26 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

26 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 26 Kânunuevel 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika B. Daladier'nin Tunus seyahati İtalyada tahrik sayılıyor Bir Italyan gazetesi: “Her şeye ve taarruz nerede olursa olsun mukabeleye hazırız, diyor Roma 26 — Voce d'İlalia gazete- | sinde Virginio Gayda yazdığı bir ma- | kalede diyor ki: «Daladler'nin Korsika ve Tunusa seyahati, İlalyaya karşı bir tahrik ve harbeuyane bir tehdiddir. Fran- sa, tehdidkâr ve uzlaşmaz davran yor. Fakat İtalya da evvelce isbat ettiği veçhile, her şeye, taarruzu her hangi cephede olursa olsun kabule ve buna karşı koymağa hazır bulu- Fatihte dün nuyor. Paris 26 — İtalya tarafından fes- hedilen Mussolini - Laval itilâfı hak- kında şu nokta tavzih edilmektedir. İtilâf, İtalyan âyan we mebusan meclisleri tarfamdan ittifakla kabul edilmiş, yalnız musaddak nüshaları- nın teatisi kalmıştı. Bu suretle Fran- sız ve İtalyan meclisleri tarafından kabul edilmiş olan bu itilâf kanun kuvvetini haiz bulunuyordu, gece yarısı işlenen feci cinayet Bir genç, sevgilisini evine götürürken üç meçhul şahıs tarafından öldürüldü Zabıta; dün gece yarısına doğru iş» lenen bir cinayet tahkikatına el koy- muştur. Bu cinayet etrafında yaptı- ğımız tahkikatı yazıyoruz: Sanatler mektebi talebesinden yirmi yaşlarında Hasan isminde bir genç, bir müddettenberi, Meliha isminde bir kızla sevişiyor: Hasanın sevgilisi şeh- rin muhtelif semtlerinde zâman zaman | görülen nişan atına yerlerinde çalış- maktadır. İşte bu kızla münasebatı | ilerleten Hasan, dün de onunla bir hayli gezmiş dolaşmış ve akşam sine- maya gitmeğe karar vermişlerdir. Fa- kat, hiç bir sinemada yer bulamıyan bu iki genç, bir mahajlebicide otura. | rak bir müddet vakit geçirmişler ve nihayet ayrılmağa karar vermişlerdir." Hasan; kızı evine kadar bırakmayı | teklif etmiş, kız da bunu kabul eyle- miştir. İşte Hasan Şehzade, Saraçhane, Fa- tih tarikile Melihayı evine götürürken üç gölge kendilerini gizlice takibe baş- Jamıştır. Zavallı Hasan, başına gelecek feci akibetten bihaber, Fatihten Çırçıra gi- decek yola dönmüş ve kızla beraber Çırçır kahveleri önüne kadar gelmiş- lerdir. İki gencin arkasındaki üç gölge bu- rada onlara biraz daha yaklaşmış ve nihayet ikisi durdurulmuştur. Ha- sanla Meliha neye uğradıklarını anla- mıya çalışa dursunlar, üç gölgeden bi- ri, Hasana, kızı bırakıp derhal oradan uzaklaşmasını söylemiş, fakat Hasan, bu işi yapmayı izzeti nefsine yedireme- miştir. Mütecavizler, dediklerinin ol- madığını görünce, Hasanın üzerine çullanmışlar ve yere yıkmışlardır. Bu sırada, keskin bir bıçak Hasa- nın evvelâ gırtlağına sonra da kalbi- ne saplanmışıtır. Sevgilisinin gözleri önünde öldürül. düğünü gören Meliha çığlıklar kopa- rarak karakola koşarken üç gölge or- tadan sır olmuştur. Çağırılan. bir cankurtaran otomobili, Hasanı has- | taneye götürmüşse de az sonra öl müştür. Şimdi polis, meçhul katillerin hüyi- yetlerini aydınlatmağa çalışmaktadır. Tahkikatın adli safhasına müddei- umumi muavin! B. Necati el koymuş- tur. Irak kabinesi istifa etti Kabineyi teşkile memur edi- len Nuri paşa listeyi hazırladı Bağdad 25 (A.A.) — Irak Başveki- Ji Cemil Elmadafi bu sabah Kabine- nin müşterek istifasını kral Gaziye vermiştir. Kabineyi teşkile Nuri pa- şa memur edilmiş ve derhal yeni Ka- bineye girebilecek siyasi şahsiyetler- Je istişareye başlamıştır. Yeni Kabineye girecek zevat şun- lardır: Kral Faysalin eski hususi kalem direktörü ve eski Nazırlardan Rüs- | tem Haydar, eski Genel Kurmay baş“ kanı ve Yasin paşa Haşiminin karde- şi Taha paşa Haşimi, eski mufasar- rflardan ve şimdi varidat genel di- rektörü Ömer Nazım, Bağdadın eski belediye reisi Mahmud Subhi, eski Nazırlardan şimdi gümrükler direk- törü Salih Caber, Nuri paşa yeni Nazırları bu akşam krala takdim edecektir. Kabine değişikliği hiçbir hâdiseye sebeb olmamıştır. 630 franklık çekle 630,000 frank almış Brilksel 25 (A.A.) — Bir Fransız, Mili Belçika bankasına keşide edil- Almanya - Amerika gerginliği Amerika hükümetine bazı ihtarlarda bulunulmasına sebep oluyor New - York 25 (A.A) — Almanya ile olan münasebetlerin vahimleşmesi Amerika hükümetine bazı ihtar bu- Yunulmasına sebebiyet vermekte ber. devamıdır. Âyandan bay Burke, bay Welles'ın hattı hareketini ihtiyatsız addetmek- te, yine âyandan bay Schwaertz, Al. manya ile yeni ihtilâflar çıkarmaktan terakki edilmesini tavsiye etmekte, bay Levis, Almanyada husule gelecek aksülâmelin yahudileri daha fazla İz- rar etmesi ihtimalini tebarüz ettir. mekte, bay Trazier, Almanya aleyhin- deki hücumların pek fazla olan zaruri silâhlanma masarifinin ihtiyarını tes- hil etmeğe matuf bir çare diye tefsir etmekte, Avrupadan henüz avdet et- miş olan bay Reynaâld, totaliter dev- Jetler aleyhindeki hücumlara bir ni- hâyet verilmesini. tavsiye etmekte ve Almanya ile İtalyanın bugün Avrupa- run en ziyade silâhlanmış iki devleti olduğunu söylemektedir. miş 630 franklık bir çeki mahirane bir surette tahrif ederek bankadan 630 bin ! ala e iieallek enoştar, Zu ii ea, Irtihal Doktor 'Tevfik Öztaş vefat etmiştir. Cenazesi bugün saat birde Şişli cad- Ü - Bümareli İli nl yaralar (Rumenler Ankarada galib Ankara muhteliti iyi bir oyuna rağmen 2-1 mağlüb oldu Ankara 25 — Dün şehrimize gelen Romanyanın Bükreş muhteliti futbol takımı bügün «19 Mayıs. stadyomun- da karşılaştığı Ankara muhtelit takı- mını çok çetin bir mücadeleden son- ra 2-1 mağtüb etmiştir. Stadyom çok kalabalıktı, Başvekil, Milli Müdafaa, Hariciye, Gümrük ve İnhisarlar Vekilleri ve Orgeneral Fah- reddin de seyirciler arasında idiler. Müuhtelit takımımız şu kadro çıktı. Netdet «A. Gs, Nuri «D,G., All Rıza «A. G.», Keşfi «G. B.>, Hasan «G, B.», Nusret «A, G.», Hamdi «4, G., Hâşim «G, S3, Gündüz «G.G., Arif «D. S3 All Ali G.G. ; Ounun ilk dakikaları Ankaralıların bariz hâkimiyeti altında geçti. Sağdan! yapılan hücümumuzu durdurmak İs- teyeh Rürerli sol müdafi topu kolile çeldiği için hakem penaltı cezası vet- di. Ali Rıza bu fırsattan istifade ede- rek topu, çok sıkı bir şütle 18 inci da- kikâda Rumen ağlarına takarak An- karanın ilk gölünü yaptı. Oyunun yarı sahamıza intikal etti- Zİ bir sırada aleyhimize verilen bir fri- kik vuruşundan gelen top, golposta çarparak geri geldi ve tam bu esna- da süratle yetişen Rumen sağiçi 40 10-' cı dakika plâse bir vuruşla takımının beraberlik sayısını yaptı. İlk devre 1-1 e beraberlikle netice. lendi, İkinci devrenin de ilk dakikaları lehi- mizde görünüyordu. Ve daha 17 inci dakikada Hâşimin' şahsi bir gayretle Rumen kalesinin yanına kadar sü- rüklediği topa şüt atacağı sirada düşmesi ve Zekinin topa yetişerek vurduğu halde topun Kaleyi tutma ması yeni bir şanskızlık eseri olarak kabul olunabilir, Biraz Sonra Rumen- lerin mukabil akınlarında solaçığın ortaladığı topu iyi bloke edemiyen Necdet elinden kağırdı ve bu sırada yetişen Rumen merkez muhacimi de takımının ikinci gölünü yaptı, Oyun bu sureti Ankara muhteli- tinin 2-1 HiMEiişecie neticelendi. Filistin hadiseleri inigilizlerle A Araplar arasında müteaddid muharebeler oldu Kudüs 25 (A.A.) — Dün Filistinde bir çok hâdiseler vuku bulmuştur. Ez. cümle Lübnan hudud bölgesinde İn- giliz kıtaatile asiler arasında bir mu- harebe vüku bulduğu bildirilmekte. dir. Kudüs. yakınındaki Hirbet .-Samya köyünde de 14 muharebe olmuştur, Hayfada mutedil Arap partisine mensup Şeh Mukbil ve oğlu sekiz voüf- rit tarafından öldürülmüştür. Kral Zogonun Tirana gidişinin yıldönümü Tirana 25 (A.A.) Arnavutluk ajansı bildiriyor: Dün, merkezde ve bütün Arnavutlukta birinci Kral Zo- gonun ordu kumandanı olarak Asi kuvvetlere karşı hareket eden kıtaa- tın başında Tirana girmesinin 14 ün. cü yildönümü kutlandı. Askeri kıtaat ve gençlik teşkilâtı, bando ile büyük caddelerden geçmiş ve halk tarafından şiddetle alkışlan. mıştır, Dün geceki tren kazası Dün gece, Devlet demiryolları doku. zuncu işletme hattında bir kaza ol- muştur. Makinist Arifin idaresindeki 45 nu- maralı katar, Sirkeciden Çekmeceye son seferini yapmakta iken Ahırkapı istasyonu civarında bir adama çarp- miş ve tren biraz ileride durdurularak yaralının vaziyeti gözden geçirilmiş- tir. Bu adamın Ahırkapıda oturan ve Mustafa ismini taşıyan bir fabrika işçisi, olduğu li ve eni tehlikeli bee ile | Ispanyada şiddetli muharebeler oluyor 7 bin Ingiliz gönüllüsünü almağa giden vapurlar boş döndü Burgos 25 (AA) Katalonya cephesinde taarruz devam etmiştir. Dün ve bugün harakâtta bulunan bü- tün kollar kendi bölgelerinde İleri ha- reketine devâm etmişlerdir. Cephede have şartları selâha yüz tutmuştur. Halk cephesi komitesinin beyannamesi Barselon 25 (A A.) Gazetelere beyanatta bulunan B. Campanys €z- cümle demiştir ki; Bizim düşmanlarımız.ne katolik ve | ne de hristiyanlardır. Taarruzlarırın saatini kendilerini. manevi hiçbir cn- dişe ile bağlı görmeksizin intihap et- mektedirler; Biz. İspanyanın -istiklâ- lini müdafaa ve herkesin hürriyete kavuşmasını temin etmek için vazi- femizi ifa etmekteyiz Halk cephesinin mil? komitesi bü- tün İspanyollara hitaben bir beyan- name neşretmiştir. Bu vesikada cr- cümle deniliyor ki: Düşman taarruzlarını tahrib ede- cek kadar kuvvetliyiz. Her cephede Cümhuriyetciler birliğinin günden i güne kuvvetlenmesi zafer için en bü- yük bir itimad sebebidir. Bugün öyle bir zamanda bulunuyoruz ki, bütün demokratik devletlerin gözleri bize müteveccihtir. Bunların sempalileri ve tesanüdleri bizim için müessir bir yardımdır. Düşman bunu biliyo» ve şimdi son közunu oynuyor. Biz bütün muharip- Jeri ve sivil halkı bütün kuvvetleri ile müşterek bir hareket ve sıkı bir harb için birleştirmeğe' davet ediyoruz; Paris 25 (A.A.) — Perpingnandan | bildirildiğine göre cümhuriyetçi İs- panyadaki ecnebileri memleketlerine Jade komitesindeki İngiliz memuru «Diksonu iki büyük İngiliz gemisinin memleketlerine iade edilmeleri lâzım. gelen yedi bin.İngilizi almak üzere üç defa Valansiyaya gönderilmiş olduğu» nu, ancak. İspanyol cümhuriyeti, as keri makamatının gönüllüleri tahşid etmedikleri gibi ademi müdahale ko- mitesince teşebbüs edilmiş olan me- zuniyetlerine ait olan muameleyi bile yapmamış olduklarından bu vapurla rın boş dönmüş olduklarını beyan et- İ miştir. Diğer taraltan öğrenildiğine göre 15 birinciteşrinde harp mıntakasın- dan uzaklaşmaları lâzım gelen gönül Jüler hemen hemen tamamile ve bil hassa Madrit, ve Valansiya mıntaka- ee ateş hattında bulunmakta- dırlar. Çok Senki Alman kadınlarına kendilerine bazı Berlin 25 (A,A.) — Nazırlardan bay «Hess» Noel mühasebetile gerek mem- Jeket dahilindeki ve gerek ecnebi i memleketlerdeki Almanlara hitaben bir nutuk söylemiş ve bu nutuk rad- yo ile neşredilmiştir. Mumaileyh bu nutukta üçüncü Reich'ın tahakkuk sahasina isal etmiş olduğu işlerden bahsetmiş ve Alman milletinin geçen sene geçirmiş olduğu çetin vukuata telmih ederek bay Mus. solininin her zaman kayıt ve şartsız olarak Almanyanın yanı başında mev. ki almış olduğunu ve bundan dolayı Almanyanın gerek ona ve gerek İtal yan milletine minnettar olduğunu eğe şeref nişanı 3 milyon kadın bu nişanı alacak ve haklar verilecek Bay «Hessu nutkunda bay Hitlerin ş en azı dört çocuklu olan Alman ka dınları için bir «Şeref salibis nişanını ihdas etmeye karar vermiş olduğunu söylemiştir. Berlinin iyi malümat alan mahafili bu nişanın Alman annesi günü; diye yadedilecek olan hususi bir günde tevzi edileceğini ve ilk merasimin Al manyada önümüzdeki seneden ifiba- ren yapılacağını beyan etmektedir. Takriben üç milyon kadın, bu ni şanı alacak ve nişan kendilerine umü- mİ tezahüratta şeref mevkiini işgal etmek, umumi! yerlerin gişelerinde di- gerlerine takaddüm etmek gibi bazı imtiyazlar temin edecektir. Lima konferansı kapandı Irki ve dini müsamahasızlık- ların takbihine karar verildi Lima 25 (A.A) Panamerikan konferansının son umumi celsesi bü- yük merasimle"vereyan etmiştir. Konferans, - gelecek toplantısının Bogotada yapılmasına karar vermiş. tir. «Tesanüd deklarasyonu» uzun alkiş- larla kabul edilmiştir. B. Hull söylediği nutukta, konf. şansın Amerika devletlerinin bütün- Tüğüne riayet hususundaki âzmi teyid ve Amerika milletleri nüfuzunun en- ternasyonal barışın lehinde olduğunu ispat eylemiş olduğunu bildirmiştir. Hatib müteakiben bu deklarasyona kati iki karar suretinin munzam ol- duğunu kaydeylemiştir: 1 — Irki ve dini müsamahasızlığın takbihi, 2 — Amerikada yabancı siyasi ko- dektiviteler ve gruplar tarafından faa. İiyet gösterilmesinin takbihi, B. Hull dünya nizamının beynelmi.. Jel hukuka dayanması lüzumunu teyid ederek demiştir ki; «Bazıları dünyanın kuvvet üzerine müesses olduğunu zannediyorlar. Bi- zim kıtamızda, bu fikri tekzib edebili. riz. Tarih bize, nihayet asil fikirlerin ve spritüel kuvvetlerin muzaffer oldu. Çin taarruzu 939 da başlıyacak Mareşal anal Ku Şekin beyanatı Şanghay 25 — Milli Çin hüküme. tinin merkezi olan Tougehingden ge- len haberlere göre, Mareşal Kay - Şek şu beyanatta bulunmuş- tur. — 1930 yılında Çin, Japon ordusu- na Karşı tanrruza başlayacaktır. Şim- di bize karşı harp etmekte olan 600,000 Japon, 6 milyon kişilik bir Çin ordusu karşısında bulunacaklar. dır. Diğer taraftan Çin hükümeti Ja- ponyaya karşı bazı iktisadi tedbirler almıştır. Çin dahilinde kaçak suretile ithal edilecek Japon mallarının satı. $ı, idam ile cezalandırılacaktır. Japon parasının sürümü menedil. miştir. Amerikadaki Ukraynalıların kararı Net - Jersey 25 (A.A.) — Amerika- daki Ukrayna teşkilâtlarının icra ko mitesi, bugün yaptığı yıllık toplantı- sında, Avrupadaki 45 milyon Ukray- o malının istiklâli lehinde bir tesanüd