30 Aralık 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

30 Aralık 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

| Italyanın istekleri 1 - Tunustaki İtalyanlar için muhtariyet, 2 - Süveyş kanalının idaresine iştirak, 3- Cibuti - Adisababa hattının satınalınması o Fransız gazetelerine göre In göreingiltere, Fran- | sa İle italyaya tavassutta bulunmıyacak Paris 29 (A.A.) — Birçok gazete- ler, Londradan aldıkları haberlere atlen İtalyanın © isteklerinin ne ola. cağını yazmakla ve beynelmilel bir konferans âkdedilmesi teşebbüsün den bahseylemektedirler. Bu konfe- | Tansa Fransa, İngiltere, Almanya ve | İtalya iştirak edecek ve konferansta | İtalyanın istekleri müzakere edile- | cektir. İ Ordre ve Ocuvre gazeteleri, Cham- berlain'in ikincikânun ayinda Roma- ya yapacağı: “seyahat esnasinda B. Mussolini İle Fransız - İtalyan mesa ini münakaşa etmiyeceğini kati su- “rette beyan etmektedirler. Le Jour ve Figaro güzetelerinin | Londra muhabirleri, İtalyan mutale- © balının şunlardan beyan ediyorlar: | — Tunusta mukim İtalyanlar için muhtariyet statüsü, P idaresine iştiraki, İ 3 — İtalyanın Addis - Ababa - Ci- © buti demiryolunu satın alması. Bundan başka Ocuvre gazetesi, Figaro'nun Berlin ve Le Joumal'ın Roma muhabirleri, İtalyan istekleri- | nin tedkiki için bir dörller konleran- | sının içiimaa daveti ihtimalinden | bahisetmektedirler, Figaro gazetesinin İ muhabiri şunları ilâve ediyor: | — «Yarı resmi Alman mehafili namı- © na söz söylemeğe salâhiyettar olan b bir zat, şu beyanatta bulunmuştur; » Eerşey, İngiliz Nazırlarının Roms- ibaret olacağını | 2 — İtalyanın Süveyş kanalının da yapacakları görüşmelere bağlıdır. Fakat seri bir itilâf elde etmek müm- kün değildir. Münih konferansı gibi bir konferans akdi ihtilâfın halli için en iyi çare olabilir» Bilâkis Ördre gazetesi, şöyle ya zıyor: «Demek iş böyle. B. Chamber- Jain, Romaya Fransız - İtalyan me- seleleri hakkında (görüşmek için gitmiyecektir. İngiliz Başvekili, bir simsar gibi hâreket etmyieceği gibi, başkasının zararına yapılacak feda- kârlıkların cömeri habercisi de ol- miyacaktir. İngiltereyi herşeyden ev- vel alâkadar eden nokta, İspanya iş- lerinin gidişidir. Londraya gelen son râporlara göre, İtalyanların General Frankoya göndermiş oldukları takviye kıtaatı mikdârının 16 Nisan itilâfı- run taşdikinden mukaddem geri alın- mış gönüllüler mikdarından çok faz- la olmasına binaen İngilterenin bu husustaki alâkası büyüktür» Ocuvre gazelesi diyor ki: «Fransız Hariciye Nazırı B. Bonnet ile İngiliz #efiri B. Phipps arasındaki dünkü görüşme, B. Chamberlain'in ikincikâ- nunda Romays yapacağı seyahat hakkında cereyan etmiştir. B. Chamberlâin, her ne olursa ol sun, B. Mussolini İle Fransız - İtal- yan münasebatına müteallik hiçbir mesele hakkında görüşmiyecektir. B. Mussolini, İngiliz Başvekiline Pa- ris ile Roma arasında mutavassıtlık rolünü kabul ettirmek ümidini kati surette terketmiştir.> Frankistlerin hücumları neticesiz kaldı Barselonda çıkan tebliğe göre Fran- Barselon 29 (A.A.) — Frankist k- taları bilhassa Balaguer ve Aşağı Seg- © re mıntakalarındaki Cümhuriyet mev-| © şilerine hücüm etmişlerdir. © Ç Balaguer mıntakasında, Lerida'nın şimalinde Frankist topçusu sabahtan Itibaren saat 14 e kadar Cümhuriyet mevzilerini bombardıman etmiştir. Müteakiben düşman tankların yardı- mile Asentiu şimalinde Merengue ve 'Montoro mevzilerine hücum etmişse de ilerliyemiyerek iki tank ai tar. - Aşağı Bibğimtikeceznle dört İtal » yan fırkası, mühim tayyare ve tank kuvvetlerinin müzaheretile - Cümhu- riyetçilerin Soleras ve Grandadellas » mntakalarındaki mevzilerini tarma- © ğa çalışmışsa da bütün gayretlerine © Yağımen, Cümhuriyet tayyare ve top- “o çularının şiddetli mukabelesi önünde © Amerikada o müdhiş soğuklar | Hararet, bazı yerlerde sıfırın altında 40 dereceye indi : Nevyork 20 (A.A.) — Soğuk dalga- “si, Amerikanın her tarafına yayılmış- b tır, Konjestiyon ve kayıp düşme ytü- - sünden vukua gelen zararlar netice- sinde 30 kadar insan ölmüştür. © — Nevyorka sıfır altında 7, Şikagoda “ Sıfır altında 6, Minnesota'da sıfır al © unda 30 ve 40 derece kaydedilmiştir. Ziraat kongresi komisyonları dün de çalıştılar Ankara 29 (A.A.) — Birinci köy ve Ziraat kalkınma kongresi komisyon- ları bügün de toplanarak ruzname- cini teşkil eden meseleler üzerinde kocular mühim zayiat vermişler büyük zaylata uğrıyarak geri çekil- mek mecburiyetinde kalmıştır. Düşman burada da iki tank bir tay- yare kaybetmiştir. Nasyonalist tebliği Salamanka 29 (A.A.) — Dün ak- şamki nasyonalist tebliği: Kuvvetle- rimiz Katalonya cephesindeki şid- detli taarruzu devam etmiştir. Anbac dağının işgalini tamamladık ve Maci- ab de Porlas dağında mühim mev- zilerle mücavir satıhlar zabtettik. Valderi köyü ile tepelerini ve Mosca tepesiyle - Albages şimalinde Sastes tepesini ve Ebreye Kadar olan hattı işgal ettik. Balaguer'in 'şimalinde bir müstah- kem hatişgal ettik “ve “yüzlerce ölü bulduk. Sekiz yüz esir aldık ve mü- him mikdarda malzeme ele geçirdik. Yirmi düşman tayyaresi düşürdük. Suriye meselesi Bu işi halletmek | için dört kişilik bir Fransız heyeti Şama gidiyor “ Paris 29 (AA) — “İyi malümat alan mahafilden öğrenildiğine göre, yakında dört kişiden mürekkep bir heyet Suriye meselesini kati olarak halletmek üzere Şama gidecektir. Heyet, Âyan âzasından Henry Heyi, mebus Gaslon Riou, general 'Hutziger ve müşavir Estaingden te- rekküp edecektir. Âyan meclisi Hariciye encümeni 1936 Fransiz - Suriye muahedesinin tasdiki aleyhinde karar verdiğinden, bu komisyon yeni muahödenin esas. larını hazırlıyacaktır. İzmir Belediyesinin malzeme deposunda yangın İzmir 20 (Telefonla) — Belediyede malzeme deposunda bir petrol Ez San ateş olması yüzl | ler biriğnin teşkili sahife 2 AEŞAM 30 Kânunyevvel 1938 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Ergene ve Meriç Filistin konferansı ' yakında toplanacak ingiltere arablarla yahudilerin isteklerini biribirine yaklaştıran bir proje hazırladı Yağmurlar yüzünd de suları İm Uzunköprü | (Akşam) — Son m murların ve eriyen karların tesiril: Ergene nehri suları da Mkeeimiştir Bütün ovaları sular kaplamaktadır, Meriç nehrinin yükselerek Ergene mecrasını tıkaması tuğyanın ehemmi- yetini arttırmıştır. Son dakika Fransanın Cibu- tide hazırlığı İtalyan gazeteleri bunu bir tahrik sayıyorlar Roma 30 (4-A.) — İtalyan gazete- leri, Fransanın Cibutide tevessül etti. ği askeri hazırlıkları «Beyhude bir tahrik» suretinde karşılamakta ve Fransaya şiddetle hücüm etmektedir. Gazeteler, İtalyan askeri yürüdüğü takdirde hiç bir Fransız tedbirinin bu- nun önüne geçemiyeceğini yazıyorlar. Tribune gazetesi: «Cibutiye asker ve harp gemileri gönderilmedi, evvelce müheyyiç haberlerin resmen tekzip edilmesini nakzedecek mahiyettedir.» diyor. Lavoro Facsista yazıyor: «Fransa- nın, bizzat askeri hazırlıklarda bulu- nabilmek için İtalyan tahşidatı hak- kında işan ettiği haberler Çekoslovak buhranı sırasında Alman tahşidatı et- rafında yapılan propagandaların ay- nıdır. Bu yalan haberler vaziyeti da- ha ziyade gerginleştirmekten ziyade bir şeye yaramamıştır. Bugün de te- vessül edilen oyun sonbahardaki oyun kadar tehlikelidir. Muharrikler de gene aym kimselerdir. Roma seyahati Bir İngiliz gazetesi: «İtalya arazi isteğini bir tarafa bırakmalıdır» diyor Londra 30 — Daily Melli gazetesi B. Chamberlayn'ın Roma seyahatin. den bahsederken diyor ki: «İtalya her türlü arazi isteğini bir tarafa bırak- malıdır. Çünkü Fransa çok azimkâr vaziyet alarak hududlarda değişikli gin mevzuu bahs olmasına müsaade etmiyeceğini bildirmiştir.» Paris sefirimiz Fransız Ha- riciye Nazırı ile görüştü Paris 30 — Hariciye Nazırı B. Bon- net, Türkiye sefiri B, Suad Dâvazı ka- bul etmiştir. Hariciye Nazırı Fransanın Suriye fevkalâde komiserini de kabul etmiş- tir. Kudüs Osmanlı bankası di- rektörü kurtarıldı Kudüs 30 — Bir Arap çetesinin da- ga kaldırdığı Kudüs Osmanlı bankası direktörü kurtarılmıştır. Fransada dedikodulu bir mesele Blum ve Delbos milli kabine teşkili için Tardieu'ye müra- caat ettiler mi? Paris 30 (A.A.) — Eski Başvekil Tardleunün wGringoirev mecmuasın- da vaktile Blum ve Delbos'un kendi- sine bir milli kabine teşkili için tek- Mflerde bulunmuş olduklarını isbat etmek üzere neşrettiği mektublara cevab olarak eski Hariciye Nazırı Delbos, Havas ajansı vasıtasile yap- tığı beyanatta bu mektuba ancak mezkür mecmuada çıktıktan sonra muttali olduğunu ve binaenaleyh bunu kendisinin yazmış olmıyaca- ğını söylemiş ve demiştir ki: «Ne Leon Blum ne de mevzuu bahsedilen siyasi ricalden hiç biri bu işle alâkadar değildir. Ben kendi hesabıma Tardieu ile yaptığım dost- ça bir konuşmada bir vatanperver. usunu izhar Londra 29 (A.A) — İyi malümet alan mahafil, Londradaki Filistin konferansının ikineikânunun son haftasından evvel taplanacağını tah- min etmektedir. Konferansa iştirak edecek olan Arap murahhaslarının isimlerini maubtevi listenin ikincikânun bidaye- tinde neşredileceği söylenmektedir. Arap delegasyonunda, Filistinin bütün Arap fırkasını temsil eden 6 Aza bulunacaktır. 5 Arap fırkası vardır ve öğrenildi- ğine göre altıncı murahhas, Müftü- nüri fırkasının gayri resmi bir şah- siyeti olacaktır. Londradaki Arap mahafili, Arap heyetinin Londraya 12 ikincikânun- da muvasalat edeceğini beyan etmek- tedir. Selâhiyettar bir menbadan öğrenil- diğine göre Filistin meselesinin halli için İngiltere hükümetinin - yaptığı proje, müfrit araplarla yahudilerin isleklerini birbirine yaklaştıran bir şekildir. Bu projenin Araplarda fiilen ve kâa- tiyen kendi memleketlerinde olduk- ları hissini tevlid etmekten ibaret olan umumi prensipten mülhem ola- cağı ve fakat İngiltereyi Balfou be- yanatından rucua icbar etmiyeceği söylenmektedir, Yahudi muhacereti tatil edilmiye- ceği gibi, yasak ta edilmiyecek, yalnız bu muhâcerete bir istikamet overile- cektir, Bundazı böyle Yahudi mubâ- cereti, birkaç senelik oldukça kısa bir devreye şamil muvakkat bir muha- ceret halini alacak ve muayyen İğ sılalarla tedkike tâbi tutulacaktır. Ayni zamanda muadelet esasına müs“ tenid teşrii bir meclis vücude getiri Jecektir. Konferansa iştirak edecek zevat Eudüs 29 (A-A.) — Yuvarlak ma- $a konferansına aşağıdaki zevatın İş- tiraki muhtemel bulunmaktadır: İrak için Nuri Said paşa, Erden için Tevfik Abdülhüda paşa ve Suut Kral- lığı için de Emir Faysal, Arab mutedil partileri de İngiliz hükümetinin arzusunu yerine getir- mek niyetindedirler. Yalnız yahudi ve Siyonist teşekkülleri şimdiye ka- dar müzakerelerden istinkâf temayü- lü göstermişlerdir. Bununla beraber, yahudi kararının kati olmadığı ve doktor Weizman'ın Londradaki yahu- di komitesini fiili bir iştirak )ehinde meseleyi tekrar tedkike ikna edeceği zannedilmekteğdir. Bulgaristana kredi İngiltere birkaç milyonu 500 bin liraya indirdi Londra 29 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Merkezi Avrupanın vaziyetindeki değişiklik, bir kredi açılması için İngiltere ile Bulgaristan arasında başlanılmış olan müzakere- lerin esasında derin tadilât yapılma» sına sebebiyet vermiştir, Bu müzakerelerin bidayetinde İn- giz mabafili, Bulgaristanın ticaret ihtiyaçlarına ve silâhlanmasına tah- sis edilecek birkaç milyon İngiliz 7i- rası miktarında bir kredi açmasını düşünmekte idi, Son vukuattanberi ve dahili bir ta- kım esbaptan dolayı bu müzakereleri yapanlar, daha'ufak mikyasta bir plân tedkik etmeği muvafık bulmuş- lardır. İyi malümat alan mahafile göre, müzakereleri yapanlar, yalnız şimen- difer malzemesi teslimine tahsis edi. lecek jik 500 bin İngiliz liralık bir kre- di açılmasını düşünüyorlar. Bulgar mahsullerinin ihracını himaye ve tes- hil için sarfedilecek mesai muvaifa- kıyetle neticelenirse bu kredinin tev- si edilmesi muhtemeldir. Karadenizde fırına Vapurlar Boğazdan dışarı ye Karadenizde fırtına dün şiddetlen- miş, vapurlar Boğaz civarında bir hâyli bocaladıktan sonra yollarına devam edemiyerek havanın sükün bulmasına intizaren Boğaz medhâ- linde demirlemek üzere geri dönmüş- lerdir. Dün hava yurdun bütün muntaka- larında kapal ve yağışlı geçmiş, rüz- gârlar Trakyada şimali Ege ve cenu- bi Anadoluna garbi, diğer bölgelerde cenubi istikametten, yurdun garp taraflarında kuvvetlice, diğer yerle- rinde orta kuvvette esmiştir. Dün İstanbulda hava kapalı, ya- dışlı ve fırtınalı geçmiş, 24 saat zar- fındaki yağışın metre murabbama bıraktığı su mıkdarı 5.2 kilo gram ölçülmüş, rüzgür şimalden sani- yede 10-12 metre hızla esmiştir. Dün en fazla sıcaklık 8, en az sıcaklık 2. | Ocakta bir bomba patladı —gğ— Bir baba yaralandı. Oğlu da öldü İzmir 29 (Telefonla) — Seferihisa- nn Orhanlı köyünde Hasan oğlu Ah- med sabahleyin evlerinde ocak bü şında ısırırlarken ateşin içinde bir- denbire bir bomba patlamıştır. Baba oğul vücutlarının muhtelif yerlerinden yaralanmışlardır. Hasan bir müddet sonra ölmüştür. Adliyece yapılan tahkikat neticesin- de şu neticeye varılmışlır. Bomba yularca evvel ormanda, biri tarafın- dan bu ağacın kütüğüne saklanmış ve ağaç kesilip ocağu konduklan sonra bomba hararetten patlamıştır. İzmir valisi bu sabah Anka- radan geldi İzmir valisi B. Fazlı Güleç bu si bahki ekspresle Ankaradan şehrimi- ze gelmiştir. B. Fazlı Güleç iki gün kadar şehrimizde kalacaktır. Anadoluda kış Ankara 29 — Anadolunun bas mıntakalarında bilhassa şarkta şid- detli bir kış hüküm sürüyor, Hakâ- rinin Çölemerik kazasının yolu ka- panmıştır. Ziraat kongresi Mühim bazı esaslar kararlaştırıldı Ankara 29 — Ziraat “Kongresi ko- misyonları işlerini bitirmiştir. Ya- rın (bugün) umum toplantı yapıla caktır. Muhtelif bankaların elindeki ?i- raat müesseseleri Akbanka devredile- cektir. Bunun için vekâletler dele gelerinden mürekkeb bir komisyon kurulacaktır. Bursa, Tokad, Nevşehirde fazla üzümlerin işlenmesi için şarab ima- lâthaneleri açılacaktır. Pancar ye tiştiren mıntaklarda fiatin tesbitin- de Ziraat Vekâletinin hakem olma sı kabul edilmiştir. Avrupadan ko- parılmış çiçek getirilmesinin yasak edilmesi de kararlaştırılmıştır. Ziraat ime dersler tev- Köy zirast