21 Kasım 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 Kasım 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

21 'Teşrinisani 1938 — —— — Romanya kralı ve veliahdı Parise vasıl oldular Bu akşama kadar Pariste kalarak görüşmelerde Paris 20 (A.A) — Romanya kralı | ile veliahd prens Mişel, dün akşam sant 19,20 de Parise gölmişler ve İs- tasyonda Hariciye Nazırı Bonnet, cümhurun askeri maiyetinden mira- ley Manceau, Paristeki Romanya el- çisi, Rumen kolonisi ve daha bir çok zevat tarafından karşılanmaılardır. Hükümdar doğruca Rivoli soka- ğındaki könağa gitmi Pazartesi akşamına kadar burada kalacaktır. Londra 20 Sunday Taymis ga- | | Cümhurreisi Löbrun hamına Refsi | bulunacaklar zetesinin yazdığına göre Romanyaya mali ve iktisadi yardım işini yeniden tedkik etmeğe O başla- mşıtır. Bu gazeteye göre Romanyaya 28 milyon İngiliz liralik kredi veri Jecektir Fransız gâzeteleri bü mikdarın biraz mübalâğalı olduğu kanaatin- dedir. Paris 20 (A.A.) — Reisicümhur B. Lebhrun ve refikası bugün Romanya kralı Karol şerefine bir ziyafet ver- Macar - Çekoslovak hududunda çarpışma Rütenyadan Macaristana yeniden 5000 kişilik bir Budapeşte 20 (A.A.) — Macar tek graf ajansı tebliğ ediyor: Cumartesi akşamı Rüten asker ka» çak! ni takip eden Çekoslovak as keri kuvvetleri Feketepatak kasaba- sının yakınında Macar hududuna te- cavüz etmişlerdir. Bunun üzerine Çek askerleri ile Macar hudut muha- fızları arasında tüfek ateşi başlanmış ve yarım saat devam cim Bun- dan sonra Çek askerleri ölü ve yara- Ularını götürmek suretile Çek arazi. sine dönmüşlerdir. Rüten firarilerden iki-ölü ve. sekiz yaralı vardır. Macaristana iltica edenler Budapeşte 20 (A.A.) — Gazeteler. | de neşredilen haberlere göre, 5.000 Rütenden mürekkep yeni bir grup Macaristana İltica etmiştir. Çeklerin hâkimiyeti altında kalan bütün Rü- ten topraklarında halk Çek askerleri. ne karşı isyan etmektedir. Huszt civarında kâln İza nahiye sinde Rüten nasyonalistleri 39 jan. darmayı öldürmüşlerdir. Bundan ma- ada Çeklerin etrafı çevrilerek Ung nehrinin garbindeki mıntakayı terk- etmeğe icbar edilmişlerdir. Bu mın- taka kâmilen nasyonalistlerin elin. Gekoslovakyada | Gımhurreisi seçimi Hariciye Nazırı Şvalkovski namzed gösterilecek Prag 20 (A.A.) — Reisicümhurluğa yegâne: namzed olarak Hariciye Na- zırı Şvalkovskinin gösterilmesi için Çek, Slovak ve Rüten partileri arasın- da kati bir itilâf hasıl olduğu söyle- nebilir. Reisicümhur intihabı çarşamba ve ya perşembe günü yapılacaktır. İnti- habatı müteakip hükümet istifa ede- cek ve yeni hükümet ayni gün teşek kül etmiş bulunacaktır. Başvekâlet için yeni milli temer. küz hareketinin şefi Beraunun ismi ısrarla zikredilmektedir. Slovakya ve Karpatlaralti Rusyasının muhtariyeti Prag 20 (A.A.) — Mebusan Mec. Misi komünistlerin 23 muhalif reyine karşı 144 rey ile Slovakyanın ve Kar. patlaraltı Rusyasının muhtariyetine dair olan kanun Jâyihalarını - kabul etmiştir. Filistinde tedhiş Kudüs 20 — Arab tedhişçileri, Arab müdafaa komitesi Azasından iki kişiyi öldürmüşlerdir. Bunlar müf- tünün politikasına muhalif bulunu- | mektedirler, grup iltica etti dedir. Nasyonalistler Rütenyanın ol. duğu gibi Macaristana ilhakını iste- Rütenyada — Çeklerin yaptıkları tazyik neticesinde Maca» ristanda hasıl olan galeyan gittikçe artmaktadır. Hükümetin organı olan Esti Ujsağ güzelesinin bildirdiğine göre, milli Rüten meclisinin murahhasları ya kında Budapeşte ve Varşovaya gide- rek Macar ve Polonya hükümetleri- nin Rüten halkının Çek rejiminden kurtulmasına yardım etmelerini ta- Tep edeceklerdir. Macaristan müdafaa ede- cek mi? Varşova 20 (A.A) Budapeşte gazetelerinin bildirdiğine göre, hü- kümet mahfelleri, Çeklerin tazyikı altında bulunan Rüten halkı lehinde | müdahale edilmesi için Karpat - Rü- ten milli meclisi tarafından hudutta- ki kıtaat kumandanlığına yapılan müracaatı tetkik etmektedirler. Bu- dapeşte hükümeti ile Ungvardaki ki- taların kumandanı daimi temas ha. linde bulunmaktadırlar, Macar mahfelleri Rütenyada vazi- yetin gittikçe vehamet kesbettiğini ve yakında kati hâdiselere intizar et- mek lâzım geldiğini söylemektedirler. Barselonda büyük bir yangın İtfaiye infilâklar yüzünden yangını söndüremiyor Pariş 20 (a A.) — Barselonda bü- tün bir mahalleyi harab eden bir yan- gın çıktığı bildirilmektedir, İtfaiye ve kıtaat patlayıcı maddeler depoların» da sık sık vuku bulan infilâklar dola- yısile yangını söndürememektedirler, Cümhuriyet hükümeti, yangının bir kundakçılık neticesinde çıktığını zan- nederek tahkikata başlamıştır. Bir- çok kişiler tevil? edilmiştir. İtalyan - Yugoslav ticaret anlaşması Belgrad 20 (AA.) — Sonteşrinde başlıyan İtalyan - Yugoslav ticaret müzakereleri 17 sonteşrinde hâlen meriyette olan ticaret muahedeleri- nin esaslarına uygun bir ticaret iti- lâfının imzasile neticelenmiştir. İtaj- yadan yapılan idhalât bu itilâf ile eskisi gibi tamamile serbes kâlacak- tır. Yugoslavya, İtalyadan “yapılan idhalâi çoğaltmağa çalışacak ve mümkün olduğu kadar İtalyan en- düstrisine sipariş vereöektir, Bu müzakereler esnasında Yugos- lavya, İtalyaya ihraç ettiği odun; hayvan, selüloz ve sair eşya kin dan İngiltere, | Cümhurreisi Ismet Inönü Dün Yunan Başvekilini kabul buyurdular Ankara 20 (MA) — Retsieümhür İsmet İnönü bugün “kendilerini ziya» rete gelen ekselâns Metaksası kabul etmiş ve uzun müddet görüşmüştür. Ankaradaki ecnebi heyetler Ankâra 21 (Telefonla) — Reisletim. | hur İsmet İnönü cenaze merasiminde bülurimak üzere gelen ecnebi heyetleri | yarın saat on beş buçukta - Çankaya. daki küşklerinde kabul edecektir. He- yetlerden bir kısmı kabulü müteakip; diğer kısmı bir gün sonra hareket ede» ceklerdir, Reisleümhurun ecnebi matbuat mü- messillerini de kabul etmesi muhte- meldir, Fransız - Suriye anlaşması Yeni anlaşmanın başlıca maddeleri nedir? Fransa «-Suriye muahedesine dair Pariste yapılmakta olan müzakerele. rin bittiğini ve bir vesika imza edil diğini yazmıştık. Yeni anlaşmada Fransız ordusunun Suriyede kalması, Fransız lisanının eskisi gibi Suriye mekteplerinde oku- tulması, ekalliyetlere geniş haklar ve- rilmesi, Fransanin hıristiyanların ha- misi olarak banınması gibi maddeler vardır. Havas ajansının bir tebliğine göre anlaşmanın esasları şunlardır; Ekalliyetler meselesi — Ekalliyet. ler meselesi Suriyeli gayri müslimle- rin ahvali şahsiyesile anasır ekalli. yetlerinin hukukuna taallük etmek- tedir. Bu meselede dinlerini değiştir. mek istiyenlerin serbestisi, sabit bir şekilde temin edilmektedir. Hıristi. yanlar için hususi bir surette itikat hürriyeti mahfuz tutulmaktadır. Müslümanlarla gayri müslimlerin âmme hizmetlerinden nüfusları nis betinde istifade etmeleri kabul edil- miştir. Muhafızlıklar kanunu ve Cezire — Ekalliyetler nizamının heyeti umumi. yesine gelince, bu hususta bazı mın. takâlarda baş gösteren infisal arzula- rile Suriye birliğinin zarureti nazarı dikkate alınarak bu İki nokta arasın. da bir hal formülü üzerinde görüşül. müş, bunun üzerine muhafızlıklar ni. zamnamesinin adalet dairesinde tat- biki kararlaşlırılmıştır. Cezire meselesine gelince buna hu- susi bir ehemmiyet verilecek, mınta- kanın Şam hükümetile iyi münase- betlerde bulunması ve oradaki ekal. liyetlere lâzım gelen teminatın veril mesi kabul edilmiştir. Fransız memurları — Suriye hü- kümetinin hizmetinde bulunan Fran- siz memurlannın kadrosu üzerine it. tifak hasıl olmuşlür. Maliye ve sıh. | ! mafih Daladier kabinesinin kâfi bir hiye gibi dairelerde bulunan memur. lar yerlerinde kalacak, siyasi memur lar da mevkilerini muhafaza edecek- lerdir. Suriyenin müdafaası — Suriye hü. kümeti halihazırda hudutlarını mu- hafaza ve dahili emniyetini temin eğecek kuvvetli bir ordu teşkiiline muktedir: olmadığından bu vazifeyi Fransız ordusu ifâ edecektir. Ekalliyetlerin himayesi — Fransa hükümeti tarihi vazife ve ananeleri icabatından olarak ekalliyetlerin mü- dafii olduğundan bu itibarla şarktaki hıristiyanları himaye etmek hakkını mubafaza edecektir. Fransızca tedrisat — Fransiz dili. nin Suriye mekteplerinde bugün ol- duğu gibi noksansız olarak tedris edilmesine devam olunması kabul edilmiştir. Giresunda bir kamyon dev- rildi, bir yolcu öldü yaralılar var Giresun 20 (Hususi) Bugün Karahisardan gelen bir yolcu kamyo- nu yolda devrilmiştir. Yolculardan biri ölmüş, diğerleri (yaralanmıştır. Yaralılar tedavi altına alınarak tah- .Romanyada yahudiler: taarruz haberi doğru deği. Gazetelerin Almanyadaki yahudi ymm - hakkında haberler yazması yasak edildi. Bilkreş 20: (A.A) — bildiriyor: Bazi ecnebi gazetelerde intişar eden ve Romanyada Yahudiler aleyhinde İfratkârana bir takım muameleler yâ- pıldığına dair olan haberler, asıl ve esastan âridir. Bu haberlerin istinad etmekte olduğu hâdiseler, bilhassa as- keri bir fabrika bulunan Reshsiza kasabasında bir infilâk vukuu ve Bü- kovina eyaletinde kâin Vama kasaba- smda küçük bir orman atelyesinde yangin çıkması katiyen ehemmiyeti olmıyan alelâde kazadır. Yahudiler aleyhinde hiçbir hareket olmadıktan: başka şahsi en ufak bir tecavüz bile kaydedilmiş değildir. Paris 20 — Bükfeşten bildirildiği” ne göre, Româhya hükümeti, tahrikâ- ü almak için, gazötelerin Al- iddetli Yahudi düşman haberler: heşrelmesini ir. Amerika melce arıyor Vaşington 20 (A.A) — B. Ruzwelt, dün Almanyadan tardolunan kimse- ler için bir melce bulmak çareleri hakkında muhtelif zevat ile görüş- müştür, Çekoslovakyada nasyonalist gazetelerin neşriyatı Prag 20 (A.A.) — Nasyonalist Çek matbuatı, nafia işlerinde kullanılan Yahudi duvarcıların tardedilmesi le- hinde neşriyata devam etmektedir. N rin daha mühim mevkiler işgal ettik- leri Sokol müdiriyetinden de çıkarıl- masını istemektedir. Son daklka Dük dö Vindsor Türkiyeye geliyor Londra 26 — Sunday Piktoryal ga- zelesinin o islihbaratına göre Dük dö Vindsor 1939 senesi evailinde Türki- ye ile Mısırı gayri resmi bir surette ziyaret edecektir. Fransız kabinesinin vaziyeti müşkül Londra 21 — Paristen gelen * ha- berlere göre Daladier kabinesinin va” Rador ajansı | İ ziyeti müşküldür. Yarın meçliste iler ile komünistler, mali ka. rarmameleri Maliye Nazırı müdafaa ederken kabineye şiddetli hücumlar- da bulunmağa hazırlanıyorlar.. Mas» ekseriyet cdi. mektedir. Bir Çin şehri hataen yakıldı Keonçing 21 — Mareşal Çang Kay Şek'in bir emrini yanlış bir surette tefsir eden mülki mâkamat Çangça şehrini ateşe vermişlerdir. Şehir yan- maktadır. Elyevm büyük bir kısmı harab olmuştu. Nüfusça 2,000 tele- fat vardır. Mareşal Çang Kay Şek, felâket mahalline gitmiş, >mesulleri cezalandırmıştar. Fransada kürek mahkümlarının İsyanı Paris 21 — Kürek mahkümları, Saint Martin de Reden vapura “bindirilerek sına sevkedilecekleri sıra- emi rdir, 200. Seneğalli kazanacağı tahmin ilmişti en DE İSSBi | nlardan 20 kişi ağır surette ya- Hollandada mültecile Me Macaristanda yeni ği Budapeşte 20 (A.A) — Uj Memze- dek gazetesinin bildirdiğine göre yar budiler hakkındaki kanunun. al le meşgul komisyon kanunda şu gişiklikleri yapmıştır: ik ad 1 — Memleket hayatının büz kı. 5 sımlarında beş. ve bazi kısımları odak | 20 sene olarşık tesbit edilen ye nunun “müddeti kısali 2 — Şimdiyr kadar z bazı endüstriler - için yahudiler ârasında bir edilecektir, , 3 — Mimi; ihayktın bazı fani kasım- larına yahudilerin iştirak nisbeti yüz- de 20 den az olacaktır. ğ .Komisyonun gelecek hafta islerini bitirmesi beklenmektedir. Amerikada bir nümayiş Nevyork 20 (A.A) — Ellerinde. «nazilerin teğhiş hareketlerini ezi- niz» ve «Alman yahudileri için sığ. © nacak bir yer bulunuz». lâvhaları La taşıyan 500 kişi Alman karçıva- nesinin önünde bir geçid yölail, dır. Her hangi bir hadirüş. Bir dair malümat yoktur. vetirtmiş, Önümüzdeki çarşamba günü zu4x perakendeci tüccar, Almanyada el liyetlere karşı yapılmakta olan meleyi protesto etmek üzere bir mağazalarını kapatacaklardır. N 0rveç pp “Saraya gö- : uykuda 0“: Kraliçenin İngman, defnedilmesi muh Londra 20 A.A) — Norveç kı si uykuda iken ölmüştür. Yanındı yalnız bir hasta bakıcı kadın ve süratle celbedilen doktorlar V ülüm keyfiyetini tesbit edebildiler, © Kral Haakonn, Bukingham sarayın- da kaldığı için ölüm esnasında &inın yanında bulunamadı: © Cenaze merasimi hakkında heni hiç bir karar verilmemiş olmak; râber, kraliçe İngiliz roündesi dan olduğu için İngilterede dilmesi mürhkün bulünm Kral altıricı Geârgös vefat âinden haberdar olur olmaz kraliçş Elizabetle birlikte Londreya a 1 ye karar vermiştir. Norveç veliahdı bu irili dan Osloya hareket edecektir edecektir,” Balkan Antantı g mal | kurmay konfera" yg, Alina 20 (A.A) — Baka , genel kurmaylar konfalaım. z 23 nci pazartesi gün. zmn Rum- nacaktır. Türk, Run TON era genel kurmay başk? Yerime 20 1AA) © hatgüzarı İle Polonya, ., ” dün 1999. rk anl > bu suretle den bir iti © TY da Polonyayiğ teallik Polony tını tanzim ed etmişlerdir. Yeni yeni türizm itilğ” lere ilkkânunun Janacaklır.