17 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

17 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

4 bi ika, Berlindeki | sefirini ni geri çağırdı Almanyada yahudiler aleyhindeki tedbirler Amerikada büyük infial uyandırdı Berlin 16 — Amstikanım “Berlin sefiri B. Vilson, Alman Hariciye Na- zırile 20 dakika kadar görüşmüştür. Sefir, Amerikadan aldığı talimat üze- rine bugün Almanyadan hareket ede- ceğini bildirmiştir. Sefirin bu münasebetle yahudiler aleyhinde alınan tedbirlerin Ameri- kada yaptığı akisleri bildirdiği ve Iki hükümet arasmdaki münasebetlerin bundan müteessir olacağını bildirdiği zânnediliyor. Vaşingion 16 — Gazetecileri kabul eden B, Rüzvelt Almanyada alınan tedbirlerin Amerikadaki akisleri hak- kında sorulan suallere cevaben de- miştir ki: «Yirminci medeniyet as- rında bu kabil vakaların olacağına pek güç ihtimal verirdim.» Almanyada yahudiler aleyhinde alı- nan tedbirleri protesto için.Amerika- nın her tarafından telgraflar gelmek- tedir. Nevyork belediye meclisi bu hususta bir karar vermiştir. Londra 16 — Amerikanın Berlin sefirinin Amerikâye dönmesi resmen. münasebellerin kesilmesi demek de- güdir. Fakat hakikatte bu suretle tefsir edilebilir. Vaziyet Iyileşmezse sefir ilânihaye Amerikada kalabilir, Amerikanm Berlin sefiri Amerikaya dönüyor Vaşington 16 (A.A) — Ruzvelt, dün akşam gazetecilere beyanalla bulunarak Almanyada yahudilik aley- hindeki hareketlerin Amerika halkı üzetinde derin bir tesir bıraktığını söylemiştir. Mumsileyh, Amerikanm Berlin s8- firi Wilsonun Wazehingtona çağırıl- yiasını bizyat istediğini söylemiştir. 700 bin Yahudi için yurd New - York 16 (A.A.) — Gazeteler, asgari 700,000 mülteci yahudiyi ala- bilecek emin bir mıntaka aranmasını teminen İngiltere hükümetile birlik- te bir plân hazirlanması için Ameri- ka Londra sefiri Kennedy tarafından sarfedilen gayretlerden bahsediyorlar, Kennedy tarafından sarfedilen gay- retler şimdiye kadar İngilterede, Ho- landada, Fransada, Danimarkada, Belçikada ve İsviçrede müsald bir $8- kilde karşılanmamıştır, Bu memleketler kendi toprakların- da esasen çök mikdarda yahudi bu- Tinduğunu bildirmişlerdir. Fransa kabinesi müşkül vaziyette Sağ cenah yardım için komünist partisinin feshini tstiyormuş Paris 16 (AA) — Meli tedbirler dolayısile bir yandan Fransız sol ce- Şermin çıktı. Malik amca içeri gir- di. O da kızın söğlerini tekid etil. » Aşağıda kızınızı beklerken gayri- tabii bir şey farkettiniz mi? Dolaşan bir gaytaya göre sağ ce nah partileri bazı şartlarla Daladier kâbinesine müzaheret edeceklerini bildirmişlerdir. Fakat bu müzahereti temin edebilmek için kabinenin ralli kalkınmaya engel olan komünist par- tisini feshetmesi ve milli kalkınma eserinin bir müddet devamını temin için teşrii devreyi iki sene uzatması Vaşington 16 (A.A) — Gazeteler, Adliye Nazırı Cummings'in istifasını Ruzvelt kabinesinde diğer istifaların takib edeceğini tahmin etmektedir- iler. Filhakika Ticaret, Harbiye, Bah- | na bıraktıktan sonra bir çocuk gibi <İ ağıyarakevine-dönmüştü. Şimdi Di. "Ankaradaki merasim (Baş tarafı 1 inci sahifeğe) nun büyük holünden - geçirilerek İs- tasyon merdivenleri ömünde bulun- durulacak olân top arabasına vaze- dilecektir. 'Top-arabası istasyon caddesini tâ kiben Büyük Millet Meclisine doğru ilerliyecektir. İstasyondan Ulus meydanma giden caddenin iki tarafına asker dizile- cektir. Tabutun top arabasına hakli esna- sında 101 pare top atılacaktır. Tabut İrak giymiş 12 saylav tarafından top arabasından indirilerek ve kamutay binasının methalinde önceden hâztr- lanan mahalli maâhsusa o vazedilerek bir katafalk vücuda getirltecektir. Katafalkın iki tarafma altı oku tem- silen altı meşale konulacak ve bu meşalelerin yanlarında sağ ve solda birer general, birer subay ve erden müteşekkil altı kişilik bir heyet bü- yük üniformalarını lâbis ve kılıçları çekilmiş bir vaziyette tazim nöbeti bekliyecekterdir. Saat 13 den itibaren İstanbulda yapıldığı veğhile Reisieimhur, Büyük Millet Meclisi Reisi, Başvekil, İcra Vekilleri heyeti, saylavlar, başta ma- reşal olmak üzere kara, deniz ve ha- va kuvvetleri mensupları İle mülki erkân, Cümhuriyet Halk Partisi erkânı, dekan ve profesörleri başta olmak üzere Ankaradaki fakülteler, Harb okulü ve diğer yüksek okullar talebeleri, memurlar, mali, ticari ve idari teşekküller mensupları, matbu- at mümessiileri ve arzu eden halk katafalkın önünden geçerek resmi tazim İfa edeceklördir. Cenaze töreni ZI Sonleşrin 1038 Pazarlesi günü: Cenazeyi takib” edecek zevat saat 9,45 e kadar Kümutay binasına gel- miş bulunacaklardır. Ecnebi, mus rahhas heyetleri Ankarapalas holün- de toplanacaklar ve bilâhara kendi. lerine tahsis eğilen yerleri işgal ede- ceklerdir. Top arabasının önünde gidecek olan kıtalar, kolbaşısı Halk sineması önünde bulunmak üzere Çankırı caddesi boyunca - yürüyüş kolunda toplanmış bulunacaklardır. Yabancı kıtalar Patti binası İle Halk sineması arasında (kondilerine (gösterilecek yerde yürüyüş kolu nizammda hazır olacaklardır, Saat 10 da tabut, frak giymiş 12 saylav tarafından — kaldırilarak, Ka- mütay binası önünde bulundurula- cak olan top arabasına vazedilecek- tir. Bu esnada cenazeye refakat ede- cek olan 19 gehersl, top arabasının iki tarafında kılıçlarını çekerek mev- Ki ulacsklardır. Tabut top arabasına vazedildikten sonra, verilecek işaret üzerine, kıtaat yürüyüşe başlayacak ve cenazeyi s6 Jâmlıyarak 1 numaralı krakide gös 'darın Tesmi karşısında ahdediyordu: Yaşlar arasında gözleri vahşi bir ifa- de ile parlıyordu. Birdenbire bir fikir zihninde şimşek gibi çaktı. Tâ içinden bir ses ona ol#manın. ismini bağırdı. O;evet işte 0... Delikanlıya müsallat olmamış miydı? Didardan nefret et- miyor mudu? Bu meş'um kadın, gaye- sine erişmek, iki âşığı biribişinden ayırmak için cinayet dahi işliyecek cinstendi. Bu fikir, delikanlının buhranlı di. mağında hayat bulur bulmüz kök sal. dı, dalbudak sardı. Şimdi artık gör- müş kadur emindi: Bu işte mutlak Lemanın eli vardı... Artisti casuslukla tehdid eden, imzasız mektuplar yollı- | yan'bu'kadın,her şeyi her şeyi'yapa- bilirdi, Elinde hiç bir vesika yoktu. Fakat hissinin kendini aldatmadığına' Kâtiyetle emindi. Hemen Şevkiye o lezkereyi “yazdı yolladı. Polis memuru gelince dokto. | ra sordu: — Bir iz mi buldunuz? — Evet, hattâ katilin kim olduğu- nu dahi biliyorum. — ismi? Delikanlı ciddi bir sesle: — Şevki bey size söyliyeceğim şey ol. dukça mühimdir! . — Ne yi i terilen yerlerini almak üzere ilerliye- ceklerdir. Bu yürüyüş esnasında kıta- ata refakat eden ban ıdolar çalmaya caklır. Cennze alayının nihayetinde gide- cek olan piyade taburunun kolbaşısı Halk sineması önüne gelince tabur duracaktır. Müteakiben, yabancı kı- talar da harekete geçerek top ara- basının önündeki yerlerini işgal edeceklerdir. Bunun üzerine cenaz&- yi takip edecek olan zevat 2 numaralı krokide gösterildiği veçhile, yerlerini alacak ve arkalarına, alayın nihaye- tini teşkil edecek olan tabur ilerliye. rek korteji kupayacaktır, Bu suretle teşekkül eden cenaze alayı, verilecek bir işaret üzerine, ha- reket eyliyecektir. Bu esnada Riyase- ticiümhur bandosu Şöpenin matem marşını çalmağa başlıyacak ve diğer bandolar münavebe ile ve alaydaki sıralarına göre matem havası çüle- caklardır. Alayın yürüyüşe (başlamasından itibaren cenazenin müzeye muvasa- latına kadar ber 5 dakikada bir adet top atılacaktır. Alay kıtaatının kolbaşısı Bahriye caddesi hizasına varınca kıtalar 3 nu- maralı krokide işaret edilen yerleri alscaklardır. Topçu taburu krokide işaret edilen mahalle yaklaşırken yo- lun sağına yanaşacak ve tam mevki- ine gelince duracaktır. Türk piyade kıtaatı ile ecnebi ktilaatı yürüyüşe devam ederek krokide gösterilen yer. lerini yola tevcihi cephe ederek iş- gal edecekler ve cenaze geçerken 88- lâmlıyacaklardır. Cenazeyi taşıyan top arabası ve bunu takip eden heyet ilerliyerek Et- nografya müzesinin medhaline takar- rüp edecekler ve 3 numaralı krokide gösterildiği üzere ahzı mevki eyliye- ceklerdir, Tabut generaller tarafından mâ- halli mahsusuna nakledilecek ve tö- 1 — Mizraklı bir süvari alayı, 2 — Topçu taburu, 3 — Alay sancağı ve bandosu ile | muhafız alayı, 4 — Alay sancağı ve bandosu ile Harbiye alayı, 5 — Ecnebi kıtalar alfabe sırasile, 8 — Bandosu ile bir deniz müfreze. si, 7 — İki tarafinda kılıç çekmiş va- ziyetle 12 general bülünün ve cena- zeyi taşıyan top arabası, 8 — Atatürkün harp ve İstiklâl ma- dalyalarını taşıyan general ve onu ta- kip eden Riyaseticümhur erkânı, 9 — Atatürkün ailesi efradı; 10 — Reisieümhur, 11 — Büyük Millet Meclisi Reisi, Başvekil, Mareşal, Protokol 12 — Ecnebi misyon şefleri, 13 — Kordipleomdtik ve misyon şeflerine merbut heyetler, Protokol 14 — İcra Vekilleri heyeti, Protokol 15 — Saylavlar, Protokol 16 — Barem üçüncü dereceye ka- dar askeri erkân, 17 — Bartın üçüncü dereceye ka- dar mülki erkân. 18 — Bir piyade taburu. TASHİH: Atatürkün eilesi, yalmz Ankara törenine iştirak edecektir. İs- tanbulda yapilacak törende buluna- cağına dair olan fikra teshih olunur. Belçika hükümeti Atatürkün hatırasını tebcil etti Brüksel 16 (A.A) — Belga ajansı bildiriyor: Mebusan meclisi, dünkü celsesinde Atatürkün hatırasını tebcil etmiştir. 'Meclis reisi, mebusları ayağa kalkma- ğa davet etmiş ve Atatürkün ölümü- nü heyecanlı tabirlerle meclise bildir- miştir, Reis, müteakiben Türkiyeyi muhatap edinerek bir taziye hitabesi irad etmiştir. Müteakiben meclis ruz nameye geçmiştir. Sovyet ve Arna- , vut heyetleri Bu sabah şehrimize geldiler ve karşılandılar Atatürkün cenaze merasiminde bu. lunacak olan Sovyet heyeti murahha- sasını hamil olan Moskova torpi- do muhribi, bu sabah sekizde Boğaz- dan girmiş ve Büyükdere önünde de- mirlemiştir. Güzide Sovyet heyeti mu- rahhasası reisi Hariciye komiseri mu. avini B. Potemkin ile Sovyet Karade. niz filosu kumandanı amiral Bomaşef le şehrimize gelmiş ve Sirkeci garmda karşılanmıştır. Gelen Arnavudluk he- yeti Adliye Nazırı B. Faik, B. Korça ve ki ekspresle İstanbula gelmiştir. Mısır kredi fonsiye çekilişi Kahire 16 (A.A.) — Yüzde 3 faizli numara 50.000 frank ikramiye kâ- zanmışlardır. — Ne mevkide olursa olsun size ka- | Lâkin Leman hanımefendi mevkiinde tilin ismini söylememde bir mahzur | bir'insan kolay kolay katil olabilir mi? yoktur değil mi? — 'Tabii yoktur. Biz, polisler her tür. lü vakaya şahid olmağa, gayrimüm. Kün görülen Birçok garip sırlar öğren- meğe alışmışızdır. Hiç birşey bizi hay- Tete düşürmez! — Öyle ise pekâlâ! 'Tereğdüd 'et- meden size katilin ismini söyliyeyim. İbnülkasım paşanın haremi Leman Barım! Şevki, biribir türlü şey işitmeğe aliş- mış olduğu halde bu isim karşısında gayri ihtiyari irkildi ve hayretle tek- rar etti: — Leman hanım mı? Reşid paşanın. kızı! — Evet... Ol... — Bağdadlı paşanın haremi! Harici. yeden Feridün beyin baldızı! — Evet, evet! İşte o kadın... Ve coşarak ilâve etti: - Vallahi, billâhi... Odur... eminim! — Böyle bir ithbamda bulunmanız için her hinlde elinizde kuvvetli de- Mâil vardır. Düşünün ki bü mevkide bir insana kolay kolay iftira atilmaz! — Hiç bir izim, hiç bir vesikam yok. Fakat kalbim, hissim bunun böyle ol. Ben — Olur, olur... Genç döktor polis memurunu ikuk için bütün gelip geçenleri anlattı. Fa- kat Şevki inanamıyordu. Böyle birşeyi ortaya atacak olsa herkes onunla alay edecek, Amirleri kızacak, büyük bir de dikoduya rezalete sebebiyet vermiş olacak. Bu meş'um kadın dedikleri hanım için, birçok kişiler ölmüş, inti- har etmiş... Lâkin onunla katil olmak arasında mühim fark var! O sırada uşak, dekoralör Adnan beyin geldiğini haber verdi. Ev sahibi onu karşılıyarak: — Azizim, sizi çağırtmamın söbe- bi, Didarcığımın katilini bulmak için elinizden geleni yâpacağınızı cenaze- de söylemiştiniz. Şevki bey ile konu- şurken bulunmanizi istedim. — Pek iyi ettiniz efendim. Elimden gelen herşeyi yapacağımı tekrar edi- yorum, hem zannedersem kader de bi- ze yardım ediyor. Ufak bir iz haberini size getiriyorum. Sonra Şevkiye dönerek: — Size burada rasladığıma pek memnunum... Zira bildiğimi söylemek için bilhassa sizi sarıyacaktım. Rauf helecanla bağudı; — Söyle Adnancığım, söyle ne-imiş? Polle memuru da tekid etti: — ie. vepeni