21 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

21 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

(Baş tarafı 1 nci sahifede) Tahkikat genişletilinte şu neticeye varılmıştır: Ahmed; Nurinin yanın- dan ayrıldıktan sonra Kâğıthane kö- yünde mandıracı Mehmedin yanına girerek çalışmağa başlamıştır. Me- murlar, Alibey köyünde.. mandıracı Mehmedin madırasına, gilmişler ve Ahmedi orada bulmuşlardır. Ahmed, İhsanı tanıdığını söylemiş;ve dikkate şayan bazı malümat vermiştir. Buna nazaran; Ahmed, işlen çık- tıktan sonra bir iki defa İhsanı ara- mışsa da bulamamış, en sön olarak yeni aldığı siyah bir.aha elbiseyle Topkapı dışındaki bahçelerde kendi- mimi bir arkadaşı olduğu cihetle, onun ne yapmakta olduğunu merak etmiş, bazan bahçelerde çalışan, ba- zan da arabacılık yapan Arap Murad isminde biriyle gezip tozduğunu öğ- renmiştir. Ahmedin, İhsan hakkında edindiği malümat arasında, Arap Murada beraber, bazı gizli randevu evlerine gitmekte oldukları da vardır, Ahmed, bundan yirmi gün kadar evvel, İhsanla Arap Murad ve Kör Hasan isimlerindeki şahıslara Topka- pıda İsmailin kahvesinde; rasgelmiş, burada oturulup konuşulduğu sır larda o gece bir eğlenti evine gidile- ceği mevzuubahis olmuş, İhsan, Ah- mede beraber gelmesini teklif etmiş- tir. Ahmed, bu teklifi kabul etmemiş, çalıştığı mandıraya dönmüştür. Yapılan tahkikata göre, o gece İh- san, Arap Murad ve Kör Hasan, hep birlikte arasıra kendilerini bazı eğ- lenti yerlerine götüren. bir gazinoda çalışan Remzi ismindeki arkadaşla. rının yanına gitmişler, oradanda hep beraber yola çıkmışlardır. Arap Murndia, Kör Hasanın anlat- tıklarına göre, Hasköy sırtlarında Kalaycıbahçe denilen bir yerde bir kadının evine gitmek için yola çıkan bu dört arkadaş, Ayvansaraya kadar yaya gelmişler, buradan bir sandala atlıyarak Hahetoğluna geçmişler, fa- kat bu yolculuk esnasında dört bü- yük şişe rakı içmişlerdir. Kalaycıbah- çe önlerine geldikleri bir sırada Kör Hasan, İhsanla bir kavga çıkarmış ve zabıta kanaatine nazar mürettep olan bu kavga sonunda Muradia Ha- san, İhsanın başına keskin kenarlı birer kaya vurarak yere sermişler ve ölüm biraz geç olduğu için başında bir müddet de beklemişlerdir. Muradla Kör Hasan, bu cinayeti işledikten sonra gayet soğukkanlılık- Ja maktulün elbiselerini soymuşlar, biri başından, diğeri de ayaklarından tutarak, aşağıdaki dere kenarında bir boğaza getirip uzatmışlar, yalnız yemenilerini ayak ucuna bırakmış- lardır, Bülün kabahati, kendi pârasile arkadaşlarına bir eğlenti gecesi ge- çirmek arzusu olan genç çoban Şa- kakları üzerinde kuruyan kan pihti- ları İle topraklar üzerinde yalarken, katiller, öldürdükleri arkadaşlarının elbiselerini koltuklayarak tekrar Top- kapıya kadar gelmişler ve kale dışa- rısındaki bostanlardan birinin için- deki kuyuya atmak suretile kanlı şahillerini ortadan yok etmek iste- mişlerdir. Bugün zabıta memurları huzurile bu kuyularda yapılacak araştırma- lar, bir sarhoşluk ve küçük bir para yüzünden vücudunu kaldırdıkları ar- kadaşlarının san hatıralarını katille- rin yüzüne çarpacaktır. — R. Kırşehirde 28 zelzele Bir günde 20 kadar sarsini hissedildi Kırşehir 20 (Akşam) — Evvelki cu- ma günü saat (11,5) da ilk zeizeleyi andıran ziddetli bir zelzele olmuş ve tahminen (10) saniye'kâdar devam etmiştir. Ayni gün bir de gece saat (20,50) de ayni şiddet ve sarsıntı ile ikinci bir zelzele olmuştur. Bu sarsıntılar Kırşeliir Merkezinde bazı binalarda yeniden “çatlaklar, meydana getirmiştir. Zelzele merkezin- den gelen malümata göre, ve civar köylerde birçok evlerin dü- varları çatlamış ve Akpınarın Deveci obesi köyünde üç ev oturulmayacak bir hale gelmiştir. Bundan başka, Çi- çekdağı kazasının hükümet konağı da girilemiyecek derecede zedelenmiş- Köylerde, halk korku içindedir. Ak- pınar ve civarında günde 20 kadar zelzele hissedilmektedir. Cuma günkü şiddetli zelzeleyi mü- teakip, Kırşehir valisi B. Mitat Say- Jam hasaratın tesbiti ve alınacak ted- birler hususunda büyük bir alâka gös- mii Kızilay başkanı Dr. Naci Girgin, jandarma kumandanı ve fen memuru ile birlikte Akpinara hareket Zelzele muhtelif fasilalarla devam ediyor. Trabzonla İran hududumuz arasındaki transit yolu Ankarg 20 (A-A.) — Trabzonla İran hududumuz arasındaki transit yolu- nun son 5i kilometrelik kısmına ait keşif ve plânları hazırlanmıştır. Ya- kında münakasaya konulacaktır. 590 kilometresi tamamen ikmal edilmiş olan transit yolumuzun bu:son 51 ki- lometrelik kısmında da bazi muvakkat imlâ ve tesviye ameliyesile her türlü münakalât ve seyrüsefer temin edil miş bulunmaktadır. İstanbul - Edirne Avrupa asfalt yolunun inşaatı ilerliyor Ankara 20 (A.A) — Geçen sene 160 ıncı kilometresine kadar insası ik- | mal edilmiş olan İstanbul - Edime Avrupa asfalt yolundaki inşaat ilerle- miştir, Önümüzdeki inşaat mevsimin» de 198 inci kilometreye varılacak ve geri kalan 43 kilometrelik kısmın da önümüzdeki sene içinde ihalesi yapı- Jacaktır, iptidai maddeler (Baş tarafı 1 inci sahifede) Elekli un değirmenlerinin bilcümle mamulâtı (pirinç unu hariç) yüzde 5, pirinç unu yüzde 70, değirmenli ma karna ve şehriye fabrikalarında imal olunan makarna ve şehriyeler yüzde 5, değirmensiz makarna ve şehriye fabrikalarında imal olunan makama ve şehriyeden yüzde 50, balık, sebze konserveleri yüzde 20, kakao yağını kendi istihsal eden fabrikalarda imal olunan sütlü çikolatalardan yüz de 10, Kakao yağını satın alan fabri- kalarda imal olunan sütlü çikolata» lar yüzde 20, kakao yağını kendi istih- sal eden fabrikalarda imal olunan sade çikolatalardan yüzde sılır, kakao yağlarını Salın alan fabrikalarda imal olunan sade çikolatalardan yüzde 15, hernevi bisküvitlerden yüzde 25, şişede hardaldan yüzde 35, tenekede hardaidan yüzde 10, süt to- zundan yüzde 10, karabiber ve baha- rattan yüzde 5. Bayan Semiha Berksoy Berlin (Akşam) — Burada bulunan sevimli sanatkârımız bayan Semiha Berksoy Berlin Devlet operası jüri he- yeti huzurunda çetin bir imtihan ge- çirmiş ve parlak bir muvaffakiyet ka- zanmıştır. Malümatmı “genişletmesi için operada kendisine mühim bir va- zife verilmiştir. Arasıra verdiği umumi ve hususi mahiyette könserlerle | dinliyenleri meshur eden bayan Semiha Berksoy bu yılbaşı gecesi Türkiye saatile iki bü, çukta Berlin radyosunda Tahiti Isa pile iki halk şarkısı söytiyecektir. Kocaeli grupu birincilikleri maçında Eskişehir galip İzmit 20 (Telefonla) Kocaeli futbol grup birinciliklerinin final maçı bugün gayet güzel bir havada, Eskişehir şampiyonu ODemirsporla Bursa şampiyonu Acar İdmanyurdu arasında yapıldı. Eskişehirliler gayet hâkim oynadılar, Merakla seyredilen maç 2 - 0 Eskişehir şampiyonunun galibiyeti ile neticelendi. e Eskişehir İ grup şampiyonu oldu. Samsun birincisi Samsun 20 (A.A.) — Grup birinci. likleri final maçı Samsun - Trabzon takımları arasında yapılmış ve bir - bir olarak biten oyun onar dakika ola- rak iki defa uzatılmıştır. Samsun 3-0 grup birincisi olmuş- tur, AKŞAM Okmeydanı cinayeti /Tenizlikişinlenksanlar Valiye bir proje ve bir rapor verildi Vali ve Belediye reisi B. Lütfi Kır- dardan aldığı emir üzerine, şehrin muhtelif semtlerinde temizlik bakı- mından teftişler yapan Belediye reis muavini B. Lütfi Aksoy teftişlerinin neticesini bir raporla Valiye vermiş ve gördüğü noksanları izah etmişdir. Ayni zamanda Belediye Fen işleri müdürü B. Hüsnü Keseroğlu da te- mizlik işlerinin yeniden nasıl tanzim edileceğine dair aldığı emir Üzerine hazırladığı bir projeyi, Vali B. Lütfi Kırdara vermiştir. İstanbulun temizlik işlerine büyük bir ehemmiyet veren Vali ve Belediye reisi Dr. B. Lütfi Kırdar, bu mühim işin tarizimi için alacağı esaslı tedbir- lerde, bu raporla, projedeki esasları da göz önüne alacaktır, Sokak ve caddeler Şehrimizdeki sokak ve caddelerin mümkün olduğu kadar tamiri için icap eden tedbirleri almak üzere te- şekkül eden komisyon, Belediye Fen işleri müdürü B. Hüsnü Keseroğlu- nun reisliği altında toplanmıştı. Bu toplanlıda verilen kararlar bir rapor halinde valiye bildirilmiştir. B. Lütfi Kırdar, sokakların tamiri- ne ait tahsisatı temin ettikten sonra tamir işine hemen başlatacaktır. Bağlarbaşı sanatoryomu acıldı Maârif Vekâletinin Üsküdarda Bağ- larbaşında elli yataklık olarak tesis et- tiği yeni sanatoryom'dünden itibaren açılmış ve hasta kabulüne başlarnmış- tır. Bu hususta hiçbir merasim yapıl- mamıştır, Sanatoryomun açılmasında hazır bulunmak üzere şehrimize gelen Maarif Vekâl&ti müfettişi Dr. Celâl de Ankaraya dönmüştür. Otobüsçülerin şikâyetleri tetkik ediliyor Vaktile ellerinden alınan ruhsatiye- lerinden dolayı, aylardanberi işliye- miyen otobüsçülerden bir kısmının. Vali ve Belediye reisi Dr. Lütfi Kırda” Ta müracaatle şikâyette bulunduklar rını yazmıştık. Vali tarafından bu şi- kâyetleri tedkike memur edilen Bele- diye reis muavini B. Gütfi Aksoy şikâ- yetçi otobüsçüleri birer birer dinledi- ği gibi, bunlara ait dosyaları da ted- kik etmeğe başlamıştır. Muavin B. Lütfi, aldığı neticeleri Valiye ârzedecek ve Dr, Lütfi Kırdar da bunlar hakkında son kararımı ve- cektir. Muavin B, Lütfi Aksoy, muhte» Tif sebeplerden dolayı Belediyeye mü- racaatle bulunan otomobil şoförlerinin de müracaatlerini tedkik eylemekte- dir, Dilenciler toplanıyor Kaymakamlarla Emniyet müdürlü- gü, Validen aldıkları emir üzerine di- lencileri sıkı bir suretle takibe başlar meye sevkedilmekte, bakıma muhtaç olanlar da Düşkünlerevine (Darülâce- ze) sevkedilmektedirler, Berlin 100 Rayşmark 5045 Brüksel 100 Belgen 211775 Atina 100 Drahmi 101725 Sofya 100 Leva 15475 Prag 100 Çekoslovak Kr. 43135 e te 100 ç Budapeşti O 100 Pengo 241578 Bükreş 100 Ley 00 Belgrad 100 Dinar 28125 Yokohama (| 100 Yen 343205 Btokholm 100 İsveç Er. 302725 Moskova 100 Ruble 18 Yurddaş: Türk köylüsü yurdumuzun eş- siz mahsullerini senin için yetiş- tiriyor. Onları bol, bol ye ki, köy- lünün yüzü gülsün, Ulusal Ekonomi ve Arttırma Kurumu (Baş tarafı 1 inci sahifede) Puck mıntakasında Baltık denizi sahilden itibaren 4 kilometrelik bir mesafeye kadar donmuştur. Dün akşam Polonya sahillerinde şiddetli bir kar fırtınası hüküm sür- mekte idi, İngilterede soğuktan ölenler — Soğuk, bugün şiddetini daha ziyade artırmıştır. Ha- Taret derecesi inmekte devam etmek- te olup hiç olmazsa 48 saate kadar mebzul miktarda kar yağmıştır. Fa- kat esmekte olan soğuk rüzgür kar- ların birikmesine mâni olmuştur. Pas de Calais boğazında soğukla beraber fırtına, da hüküm sürmektedir. Osten- dede vapura binmiş olan 120 yolcu, vapura bindikleri andan itibaren 19 saat sonra karaya çıkmadan evvel üç defa boğazı geçmek mecburiyetinde kalmışlardır. İki saat içerisinde s0- Zuklan iki kişinin ölmüş olduğu ha- ber verilmişlir. Londra 20 (A.A.) — Hâlen İngilte- rTede hüküm sürmekte olan harikulâ- de soğuktan ölenlerin sayısı şimdiye kadar yirmi beşi bulmuştur. Almanyada soğuklar Hamburg 20 (A.A) — Buzlar ve doğu rüzgârları sebebile suların çe- kilmesi yüzünden yukarı Elbede sey- rüsefer tatil edilmiştir. Hamburg 20 (A.A.) — Müthiş so- ğuk sebebile, adalar ile olan müna- Sati hararet, sıfırın altında 15 dir. Venedik kanalında buzlar Roma 20 (A.A) — İtalyanın şima- Avrupada kara kış 21 Kânunuevrel 1938 linde ve ortasında soğuklar hüküm sürmektedir. Venedik kanalında buz parçaları yüzmektedir. Milanda kar birkaç kadem irtilandadır. Alp dağ- larına çok miktarda kar yağdığı için P. L M. battı trenlerinin seyrüseferi seyrekleşmiştir. Karadeniz ve Güneysu vapurları Sinop 20 A) — Karadenizde dün başlayıp sabaha kadar devam eden şiddetli bir fırtına olmuştur. Bu yüzden İstanbuldan kalkan Karade- niz vapuru İneboluyu tutamamış ve Trabzondan İstanbula dönen Güney- su vapuru da Samsunda iş yapama- mış, her iki vapur da. Sinop limanına iltica etmişti. İnebolu yolcuları ka- raya çıkarılmış, Samsun yolcuları da aktarma edilmiştir. Pariste soğuk Paris 20 (AA) — Bu sabah Paris de soğuk, sıfırın altında 15 derece idi, Ren nehrinde buz parçaları Berlin 20 (A.A.) — Bu sabah Ber- linde soğuk sıfırın altında 16 derece idi. Şarki Prosyada termometre nakıs 23 göstermektedir. Ren nehrinde bü- yük buz parçaları peyda olmuştur. Akıntı ile birlikle şimale doğru iler- * Jemektedir. Sovyet Rusyada Moskova 20 (A.A.) — Moskova ve civarında düne kadar hararet, sıfırın altında otuz derece idi. Bugün hava biraz kırılmıştır. Masmafih bu sabah Moskovadaki hararet derecesi nakıs 18, Volga muntakasında nakıs 24, Noosibirsik'de nakıs 48 idi. Buna mu- kabil şimal Arktik denizi mıntaka- sında hararet sıfırın üstünde bir de recededir; Elbe nehrinde Prag 20 (A.A) — Bülün memle- kettle hüküm sürmekte olan müthiş soğuk sebehile, Elbe nehri seyrisefa- in kumpanyası bugün seferlerini ta- til etmiştir. Fransanın Almanya ve Italya ile münasebetleri (Baş tarafı 1 inci sahlfede) hukuki teahhüdlerin çerçevesini geç- mektedir. İngiltere ile Fransa arasın- daki iyi münasebetler, Avrupada sul- hün idamesi için en esaslı şartı teşkil miş ve demiştir kiz «Komşularımızla münasebetleri. mizin düzelmesini düşünebiliriz. Av. rupada sulhün muhufazası hususun- da müşterek arsuyu teyid için Alman- ya ile müzakereye girişmek saatinin hülül ettiğine kani olduk, Bundan do- layıdır ki Alman - Fransız beyanna- mesini imzaladık. Şu kanaalteyim ki, Almanyaile Fransa arasında her nevi rekabet ve suitefehhümleri kaldırmakla sulh te- min edilebilir. İtalya ile de bir anlaşmaya varmak saâtinin geldiğini zannettik; İtalya İle iyi münasebetler tesis etmek, coğ- rafi ve kültürel vaziyetleri biribirine bu kadar yakın olan iki millet arasın- da her nevi anlaşmazlığı kaldırmak ar- zusunu izhar ettik. Fakat maalesef, İtalya meclisinde vuku bulan tezahüratla acı bir hayre- te uğradık. İlalya hükümeti, Romada- ki sefirimiz tarafından yapılan teşeb- büse verdiği cevapta, bu tezahüratın da tekrar etmek mecburiyetindeyim. Fransa, hiçbir zaman İtalyaya, topra- ğından bir karış yer vermeği kabul etmiyecektir. Böyle bir iddia, ancak silâhlı bir ihtilâfa müncer olabilir, Fransız toprağı süzile, Tunusu, So- maliyi, Korsikayı, Nis ve Savole'yı kasdediyorum. Buralarda yaşıyan hal- ka, soğukkanlılıklarını muhafaza et- mesi için teminat veriyorum. İspanyaya gelince, ademi müdaha- le siyasetine sadıkız. Siyasetimizin başlaca gayeleri bunlardır. Paristeki Korsikalıların tezahüratı Paris 20 (A.A.) — Paristeki Korsi- kalılar dün akşam İtalyanın Korsika hakkındaki emellerini protesto eden bir tezahürat tertip etmişlerdir. Ka- bul edilen bir karar suretinde adanın müdafaasını temin için icap eden ted- birlerin alınması hükümetten rica edilmektedir. İzmir vapuru 24 saat teah- hurla İzmire vardı İzmir 20 (Telefonla) — Dün Ça- nakkale açıklarında kar tipisine tu- tulan İzmir vapuru 24 saat teahhurla Ankara belediyesinden Temizlik işleri için yükleme ve boşaltma ameliyatını otomatik olarak ya» pacak teşkilâtı cami münasip miktarda çöp kamyonu glınacaktır. Bu kam- yönlârın mazot yakmaları şarttır. Talip olanların teklifleri kamyonların fayda ve sınıflarını bildirir mlümaf” ve kataloğlara nihayet kânunuevvel sonuna kadar Belediyeye bildirmeleri ilân olunur. (4978) (8855)