19 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Fransız ve İtalyan gazeteleri arasında münakaşalar devam ediyor. AKŞAM Karadenizde ve Akdenizde şiddetli fırtına ve tipi hüküm sürüyor. a Sene 21 — No. 7247 — Fiati her yerde 5 kuruş PAZARTESİ 19 Kânunucvvel 1938 B. Flandin; “Fransayı korkutacak- larını zannedenler yanılıyorlar,, diyor Fransız ve İtalyan gazeteleri arasındaki münakaşalar devam ediyor Italyan Somalisinde bir Alman müstemlekesi tesis edildiğinden bahsediliyor Pariş V7 — Demokratik gazeteler Bemiyeti kongresi toplanmıştır. Kon- Etede bulunan eski Başvekil B. Flan- din bir nutuk irad ederek Fransız - Alınan anlaşmasından - dolayı mem- hüniyet beyan etmiş ve demiştir ki: «Fransa emniyet dilenemez, bizzat mecburdur ve buna tamamen Müktedirdir. Bazı komşuları kabul #dilemiyecek isteklerde bulunurlarsa bunları kemali sükünetle, fa- kat büyük bir âzimle reddedebilir. msayı korkutacaklarını zanheden- ler çok yanılıyorlar. Bunlar tehdidle hiç bir şey elde edemezler. Hükümetin Biriştiği kalkınma işinin devam etmesi İn elimizden gelen gayreti sarfede- Seğiz, Pantelleria adası Paris 18 — Fransız gazeteleri İtal. Yapın Tunus vesair Fransız toprakla. YI üzerindeki emelleri münasebetile Makaleler neşrine devam ediyorlar. Gazeteler Fransanın icab ederse kendi. Ti müdafaaya muktedir olduğunu da | Yazıyorlar. Bir gazete İtalyanın Pantellaria ada» Mini çok tahkim ettiğini, buraya yüz- Lercg tayyare gönderdiğini, bu tayya- | Yelerle Tunusa akınlar yapılabilece- Türk - Amerika ticaret anlaşması parafe edildi İtilâf ile iki taraf birbirine birçok tarife tenzilâtı yapmıştır Eski Frahsı£ Başvekili B. Flandin gini yazmıştı, Bir askeri muharrir bu- na cevab vererek Pantelleria adasının iki kilometre genişliğinde, 5 kilomet- olduğunu, buraya tayyarelerin, — bil- hassa harp tayyarelerinin inmesine Ankara 18 (A. itilâfta klering esası yoktur. Bilâkis A) — Türkiye V her iki târaf yekdiğerine karşi olan İle Amerika bir- tediyatı serbes dövizle yapmağı kabul şik © hükümet- etmişlerdir, Daha fazla tafsilâtın ancak imza“ dan sonra verilmesi kabil olan bu iti- lâf, her iki memleket ticari mübade- İesini -arttırmağa hizmet edecektir ümidindeyim. General Kâzım Karabekirin beyanatı Eski Sinop mebusu B. Rıza Nur da münhal mebusluklar- dan birine namzed gösteriliyor Ankara 18 (Telefonla) Münhal bulunan mebusluklar seçimi Parti ku- rultayından sonra yapılacaktır. Mün- hal mebusluklardan birine mütekald general Kâzım Karabekirin de Halk | Partisi tarafından namzedliği konu- lacağı hakkında verdiğimiz haber te- yid olunmaktadır. Bu akşam Ankara Palasta kendisi ile görüştüğüm gene- ral Kâzım Karabekir bugün de Reisi. cümhur İsmet İnönü tarafından ka- bul olunduğunu ve Ankarada bir Kaç gün kaldıktan sonra İstanbula gide- ceğini ve tekrar Ankaraya döneceğini söylemiştir. Burada kuvvetle söylendiğine gö- İn esası en ziyade mazhsrı müsaa- ! re, eski Sinop mebusu B. Rıza Nurda de dertet muamelesidir. Türkiye Ame- ! Halk Partisi tarafından münhal me- Yikadan ithal edeceği ya mukabil | busluklardan birine namzei gösterlie- ni bir had ile mukayyed olmak | cektir, Şârtile serbes döviz tevziatı yapacak- Doktor B. Adnanın da bugünlerde « Bundan da anlaşılacağı gibi yeni | Ankaraya geleceği söylenmektedir. * leri arasında mü- Zakere edilmekte Olan ticaret sn- taşması projesi Üzerinde her iki delegasyon tam bir itilâfa varmış VE mezkür proje gün saat 115 da Türk heyeti Pisi ve hariciye Umumi kâtibi B. 'Umün Menemen- Türk heyeti reisi ve Hariciye umumi “Oğlunun evinde kâtibi B. Numan Parafe edilmiştir. o Menemencioğlu Parafe merasiminden sonra B. Me- Bemencioğluya müracaat ederek Türk Hearetini pek ziyade alâkadar eden bu itilâr hakkında esaslı malümat al- Mak istedik. Hariciye umumi kâtibi bize aşağıdaki beyanatta bulundu: <Amerika birleşik hükümetleri ile | İr müddettenberi bu ililâfı müza- tr ediyorduk. Bugün parafe ettik. metin iki hükümet tarafından tasvip edildikten sonra ve ancak kü- Dunusani içinde Imza edilecektir. Size şimdilik şunları söyliyebilirim: İtilâf ile her iki tara İF çok tarife tenzilâtı y re uzunluğunda bir kayalıktan ibaret | imkân bulunmadığını kaydetmekte- dir, Bir Çek mebusunun makalesi Prag 18 (A.A.) — Mebus Charles Kut, Nedelmiliste gazetesinde Tunus hakkında mühim bir makale neşret- miştir. Muharrir, Tunusun Fransa- hin «Südet muntakasın olduğunu iddi- a #tmekte ve vaktile maroşal Lyautey” in Fransızlara bir ihtarda bulunarak; «Şimali Afrikaya Fransızları yerleştir- mezsek orasını kaybederiz.» dediğini hatırlatmaktadır. İtalyan Somalisinde Alman müstemlekesi Londra 18 — Reynols News gazete- sinin beyanına göre, İtalyan Soma- Hsinde 1925 de İngiltere tarafından İtalyaya terkedilen Kismajouda bir Alman müstemlekesi tesis edilecektir. Buraya 3000 Alman gönderilmiştir. İlkbahardan evvel bunların miktarı beş bin olacaktır, Bu gazete Almanyanın iki maksad takib ettiğini söylüyor: Kenyayı tah- did ederek Afrika içlerine doğru yol açmak ve eski kaçakçılık merkezi 0©- lan Chimboneda büyük masrafla vü- Cuda getirdiği deniz üssünü tamamla. | 150 milyon marklık kredi Kati mukaveleyi imzalamak üzere bir heyetimiz Berline gidiyor Ankara 18 (Telefonla) — Dost Al maAnya devletinin milli İktisad Nazı B. Funk Ankarada iken ekonomi ba- kanlığımızla 150 milyon marklık 'bir kredi için bir prensip anlaşması yap- mışlı. Bu anlaşmada yalnız faiz mik- darı ve müddet tesbit edilmiştir. Dİ- ğer esasları da tekarrür ettirmek ve kati mukayeleyi İmza etmek üzere Ha- riciye Vekâleti umumi kâtibi B. Nu- mân Menemenejoğlunun riyaseti al. tında bir heyetimiz önümüzdeki pa- zartesi günü Ankaradan Berline hare- ket edecektir. Bbiüklrkmilemi Mahalle kütüphaneleri İstanbuldan, Parti icongresine şu temenni yükseldi: Bir dalın yaprakları mesabesindeki er kilçük fırka ocaklarını küfüpha- neler haline getirmek ve bütün hal kın istifadesine koymak. Çok iyi bir fikir; kabul edilmesini dileriz, Bu suretle, Halkevlerinin ka- rakterini taşıyan minimini şubecik- ler yurdun her tarafma püskürüle. cek demektir. Kitap kısmından başla- yip diğer kolların vazifelerini de ya- vaş yavaş görmeğe başlarsa, bu 1e- şebbtisten, pek çok hayırlı neticeler doğabilir: Bütün boş vakitlerin ma- kul, nezih, faydalı bir şekilde teşkilâf- lanmasina yardım edecek muazzam bir cihaz zuhur edebilir, Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 B. Mussolini Carbonia şehrini bir nutukla açtı “Böyle fedakâr bir millet hangi istikamete olursa olsun gözünü kırpmadan bakabilir,, Roma 18 (A.A.) — Mussolini, Sar. denya adasında kömür madenleri mın- takasında yeni yapılan Carbonla şeh» rini açmıştır. Merasimde adanın her tarafından gelen elli bin kişi bulun- muştur. Mussolini adaya Bolzano kruvazörü ile gelmiş ve akşam yine aynı kruva- görle hareket etmiştir. Carbonia 18 (A.A.) — Mussolini bu- rada söylediği nutukta evvelâ bu yeni gehrin bizzat isminde kendi mukadde- ratının menşeini ve kendisinden bek- lenen vazifeyi taşıdığını söylemiş, bun- dan bir sene evvel bataklık olan bu yerde buğün 12 bin nüfuslu bir-şehir yükseldiğini ve bu şehrin yarın 24 bin nüfuslu olacağını kaydederek bunu İtalyan milletinin teşkilâtçılık kudre- tine medyun olduğunu tebarüz ettir. miştir. Mussolini, İtalyan kömürünü med- hetmiş Sardenya halkının meziyetle- rini sayıp dökmüş ve bugünkü me- rasimin bir kaç sene evvel vatana yardım için evli İtalyan kadın ve er- keklerin altın yüzüklerini devlete ha- diye ettikleri günün yıldönümüne müs sadif bulundunu tebarüz -cittirmiş ve demiştir ki; — Böyle ağır fedakârlıklara katlan. masını bilen bir millet her kime olur- sa olsun ve hangi istikamete olursa olsun gözlerini kırpmadan bakabilir.» Türk enerjisi, ekonomi savaşını da başaracaktır “Çok çalışmağa ve bütün güçlükleri giderecek şevk ile hazırlanmağa lüzum vardır,, İktisad Vekili B. Şakir Kesebir dün akşam radyoda Ankara 19 — Dokuzuncu ulusal ekonomi ve artırma haftası münas&- betile İktisad Vekili B, Şakir Kesebir dün akşam radyoda bir konferans vermiş ve seneden seneye iktisadi ha- yatımızda iftiharla gördüğümüz me- sud farkların yaratılmasında Ulusal €konomi ve artırma kurumunun da bir faaliyet hissesi bulunduğunu ve kımından mühim gördüğü bir kaç noktaya temas edeceğini söyliyerek ezcümle demiştir ki: «Ba ziral mahsullerimiz geçen seneye bazıları da noksanlık göstermişlerdir. Ma- den İstihsalinde cüzi bir artış görüyoruz. Henüz 998 senesinin tam rakamları el: mizde olmamakla beraber 37 ve 38 senele- rine ald li devrelerin mukayesesi tah- — Biçare torikler!... eğiyorlar!,. geçirdiğimiz senenin milli iktisad ba- | nisbetle 1938 yılında bir mıkdar fazlalık, | Yakalanacaklarmdan bihaber, korkmadan akın bir nutuk irad etti minizimi teyit etmektedir. Ayrıca bu sene sarfında demir cevheri istihsalâtına da artış vardır, Tahmini hesaplarımıza göre, 37 #cnesi ile 38 arasındaki artış mıkdarı 7-8 milyon 1i- rayı bulmuştur. Bu mhallımat geçirdiğimiz gehenin istih- sal vaziyetinden memnun olmaklığımız haklı gösterebilir. Ancak unutmamalıyız ki, umumiyetle istihsalimizi daha pek çok artırmaya mecburuz, Dünya müvazönı de hör milletin hakiki yerini ancak veti ve İstihsal kudreti tayin ve muhafa- Za eder. İstihsalini en kısa zamanda en yüksek haddine kadar artırmağa çalışmak | her vatandaşın şahsi menfaatine de uy- | gun milli bir vazifedir. B. Şakir Kesebir, Devletçe mütema» diyen istihsal! artımak ve kıymetlen. * dirmek için yeni imkânlar ve kolay- (Devamı 4 üncü sahifede) — Neden korksunlar?.. Gene geldikleri yere dökületekleri.,