19 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

m Okmeydanında bulunan cesedin esrarı anlaşıldı Maktul, Kâğıthanede çobanlık yapan Hasan imiş, iki arkadaşı yakalandı Bundan bir hafta evvel Okmeyda- ninda telsiz istasyonu altında kuru- muş bir dere kenarına öldürülerek bırakılan yirmi bir yaşlarındaki gen- cin hüviyetini tesbit için zabıtaca yapılmakta olan tahkikat bu sabah tenevvür etmiştir. Emniyet ikinci şubesi cinayet ma» sası memurları elde ettikleri bir ip- ucu üzerinde yürüyerek Kâğıdhane- ye kadar gitmişler ve maktulün kim olduğunu meydana çıkarmağa mu- vaffak olmuşlardır. Meçhul - maktul; Küğdhane kö- yünde; inek çobanlığı eden Hasan is- minde bir delikanlıdır. Öldürülen çobanın hüviyeti bu su- retle meydana çıktıktan sonra; zabi- ta memurlari hadisenin üzerinden esrür perdesini yavaş yavaş sıyırma- ğa başlamışlardır. Görülen lüzum üzerine Kâğıdha- ne köyünde; maktul Hasanla yakın- dan temasları bulunan iki genç ya- kalanmıştır. Bu feci cinayeti işlemiş olanlar da bugün sureti katiyede tes» bit edilecektir. Her tarafta kara kış hüküm sürüyor Besarabya vapuru karaya oturdu; 140 yolcu tipiye tutuldu Avrupada nehirler dondu Dün - İstanbulda hava-bütün-gün yağmurlu geçmiştir, Rüzgâr şimal is- tikametinden harir surette esmiştir. Sıcaklık dün üç dereceden yukarı çıkamamıştır. Gece bir dereceye ka- dar iomiştir. Karadenizde firtina şid- detini arttırmıştır. Bu sebeple dün ufak vaptırlar Boğazdan dışarı çıkâ- mamışlardır, Akdenizde de fırtına ve tipi vardır, Menvleketin hemen her tarafında hava soğuk, karlı veya yağmurludur. | Evvelki gece Ankaraya kar yağınış, | termometre sıfıra kadar inmiştir, Kar | bir santimetre kadar bir kalınlık har | sıl etmişlir. Fakat öğleye doğru eri- | miş, yağmur başlamıştır. Akşam gö | ne yağmurla karışık kar yağmıştır. | Dün Ankörada en fazla sıcaklık 2 de- rece idi, Trakyada ve orta Anadoluda bir Çok yerlere kar yağmıştır. Yabancı memleketlerde , Karadenizin şimal sahillerine kar yağmaktadır, Romanya, Bulgaristan, Yugoslavyaya da çok mikdarda kar yağımıştır. © Sovyet Rusyada, Polonyada şiddetli soğuklar hüküm sürmektedir. Birçok nehirler donmuştur. Polonyada bazı yerlerde termometre sıfırdan aşağı 30 dereceye kadar inmiştir. Almanyada ve İngilterede, Belçika ve Hollandada da şiddetli soğuklar ve kâr fırtınaları hüküm sürmektedir. Buralarda birçok nehirler ve göller donmuştur. Bir vapur karaya oturdu Çanakkale 18 (Akşam) — Roman- ya bandıralı Besarabia vapuru, Akde- | nizden gelerek İstanbula gitmek üze- re Boğazı geçerken kar tipisinden Do- Zanaslan mevkiinde karaya oturmuş- tur. Vapurun kurtarılması için Alem- İ dar tahlisiye gemisi Çanakkaleden hareket etmiştir. 150 yolcu kar tipisine tutuldu Dün akşam Çatalcanın Kumbur- gaz köyile Silivrinin Selim paşa köyü arasında Trakyaya otobüs ve otomo- İ bile gitmekte olan 140 yolcu şiddetli bir kar tipisine tutulmuşlardır. Kar tipisi arasında otobüsler kısmen yol- larını şaşırmışlar, kismen çamurlara saplanmışlardır. Bunu haber alan mahalli zabıta, köylülerin de yardımile bin müşkülât. la yolcuların bulunduğu yere varmış- lar ve onları alarak Kumburgaza gö- türmüşlerdir. Dörtler konferansı Almanya dörtlerin top- lanmasını istiyor Londra 18 — Sunday Dispatch ga- Zetesi B. Hitlerin silâhları azaltmak için bir konferans toplanmasını tek- Uf edeceğini büyük başlıklarla yazı- yor. Bu gazete diyor ki; «B. Hitler Fransa, İngiltere, Al manya ve İtalya arasında bir dörtler paktı yapılması için tekliflerde bu- lunmak niyetindedir. Bu tekliflerde bütün silâhların mıkdarının tahdidi ileri sürülecektir. Bazı nazi relsleri yeniden Şarki Av. | rupada bir harekete kalkışılmasına İ taraftardır. Fakat B. Hitler evvelâ | Fransa ve İngilterenin mütalealar- rın öğrenilmesini istiyor. Bilhassa İn- gilterenin silâhlanmasının sırf tedafül olduğu ve tecavüzi bir maksad bulun- | madığı hakkında emin olmak arzu- | sundadır, İkinci kânun ibtidalarında Londrâ&- ya gelecek olan B. Hitlerin (o kâtibi Wiedeman ve dört devlet arasında müzakere fikrinin karşılanacağını müzakere fikrinin nasıl karşılanaca- Memel meselesi Lituanyanın Varşova sefi- rinin beyanatı Varşova 18 (A.A.) — «Wieezor Wux- zawski» gazetesi yeni Lituanya sefiri Urbsizys ile yaptığı bir mülâkatı neş- retmektedir. Sefir Lituanya siyasetinin tama- mile müstakil olduğunu tebarüz et- tirdikten sonra memleketinin Memel halkının muhtariyet taleplerini Me mel statüsünün çerçevesi içinde tet- kik elmeğe hazır bulunduğunu beyan etmiştir. Lituanyanın yeni Berlin $3- firi Skirpa, bu hususta müzakerelere girişecektir. Sefir Memelin Almanyaya devredi. leceği ve Almanya ile Lituanya arasın- da bir gümrük ittihadı vücuda getiri. leceği hakkında dolaşan şaylaları ka- tiyetle tekzip etmiş ve demiştir ki: «Memeli meselesi hariç olmak üzere Lituânya ile Almanya arasındaki mü- nâsebâller memnuniyete şayandır, Almanya ile iyi Komşuluk münasebet- leri idame etmek Lituanya siyasetinin AKŞAM Reisiciimhur Üniversiteyi ilk fırsatta ziyaret edecek Rektör B. Cemil Bilseli'n beyanatı Üniversite rektörü profesör B. Ce- | mil Bilsel, Ankaradan İstanbula dön- müştür, Rektör gazetemize aşağıda" ki beyanatta bulunmuştur: — Reisicümhur İsmet İnönü beni, | kültür bakanı B. Saffet Arıkanla be- raber kabul buyurdu, Kendilerine I$- tanbul üniversitesinin saygılarını ve bağlılığın arzettim. Çok duygulan- dılar, teşekkürlerinin ve sevgilerinin. ulaştırılmasına beni memur ettiler, Hükümetin başında Cümhuriyetin ilme dayandığını ilân etmiş olan Bü- yük İnönüne kendi eli ile'kurulmuş olan üniversitenin nasıl çalıştığını Juşundanberi ne kadar inki- iğini ve ne gibi eksikleri bulun- duğunu arzetlim. Üniversitenin çalışmalarını ve in- kişalını en yakın bir bilgi ve güven ile takib ettiklerini beyan buyurdu- lar. Eksiklerin tamamlanması için mümkün olan her şevin yapılacağını vadettiler, : Reisicümhurumuzun.:, üniversite- mizi yüksek huzurlarile. şereflendir- melerini de istirham ettim, kudretli ve fazilelli Devlet Reisimiz ilk frsat- ta Üniversiteyi ziyarete geleceğini var detti. Kendilerine bağlılığımızı ve en derin saygılarımızı ve teşekkürleri- mizi arzeyledim;> * Reisicümhurun teşekkürleri Ankara 18 (A.A.) — Riyüseti Cüm- hur umumi kâtipliğinden: Dokuzuncu ulusal ekonomi ve ar- tırma haftası mündsöbetile. Röisictim- hur İsmet İnönü yurdun her tarafın- da bulunan vatandaşlardan ve ku- rumlardan yüksek ve samimi hislere terceman olan bir çok telgraflar ak- mıştır. Bundân pek mütehassis olan İs met İnönü sevgi ve teşekkürlerile iyi | dileklerini bildirmeye Anadolu ajan- | sını memur etmiştir. Son dakika Bir aylık mütareke teklif edilecek General Franko bu teklifi kabul etmiyecek Paris 19 — Amerikadan gelen ha- berlere göre Lima konferansında toplanmış olan Amerika hükümetle- ri, noel yortuları münaşebetile ge- neral Frankoya ve Barselon hüküme- ne bir aylık mütareke adkini tek- lif etmek niyetinde bulunuyorlar, Transız eski muhariblerinden mü- rekkeb bir beyei te başlarında baş piskopos Verdier bulunduğu halde B. Bönneyi ziyaret ederek bu müta- reke teklifine yardım etmesini rica etmişlerdir. Burgostan buraya gelen haberle- Te göre general Franko, bu teklifi na- zikâne, fakat katiyetle reddedecektir. Giano, Yugoslavyaya Macar dostluğunu temine çalışacak Roma 19 (A,A.) — Kont Cianonun Budapeşte seyahati hakkında İtalyan siyasi mahafilinde, kKaydolunduğuna göre, eğer Macaristan Berlin - Roma mihverine olan dostluğunu Yugoslav- yaya da teşmil ederse bu, büyük bir | selesihde ittihaz ettiği tafzı harekeli İ memnuniyet o uyandıracaklır. Kont Clanonun bü yolda Macaristana dost- ça tavsiyelerde bulunacağı zannolu- nuyor. Roma 18 (A.A.) — İtalya Hariciye Nazırı kont Ciano bu sabah Budapeş- teye hareket etmiştir. Kendisine, Ma- caristanın Roma orta elçisile hariciye nezaretinin bir çok erkânı ve bir çok da gazeteci refakat etmektedir. Kont Ciano Budapeştede Macar devlet adam- Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Polonyanın Çekoslovak- yaya bir ihtarı Bir Ukrayna devleti vücude getirmek için tahrikât yapmaması isteniyor Varşova 18 (A.A) — «Pat ajansı bildiriyor»: Yarı resmi «İnformation Polotiğue Polonaise> gazetesi diyor ki; «Çekoslovakyadu Alman aleyhtar- lığı siyaseti iflâs ettikten sonra bazı Çek mahfilleri yeni hayallere kapıl- | mıştır, Bu mahfiller bu sefer de Çe- | koslovakyayı, Sovyetler birliğinin, Ro- | manyanım, Polonyanın, Macaristanın ve şimali Slovakyanın zâranna ola- Tak bir Ukrayna devleti viücude ge- | tirilmesine müsaid bir merkez haline getirmek istemektedir. Çekoslovakya siyasetinin takib edeceği yoldan mesul olanı devlet adamlarının bu gibi te- mayüllerin devleti nereye sürükliye- ceğini düşünmeleri lâzımdır. Çek milleti başına gelen felâketten sonra hakikatleri kavradığını gösler- miştir. Bu itibarla herkesin sempati- sini kazanacağından emin olabilir, Fakat bir şartla: Çek milleti devletin hakiki. imkânlarını ve Çekoslovakla- rın hakiki menfaatlerini gözden uzak bulundurmamalıdır, Buise herşey den evvel okonuşularile iyi geçinmek ve bu komışularla arasındaki müna- sebetlerde elzem olan muvazeneyi boz” mamakla kabildir. Çek milletinin mazinin derslerin den istifade ederek eski hatalarına düşmemesini temenni ederiz. AKSİ takdirde Çekoslovakyanın istikbalini iyi görmek imkânı hasıl olmaz. Polonya efkârı umumiyesi ise bu devletin işlerinin yolunda gitmesini arzu etmektedir.» Çek Cümhurreisi Polonya Cümhurreisile görüşecekmiş Büdapeşte 18 (A.A.) — «Fsti Ujsag? gazetesinin öğrendiğine göre Çek dev- letinin yeni reisi Hacha, Noel yortu- su esnasında Tatra mıntakasında Polony& Cümhurreisi Moscieki ile bu- Tuşacaktır. Romanyadan 3sene içinde 150 bin Yahudi çıkacak .Budapeştede sahibi Yahudi olmıyan dükkânlara levhalar konuyor Bükreş 18 (A.A.) — Rumen ma- kamları büyük harpten sonra Ro- manyada yerleşen yahudilerin mu- hacereti hakkında hükümet tarafın- dan tanzim edilen projenin tatbiki- | ha geçmek üzere Romanyadaki ya- hudi cemaatlerile müzakereye giriş- | miştir. Bü projeye göre, üç sene (içinde | 150.000 yahudinin memleketi terket- | mesi lâzım gelmektedir. Söylendiği- | ne göre bu muhaceret için Rumen makamları yahudi teşekküllerine lâ- | i zım gelen nakdi muavenetlerde bu- lundcaklardır. Budapeştede sahibi yahudi olmıyan mağazaların came- kânlarına levhalar konuyor Budapeşte 18 (AA) — Dün ilk defa olarak Budapeşlenin bazı mağa- zalarının vitrinlerinde halka mües- sese sahibinin Arf olduğunu bildiren levhalar konduğu görülmüştür. İngilteredeki yahudilerin Almanyayi protestosu Londra 18 (A.A) — Büyük Britanya yahudi cemaati teşekkülleri bir top- lantı yaparak, 29 kânunusani tari- binde bütün İmparatorluk dahilinde metingler akdederek Almanyada ya” hudilere yapılan fena muameleleri protestoya karar vermişlerdir. Macaristandan bir yahudi mebus kaçmış Budapeşte 18 (A.A.) — Hususi bir maden müessesesinde mühim mik- darda ihtilâs yapan yahudi mebus Biro hakkında bir tevkif müzekkere- si isdar edilmiştir. Fakat Biro ecn€- bi bir memlekete kaçmağa muvaffak olmuştur. Sovyetlerin bir protestosu Çek matbuatının “Ukrayna meselesindeki lisanına şikâ- yet edildi Prag 18 (A.A.) — Sovyetlerin Prag elçisi Çok matbuatının Ukrayna me- Çekoslovakya Hariciye Nâzırnı dinde protesto etmiştir. Nazır matbuatın şahsi mütalealar serdettiğini ve hükümetin matbnat Üzerinde hiçbir nüfuzu olmadığı - Ce- vabını vermiştir. İ Mürakabe işleri Ankara 18 (Telefonla) — Sermaye- sinin tamamı devlet tarafından öder- miş olan iktisadi müesseseler yüksek mürakabe heyeti faaliyete başlamış- tır. Heyet muvakkaten Sümerbank bi- nasinda çalışmaktadır. Bugünlerde Yenişehirde kiralanan binaya naklo- Yunacaktır. Öğrendiğime göre mürakabe işleri- ni organize etmek üzere Almanya ve Rusyadan mütehassıslar getirtilmesi kararlaşmıştır. nez | Tunusta bir faşist şefi tevkif edildi Paris 19 (A.A.) — 'Tunusda Fransız! polisi, Cavdo isminde bir İtalyan fa- şist şefini tevkif etmiştir. Bu adam “arklar arasında düşmanlık uyandır. Romanyada yeni milli parti Kral partinin fahri reisi olacak Bükreş 18 (A.A. ) — Mili rönesans cephesi; ismini alan Romanyanın tek partisi, ilk defa olarak toplanmıştır. Parti nizamnamesinin . tanzimi için dört azadan mürekkep bir komisyon teşekkül etmiştir, Gelecek hafta iza kaydına başlanacak ve bütün Roman yada propaganda toplantıları - terti9 edilecektir. Doalşan bir şayiaya göre kral Karol bu partinin fahri riyasetini deruh'# edecek ve Dahiliye Nazırı Calinesc9 partinin umumi kâtipliğine tayin <di- Jecektir. Sürgüne gönderilen Araplar serbes bırakıldı Berlin 19 — İngiltere tarafından Seyşel adalarma sürgüne gönderilmiş olan Arap şefleri serbes bırakılmışlar- dır. Dün bir İngiliz vapuruna binerek Beyrutâ hareket etmişlerdir. Beyrut- ta kendilerine büyük bir istikbal yapı" Jacaktır. Manisada tenis merakı Manisa (Akşam) — Manisada t€ nis, son zamanda ehemmiyet verilen bir spor olmuştur, Halkevi spor ko mitesi, gençler arasında bu güz“! &poru yaymak için tedbirler almış v8