20 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

20 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Kral Karol Parise muvasalet etti Fransız gazeteleri büyük samimiyetle karşılanacağını yazıyorlar Paris 19 (A.A.) — Romanya kralı Caroi'un yakında Parisi ziyaret ede- ceğinden bahseden Petit Parisien ga- zetesi muhabiri ezcümle şöyle yan- yor: «Eral Carol, Pariste Londrada gör- düğü dostluk ve samimiyetin ayni sa- mimiyet ve dostlukla karşılanacaktır. Kral Carol'un Londra ziyaretinin ne neticeler verdiği hakkında sarih malü- mat yoktur. Fakat İngiltere zımam- darlarının ve Londra piyasasının Ro- | manyaya müzaheret edeceklerinde şüphe yoktur. | Bu gazete, Romanya kralı 116 İngi- Miz nazırları arasındaki görüşmelerin | Yahudiler Fransa ile Romanya arasındaki kül türel ve ekonomik rabıtaları kuvvet- lendireceği ümidindedir. Figaro gazetesi, Romanya sefareti mahafili, kratm Landrâ ziyaretinden memnundur ve İngiliz » Rumen mü. nasebatının bu sayede kuvvet bulaca- ğı ümidinde bulunmaktadır. Brüksel 19 — Dün Londradan ge- İ len Romanya kralı Carol bu akşam buradan ayrılacaktır. Kralın şerefine ziyafetler verilmiştir. Paris 19 (A.A.) — Romanya Kralı Carol ve Velinahd Mihail saât 12,20 de Brükseldeni büraya gelmişlerdir. için yurd Dominiken Cümhuriyetinde ve Kenyada 120 bin kişi iskân edilebilecek Pâris 19 (A.A.) — Gazeteler, Ak manyadaki yahudi aleyhtarı hareket- lere ve bunların müstemleke meselesi Üzerindeki tesirlerine geniş sütunlar tahsis etmektedir. Petit Parislen gazetesi diyor ki: «Londra ve Vaşingtonda Alman ya hudileri için bir yer bulmak meselesi ciddiyetle mevzuubahis edilmekte ve Dominiken cümhuriyeti ile Kenyanın isimleri zikredilmektedir. İklimi iyi olan bu memleketlere Dominikende 100 bin, Kenyada 20,000 olmak üze- re 120 bin kişi yerleştiri! r. Bu iki mıntakada yerleşme İmkânları var- dır ve bir kısım malları ile gelecek olan yahudiler, burada Kolon esasları kurabilirler.» Yahudiler 120 milyon frank toplamışlar Paris 19 (A.A.) — Açtion Française gazetesine göre B. Maurras, beynelmi- | lel Alliance İsraelitenin bir kaç gün içinde 120 ilâ 130 milyon toplamış olduğunu cuma günü istihbar edil. | diğini yazmaktadır, Eğer bu para, başka bir maksad | uğrunda sarfedilmiyecek ise İş yo- Yundadır. Fakat Alliance İsraelitenin bu parayı intikam almak maksadile sarfetmesi muhtemel değil midir? Biz, Alliance İsraelitenin Fransa efkârı umumiyesini teşvik için propagânda- lar yapmakta. olduğunu biliyoruz. Alllancenin Almanya ile Pransa ar #inda dalmi bir husumet idame et mek arzusunda olduğu malümdur. - Avustralya kütle halinde muhaceret istemiyor Londra 19 (A.A.) — Avustralya Baş- vekili B. Lyons, Avustralya hükümeti. nin ecnebilerin kütle halinde Avus- tralyaya muhaceretlerine mâni olma ğa azmetmiş olduğunu ve kütle ha- Mihde bir kolonizasyona müsamaha et- miyeceğini beyan etmiştir. B. Lyons, Avustralyanın Yahudilerin kütle ha- linde Avustralyaya omuhaceretlerine müsaade edilmesine matuf olarak ya- pilacak bütün teklifleri reddedeceğini söylemiştir. Müstemlekât Nazırı B. Mücdonalda vermiş olduğu bir cevapta Seylân va lisi sir Andrew Caldecott, idaresi al- tındaki adaya ancak şaluslari ehem- miyetli olan Yahudileri kabul edebi- leceğini beyan etmiştir. Vali, sözleri. Ke şu suretle devam etmiştir. Seylânın iktisadi vaziyeti, Yahudi- lerin kayıt ve şartsız olârak memle- kete kabul edilmelerine mânidir. Seylânın sıhhat işleri nazirı, daha şimdiden ecnebilerin doktorluk etme- lerini meneden bi nun Iğyihasını devlet şürasına tevdi etmiştir. Macaristanda vaziyet Budapeşte 19 (A.A.) — Siyasi mah- filer yahudiler hakkındaki kanunu şiddetlendirmek isteyen hükümetin bu husustaki mesaisini dikkat ve alâka ile takib etmektedirler. Yahudiler hakkında bir ay evvel çı- karılan ve halen meriyette olan ka- nun, yahudilerin ancak yüzde yirmi nisbetinde memleketin hayatına iş- tirak edebileceklerini tasrih elmekte idi, Şimdi bu nisbetin azaltılması dü- şünülmektedir. Hükümetin partisi olan milli par- tide teşekkül eden hususi komisyon öğleden sonrâ bu meseleyi “tedkike başlıyacak ve noktai nazarını ağlebi ihtimal yarın akşam bildirecektir. Yeni kanun bundan sonra parlâmen- toya tevdi edilecektir. Yahudiler hak- kındaki birinci ve ikinci kanun ile milletin “müdafaası hakkında çıkarı- lacak yeni bir kanun gelecek ilkkâ- nunun 20 sinden'evvel meriyete gi- recektir. Alman Yahudileri hakkında yeni bir karar Berlin 19 (A.A.) — Resmi ceride, geçen ikinci teşrin tarihli Hitlerin bir karamamesini neşretmektedir. Bu kararname, Almanya veya Avus- turyanın eski veya yeni orduların- dan birinde askeri hizmette bulun- muş olduklarından dolayı silâh ta- şımak hakkını ihroz etmiş olan ya- hudilerden bu hakkı nezetmektedir. .. Kudüste Bir çok yerlerde Arap cesetleri bulundu Küdüs -19 (A.A.) — Alman ajansı bildiriyor: Bugün muhtelif yerlerde öldürül- müş arab cesdleri bulunmuştur. Li- dada iki arab katledilmiştir. Filisti- nin şimalindeki Res-El Ahner köyün- de, "askeri bir kamyonun altında di- namit patlaması münasebetile, araş- armalar yapılmıştır. İspanyada vaziyet Berlin 19 (A.A.) — Barselona ve Balamanka'nın resmi tebliğleri, muh- telif cephelerde işara değer bir şey Bir ziyaret Prens Pol Londraya hareket etti Belgrad 19 (A.A.) .— Naip prens Pol ile prenses Olga İngiltere kralı- nin daveli üzerine londraya hareket etmişlerdir. Bu ziyaretin tamâmen hususi mahiyeti haiz olduğu bildiril. mekle beraber prensle İngiliz selâhi- yettar mahfiller arasında iki memle- ket arasındaki dostane miinasebete leri dahn ziyade islâh ve ticaret mü- nasebetlerini inkişaf ettirmek maksa- dile noktai nazar teati edileceği zan- nedilmektedir, ” . Ankaradaki büyük ve acıklı hazırlık Ankara 18 (Telefon) — Ankara Büyük ve Aziz ölüyü karşılamak üze- re derin bir hüzün içinde günlerden beri hazırlanıyor. Hükümet Ankaradaki merasimin intizamını temin için fevkalâde ted- birler almıştır. Büyük Millet Meclisi önünde ya- pılmakta olan inşaata devam edil mektedir, Burası fevkalâde güzel bir eser haline getirilmektedir. Atatürkün âziz naaşlarının konü- cağı yerin etrafı defne dallarile süs- lenmiştir, Katafalkın Meclis karşısına düşen cephesini 20 genç kız sabaha kadar çalışarak çiçeklerle işlemişlerdir. Ecnebi askerler Cenaze merasimi için memle- ketimize gelen ecnebi askerler Ankarada ) — Atatürkün ce- naze merasimine iştirik edecek olan Fransız ve Sovyet kıtaları bu akşam saat 22,10 da Toros ekspresine bağ- lanan bususi vagonlarla : şehrimize muvasalat etmişleğdir. Misafir kıtalar İstasyonda o garmi- zon komutanı general Kemal Gökçe, merkez komutanı, İmensup oldukları sefaretler ataşemiliterleri ve erkânı tarafından karşılanmışlar ve bando- ları olduğu halde İstasyonda yer al- mış bulunan aşkeri kıtalarımızla s6- lâm resmi teatisinden sonra Fransız kıtası ikametlerine tahsis olunan $i- yasal bilgiler okuluna, Sovyet kıtası ziraat enstitüsüne gitmişlerdir. “ Fransız hava kuvveti ! İki sene içinde zabit ve nefer mikdarı çok arttırılacak Paris 19 (A.A.) — Figaro gazetesi, bugünkü yazısında Fransız hava kuv- vetleri efradı mikdarının artırılması meselesile meşgul olmaktadır. Bu ga- zete diyor ki: 1936 senesinde Fransız hava kuv- vetleri mensubini iki bin seksen yedi zabit ve 37,700 zabit vekili ve nefer- den ibaret idi. 1938 haziramna kadar bu rakam 3,065 zabit, 50,510 küçük zabit ve neferden ibaretti. Hava Nazırının projesine göre, ha- va kuvvetleri mevcudu 1939 a kadar 4,432 zabit ve 77100 zabit vekili ve nefere iblâğ olunacaktır. 1940 da kü- çük zabit ve nefer miktarının 83 bine iblâğı lâzimgelmektedir. Rütenyada vaziyet vahim Bir şehir halkı Macar ordusunu davet etmiş Budapeşte 19 (A.A) — Salâhiyet. tar bir mombadan öğrenildiğine gö- re Huszt şehrinde bulunan milli Rü- ten meclisi hudud boyundaki Macar Kitalarının kumandanlığına müraca- at ederek Çek devletinin rejimi al. tında kalmış olan Rüten mıntakasın- da hüküm süren karışıklık ve te- röre nihayet vermek üzere Macar or- dusunun müdahalesini istemiştir. Macar hükümeti bu hususta he nüz bir karar vermemiş ise de salâ- hiyettar mahfiller Rütenyada vazi- yetin pek vahim ve gergin olduğunu ve hududları müşlerek olan iki mil letin hududlarının sükünetini ve em- İ niyetini tehtikeye koyan bu karışık- lıklar karşısında likayd kalamıya- caklarmı bildirmektedir. Fransanın yeni Berlin sefiri hareket etti Paris 19 (A.A) — Fransanın yeni Berlin sefiri B. Conlondre, dün ak. şam Berline hareket etmiştir. Pa- risiski Alman sefiri Kont Welozek, kendisini istasyonda uğurlamıştır, İli e ki kğ ğuna göre, Fransa, Almanya'nın müs- temlekeler hakkındaki isteklerine ye» ni bir delil ile cevab vermek istiyor. Fransızlar diyorlar ki: «Alman müstemlekeleri iade eği- lemez. Çünkü müstemlekeler çalın- mamış, belki bir harb esnâsında fet- hedilmişlerdir. Bunlara temellük için | Fransız kanı dökülmüştür. Binacna- aleyh Fransa, Almanyanın kanuni İ noktani nazarına kuvvetli delille mu» kabele ediyor. Hatırlardadır ki Al manya, müstemlekelerin bir harb s6 bebi teşkil o etmiyeceğini beyan et miştir, Almanya, dalma münhasıran hak ve adalet hissiyatına dayanmıştır. Müstemlekelerimizi bugün ellerinde tutanlar, müstemlekelerimizi bizim elimizden almağa kalktıkları zaman, bunları kendilerine ilhak etmekten utanmışlardır, Eğer bugün hak ve adalet prensi. pine. karşı kuvvet prensipi ortaya atılır ve muahedelerin sulhperver bir surette tadil imkânları bertaraf edi- lirse, Fransa ve Almanya arasında bu derece arzu edilen yaklaşmaya her halde yardım edilmiş olmıya- caktır. Ingiliz hava kuvvetleri Haziranda memleketin bütün Başvekilin radikal grupundaki müdafaasını temine kâfi gelecek Londra 19 (A.A.) — Londra mat- buat kulübünün ziyafetinde bir nu- tuk söyliyen Hava Nazırı B. Kings- ley Wood, 1939 senesi haziranında İngilterenin askeri hava kuvvetleri- ni temine hazır yüz bin kişiye malik olacağını beyan etmiştir. Nazır, kendi nezsretinin bütçe tah- minatının iki yüz milyon İngiliz li- rasından az bir mikdara baliğ oldu- artmış olduğunu söylemiş ve önü- müzdeki aylar zarfında dabu mü- him bakımdan daha iyi bir vaziyette bulunacağız, demiştir. Romanya Kralı Brükselde Brüksel 19 (AA) — Romanya krnlı Karol, refakatinde vellahd prens Mişel olduğu halde saat 19 da Lon- dradan Brüksele gelmiştir. Kral Leopold, prens Charles ve kordiplomatik İle birlikte Rumen hükümdarı ile prensi karşılamıştır. Kral ile vellahd cumartesi akşamına kadar Brüksel sarayında kalacak- lardır. Brezilyada milli ekonomiye karşı irtikâp edilecek cürüm- İer için ceza Rio de Janeyro 19 (A.A) — Bre- zily& hükümeti bir kanun neş- retmiştir. Bu İanun, memeiketin milli ekonomisine karşı irtikâp edi- lecek cürümleri iki ilâ on sene ara- sında tehalüf eden hapis cezaları ile karşılamaktadır. Kont de Martel Franasya dönüyor Beyrut 19 (A.A) — Şimdiye kadar Yransanın Suriye veLübnan âli ko- miserliğini yapmış olan Kontde Martel, kati surette Fransaya dön wek üzere bu sabah Beyruttan âv- rılmıştır. Halefinin ne vakit geleceği heniz malüm değildir. ay a ar m a AM. MAM KR A AA A, WEE Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Fransa eski Alman müstemlekelerini geri vermeğe katiyyen razı olmıyor Alman gazetelerine göre Fransızlar kan dö- küldüğünden, fetih hakkından bahsediyorlar Berlin 19 (A.A) — Berliner Boer- Berlindeki konuşmalar gen Zeltung, diyor ki! Zannolundu- | Paris 19 (AA) — Oeüyre gezete- | ! sinde bayan Tabouls diyor ki: «B. Hitler, Göring ve Ribbentrop'un Cenubi Afrika Müdafaa Nazır Pi- rov'dan istiyeceği ilk şey, nasyonal - sosyalist propaganda için tam bir serbestidir ve bu, Alman Airikask n. geriye alınması programının ilk ını teşkil edecektir.» Figaro gazetesinde Dormesson “di- yor ki: «Eğer Fransa nihayet salâ- betini, otoritesini “ve tam kuvvetini yeniden ele alırsa, hadiseler, © müs- temleke işinde Fransanın aldığı kuv- vetli hattı hareketin doğruluğunu i gösterecektir. Fransanın müstemleke işindeki hattı hareketi, çok ciddidir. Ve bu sebebden dolayı çok ciddi bir dahili politikahın tatbikini de icab ettirmektedir.» Populaire diyör ki: Dün sabah, müstemleke işinde al dığı karar ile, radikal - sosyalist ||| grupu, arada fark gözelmeksizin j müstemlekelerin, himaye altındaki © arazinin ve yahut mandaların geri verilmesi vakti geçmiştir. Artık bu işte her hangi bir kaçamak yol kal. mamıştır. Fransada mali kararnameler beyanatı çok hararetli lanmadı Paris 19 (A.A.) — Başvekil Daladier, bügün radikal partisinin parlâmen- to grupu azasına memleketin iktisa- di ve mali kalkınması için hazırlanan kararnamelerin ruhu ve tatbik sureti hakkında izahat vermiştir. Şiddetli bir münakaşadan sonra grup dokuz muhalif ve 15 müstenkif reyle Başvekile itimad beyan etmiş- tir, Siyasi mahfiller, bu reyler hak- kında endişeli"bir hüküm vermekte, çünkü radikal mebusların hüküme- tin tedbirlerini reislerinin belki ken- dilerinden beklediği heyecan, itimad we teşriki mesai arzusu ile karşılama» dıklarını kâydeylemektedir. İspanyadaki ecnebi gönüllüler orlar Paris 19 (A.A) — Bugün Cümhu- riyetçi İspanyada beynelmilel lirada * hizmet etmiş ölan ecnebi gönüllüle- Tinder mürekkeb 427 kişilik yeni bir grup Cerbete gelmiştir. Bunlardan 83 lü Fransız, 77 si Lüksemburglu ve 627 si Belçikalıdır. Miliyetlerine göre gruplara ayrılan bu milisler memle ketlerine seykedilmişlerdir. On milyon İtalyan İtalyaya dönecek Roma 19 (A-A.) — Hükümetin €c- nebi memleketlerde yaşayan İtalyan- ları memleketlerine celbetmek proje- si tamamile tatbik edilecek olursa hemen hemen on milyon kadar İtal- yan, İtalyaya veya imparatorluk ara zisine avdet etmeğe davet edilecek- lerdir, s Hitler bir zamanlar mevkuf bulunduğu hapishaneyi gezdi Berlin, 19 (A.A.) — Hitler, 11 son- teşmn 1923 den 20 ilkkânun 1924 e kadar mevkuf bulunduğu Landsberg hapishanesini ziyaret etmiştir, Mumaâileyh bundan sonra Auguste giderek şehir tiyatrosunun tevsi işler rile meşgul olmuştur. Fransız elçileri arasında değişiklik olacak Paris 19 (A.A) — Petit Parisien gaze Fransız elçileri arasında pek yakında bir çok değişiklikler olaca- ğını bildirmektedir, ğ