20 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

20 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

şa m —— unan Başveki O Ankaraya gitti Aydınlıksız, yağmurlu, soğuk bir gece. Sabah saat beş. Zabıta kuvvetleri, | Büyük ölünün geçeceği ana caddeye amad inen yol başlarında, izdihamın önü. me geçecek tedbirler alayor. Polis, jandarma, asker müfrezeleri kol kol şehrin mühtelif noktalarına yayılıyor. Kaldırımlar, sanki gün doğuyormuş, hayat baş- hyormuş gibi kalabalıklaşıyor. Her evin penceresinde ışık yar... Saat altı. Topkapıdan Şişliye, Kavaklardan Yeşilköye kadar nakil vasıta- Tarınım durak yerierine kesif bir kalabalık birikti. Herkes trenin, vapurun, oto- büsün hareketini bekliyor; dolu geçen otomobillere atılıyor; alaca karanlıkta koyu renk bir insan seli kaldırımlardan akıyor, Halk, sonsuz bir muhabbetin, emsali görülmemiş bir hürmetin Atasını görmeğe akın ediyor. Saat altı buçuk. İstanbulun denize bakan bütün sırtları insan almaz oldu, Aziz ve Büyük ölünün geçeceği yollara çıkan bütün sokak başları insan kala- balığı ile kapandı. İstanbul dün, din kitaplarının anlattığı mahşer gününü yaşadı. Ancak #okaklara dökülen yüzbinlerce kişinin çıtı çıkmıyor, ses duyulmuyor; koca şe- hir uyanmış, ayaklanmış olmasına rağmen huşu ve sükün içinde... | İstanbul Tiyezal Atasile vedalaşacak! sevkile Büyük ölünün büyük cenaze töreninin tam bir düzenle başlayıp ayni dü- genle tamamlanması için hayırlıklar bitti, Artık herkes olduğu yerde duruyor. Ana caddelerde gidiş geliş yok, ilk seferlerini yapan bütün nakil vasıtaları yolcu almaz oldu, Ancak büyük üniformalı askerler, siyah elbiseli beyaz kıra- vatlı siviller, kolları kırmızı işaretli okul kafileleri Dolmabahçeye gidiyor... Bütün gece ağlıyan hava, törenin mehabetine, haşmetine hzlel vermemek için açtı, bulutler sıyrıldı, güneş göründü. #>x Gülhane parkının geniş yoluna iki taraflı Maltepe süel sesi talebeleri s1- ralanmış, «süngü tak» emrini almışlar. Parkın sonunda, rıhtıma inen kumlu | yolun iki yanımda ayni emri almış olan deniz silâhlı erleri dizilmiş. On bir sene evvel Atatürkü karsıladığımız bu noktada on bir sene sonra Atatürke veda edeceğiz. On bir sene evvelki gibi yollara gök rengi, kırmızı hah- lar serilmiş, Zafer torpidosu rıhtıma yanaşmış. Amma nerede o on bir sene | evvelki neşe, sürur, kahkaha, alkış... Selimiyeden acıklı top sesleri duyuluyor, bu sesler kesilince şehir gene mateminin, yasının derin sessizliğine bürünüyor; denize bakan sırtlarda kalabalık her an biraz daha artıyor, bir uçak İstanbulun elemli havai nesimesini hıçkırıklı bir feryağla yararak Dolmabahçe üstünde dolaşıyor. Bütün gözler saraya çevrilmiş; bekliyoruz; gözler -sanki mukaddes ölünün geçtiği yolları görüyormuş gibi - sarayla köprü arasındaki sahayı ta- vaf ediyor. sex Geliyor! Göğüsler gerildi, başlar döndü ve herkes «hazır ol» emrini alan askerler gibi dimdik Atarım geldiği tarafa baktı, Çelenk, çelenk, çelenk, sayısız, hadsız hesapsız celenk... Atlı iki general, altı at koşulu bir top arabası, al atlas Türk bayrağına sarılmış Atatürk... | Mukaddes sandukayı taşıyan top arabasi saat tam on ikiyi oluz geçe «Zafere uzanan iskelenin yanında hazırlanmış olan büyük basamağın önüm. de durdu. Etrafta gene çıt yok. Sarayburnuna toplanan binlerce Kişi tek nefestir, so- uk alındığı duyulmuyor. Başvekil, mebuslar, vali, komutanlar, subaylar, üni- versiteliler, okullular, izciler, tekvücut Türkiye Cümhuriyetinin bir timsali olmuşlar... Tek duygumun ifadesi yüzlerde okunuyor: Benizler uçuk, gözler yaşlı... Mukaddes tabut top arabasından indirildi; generallerin yeddi ihtiramında «Zafersin arkasında hazırlanan menekşe rengi kadifelerin üstüne kondu. Bü- yük ölünün refikleri de bindiler, «Zafer» hafif bir köpük izi bırakarak Saray- burnundan ağır ağır uzaklaştı. Bir feryad koptu: — Atatürk bizi bırakıp nereye gidiyorsun? Kulağımın dibinde bir ses cevap verdi: — Ağlarsa, Ankaraya gidiyor! | v.. Artık ağlamıyalım. Atatürk İstanbuldan ayrıldı amma uzağa değil, Anka- raya gitti. Gene içimizdedir, içimizde kalacak, içimizde yaşayacaktır. SELÂMİ SEDES RR 7 ALA NEN SEE ” Me | Pazartesi günkü merasim Saat on altıda herkes 3 dakika olduğu yerde duracak burnu parkındaki heykelleri önünde yapılacak törene bütün yurttaşları davet ederiz. # Eminönü Halkevinden: Ulu Şefi- İ miz ve eşsiz Atamızın hatırasını teb- ! İstanbul belediyesinden: 1 — Ebedi Şefimiz Atatürkün aziz naaşlarının 21/11/938 pazartesi gü- nü Ankarada mevkii mahsusuna vazını müteakip yurdun her noktasında Bü- | de, Yunan yük ölünün hatırasına son bir ihti. ram olarak herkes olduğu yerde ve ayakta hürmet vaziyeti alarak üç da- kika tevakkuf edecektir. Bütün nakil vasıtaları da oldukları yerlerde üç da- kika duracaklardır. 2 — Bunun için Galata ve Beyazıd kulelerile Kadıköyünde mevcut siren- ler tamam saat on altıda bütün kuv- vetlerile çalmağa başlıyacaklar ve De- nizbank ve şirket vapurları dahi ayni saatte nerelerde bulunuyorlarsa cana» var düdükleri çalmmak suretile bu sa» atin hulul ettiğini halka bildirmeğe yardım edeceklerdir. 3 — Bütün saatler 21/11/938 zeva- esindeki vakit kürre- İstanbul valisi ve belediye reisi namına muavin E. Sevencan 4 C. H. P. Eminönü İlçe başkanlı- fından: Ulu Şefimiz ve eşsiz Atamızın hatırasını tebeil için 21 ikinciteşrin 938 narartesi günü saat 14 te Saray- cil için 21/11/938 pazartesi günü sa- at 11,45 te Evimizin Cağaloğlundaki salonunda - aşağıdaki program gibi - yapılacak toplantıya bütün yurttaş- ları davet ederiz: Program: A) İstiklâl marşı, B) Söy- lev: Halkevi başkanı Agâh Sırı Le- vend tarafından, C) Ulu Atamızın gençliğe hitabeleri: Naki Tezel tara- fından, Ç) 3 dakika ihtiram vakfesi, Milletler Cemiyeti heyeti Ankaraya gitti Atatürkün cenaze merasiminde Milletier Cemiyetini temsil edecek cemi- yet umumi kâtibi B. Valters, direk- tör B. Aganidis ve şube âzasından B. Tevfik Erim de dün akşam Ankara ya gitmişlerdir. Atina sefirimiz geldi Atina sefirimiz B. Ruşen Eşref, Atatürkün cenaze merasiminde bu- lunmak üzere, Yunan B Mile be- râber, dün İstanbula & Y akşam Ankaraya harĞket etti Başvekil beraberinde on çelenk getirmiştir Ankarada üç gün kalacaktır Atatürkün cenaze merasiminde Yu- nan hükümetini temsil edecek olan Yunan Başvekili B. Metaksas on iki kişilik maiyetile beraber dün sant 3,20 de hususi trenle Sirkeci istasyo- nuna vü olmuş ve mibmandarları tarafından o karşılanmışlır. Cenaze merasiminde bulunacak olan Yunan askeri frezesi de bayrağı ve bora- zanları ile beraber gelmiştir. Yunan Başvekili ve maiyeti Perapalas otelin- müfrezesi de Harbiyede Yedek subay okulunda misafir edil- erdir Yunan Başvekili ile maiyeti ve Yu- nan müfrezesi dün akşam saat onda hususi trenle Ankaraya harekeğ et- mişlerdir. Bugün saat on iki buçukta aya vasıl olacaklardır. Yunan ili B, Metaksas, Ankarada üç gün kalacak ve salı günü akşamı hu- susi trenle hareket ederek çarşamba günü sabahı Istanbula dönecek ve o gece saat onda gene hususi trenle ve Trakya tarikile Atinaya hareket ede- cektir. Yunan Başvekili, Atatürkün müba- rek naaşı üzerine mak için berabe rinde on çelenk rmiştir. Bu çe- lenkler, Yunan krâlı, Yunan Başvekili, Yunan ordusu, donanması, hava kuv- vetleri, Atina ve ünik şehirleri na- mına gönderilmiştir. Dün gelen Hidra Yunan torpidosu kumandanı Atatürkün cennez mera#- ninde bulunmak üzere Ankaraya gitmiştir. Yunan gazetelerinin makaleleri Atina 19 (A.A.) — Atina ajansı bil- diriyor: Gazeteler, Ankara ve İstan- bula göndermiş oldukları hususi mu- habirlerinin yazılarını neşretmekte berdevamdırlar. Büyük Şefinin zıyaı münasebetile dost ve müttefik milletin matemine iştirak etmek üzere Yunan Başvekili. | | Ken milletinin samimi hislerinin te- nin Ankaraya müteveccihen yola çık- masından bahseden gazeteler, B. Me- taksasın Türkiyenin yeni Reisleüm- | huruna sa majeste Yunan kralının ve Yunan hükümetinin taziyetlerini ib- Jâğ edeceğini yazmaktadırlar. Elen- lerin teessürlerinin bu resmi ifadesin- de en küçük Elen vatandaşından en | dest, müttefik bir medeniyet sahasın- “.ENEEEEAAA REAEANEENABABARERAASENEAESABUBUDURAKEAASAADABEAEOSESSAN, ULU ŞEFİMİZ ATAT Dün gelen Yunan asKeri kıtası büyük Elen vatandaşına kadar bütün | da mesai arkadaşı olarak yaşiyabile- | ceklerine inanmıştır. gahürünün de mündemiç bulundu- | Messager d'Athönes gazetesi, Ats- ğunu söylemeğe lüzum var mıdır? türkün tesis etmiş olduğu devletin Filhakika Yunan milleti, 'Türk - | dahili siyasetinde İlham almış olduğu Yunan ittifakına flilen iştirak etmek- | prensipleri hülâsa eden ve August von tedir ve Ege denizinin iki sahilinde | Kral tarafından kaleme alınmış olan yaşamakta olan iki milletin ebediyen | kitaptan aldığı parçaları neşretmekte berdevamdır. HAYAT ve İCRAATINDAN PARÇALAR ÜR K'ün Ebedi ve mukaddes hatırasını tebcil için filim arşivlerimizde mevcut sesli ve sözlü ve bugün milyonlar değerinde olan bütün filimlerimizi toplayarak kıymetli bir eser hazırlanmıştır. Ayrıca: İSTANBULDA, Dolmabahçe sarayından - yapılacak bütün törenlerin tamamı Türkiyenin en mahir 6 film operatörü filme alınmaktadır. DOLMABAHÇE SARAYINDA Sarayburnuna, İzmitten Ankaraya kadar ve Ankarada tarafından ve bilhassa bu merasim filmini çekmeğe gelen Avrupanın meşhur Foks ve Paramount operatörlerinin yardımı ile 3000 metre uzunluğunda olan bu muazzam ve tarihi filimler pek yakında Beyoğlunda iPEK . SARAY - MELEK Sinemalarında İZMİRDE ELHAMRA ve Yeni, BURSADA Tayyare, ve Türkiyenin bütün büyük sinemalarında birden gösterilecektir. Azap-kapı - Meyyit yokuşu arasında istimlâk edilecek yerler Gâzi köprüsüne ulaşacak olan yol lardan Şehzadebaşı - Unkapanı yolu Üzerindeki istimlâk muamelelerine başlanmak için bina ve arsaların ha- rila üzerinde tesbitine başlanmıştır. Azapkapı tarafında olduğu gibi bu- rada da binaların kiymetle; tesbit edildikten sonra İstimlâk muamele- sine başlanacaktır. Daha şimdiden Azapkâpı - Meyit yokuşu arasındaki bina ve arsa sahiplerine tebligat ya- pılmıştır. Tebligat bitince Belediye, Hükü- mellen istimlâk bedelleri tahsisatını iştiyecektir. Bu yeni yollar açıldık- tan sonra düz yerleri asfalt, yokuş kısımları da mocayik parkeden inşa edilecektir. FİTAŞ - BEYOĞLU | m P. T. T. Levazım müdürlüğünden | 1 — İdare ihtiyacı için 6 tane iki hatlı ve adi tekerrürlü orta müşeddidesi İ kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. 2 — Muhanımen bedel 9000 muvakkat teminat 675 lira olup eksiltmesi 28/İkinciteşrin /938 pazartesi günü saat 15 de Ankarada P. T. T. U. Müdür. lük binasındaki Satınalma komisyonunda yapılacaktır. 3 — İstek'iler muvakkat teminat makbüz veya banka mektubunu ve ka» nuni vesaikle beraber teklif mektubunu muhtevi kapalı zarflarını o gün saat 14 e kadar mezkür komisyona vereceklerdir. Şartnameler Ankara P. T. 'T. levazım müdürlüğünden ve İstanbulda P. T, T. Levazım Ayniyat şubesinden parasız verilir. (4230) (7337) Hariciye Vekâletinden: 21/11/9938 tarihinde icrası mukarrer müsabaka imtihanının 5/12/938 pas, Zartesi gününe talik kılındığı ilân olunur. (4819) (8469),