menzili toplar yerleştirilmiştir. Yüzde yüz Al- man olan bu bölge halkı büyük bir en- dişe içindedir. Zira bütün hat yeral- lu irtibatları ile mücehhezdir. Ve 24 saattenberi de Çekler bütün hattı ica. bında havaya atmak için torpiller yerleştirmişlerdir. Bu takdirde mın- takanın bütün şehir ve köyleri tama- | men berhava olacaktır. eni iki Çek devlet bakanı Prag 24 (A.A) —B. Beneşbu ak- şam iki devlet Bakanı daha tayin et- miştir. Bunların ikisi de Slovaktır. Henlein'in beyannamesi Berlin 24 (A.A.) — Südet Alman- larına hitaben neşrettiği bir beyan- namede Prağ hükümetinin seferber- lik yapmuk hususunda verdiği ka- yara itiraz ederek ezcümle şöyle de- mektedir; «Hiç bir Alman bu seferberlik em- rine itaat elmiyecektir. Hiç bir Ak man, Almana karşı, hiç bir Macar, | Macara karşı, hiç bir Polonyalı Po- lanyalıya karşı silâh kullanmıyacak- tır. Yakında serbes olacaksınız.» Çek matbuat bürosunun bir tebliği Prağ 24 (A.A) — Çekoslovak mat buat bürosunun y de, haik Hitler - katı münasebeti! ambğ ir) göğzi mülâ- ort çıkabilecek er kaydedilmekte | | m —— a — Sulh için son gayretler ranmağa davet edilmektedir. Tebliğde deniliyor ki; — - «Alman muhturası bu akşam Çek hükümetine verilecektir. Avrupa ba- rışının mevzuubahis olduğunu müd- rik olan bu hükümet muhturayı iti- na ile tedkik edecektir. Bu tedkikin sükünet içinde yapılacağını ümid ediyoruz. Esasen alınan kati tedbir. ler herhangi sürprize karşı teminat teşkil etmektedir.» Çekslovakyadan Lehistana telefon, şimendifer kesildi Varşova 24 (A.A.) — Seferberlik dolayısile Çek hududu Çekler tara- fından sıkı bir surette kapalılmıştır. Telefon ve şimendifer servisi kesii- miştir. Dün Paris - Prag hava seferi intikaa uğradı Paris 24 (A.A) — Fransız hava kumpanyası bütün seferlerinin nor- mal bir şekilde yapılmakta olduğunu yalnız bu sabah Paris - Prağ seferi inkıtaa uğramışsa da bunun da son- radan muntazam bir surette tekrar başladığını bildirmektedir, Çekoslovakyadaki Lehleri kurtarmak için Varşova 24 (A.A) — Leh lejyonu- na kaydedilenlerin adedi artmıştır. Yalnız Varşovada dün Çekoslovakya- daki Leh silâhla kurtarmak için 10,000 göni müracaat etmiştir. İngiliz gazetelerinin makaleleri Londra 24 — Havas ajansının mu- Bu sabahki İngiliz fiyet hakkında diyorlar : «B. Çambörleyn'in sulh lehinde- ki fedakârlıkları 914 de Hariciye Na- sırı olan lord Grey tarafından yapı- lan fedakârlıklara benziyor. Buna rağmen Alman ricali meseleyi silâh- la halletmek ve Alman milletini bir fütuhat ha lemek ist se İngiliz milleti ne için harb ettiği- ni bilecek ve kendisine yapi olan davete bir vücud İlalinde icabet edecektir.» Muhtelif fırkalara mensub güzete- lerin hepsi Almanyanın hareketini tenkid etmektedir. Times gazetesi di- yor ki: «Südet muntakasının.. istilâsı için Alman radyoları ve matbuatı tarafım dan yapılan davet, resmi Almanyanın her türlü medeni kaygulardan mah- rüm olduğunu gösteren bir tarzda dır» Çekoslovakyadaki Amerikalılar Prağ 24 — Vaşingtondan bildiril- İ diğine göre Çekoslovakyadaki bütün Amerika tebâasına hemen Çekoslo- | vakyayı terketmeleri bildirilmiştir. BANKA KOMERÇİYALE İTALYANA Sermaye ve ihtiyat akçesi 847.596.198.95 İtalyan liretidir. Merkezi İdare: MİLANO İtalyanın öaşlıca şehirlerinde ŞUBELERİ İngiltere, İsviçre, Avusturya, Maca- ristan, Yugoslavya, Romanya, Bul. garistan, Mısır, Amerika Cemahiri Müttehidesi, Brezilya, Şili Arjantin, Peru, Ekvatör ve Kolu.nbiyada Afilyasyonlar ISTANBUL ŞUBE MERKEZİ Galata Voyvoda caddesi Karaköy Palas (Telef. 44841 /2/3/4/5) Şehir dahilindeki #centeler: İstanbulda: Alalemciyan hanında Telef. 22900 /3/11/12/15 Beyoğ- unda: İstiklâl enddesi Telef. 41046 İZMİRDE ŞUBE Uruguay, DOYÇE ORIENTBANK Dresdner Bank Şubesi Morkezi: Berlin Türkiyede $ Şübeleri: istanbul (Galata ve istanbul) Depo: Tütün Gümrük izmir 11... öneli han k — İkimanya Südet toprakla- rının 10 gün içinde tahliyesini istedi (Baş tarafı 1 inci sahifede) Alman mahfillerinin mütalâası Godesberg 24 — İngiliz Başvekili ile B. Hitler arasındaki görüşmelerde Avrupa meselelerinden o balsedilme- diği anlaşılmaktadır. Beklenilen neti- ceyi vermemesine rağmen Alman mahfilleri dünkü mülâkatın netice. sinden memnun görünmektedir. Sü det meselesinin sulh yoluyle halledi. lip edilmiyeceği on gün içinde anlaşı- lacaktır. Yarı resmi bir Alman tebliği Berlin 24 (A.A.) — Havas ajansı. nın muhabiri bildiriyor: Ecnebi memi- leketlerine tahsis edilen bir Alman haberi aşağıdaki yarı resmi tefsirde bulunmaktadır: İyi haber alar Alman mahfilleri Çambörleyn »- Hitler sonra vaziyetin tamamile aydınlan- dığı kanaatindedir. Ayni mahfiller, Almanyanın büyük bir sarahat ve açıklıkla noktai naza- rını bildirdiğini ve meselenin sulhen hallini kolaylaştırmak için elinden geleni yaptığını kaydetmektedir. İn- giliz Başvekilinin Prag hükümetine tevdi ettiği muhtıranın terviç edilen Alman taleblerine aid tekliflerden başka birşey ihtiva etmediği ima edil- mektedir. Esasen biltiti istihsal edilen bir hakkın sulhen tahakkuku için ya- plan Alman tekliflerinin kati mahi- yette olduğu ve bunların Almanya ta- rafından Praga yapılan son bir sulh teklifi telâkki edilmesi Jâzımgeleceği | noktasında ısrar edilmektedir. Çekler, şayed Alman reddi tek ek olurlarsa bütün neticele- in mesuliyetinin keridilerine terettüb | edeceği ilâve edilmektedir. Çekler, bu teklifleri kabul ettikleri takdirde sulh idame edilmiş olacaktır. iflerini | Nafi Veki ili (Baş tarafı 1 inci sahifede) almıştır. Bu projelere göre, Menemen İ ovası Gediz'nehrinden Menemen ka- İ sabasının önüne kadar uzanacak yö ük bir kanalla sulanacak, bu kânal Menemen önünden itibartış üç kola ayrılacak, her birinin sağ ve $ol istikametleri tali sulama kanalla ri ile ve icab eden yerlerde bir çok sınai tesisat vücuda getirilmek £ü- retile tanzim edilecektir, Çok mühim görülen bu projenin derhal münakasaya çıkarılması için Vekil Ankarada alâkadarlara telgraf« la direktif vermiştir. Menemenden (Bergamaya geçen Nafia Vekili orada Bakırçayı ovası sulama projesini tedkik etmiştir, Bu projeye görö, Bakırçay mecrasınm sahilden itibaren 75 kilometrelik kıs. mi ıslah ve tanzim edilecektir. Bakırçağın Soma ve Kırkağaç üze rinden geçen kısmında feyezanlar yüzünden zarar gören halkın her yıl artan zararını önlemek için lâzım- göleti tesisatın yapılmasını Vekil alâ- kadarlara emretmiştir. Gediz ve Me- nemen ovaları, sulama kanalları sa- yesinde feyiz ve bereketin tecellilerine mazhar olacaktır, B. Ali Çetinkaya, Bergama havali- sini ve müzeleri gezdikten sonra ge ce İzmire dönmüştür. Pazartesi günü Aydın hatlında kaiyi tüneli inşa» atını, Aydin havalisinde Büyük Men- deres havzası sulama tesisatını, Çiv- ril kazası dahilinde inşa edilecek bü- yük elektrik santralı için çalışmakta olan ekiplerin etüdlerini tedkik et tikten sonra tekrar İzmire dönecek, İzmir su, elekirik ve tramvay şirket- lerinin satın alınması için yapılacak müzakerelere riyaset edecektir. Cenevreden dönenler Cenevre 24 (A.A.) — Romanya Ha» riciye Nazırı Comn ile Hollanda Hariciye Nazitı Patijn memleketleri- ne gitmek re Cenevreden aynlmış- lardır. İngiltere baş murahhası Lord de la Warr, bü asabah tayyare ile Lon- draya hareket etmiştir. 3 ayda bir tekrar Daimi Fotoğraf iştirak edilen müsabakamıza ediniz!.. 1938 Yılının 4 ncü müsabakası 1 Birinci teşrin' dedir Yalnız amatörler için yapılan fotograf müsabakası üç ayda bir defu tekrar edilmektedir. Yani her mevsimde bir defa olmak üzere bir senede dört müsabaka yapılıyor demektir: 1 — 1 Kânunusani 2 — 1 Nisan 3 — 1 Temmuz 4 — 1 Teşrinievvel Yeni şekle göre her müsabakada: (200) eser arasından Slime Hediye veriliyor, Verilen hediye- lerin mikdarı da şöyledir; 1 inci gelen eser sahibine 20 lira 2 neiye 10 lira 3 kişiye Ber lira 5 kişiye 3er lira 15 kişiye Z şer liralık akşam neşriyatı kitapları 25 kişiye Ler ira, (Eğer her seçimde, aranan ey- safı haiz 200 den fazla resim top- lanmış ise fazlası ertesi müsaba- kaya iştirik hakkını muhafaza eder.) Bu yeni müsabaka ve hediye Şekli fotograf meraklısı karileri- miz için iki noktadan faydalı ol- maktadır: Hem iyi eser hazırla- mak için vakit bulabilirler, hem de eserlerinin değerine göre he diye kazanmış olurlar, Müsabakaya iştirâk etmek için karilerimizin şu noktalara dik- kat etmelerini rica ederiz: 1 — Gönderilecek fotograflar (6X9) dan küçük, (13x18) den büyük olmamalıdır. 2 — Fotograflar mutlaka siyah olarak basılmalıdır. 3 — Eser sahibinin isim ve ad- resi behemehal fotografın arka- sına yazılmalıdır. 4 — Bu şartlasa uygun olmi- yan eserler muvaffak dahi olsa- lar müsabakaya giremezler, 5 — Müsabakaya iştirak etmek istiyenler birden fazla eser gön- derebilirler. 6 — Evvelce müsabakaya gön- derilmiş resimler tekrar kabul edilmez. Dikkat: Müsabekaya gönderilecek resimlerin negatif film veya camlarını itina ile saklayınız. Çünkü hediye kazan- dığınız takdirde hediyenizi alırken ka- zanan resmin sizin eseriniz oldüğu- Du isbat etmek için“ neğatifini gös. termek lazımdır. Aksi takdirde hedi- ye verlimez. Bserlerinizi her zamanki gibi gene gönderinis: (Akşam gazetesi daimi müsabakası merurluğüna) Sotagraf Taşra karilerimiz de aradaki geniş fame istifa- ederek bu müsabakala