31 Ekim 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

31 Ekim 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ziraat Vekili köy kal- kınması hakkında bir nutuk irad etti Bene 21 — No. 7200 — Fiati her yerde 5 kuruş Başvekil Atatürkün PAZARTESİ 31 'Teşrinlevvel 1938 Ankaradaki geçid resmi İzeilerin bayrakları geçerker Japonya merkezi Çin hükümeti ile sulmn mü- zakeresine başlıyo rjıni okurken ve tanklar geçerken Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Fransada komünistler io Daladier kabinesini istif; etmeğe davet ediyorlar “İktisadi kalkınma mesaisine, tayyare, top imalini arttırmağa ancak bu suretle yardım edebiliriz,, diyorle Radikal kongresi, komünistleri aralarındaki bağların koptuğunu ilân etti Cümhuriyetin on beşinci yıldönümü münasebetile dün de halk bayram yapmnıştır. Günün pazara tesadüf et- mesi ve havanın yaz günlerini hatırlatacak kadar ılık olması bayramın sevincini bir kat daha arttırmıştır. Dün sabahtan akşama kadar her taraf müthiş kalabalıktı. Yazan : Sermed Muhtar Alus 30 sene evvel İstanbul, Masal olanlar, Eski defterdekiler (o Bibi yazıları ve romanları karilerimiz tarafından zevkle okunmuş olan Sermed Muhtar Alus gazetemiz için yeni bir yazı serisi hazırlamıştır. Bu yazılarda İs. İtanbulun 40 yıl evvelki halinden hemen hemen değişmemiş yerlerile ta- hınmayacak hale gelen tarafları anlatılmakta, mukayeseler yapılmakta, İcap edince araya bazı vakalar ve simelar karıştırılmakta, eski yeni resim. ler ilâve edilmektedir. Sermed Muhtar Alusun kendine mahsus hoş ve tatlı üslübile naklede. İcoği bi: mevzuların herkes tarafından merakla takip edileceğine eminiz. Şimdilik haftada iki gün neşredeceğimiz bu azıları yarından itibaren A4şam'da okuyacaksını ,10 sene (Yaşasın Kral!) | © 10 sene (Yaşasın Cümhu- Aliye bağırır!... İ riyet!) diye bağırırl... |, İngiltere kralının Kanada seyahati Kralın Amerikaya davet edildiği doğru değil Nuyork 30 (A-A.) — Bazı gazeteler, B. Ruzvelt'in İngiltere kralını, Ka- nada ziyaretini müteakip, Amerikaya gelerek birkaç gün Vaşingtonda kal- mağa davet ettiğini yazmışlardı. Hriciye Nezaretinin matbuat daire- İ si, Relsicümhüurun bu kabil bir teşeb- isünden malümalı olmadığını be- yan etmektedir, Mizahi istatistikler!.. (8) 60 sene yaşıyan bir İspanyol; 10 sene (Yaşasın Frankol) şür! Paris 30 — Komünist partisi genel sekreteri B. 'Torez seçim münasebe- tile yapılan bir toplantıda bir nutuk söylemiştir. B. 'Torez, Münih anlaş- masını ve Başvekil (B. Daladiyenin son nutkunu şiddetle tenkid etmiş ve demiştir ki: «Amele sınıfı aleyhinde yapılan iftiralar, memleketin beklediği kal kınma programını teşkil etmze, Ame le sınıfı iktisadi kalkınmayı temin için mesai birliğinde bulunmağa, tayyare, tep imalini artırmağa ha- zırdır. Yalnız bunun için Münih'de- ki milli felâket mesullerinin iktidar mevkiini terk etmesi şarttır.» B. Daladiyenin nutku ve Radikal kongresinin kararı Marsilya 30 — Radikal sosyalist kongresinin son celsesinde . Başvekil. 'B. Deladiye yeni bir nutuk söylemiş ve demiştir ki; «Vaziyet ciddidir, demokrasi teh- | likededir. Demokrasi bir takım ma- | nevralar, yahut kabine buhranlarile kurtarılamaz. Cümhuriyetçiler, eğer vatanperver iseler, Fransayı kurtara- caklardır. Bunun için bütün cümbu- riyetçilerin çalışması lâzımdır. Demokrasi esaslarına imanım Var- | dır, Hiç kimseden ders almağa muh- taç değilim, tehdid karşısında da bo- yun eğmem. İcab eden mesuliyetleri yükleniyorum. Memleketin kalkın- ması için alınmasını düşündüğüm tedbirleri pazartesi günü bildirece- Çizdiğim yolda devam edeceğim Bugünkü güçlükler çok büyüktür Fakat azimle çalışırsak bunu yene ceğiz.» (Devamı 4 üncü sahifede) Mvilrkatler: peni saka sre Süratli tamir teşkilâtı Gözünüz saatte, asabiyet içinde bekl yorsunu: Niçin telefon etmiyorlar? W di biri ihmal efti, ya ötekiler? Şehi arası muhabereleriniz de vardı, Ne old Neden çalmıyor? Âleti elinize alıyorsunuz. Telefonu gene bozulmuş meğer... Saat on sekisi geçiyor. Bir #iderek (03) i arıyorsunuz. — 48795 in sahibiyim, Bozukluğu zeltiniz. — Artık yarma efendim inşallah... — Mesleğim iktizası kullandığım numaradır. Mutazarrır oluyorum. Dah da olacağımdan başka... — Kabil değil! Gece adamımız yok! Mütenddid defalar israr oeğiyorsunurl Fakat ancak ertesi gün saat on bire yı kala telefonunuz yapılıyor. Telefon teşkilâtının diğer dairele taranda çalışmaması gerektir. Onu: mesaisi mahdud saatlere inhisar ede mez. İtfaiye gibi, her ihtiyaçta, o mobile bindirip derhal (göndere adamları aleste bulunmak. Zira tele Jon sahibinin başka yeri aramak ih yacı bertaraf; numarasında onun. ard np bulunmaması yüzünden, pek va him vaziyetler, pek büyük zararli meydana gelebilir. Hayatımızda tele Jon birinci mevkii işgal ettiğine naza ran teşkilâtımızı da bu ihtiyacı kat komşu, 10 sene boğalarla Side 120 kere isyan ederi...