9 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

9 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Alman - Fransız anlaş sından İtalyanlar memnun Ribbentrop beyannamenin metnini teşrini evvel sonlarında Mussoliniye bildirmiş Roma 8 (A.A) — bildiriyor: «İnformazlones bugün Stefani ajansı aş va rilmiş ve Mussolini de böyle'bir dekla. rasyonun sulh için faydalı olacağı mü- taleasında bulunmuştu. Diğer taraftan Hitler de birçok de- falar resmen ve katiyen vazih olarak beyan etmişti ki, Almanya ile Fran- sa arasında arazi ihtilâfları devresi artık geçmiştir. Ve iki memleketi bu gün ayırmakta olan hudutlar katidir. Şimdiye kadar nevine tesadüf edil- miyen ve Roma - Berlin mihveri adı verilen kuvvetli siyasi ecerin bir diaf- rTagm olmadığı müteaddit defalar be- yan edilmiştir. İşte bunun içindir ki, İtalyan, Von Ribbetropun Paris seya- hatini ve Fransa ile Almanya arasın- da daha iyi münasebatın başlangıcını sempati ile takip etmiştir. Nasıl ki, Almanya, İtalya ile İngiltere arasında Akdenizede iyi komşuluk münasebet- lerini tesis eden anlaşmaları samimi bir tarzda selâmlamışlı. İtalya, ebedi sulha ve hususi vazi- yet ve menfaatleri ebedi bir şekilde tebellür edebileceğine inanmakla be- raber, milletleri biribirlerine yakınlaş- bir gedik açabileceği vehmine kapıl- mış olabilir. Fakat, böyle hir hayal ancak, iki devleti, iki milleti ve iki ih- tilâli biribirine bağlıyan mihver siya» setinin tabii inkşafını kayrıyamıyan zihinlerde doğabilir,» Taymis kıyıların-| Isviçreye giden da bir muhavere Mussolini Habeş ve Südet meselelerinde demokrasile- rin hareketlerini şiddetle tenkid ediyor Roma 8 — Popolo D'İtalia gazele si «Taymis kıyılarında bir muhavere> başlıklı bir makale neşretmiştir. B. Mussolini tarafından yazıldığı tah- min edilen bu makalede Tondrada eski Habeş İmparatoru Ras Tafari ile sabık Çekoslovak Relsicümhuru Beneş arasında cereyan eden bir mu- hâvere şeklinde biri İtalyan, diğeri Almanyaya karşı takib edilmiş iki hatlı hareketin neticeleri teşrih edil- mekte ve bundan hükümler çikarıl- maktadır. Mevzuu bahis muhâvere Avam Ka marasında âza olan bir mebusun ne- hir kenarındaki köşkünde cereyan etmektedir. Bu mebus iki sabık dev- let adamma en son olarak şu hükmü yürütmüştür: «Sizelr bugün iki rejim, yani de- mokratlarla totaliterler arasında ce- reyan etmekte olan muazzam harbin iki şehidlerisiniz. Harplerden birisi bitmiştir. Fakat diğeri elân devam etmektedir.» Beneş bu mülalesya şu cümle ile törab vermektedir: «Demek ki pek yakında Çan Kay Şek ile Negrin'i de aramızda görece- Almanyanın San Fransisko konsolosu Almanyaya hareket etti Nevyork 8 (A.A.) — Sanfransisko- daki Alman baş konsolosu baron von Kiliinger Hamburg vapuru ile Alman- yaya hareket etmiştir, Kendisi Alman hükümeti tarafından bazı mesailin müzakeresi için daveb edilmiştir. Konsolos vapura binerken bu dave tin sebebini bilmediğini söylemiştir, İtalya âyan reisi Mısırdan dönüyor İskenderiye 8 (A.A. — İtalyan âyan meclisi resi B. Federzoni, evvelki gece Napoliye gitmek üzere Portsajdde Vit. torlo vapuruna binmiştir. Kendisi dün Kahirede Başvekil Mu. hammed Mahmud paşâ tarafından $6- refine verilmiş olan bir ziyafette ha- zir bulunmuştur. B. Federzoni, Portsald'de kendisine kral Farukun selâmını getirmiş olan kanal mıntakası valisini kabul etmiş» tir, Y ahudiler İsviçre meclisinde bir istiza- ha cevap verildi Bern 8 (A.A) — İsviçre konfede- rasyonu reisi ve aynı zamanda Adliye Nazırı bulunan Baumann, sosyalist lerin bir İstizahına verdiği cevabda, Journal des Natlons'un tatil edil mesi, bu gazetenin yabancı sermaye ile İntişar etmesinden ve aym zaman- da İsviçrenin misafirperverliğine hür- met etmiyerek devamlı surette Al- manya ile İtalya aleyhine şiddetli neşriyatta bulunmasından ileri gel- diğini söylemiştir. Almanyadan İsviçreye hicret eden Yahudiler meselesi hakkındaki diğer istizahlara cevab veren Nazır, şunla- rı söylemiştir: «Yahudi muhacirler, on, on iki bin kişidir. İsviçre bu kadar büyük bir Yahudi kalabalığını arazisine kabul eğdemiyeceği gibi, onlara ancak mu- vakkat bir ikamet salâhiyeti vermek mechuriyetindedir. Bu hususla ihti- yarlarla çocuklar için islisnai mua- meleler yapmak mümkünse de bun- ların da sayısı hiç bir suretle 300 ü geçmemelidir.» Yeni bir Yahudi müstemlekesi Tondra 8 (A.A.) — Şimali Galile'de «Leon Blum; ismini alan yeni Yahudi müstemlekesinin küşad resmi dolayı- sile Markiz Reading radyoda Ameri- kaya hitaben bir nutuk söyliyerek Fi- istine müteveccih Yahudi muhacere- tinin inkişafı temennisinde bulurmuş- tur, Sovyetler Japonlara balık avlatmayacaklar Moskova $ — Sovyet hükümeti, #trateji sebeplerinden dolayı ve yahut sırf balıkların himayesi sebebile, Ja- ponlara, Sovyetlerin Pasifik sahilin- de şimdiye kadar balık avı müsaadesi verilegelmekte olan bazı mıntakalar- da arlık balık avına müsaade eylemi- yecektir, Cümhuriyetçi İspanyadan 309 önüllü döndü Fransada seçi seçim m kanunu de- mi? Paris 8 (A.A.) — Radikal sosyalist parlâmento grupu, parlâmento inti- habat encümenindeki mümessiileri. ne intihabat kanunununda tadilât yapılmasının hemen müzakere edi- lip edilmemesi hakkında talimat ver- mek üzere toplanmış ve bu baptaki müzakerelerin tehirine karar vermiş- tir, Cezalanan sporcular İtirazları kabul edilmedi Ug maçlarında vukua gelen bazı hâdiseler dolayısile muhtelif klüplere mensup oyunculardan sekiz kişinin İstanbul bölgesi tarafından cezalan- dırıldığını, fakat sporcular tarafından bu cezalara Umum merkez nezdinde itiraz edildiğini evvelce bildirmiştik. Sporcuların itirazlarını tedkik eden Beden terbyesi umum! merkezi İstan- bul bölgesinin de bu husustaki noktai nazarını aldıktan sonra verilmiş olan ikişer ay boykot cezalarını kabul ede- rek tasdik etmiş ve keyfiyet İstanbul bölgesine bildirmiştir. Umum müdürlüğün bu kararı, ce- zalandırılan sporculara bölge tarafın- dan tebliğ edilmiş olduğundan, bu sporcular klüplerinin yapacağı müsa- bakalara bu haftadan itibaren iştirak edemiyeceklerdir. İki ay müddetle cezalandırılan spor- cular şunlardır: Vefadan Lâtif, Bey- lerbeyinden Recep, ten Saim, Vefadan Mehmed, Vefadan Saim. Macarlar İskoçyalılara 1-3 mağlüp oldular Glasgov'da yapılan Macar - İskoçya karşılaşması Macarların 1 - 3 Mağlü- biyetile nihayetlenmiştir. £ Valker, Black ve Gilllek vasıtasile birinci dev- nede üç sayı yapan İskoçya devreyi bu şekilde nihayetlendirmiş, fakat en kıymetli oyuncuları Black sakatlana- rak sahayı terketmiştir, İkinci dev- reyi 10 kişi ile oynamak mecburiye- tinde kalan İskoçlar, eksikliklerine reğmen ezici hâkimiyetlerini ellerin- den bırakmamışlardır. Macarların golünü meşhur Şarüsi penaltıdan yapmıştır... Beden terbiyesi umum mü- dürlüğünde yeni tayinler Eski — karimi genel sekreteri ve Eskrim federasyonu reisi Nizamed- din 'ın Beden terbiyesi umum. müdürlüğü müfettişliğine tayin edi- diği haber alınmıştır. Umum müdürlük Türkiyedeki bü- tün spor mıntakalarına gönderdiği bi- rer tamimle önümüzdeki haziran ayi- na kadar vazifeleri başında kalmala- rmi, mmntaka asbaşkanlarile ajanlar- , Gan istemiştir. Bu tarihe kadar yapılacak tedkikat neticesinde mezkür şahısların vazife- lerinde ipka edilip edilmiyeceği belli olacaktır, Almanya Hollanda ile spor münasebetlerini kesti Berlin 8 (A.A.) — Alman spor da- iresi şefi, ikinci bir işara kadar, Al manya İle Hollanda arasında her tür- lü spor münasebetlerinin inkıtanı emretmiştir. Bu emre sebep, 11/kâ- nunuevvelde Rotterdamda yapılacak Hollanda - Almanya futbol maçının Rotterdam belediye reisi tarafndan menediimiş olmasıdır. İki memleket arasındaki spor münasebetlerinin in- kıtaı, sporun bütün şubelerine ve ev- velce alınmış angajmânlara da şâmilk- dir. aaa m m m Kudüste yeni hâdiseler Kudüs 8 (A.A.) — Dündenberi ye- niden hâdiseler çıkmağa başlamış- tır. Araplar, Hayfa demiryolu üzerin- de bir eşya trenini yoldan çıkarmış- lardır, Şoför ve makinist ağır surette yaralanmıştır. Gazze istasyonuna karşı ve Mismar- da bir yahudi amele grupuna Arap- ların şiddet tüfek ateşi açmış olduk- ları bildiriliyor. Hariçten gelecek Türk borcu tahvilleri Ankara 8 (A.A.) — Haber aldığımı- miktarda ve döviz mukabilinde itha- Une hükümetçe müsaade edilmiştir. B. Hitler Kielde Kiel 8 (A.A.) — B. Hitler, bugün öğle üzeri hususi trenle buraya gel- miş ve mareşal Göring ile birlikte ilk Alman tayyare gemisinin denize indi. rilişi merasimine riyaset etmiştir. Bu ilk tayyare gemisine, «Graf Zeppelin» ismi verilmiştir, Fransız talebelerinin te tezahüratı (Baş tarafı 1 inci sahifede) nümayişlerde bulunduktan sonra, Al man konsoloshanesine giderek orada da dostluk tezahürleri yapmıştır. Floransada halk, bir miting akde- derek, Tunusta ve Korsikada bulunan İtalyanlarla beraber olduğunu ilân etmiştir. Roma 8 (A.A.) — İtalyanın muhte- lif şehirlerinde, bilhassa Bologne, An- come, Cenova ve Palermoda "Tunus, Korsika ve Niste İtalya aleyhinde ya» pılmiış olan nümayişleri protesto et- mek ve İtalyan halkının bu mınta- kalarda oturan kardeşleri ile tesanüd- lerini ilân eylemek maksadile birçok tezahürat yapılmıştır. Talebenin nümayişi Padone 8 (A.A.) — Dün bütün gün Korsika ve Tunusta İtalya aleyhine yapılmış olan tahrikâta karşı muka- bil nüroayişler icra edilmiştir. Bin- lerce talebe ve kalabalık bir halk küt. lesi milli marşlar söyliyerek sokakları, dolaşmıştır. Talebe ve halk, hükümet konağına, Fascio yurduna ve Gatibaldinin hey- keli önüne gitmişler, Tunus ve Korsi- ka İtalyanlar ile mütesanid olduk- larını ilân ve imparstorluğun müessi- si olan Duçeyi tebcil etmişlerdir. Sassari 8 (A.A.) — Dün Sassari üniversitesi talebesi, Korsika ve Tu- nusta İtalya aleyhinde yapılmış olan tezahürlere mukabil nümayişler yap- mışlardır. Zabıta kuvvetleri, nüma- yişçilerin Fransız konsoloshanesine yaklaşmalarma mani olmuştur. Talebe, ihtilâl marşları terennüm ederek ve Duçeyi alkışlayarak Cap- rera fırka kumandanlığı binası ile hükümet konağı önüne gitmişler ve ordu ile İtalyan kardeşlerini selâmla- muşlardır, Tunustaki nümayişler Roma 8 (A.A.) — Gazeteler dün akşam Tunüsta polisin gözü önünde İtalyan konsoloshanesine karşı yapı lan nümayişten bahsetmektedirler. Bundan başka gazeteler, nümayişçi- erin İtalyan konsoloshanesine doğru gitmekte olduklarım öğrenir uğren- mez kansoloshaneye koşan ve muka- bil harekete geçmek istiyen yüzelerce İtalyanın sükünet ve inzibatını temi- ne muvaffak olan İtalyan general konsolosunun bu muvaffakiyetini kay- detmektedirler. Tarın emellerini protesto mahiyetinde bugün yeniden saat 9 dan 12 ye kadar yeni tezahürler olmuştur. Ekserisi Korsikalı gençlerden mürekkep grup- lar, şehrin sokaklarından geçmek üzere bir alay teşkiline teşebbüs et- mişlerdir. Polis, bunları dağıtmıştır. Biraz sonra, birkaç yüz kadar İtalyan da toplanmağa ve «Giovinezza> İtal- yan mili marşını söylemeğe teşebbüs eylemişlerdir, Polis bunları da dağıt- mıştır, Burada on, on beş kişi tevkif edil- miştir, Bunlar arasında «İlallas spor cemiyeti reisi, 'Tunus Dopo Lavoro şefi ve Tunustaki İtalyan eski muha- ripleri cemiyeti reisi Ubaldo Rey de vardır. Taksim bahçesi (Baş tarafı 1 inci sahifede) istasyonunda- ki aptesane İle Harbiyede uzun sene- lerdenberi şikâyete sebebiyet veren ve bu civarın sıhhatini ciddi surette teh- did eden aplesaneyi kaldırmağa kar rar vermiştir. Bu üç helâ, bugünlerde hemen yıktırılacaktır. Bu, hususta Fen heyetine kati emirler verilmiştir. Valiyi ziyaret Ordu müfettişi orgeneral Fahred- din Altay, amiral Mehmed Ali, üçün- cü müfettiş Tahsin Uzer, Trakya umumi müfettişi general Kâzım Di- rik, Osmanlı bankası müdürü dün vali Dr. Lütfi Kırdarı ziyaret ederek tebrikte bulunmuşlardır. Dr. Lütfi Kırdar dün akşam geç va- kit Üniversiteye giderek rektör B. Ce- mil Bilsel ile fakülte dekanlarının 2i- yaretlerini iade etmiştir. Ingiliz - Alman ticaretmünasebatı Bir mebus Almanyaya gös- terilen müsaadelere itiraz etti Londra 8 TLAŞ EA — Elbank tarafından yapılan teklife tarafın. müzaheret ederek Başvekil - dan Almanyaya karşı takip olunan siyasetin bu hükümete karşı, beynel- | milel ticaret bakımından, en ziyade müsaadeye mazhar memleket mua- melesinin tatbikini muhik göster- meğiğini ve bu hareketin İngiliz yük- sek menfaatlerine halel verdiğini söy- ledikten sonra, İngilterenin Polonya ve Romanya ile olan ticaretleri hac- mibi artırmakla diğer her hangi bir hükümeti tehdid edemiyeceğini söy- lemiştir. Hükümet namma cevab veren lord Runciman en ziyade müsaadeye maz- har memleket nazariyesini müdafaa ederek hükümetin bundan ayrılmak niyetinde olmadığını söylemiştir. Fransada bir sendika lideri mahküm oldu Valenciennes 8 (A.A.) — Sendikalar Hideri Albert Thomas, «iş hürriyetine tecavüz» den dolayı altı ay hapse mah- küm olmuştur. Esnaf işlri B. Lütfi Kırdar Esnaf hastanesine yakından alâka göstermiştir. Esnaf hastanesi esnafa daha faydalı bir ha- 1e skulacaktır. Hstaneye ayak tedavisi ve muayene İçin gelenlerin adedi gün- den güne artmaktadır. Bunun için muayene odası adedi ikiye çıkarılmış ve binanın her iki tarafından muaye- ne işlerinin süratle görülmesi temin edilmiştir. Esnaf hastanesine muayene olmak üzere gelenlerin adedi bir günde elli kişiyi geçmektedir. Müracaatlerin da- ha da artması ihtimali göz önünde tutularak tedbirler alınması kararlaş- tırılmıştır. Hastane bahçesinde ilâve paviyon inşaatına da yakında başlan» ması karar altına alınmışlar. Dört kişiyi öldüren katil kadın Amerikada elektrik sandal- yesinde idam edildi Columbus 8 (A.A.) — Ohyo zehir- leyicisi diye maruf olan Anne Maris Hahn, dün akşam bu hükümetin elektrik idam edilmiş- tir, Bu kadın 70 le 80 yaş arasında dört ihtiyarı paralarını çalmak için zehirlemiş olmakla mahkümdur. Bununla Ohyo hükümeti dahilin- de birinci defa olarak bir kadın idam edilmiştir. Kadının müdalileri bütün gün bir af kararı istihsal etmek için çalışmış- larsa da netice alamamışlardır. Ka- dın İdam odasına girdiği vakit bayıl- mıştır. ay yin İngiltere, Bükreş orta elçili- ğini büyük elçiliğe çıkarmıyor İli 8 (AA) — Selfhiyettar mahafllden bildirildiğine göre, İngil- tere hükümeti, Bükreşteki orta elçi- liğini Fransa gibi büyük elçiliğe çı- karmak niyetinde değildir. Burada ehemmiyetle kaydedildiği. ne göre, Londradaki büyük eiçilikle- Tin adedini artırmak için ortada hiç bir sebeb yoktur. Eğer Londradaki Romanya elçiliği büyük elçiliğe çika- rılacak olursa diğer bir çok devletler | de aynı talebdo bulunabilirler,