6 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

6 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

(Baş tarafı 1 inci sahifede) ve bir kuvvet siyaseti takibine koyu- lursa, tedafüi silâhlar, yegâne emini | yet çaresi haline gelir. «Şunu öğrendik ki taarruz, askeri muhasemata girişilmeden çok zaman Jan nüfuz, hüsnüniyet sâhibi insanlar ârasındaki rabıtaları gevşetmek, batıl vik eylemek şeklinde başlamaktadır. küdsiyetine ve diğer milletlerle olan münasebatta hüsnüniyete riayet eden demokrasilerin nerede dlursa olsun hukukun iklâline karşı lâkayd dav- ranmak muhatarasına maruz kalamı- yacaklarını öğrendik, Bu demokrasi- ler, kardeş olan milletlere karşı yapı- Tan ve otomatik surette hepimizin aley- hine müteveccih bulunan taarruz ha- İ reketlerini fini bir protesto ile karşi- lamaktan hali kalamazlar. Taarruz hareketlerine mani olmak için silâhla memiz, güya ortada birgüna taarruz yokmuş gibi hareket etmemiz icap et- mez. Taurruza karşı harpten 'gayri bir çok tazyik vasıtaları vardır. Yapabile. ceğimiz en ulak hareket, mutaarnıza yardım edecek veya ona kuvvet vere- cek her türlü hareketin önüne geç mektir, Amerikanın müdafaa siyaseti Amerikanın müdafaa siyasetine ge- Mice, evvelâ esaslı sevkülceyş nokta» ları, defetmeğe ve mukavemeti idame ve nihai zaferi teshil eylemeğe kâfi müsellâh kuvvetlere ve müdafaa ter- tibatına malik bulunmalıyız. Saniyen süratle inkişaf ettirilebile. tekabül edebilecek tedafli teşkilâta sahip olmamız icap eder. allik bir mesaj göndereceğim.» Dahili politika Mesajni ikinci kısmı dahili siyasete kında bir plân hazırladığını, yoksul. ların elemlerini teskin etmeğe çalıştı- gani, amele ihtilâflarını hallettiğini, leri olmaksızın cebri saiye veya ser- mayenin tazyiki usulüne müracaat edilmeksizin yapılmıştır. demektedir. Reisicümhuür Amerikanın Amerikah prensiplerine ve hukuku beşer beyan- arma tevfikan hareket ederek diktatörlüklere rekâbet edebi. leceğini ümid ettiğini, bügün Ameri- kanın 9 ya 932 den daha mütte- hid bulunduğunu bildirdikten sonrâ demiştir ki «Sermayeden istifade edilememek gibi büyük bir müsibetten muztarip | i | t a j i : ti w di mi sermay çalıştırmaktır. Mili va- ra baliğ olması lâzımdır. Bu râkam elde edi * silecek ve 'fderasyonün varidatı büt- © çenin muvazenesini temine kâfi gele- cektir. Hükümetin faaliyetleri tamamile muhafaza edildiği takdirde memleke- timizin pek az bir zamanda 80 milyar dolar miktarında varidat bulması mümkündür.» Diktatörlük taraftarlarına 21. * cevap Nihayet B. Roosevelt, diktatörlük taraftarlarına şu suretle ap vermik«- 1 loji tir: il «Diktatörlük, Amerikan milletinin E hiçbir zaman ödeyemiyeceği bir baha- © ya malolmaktadır. Diktatörlük, ruhi © lemekten ibaret olan mukaddes hak- n. ka, vledan hürriyetine, “ sermavenin müsaderesine, çocuklarımızın serbes ve liyakatlı insan efradı'gibi yetişmi- « yerek bir makineye esir edilmiş dama taşları gibi yetişmelerine şahid olma- mıza malolmaktadır.» 1 'B. Roosevelt, serbes yaşamanın bir “takım fedakârlıklar ihtiyarine değeri Ve olduğuna ehemmiyetle işaret eylemek suretile sözlerine nihayet vermiştir. evvel propaganda, para sayesinde yapı- akidele'e kuvvet vermek ve nifaka teş- Cenabihakkü inanan, Mmuahedelerin müdahalede bulunmaktan istinkâf et. mekte olduğu manasını tazammun et- Yara karşı yapılacak nagihâni taarruz cek ve düşman taarruzları ile kirılmak tehikesi olmaksızın bütün ihtiyaçlara Yakında kongreye teslihata müte- | dairdir. Reisicümhur milli sanayi bak- kredi sistemini kuvvetlendirdiğini bil- direrek: «Bu işler diktatörik salâbiyet- bulunuyoruz. Gayemiz, hususi ve umu» | © ridatın yeni iden senede 80 milyar dolâ- aman işsizlerin adedi ek- een hoşumuza giden şeyi söy- Merka Güm hürrelili diktatö Fi ikler aleyhinde bir mesaj neşretti B. Rooseveltin mesajı okunurken Vaşington 5 (A.A.) — Dün saat 13 te kongreye vasıl olan B. Ronsevelt, mebusların ve tribünler doldurmuş olan halkın şiddetli alkışları ile kar- şilanmıştır. Kordiplomatik hemen hemen tams- men hazır idi ve Alman maslahatgü- zarı Hans Thomsen, nazarı dikkati eel- bediyordu, Mumaileyh, Reisicümhur, demokrasi prensiplerine imanını ifa- de ettiği ve diktatörlüklerin nekayi- sini ortaya attığı sırada put gibi dur- muş ve çehresinde hissiyatını gösterir hiçbir alâmet belirmemiştir. Nutuk ve bilhassa vbitaraflık kanu- nu. nun yeniden gözden geçirilmesini lavsiye ve hükümetin masarifi şimdi- ki nisbet ve mikyas dahilinde ihtiyare devam edeceğini beyan eden fıkraları alkışlarla karşılanmıştır. Demokrasinin müdafâasına mütea)- Mik olan fıkar, müttefikan alkişlan- mıştır. Nutuk, 40 dakika devam etmiş ve sonü, yeniden alkışlarla, horra nida- Jarile ve Amerikan halkının ananevi tasvib nişanesi olan ıslıklarla karşılan» mışlar. Munzam krediler Vaşington 5 (A.A.) — B. Roosevelt, kongreye 50,340,998 dolara beliğ olan munzam Kredilerin kabulü tavsiyesin« de bulunmuştur. Bu kredilerin 36 mil. yonu bahriye idaresine aid olup bah- ri inşaata makineler ve silâhlar imali. ne tahsis edilecektir. Reisicimhür, diğer bir tavsiyesin. de bu kredilerin 1939 senesinde «vakit fevtedilmeksizin ve bir güna tenkisat icra edilmeksizin. bahri inşaat prog- ramını tatbika devam etmeğe medar İtalyan mahafilinin endişesi Roma 5 — Havas muhabirinden: B. Roosevelt'in nutku bura siyasi mâ- hafilinde derin bir heyecan tevlid etmiştir. Amerika politikasının odik- tatörlüklere karşı gitgide müsaid ol- mıyan bir istikamet almasından en- dişe edilmektedir, Siyasi mahafil, bu nutkun, esasen çok fena olan Ame- rikan - İtalyan münasebetleri üze rinde yapacağı fena tesirlerden en- dişe ediyor, Alman gazetelerinin hücumları Berlin 5 (A.A.) — Havas ajansı mu- habirinden; Alman istihbarat bürosunun Va- şington muhabiri, B. Roosevelt'in nulkunu «Hayati metodlar, Roose- velt'inreklâmı, muhacirlerin yeni sis; | tem ve silâh yarışı için reklâm hiz- metini gören masalları, otoriter mil- li bükümetin fevkinde itiraz edilme- mektedir» gibi ünvanlar altında hü- lâşa etmektedir. Alman muhabiri ilâve ediyor: «Amerika, devlet reisinin ağzında nâsyonal - sosyalist ve faşist İlalyaya yapılması mutad olan ithamlar birer sâhtelikten ibaf&t olün kaybetmiş değililer- dir» Gazeteler, B. Roosevcit'in nutkuna şiddetle hücum etmektedirler Lokal Anzeiger diyor ki: «B. Roosevelt, Yahudilerin veya Ya, hudilerle sıkı irtibatı olan ve yahut son derecede irticakâr zihniyet taşı- yan unsurların yardımı ile mevkiini tarsin etmeği istemekten başka bir şey düşünmemektedir.» Bundan başka, yarı resmi mahafil, bu nutkun B. Roosevelt'in nazariye bakımından takbih etmiş olduğu mu- İaarvızane usullerine misal teşkil edecek şekilde bir ifadesi olduğunu beyan etmektedirler, Fransız gazetelerinin makaleleri Paris 5 (A.A.) — B. Roösevelt'in nutku münasebetile Epogue gazetesi, «Birleşik Amerika. kendisini otahdid etmekte olan tehlikeye karşı uyanık- lık gösteriyor.» demektedir. Osuvre gazetesi diyor ki: «Lon- drada bu mesajın B, Chamberlain'in Romada B. Mussolini ile görüştüğü esnada kullanacağı lisanı mühim sü- rette tadil edecek mahiyette olduğu mütalânsı -serdedilmektedir.- B. Roosevelt'in nutku, B, Chamber- lain'in harici siyasetine karşı vücüde gelmiş olan muhalefeti tabii olarak takviye etmektedir. B. Chamberlain, totaliter devletlere yeni hiçbir feda. kârlıkta bulunmamak mecburiyetin- de kalacaktır.» Ördre gazetesi, ayni noktai nazarı ileri sürmektedir. Ere Nouvelle gazetesi, «Fransanın kuvvetini yeniden ihya etmek, kuv- vetine inzimam eden ihtiyatkârlığın Amerikan siyâsetindeki (ahavvülün derin sebeplerinden biri olduğu mü- talâasındadır. Populaire diyor ki: «Bu güzel nut- ku alkışlamakla iktifa etmemiz calz değildir. Bu gibi sözler, bize bir takım vezaif tahmil eder,» Âyan hariciye encümeni reisinin nutku Vaşington 5 (A.A) — Âyan mecli- si Harlelye encümeni relsi Pittman'ın Japonya aleyhindeki beyanatı, Ame rikâ Birleşik devletlerinin diktatör. lükler ile münasebetlerinde gütmek istediği politikanın esus hallarım ib- tiva eden bir program olarak telâkki edilmektedir. Bu nutuk, Amerika. Birleşik dev- letleri hükümetinin, cebir istimali, askeri işgal ve yehut yabancı memle- ketler dahilinde tahpikât suretile en- ternasyonal statükoyu değiştirmeğe çalışan her hangi bir hükümete kar- şı sistematik ve enerjik bir muhalefet vaziyeti alacağını göstermektedir. İngiliz diplomasi mahafilinde tesir Londra 5 (AA.) — Politika ve diplomasi mahafili, B. Rooseveltin bi- taraflık kanununun yeniden gözden geçirilmesi imkânına yapmış olduğu telmihten derin bir teessür hissetmiş. tir, Ayni mahafil, Amerika Reisicüm- hurunun diktatörlükleri itham eder- ken olduğu: tâbirlerin B. Jekes tarafından istimal edilmiş olan tâbirler kadar şiddetli olduğunu ehemmiyetle kaydetmektedirler, Daily Herald, diyor ki; «B, Roosevelt tarafından söylenik miş olan sözlerin ve ekseriya bu kabil sözleri takib edegelmekte olan hare- ketlerin tarih üzerinde büyük bir tesiri olduğu muhakkaktır. Bu sözler ve hareketler, teşvik ve teşçiye ihtiya- cı olan milletler için bir teşvik ola- cak ve ihtara istihkak kesbetmiş olan, milletler için de bir ihtar teşkil ede- cektir.» Fransız Başvekili (Baştarafı 1 nci sahifede) teleri, o kâdar ihtiyâtkâr davrânmı. yorlar. Koelnische Zeitung diyor ki: #Korsika meselesinin sevkülceyş bir. mahiyeti halz olduğu meydana “çık- Mmıştır.» : Anzeiger gazetesi şu e yü. Yütüyor: «B. Dâladier, İtalyan - Pransız mü- hasebetlerini aydınlatmak meselesin- de muahedelerin bir rol oynıyamıya- cağını Fransanın bildiğini isbat et- miştir, Bu iki kuvvetli devlet müza- kereye girişmeli ve sulhperver bir an- laşmaya yol bulmalıdırlar.» Ostdeutsehe Morgenpost gazetesi. nin de fikri şudur: ile takip edilmektedir. Tabii bunlar arasında Almanya da vardır. Almân- ya, İtalyaya sadık kalmakla beraber, Fransaya son günlerde imzalanmiş olan sulh beyannamesile de - bağlı. dır.» Eldjem 5-(A.A.) — B. Daladler ile maiyeti, saat 14 de buraya vasıl ol. muştur. Fransız Başvekili ile maiyeti meşhur Colisee'yi ve Romalılardan kalma enkazı ziyaret etmişlerdir. Bu esnada bu küçük Arâp Kasabasının halkı kendilerini alkışlamıştır. 'B. Daladier, öğle yemeğini Eldjem istasyonunda yemiş. ve saat 12,15 de trenle Sousse'a hareket etmiştir. İ rimes “Glbüliye “dahik“bip Japon Kab Kabinesi | Yeni Kabine harbe devam | edecek Vaşington 5 — Salâhiyettar maha- fil, faşist temayüllerin mümessili olan B, Hiranumanın yeni Japon Kabinesini teşkile memur edilmesini, Çin harbinin idamesi ve yeni Tutuhat yapılması için işaret addediyor, İ Bu -mahafil, Japonyaya karşı itti- baz edilecek iktisadi mahiyetteki zec- ri tedbirlerin her zamandan ziyade müessir olacağını ilâve etmektedirler, Ayni mahafil, Japonyarın Çinde Amerikan mönafiine karsı tuttuğu yolun bütün ticareti tâtil etmiş oldu- i gunu, çünkü Japonların Hang Kong ve Kanton ile Çinin dahili o aksamı arasındaki bütün münakale yolları- NI işgal etmiş olduklarını beyan ey- lemektedirler. İ Gene bu mahalfil, Amerikanın Tok- “o sefiri B. Grewin dün kongrede B Roosevelt tarafından yapılmış olan mütecavizlere karsı daha kuvvetli bir siyaset takibi tavsiyesi” hakkinda kendisi ile istişarede bulunmak» üze- | re Vaşingtona davet edilmesinin muh- temel. olduğunu ilâve etmektedirler. | Tokyo 5 (AA) — R. Konoye, ne | zaretsiz nazırlık vazifesini kabul et- miştir. B. Hachiro Arita, eski vazifesi olan Hariciye Nazırlığına tayin edil- miştir. Mangala düşen çocuk Beşiktaşta 24 üncü ilkmektep hâ- demesi Kâmile, bundan dört gün ev- vel mektebin yemekhanesinde bula- şık yıkarken. mangalın etrafında do- Jaşan beş yaşındaki çocuğu Zeki bir aralık âteşe düşmüş, vüçüdünün muhtelif yerleri yanmıştır. Zekinin anasi Kâmile, zabıtayı haberdar etmeden, çocuğu Etfal has- tanesine yatırmış, fakat hastane ida- resi zabıtaya keyfiyeti bildirince, iş meydana çıkmıştır. Polis tahkikata başlamıştır. vapur asker gönderiyor Marsilya 5 (A.A.) — Senegalli ti- rendazlardan mürekkep yeni bir ta- bur, yarın Athos vapurile Cibutiye gidecektir, # İzmir (Akşam) — İzmir Halkevinin Ar komitesi, zaevsim münasebetile Halkevi salonunda konserlerine baş- lamıştır. Halk, bu konserlere büyük rağbet göstermektedir. Verilen konser» ler, Halkevinin Komyplifikatör tesisa- tile şehrin 27 yerindeki hoparlörler va- sıtasile şehir halkına da duyurulmak- tadır. Ar kolundaki üyeler, en yüksek musiki üstadlarının eserlerini Kolayca Yahudi mesi meselesi B. Roosevelt, B. Mu B. Mussoliniye bir mesaj gönderdi Roma 5 (A.A). — B. Roosevelt'in Yahudi meselesi ve bu meselenin muhtemel hal şekli hakkında B. Mus- soliniye bir mesaj gönderdiği haber alınmıştır. Dün B. Philips ile B. Mussolini ara sında yapılan görüşmeden sonra neş- redilen resmi tebliğ şöyle demekle- dir: «Duçe, B, Ciano hâzır bulunduğu halde, Amerika sefiri B. Philips'i ka- bul etmiş ve sefir kendisine B. Roos& velt'in bir mesajını tevdi eylemiştir. Bu mesaj, Avrupü Yahudileri mesele- sine ve bu mesele için umumi mahi- yette bir hal sureti bulunmasına mü- tealliktir.> Mecliste çarşamba günkü müzakereler Ankara 4 (AA) — Bügün Refet Cani- | tezin başkanlığında yapilar Büyük Mi let Meclisi Soplantısında celsenin açılma- smı müteakip Çankırı mebusluğuna söçi- len Hüzeyin Cahld Yalçın ile Ankara me- büsluğuna seçilen Arif Baytırın intihap mazbatalanı okunmuş ve Arif Baytın and içmiştir. Rumnamede bulunan msddelerden Bü- yük. Millet Meclisi -1938 yılı ağustos - ey- lâl ayları hesabı hakkındaki mazbata okunmuş, imtiyazlı madenlerin ihtiva ey- lediği sahanın beher hektar için Maadin nizamnamesinin munddel 49 uncu mad- desi mucibince her sene iptidasında alı- nan 10 kuruş resmin bir vergi olmayıp ka- nunun satharz sahibine maden işletmesi dölayisile maruz kalacağı zarar Ve ziyan karşılığı tayminsitan maada olarak ta- nıdığı bir hak mahiyetini haiz olduğuna dâlr Adliye encümeni mazbatasını tasvib eylemiştir, Melis, bundan sonra Balkan İtilâf dev- letlerile Bulgaristan arasinda 31 temmüz 1938 tarihinde Selinikle imza edilen an- laşmanın tasdiki hakkındaki kanun lâyi- hasını, Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu- nun izahatinı dinledikten sonra kabul etmiştir. Ordudan : çıkamlacak 12 yaşından yu- karı hayvanların köylü ve yetiştiriciye sa- tılması hakkındaki kanun lüyihası üze- rinde geçen mürakereden sonra Ziraat” encümeninin talebi üzerine meşkür encü- mene verilmiş, devlete alt matbaaların birleştirilmesi hakkındaki kanun lâyibası tasvib edilmiştir. Meclis cuma günü toplanacaktır. İZMİR ve mülhakatı için AKŞAM gaze- tesinin tevzi yeri münhasıran İz- mirde İkinci Beyler sokak 52 nu- çalabilecek kudrette gençlerden mü- rekkeptir. Halkevi köyeüler komitesi, uzak, yâ- kın köylere giderek köylünün ihtiyaç ve derdlerile yakından alâkadar ol- makta, onlara muhtelif yardımlarda bulunmakta, hastalarını tedavi ettir. mektedir. Yukarıdaki resimde İzmir Halkevin Ar komitesi azası görünü- yor. f Istanbul Telefon Müdürlüğünden : 1 — Telefon şubesinde yapılacak tevslat dolayısile İstanbul vilâyeli hu dutları dahilinde yapılması Teap eden tahminen 40227 m2 parke, 1000 m2 çi. mento ve 100 m2 asfalt kaldırım tamirat işleri açık eksiltmeye konulmuşlur, 2 — Muhammen bedel 4290,78 muvakkat teminat 322 lira olup eksilimesi 14/1/939 cumartesi günü sanal 11 de müdürlük binasındaki satınalma one yonunda yapılacaktır. 3 — Şartnameleri her gön levazım âmirliğimizden parasız olarak âlınabiz lir. İsteklilerin muvakkat teminat ve kaldırım işi yapabileceklerine dair İstan- bul Belediyesinden alacakları ehliyet ve sair vesikalarile mezkür gün ve saat- te komisyona müracaatları, (9494) Heybeli Deniz lisesi Müdürlüğünden 108 lira ücretle bir dağ öğretmeni 'alanacaktır. Okula müracaat edil. mesi, 2) gi