26 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

26 Kânunuevvel 1938 el —— AKŞAM AMDAN AKŞAMA Dünyanın en zarif kadını Her halde bizim gazeteler de orta güzellikteki ve or ta cazibedeki bir kadının o resmini şu serlâvha altım- da sütunlarına dercetmekte gecik»- miyeceklerdir: - Dünyanm en zarif kadını! Ve şu tafsilât: £ (M Üç ayda 900,009 © franklık elbise yap- tırmış. Şıklıkta o birinei geliyoruş. © Arkasından da eski İngiliz kralının zevcesi Windsor Düşesi “ikinci imiş... Servetinin menşei şöyle: Simon Patino isminde Bolivya'lı bir tahsiidar, 195 dolarlık bir alacak mukabilinde bir işletme hakkı ka bul etliiğ için partornları tarafından tardedilmiş. Adamcağız 195 doları kendi kesesinden ödeyip te üzerine aldığı madeni işletmek maksadile dağ başlarına gidince herkes alay et- miş âmma, biraz çabalamadan $on- ra bulduğu koca kayaların “e 60 nisbetinde kalay olduğu anlaşılmış ve vaziyet değişmiş. Evvelâ servet, sonra milyonerlik birini takib et- miş. B. Patino bugün dünyanın döri beş en meşhur milyarderi arasında dır. Boliyya'nın da Fransada elçisi bulunuyor. Oğlu, Burbon hanedanı- nın kuzinlerinden, bayan Entenor'u almış... İşle, dünyanın en şik Kadınıda bu 26 yaşındaki bayan... «Parasız şıklık olmaz!» Bu iddia doğru olmakla beraber kati midir? Eski helen kadınları ba- $it tünikleri içinde şarkvari cafcafa- ya galebe çalarak müstakbel nesil- lere zarafet örneği teskil etmediler mi? Bu misalden vazgeçelim. Fakat insaf edilsin: Zarif olmak, senede bi- Zim para ile yarım milyon liradan farla bir parayı sarfetmeği mi icab ettirir? Eskiden, Fransa: — Biz, şıklık neşrederiz. Bizim Sa tıcı kızlarımız bile, en az bir mas- rafla zarif olmasını başarır! - diye öğünürlerdi; mantıki olan da buydu. Fransanın bazı sanayi şubeleri, kadınların tuvaletine yaptıkları is- raflar sayesinde geniş mikyasla va- ridat membai temin ettiğinden, na- zariye yavaş yavaş değişti: «İsraf, milli o iktisadiyatımıza ofaydalıdır'» şeklini bile aldı. Ve işte şimdi, bu propaganda... Bir tarafta harb sanayicileri mil- İetleri silâh yarışına sevk edip va- tanları yıkmakla meşgulken, öle ta- raftan da moda sanayicileri kadın- Jarı kılık yarışma sürükliyerek aile- leri yikiyor. Hakikat budur. Eskiden, Papalık, eşu dans fena- dır, şu kılık muzırdır!» diye manevi önlemelerle, bu gibi şeylerin önüne geçerdi. Simdi onun da kendi ba- şından aşırı derdleri var! Bir kaç milyarder antrenör, beşe- riyeti koşu atlarına döndürdü; Dil bir karış, habire yarış. Ve paralar cebe! (Onların cebine...) İnanmayın: Zarafet çok paar ile değil, çok gusto İle mukayyeddir.. Belediye kadrosu 1939 bütçesinde ihtiyaca göre tanzim edilecek İstanbul Belediye varldati altı kü- sur milyon lira tuttuğu halde, bunun hemen hemen yüzde otuzu Belediye memurları maaş ve ücretlerine git- mektedir. Belediye teşkilâtı hem çok geniş, hem de çok dağınıktır. Belediye tahsisatının pek az kısmı imar ve in- şa faaliyetine hasredildiği halde, $6- nelerce bu geniş teşkilât muhafaza edilmiştir. Bilhassa Belediye Muhase- be teşkilâtile Fen heyeti kadrosu çok geniş görülmektedir. Haber aldığımıza göre, 939 senesi Belediye bütçesi hazırlanırken Beledi- ye teşkilâtı ve memurin kadrosu, İş- lere kifayet edecek derecede yeniden tanzim edileceği gibi, lüzumsuz ve sırf muamelâttaki kırtasiyecilik dolayısi- le dağılan kadro da ancak hakiki ve semere verecek ibtiyaçlara göre la- dil ve ıslah edilecektir. © Lâmbadan yanmış Üsküdarda Dabağlar mahallesinde oturan bayan Kerime, gece, elinde tut- tuğu lâmbayı yatak üzerine devirmiş, bu sırada, kendisi de vücudünün muh- telif yerlerinden yanmıştır, İşe el koyan polis, Kerimeyi Nümu- ne hastanesine yatırmıştır. Çöp kapları Geceden itibaren binaların önüne bırakılmayacak İ Şehrin temizleme faaliyetine sabah- ları daha erkenden başlamak — üzere Belediyece verilen karar üzerine şeh- rin bir kısmında umumi temizlik kamyonları sabahın saat altısından itibaren, binaların çöplerini toplama- a başladıkları için, apartıman ve ey- lerin çöp kapları geceden binaların önüne bırakılmaktadır. Mahallenin serseri köpekleri, kedileri bu çöp kap- larını karıştırarak etrafı kirletiyorlar, Bu halin iki mahzuru var: Birincisi şehrin temizliğine aykırıdır, ikincisi çöp kaplarının başına üşüşen köpek ve kedlerin gürültü yapmalarına sebebi- yet veriyor. Yapılan şikâyetler üzerine Belediye idaresi çöp kaplarının geceden itiba- ren binaların önüne bırakılmamasını tebliğ etmiştir. Bu emre muhalif ha- reket eden bina sahipleri veya kiracı- ları, apartıman kapıcılar tecziye edi- lecektir, Mahalli zabıta memurları ve» ya bekçileri bu emrin tatbikine neza- ret edeceklerdir, Bebek - İstinye yolu Bebek » İstinye arasındaki yolun in- şası münasebetle istimlâkine karar verilen binalardan bir kısmının istim- lâk muamelesi ikmal edilmiş ve bun- lardan bir evin yıktırılmasına başlan» mıştır. Yangın başlangıcı Bakırköyde Vangel isminde birinin ardıyesile, Mercanda bayan Nezihenin evinin üst katında bir yangın baş- Jangıcı olmuş, derhal yetişen itfaiye tarafından söndürülmüştür İ tığı zaman, Üsküdar İskele meyda- ŞEHİR HABERLERİ Şikâyetler İskelelikten çıkan Iskeleler Biz Kuruçeşmeliler, manzara- mızın letafelini bozan, havamız ifsad eden kömür depolarından öledenberi bizar ve şikâyelçiyiz. «Men sabere zafere» diye oyalanı- yor, Bebeğe kadar yolların muta- savver olan. tanziminde, belki bu sekalet kaldırılır, diye bekliyoruz, Şu hale ilâveten, mahallenin bu kadar kesajetine karşı Şirketihay- riyenin Kuruçeşme iskelesini yal- mi3 bir kuru isimden ibaret bırak- ması, kahve, ardiye gibi kiraya ve» rerek vuparlarını uğratmaması, acaba tmtiyazındaki maddeler ara- sında var mıdır? E, Lâleli Bu vaziyette olan diğer iskele- ler de vardır. Her iskele behe- mehal kârlı olamaz. Hizmeti umu- miye esastır, Tarifeler ona göre tesbit edilmeli, Üsküdar iskele meydanının tevsi Vali, meydanın daha ziyade | genişletilmesini muvafık görüyor Vali ve Belediye reisi, tedkikat yap- nının tevsli için bazı kararlar ver- mişti. İskele meydanının tanzimi için B. Prost tarafından bir plân yapılmıştır. Bu plâna göre, Üsküdar iskelesi karsı- sında bulunan İskele camisinin yanın- daki binalar kaldırıldıktan sonra ca- minin ve iskelenin önünde birer ya- | ya kaldırım yapılacak ve bu yaya kal- dırımlar yeşilliklerle tezyin edilecek- tir, İstanbulun imarı için açılan plân müsabakasına (iştirak edenlerden Fransız mülehassısı B, Lâmbert, ver- miş olduğu projeye, Üsküdar iskelesi- nin tevsiine daha ziyade işaret et- mişti. Vali, Üsküdar İskele meydanına ve- rilecek genişliği kâfi görmemiş ve meydanın bir kat daha tevsii için lâ- zımgelen etüdlerin yapılmasini emret miştir. Bu emre göre, Araba vapuru iskelesinin karşısı ile eski İtfaiye ga- rajınm bulunduğu bina da ortadan kaldırılacak ve Prost plânı esas itiba- rile muhafaza edilmek üzere, İskele İ meydanı genişletilecektir, Şimdi mey- danın tevsii için yeni bir proje hazır- lanacaktır. Belediye tahsilâtının seyrini takip' için tedbir alınacak Vali, Fatih Belediye muhasebesinde tedkikat yaptığı zaman, alâkadar şef- lerin bu seneki tahakkukata mukabil yapılan tahsilâtın nisbeti hakkında kâfi malümata malik olmadıklarını görmüştür. Vali, Belediye varidat ve masraflarının daha iyi takip ve intacı için her mesul muhasibin bütün he- sabat ve tahsllâtın seyirlerini yakın- dan takip etmesini temin edecek ted- birler almağa karar vermiştir. : “Bozuk yollar Floryanın imar tahsisatından tamir edilecek Şehir içindeki harap ve perişan 80- Kakları harap ve perişan vaziyetten mümkün mertebe kurtarmak için ya- pılacak tamir işleri için Belediye rö- isliğinden şubelere yüz küsur bin li- ra verildiğini yazmıştık. Belediyenin | 938 senesi bütçesinde Floryanın imarı | için 375 bin liralık bir tahsisat var- dır. Bü para ile Floryada evvelce in- şa edilen gazino tevsi edilecek ve s0- yunma kabineleri ikmal olunacaktı. Belediye Fen heyeti müdürlüğü, bu tahsisatın bir kısmile, yolların slele- cele tamirinin mümkün olduğunu ri- yaset makamına bildirmiştir. Belediye reisi Dr, Kırdar bu 375 bin liralık tahsisatın iki yüz bin lirasını şehir içindeki bozuk yolların alelâce- le tamirine tefrik etmiş ve yazdığımız gibi, bunun yüz küsur bin lirasını €v- velki gün Belediye şubelerine dağıt- mıştır. Yüz bin Jiralık tahsisat kifa- yet etmezse, inci yüz bin lira daha tefrik edilecektir, Yolların tamirine bu hafta içinde başlanacaktır. Tamirat, mahalli Be- lediyeler Fen heyetleri tarafından ya- pılmakla beraber, Belediye Merkez Fen heyeti bu tamir işlerine nezaret edecektir. Bu para, Çukurların, bozuk kaldırımlarına tamirine hasredilecek- tir. 1. 1, . Polisi kontrol B. Sadrettin karakolları teftiş ediyor Emniyet müdürü B, Sadreddin, za- bıta teşkilâtını daimi ve sıkı bir kon- trol ve mürakabe altında bulundur- mağa karar vermiştir. İstanbul zabıtası başına geldiği gündenberi, polisin nef'ine birçok ka- rarlar almış olan B. Sadreddin, bu kontrol ve mürakabe işini bizzat üze- rine almış bulunmaktadır . Gerek B. Sadreddin, gerek musvini B. Mehmed Ali, bilhassa bütün polis merkez ve mevkilerini tamamen teftiş etmekte- dirler, B, Sadreddin son iki hâfta içinde, Beyoğlu, Eminönü, Fatih, Be- şiktaş, Kumkapı, Samalya, Aksaray polis merkezlerile bunlara bağlı ka- rakolları lâşlettayin gecelerde vakitli vakitsiz teftiş etmiştir. Bu kontrol es- nasında Poliş nizamatına mugayir ha- reket etliği görülenler cezalandırıl- muştur. Emniyet müdrürü, polisin mesai saatleri üzerinde tedkikat yapmakta- dir, Yakında vezalfi urtumiye saatleri hakkında daha münasip bir formül bulunacaktır. 150 lirasını çalmış Küçükpazarda bir otelde yatan Mustafa, kendisile aynı odada yatıp kalkan Halil isminde biri tarafından yüz elti lirasının çalındığını iddia et- miş, bunun üzerine Halil yakslans- rak üzeri aranınca, bu pardlar mey- dana çıkmıştır. Zabıta, Halili Adliye- ye vermiştir. (Peer sreiz | Yüzüncü yıldönümü “ İstanbulda ilkmekteplerin kuruldu. ğundanberi aşağı yukarı yüz scne geçmiş. Gelecek ay ilkmekteplerin yüzüncü yıldönümünü idrak edece iz. Dünyanın her tarafında mektep, bilhassa ilkmektep en hayati mevzu- i dur. Bu itibarla idrak edeceğimiz yıl dönümünü pek mühim telâkki etme. miz lâzımdır. Bize ilkmektebin falakasile, ucu çivili uzun sopasile o kadar gülünç, © kadar acıklı, o kadar garip bir mâ zisi vardır ki bunu bütün teferruatile iyiden iyiye tesbit etmemek maarif tarihimiz için hakiki bir kayıptır. Yeni harflerimizin onuncu yıldönü- münde Halkevleri ne güzel sergiler yapmışlardı. Şimdi ilkmekteplerin yüzüncü yıl dönümü vesilesile düşünüyorum. Bit ilkmektep sergisi yapmak için ne ka- dar zengin, ne kadar bol malzeme bulmak ve ne güzel bir eser vücuda getirmek kabildir. Yalnız falaka denilen şey başlı ba- şına bir salonu dolduracak kadar zen- gin bir mevzudur. Bugün orta yaşlı nesilden itibaren hangimiz eski mahalle mekteplerini, bir enkizisyon mahzenini andıran fa Jakalı dersaneleri hatırlamayız. Saltanat devrinde öyle bir Maarif Nazırı gelmiştir ki: — Şu Maarif Nezareti iyi iş ama ah şu mektepler olmasa... demiştir... Bu bizde mektepciliğin tarihini gösterecek sergi için ne güzel, ne bu. lunmaz vesikadır. Bizde ilkmekteplerin yıldönümü ve- silesile eğer bir sergi açılacak olursa bunu büyük bir binada canlı tablolar. la tecessiim ettirmek, ortaya dünya. nm en mükemmel eserini çıkarır. Bu canlı tabloları vücuda getirmek için de birçok kitaplar, meşhurlarmn mektep hatıralari vardır. Meselâ Ah- med Rasimin mektep hatıralarına dair kitaplarını okumak, bunlardan İ canlı tablolar çıkarmak bile kâfidir, Sonra bu sergi propaganda balı. mından da çok ehemmiyetlidir. Eski ve yeni mektebi göstermek için en mükemmel bir vesiledir. Sonra daha geçenlerde bir ecnebi mecmuasında Türkiyede ilk defa bir ilkmektep açıldığına dair bir haber vardı, Yüz senelik mektepciliğimizin ser- gisi bu cahilane düşüncelere iyi bir cevaptır, Halkevlerinin, spor, temsil, neşriyat vesaireden başka en mühim cephesi de maarifçiliğimizdir. Bu itibarla bu güzel yıldönümünde tam manasile kendilerini göstermelerini bekleriz, Hikmet Feridun Es Katranlanacak yollar İstanbul Nafia müdürlüğü Yeşilköy ile Florya arasındaki iltisak hattının katranlanması işi etrafında bir şart- name tanzim etmiş ve bu şartnam$s münakasaya konmuştur, Yakında Da imi encümen larafından ihalesi ya- piacaktır, Bundan başka Kurbağalıdere ile Sahrayıcedid ve Sahrayıcedidle Eren- köy arasındaki yolların da katranlan ması kararlaştırılmıştır. Bu yol da ya, kında münakasaya konacaktır, Bun- dan başka Ömerliköy « Şile yolu isti- kametinde Ömerliköyün içi parke olarak İnşa edilecek, Kısıklı yolu da yapılacaktır. — Edebiyatçılar siyasetle meşgul olmalı mı, okmamalı mı, diye bir mese le kulağıma çalındı bey Amca... - ... Bu, bence, süte su karıştırmak gibi bir şey olur... Bay Amca göre!.. sw. Edebiyatçı edebiyatçı, siyasi şi- yasi gereki... B. A, — Bir bakıma öyle, fakat ne çare ki modern siyaset silâhtan evvel debiyati ürü