17 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

17 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Türkiye, başındaki büyük in- sanın himmetile yeni bir ha- yata ulaşmış olan bir yerdir. RUZVELT Amerika Relsicümhuru Gazinin mümeyyiz vasfı sa- $ mimi vatanperverliktir. Böylel bir vatanperverlik karşısında eğilmek lâzımdır. neryo AKŞAM Fransız Mebusan meclisi reisi Sene 21 — No, 7217 — Fiati her yerde 5 kuruş PERŞEMBE 17 Teşrinisani 1938 — — ——em Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20785 — İdare; 20681 — <p — Müdür: 20497 — —— Halkın sonsuz matemi Dün on binlerce halk mukaddes tabutun önünde huşü ve hürmetle eğildi Celâl Bayar diyor ki; “Elemimiz, hicranımız çok büyüktür. İzciler Büyük Şefin mukaddes tabutu önünden huşü ile geçiyorlar Celâl Bayar hükümeti! ve Meclisin itimadı Başvekil Celâl Bayar, dün. Milet Meclisinde, yeni hükümetin siyasetini izah etti ve Ittifakla itimad reyi aldı. Celâl Bayarın beyanatı, Büyük Şe- fin eserini ileri götürmeğe ahdeden milletin hissiyatını ifade etti. Millet Meclisinin Başvekile itimadı da, son günlerin elemli ve çetin imtihanında | halkın kalbinde Celâl Bayara karşı yer tutan muhabbet ve emniyetin tam makesi oldu En derin matemin acısile yürekle. rin ezildiği, memleket için tarihi dö- nüm noktası sayılan günlerin başlan- gıcında, hükümet yükü, hâl ve istik- bal mesuliyetinin bütün ağırlığı omuzlarına yüklenmiş bir insan var- dı. İztırab ve endişe içinde kıvranan kalbler oinsana çevrilmişti. Yaşlı gözler ona bakıyordu: Celâl Bayar. Sarsılmaz kader saati çalınca Celâl Bayarın asil seciyesini gördük. Gün- lerden ve aylardanberi Büyük hasta- nın başı ucundan, gü larını içine akıtârak vazife başına dönen Başve- kil, sükünlu bir vakarın timsali oldu. (Devam: 3 üncü sahifede) Dün üç muharririmiz sabahtan ge ce 24 e kadar Dolmabahçede yapılan | ihtiram geçidinde bulunmuşlardır. Sa» bahleyin bulunan muharririmiz inti- balarını göyle anlatıyor: Dünkü nüshamızda yazdığımız gi- bi Atatürkün aziz naaşları dün saat ondan itibaren evvelce neşredilen program mucibince ziyeret edilmeğe başlanmıştır. Şafak söküyor... Büyük Önderin tabutu ilk defa İstanbula geldiği za- man halkı kabul ettiği büyük salona indirilecek, ilk nazarda tam cephe de, yani büyük salonun tam kara tâ- rafında, Önderin toplantılar esnasın- da tercih ettiği sed gibi yüksek kı- sımda Cümhuriyet Halk Partisinin altı umdesini temsil eden atlı meşale yanıyordu. Meşaleler ay şeklinde si. ralanmıştı, mukaddes tabutda bu ayın yıldızını teşkil edecek vaziyet te ortaya konacaktır. (Devamı 6 ncı sahifede) Ankaradaki merasim Atatürkün mukaddes cenazesi bütün dünya milletlerinin iştirakile, muhte- şem ve mühip merasimle kaldırılacak Ankara 16 (AA.) — Atatürkün cenaze töreninin Ankaraya ait esas programı şudur: Ankaraya muvasalat 20 Sonteşrin Pazar günü; Cenazeyi taşıyan tren saat 10da Ankara istasyonuna muvasalat ede- cek ve Reisicümhur, Büyük Millet Meclisi Relsi, Mareşal, İcra Vekilleri ve saylavlar tarafından merasimle karşılanacaktır, Bu karşılama mera» simine bir piyade taburu iştirak ede- tektir. Tabut vagondan indirilecek ve bu esnada ihtiram kılasına refakat eden bando tarafından Çhopin'in matem marşı çâlınacaktır, Tabut 12 general (Devami 8 inci sahifede) Fakat inanımız, güvenimiz de o nisbette büyüktür, Meclis Celâl Bayar hükümetine ittifakla itimad beyan etti Ankara 16 (A-A.) — B.M. Meclisi | bugün reisi Abdülhalik Rendanın baş- kanlığında toplanmış ve celsenin ağıl. masıni müteakip Başvekil Celâl Bas yar kürsüye gelerek şu beyanatta bu- Junmuştur; Sayın arkadaşlar, İkinci Cümhurreisimiz İsmet İnö- nünün itimadlarına mazhar olarak, Başvekâlete tayin edildim, Kendileri- ne takdim eylediğim Heyeti Vekile Aâzalarının isimlerini havi listeyi lüt. İ vazifeme devam edeceğim. fen tasvip buyurdular. Teşkilâtı esasiye kanununun hü- kümlerine göre, sizin de İtimadınıza mazhar olmak: şerefini kazanırsam, (Şiddetli akışlar). Resmi bir lisanla bu marüzatımı bildirirken, inkılâbın ve Atatürk Te- jiminin en mümtaz bir siması ve Türk milletinin büyük evlâdı olan, ikinci reisimiz oİnönünün, . Cümhurreislik (Devamı 2 inci sahifede) Atatürke son hürmeti ifa için İstanbula binlerce vatandaş geliyor Buradan Ankaraya gidecekler için fazla trenler hareket ettirilecek Atatürkün cumartesi günü şehri- mizde yapılacak cenaze merasimine iştirak etmek üzere dünden itibaren İstanbul mülhakatile civar vilâyetle- rin kaza ve köylerinden binlerce va- tandaş gelmeğe başlamıştır. Bunlar. | dan bir kısmı akrabalarının, tanıdıkla” | rının evlerine, çoğu da otellere yerleş- mişlerdir, Bugün ve yarın da birçok kimselerin “daha-geleceği tahmin -edi- liyor. İstanbula civar olan vilâyetlerin halki, İstanbulda yapılacak merasime gelecekleri gibi, Doğu, Orta Anadolu vilâyetleri halkı da Ankaraya gidecek- lerdir, Bazı gazeteler, Ankaradaki cenaze merasimine iştirak etmek - istiyenler için her yirmi dakikada bir, Haydar. paşadan bir tren kalkacağını yazmış- tır. Devlet Demiryolları, mutad sey- rüsefer tarifesinde, ihtiyaca göre ta- dilâta karar vermiş olmakla beraber henüz buraya tebliğat yapılır ştır. Yalnız Sirkeci tarafındaki bazı vagon- İür Haydarpaşaya geçirilmiştir. Anka» raya gidecekler için kâfi derecede tren hareket ede: şüphesizdir. Üniversite heyeti Üniversite talebesi, Büyük Şötin Ans karadaki cenaze merasiminde bulun- mak arzusunu izhar etmişlerdi. Fakat beş bin küsür gencin Ankaraya nakil- lerile, orada (O yerleştrilmelerindeki maddi müşkilât yüzünden, bu arzü- nun is'af cdilemiyeceği anlaşılmıştır. Üniversite, rektör, dekan, profesör ve gençlerinden bir. heyet tarafndan temsil edilecektir, Diyaküeğeke abı önünde eğilmek için Dolmabahçe önünde toplanan balk, Denizciler saraydan çıkarken, talebe saraya girerken (Dünkü tazim merasimine aid diğer resimler aitnci | z