6 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

him ' ğ ; R 6 İkinelkânu 1939 ae iş Slovaklar Macaristandan üç istekte bulundular Slovakyadaki Macarlar da uğrodık- ları fena muameleden şikâyet ettiler Bratislava 5 (A.A.) — Macaristan- Idiğine göre Obduloviçir ri- eki bir Slovak heyeti.-şimali Macaristan işlerine bakan nazır Ja- rossu ziyaret ederek aşağıdaki talep- Jerde bulunmuştur: 1 Macaristanda Hlinka Slavak Halk partisine müsaade olunması, 2 — Bu partinin haftalık resmi pr- rine ruhsat, verilmesi, Macar kıtal ın Slovaklar ğe meskün arazide yaptıkları tahılka- tan tazmin edilmesi. > Bratisl. isvadaki umumi kanaat, ilk pek yakında is'af oluna- me) ediz. et taraftan, Slovakyadaki Mscar €ka'liyeti reisi Yanos Esterhazy, Slo- vak makamları nezdinde, bu ekalliyete muameleyi protesto etmiş- Slovak makamları, Jânos Ester- © Macaristandaki oSiovakların dü; mn düzelmez derhal mü- tekabiliyet esasına göre Slovakyada- ki Macarların vağiyetinin de bir hal suretine raptedileceği teminatını ver- mişlerdir. Bir Polonya devriyesine bomba atıldı Varsova 5 (A.A) Pat ajansının bildirdiğine göre, Oslo, mıntakasında bir polis devriyesine karşı yeni sui yapılmıştır. Poremba'da devriye kı na kârşı bir bomba ülülmiştir. Bö'ba patlamış ise de Kimse yaralanma'mış- tır. Mütecaviz tevkif edilmiştir, i | Karpatlaraltı Obaşvekilinin İ beyanatı | — Karpalalâr Ukrey- lovakya ile Ukrayna arasında, bur böyle üç mühlet iş birliğini ihlâl edec: hiç bir münazaa mevzuu kajmamış ol! duğunu bildirmiştir. Diri diri kebab edilentier ! Amerikada bazı hapishane memurları mahkemeye verildi. Fiâdelfiya ME — Fi Fiddelfiya hapis- esi memurlarından birçoğu mahke. niştir. Bunlar mahkümlârı 100 detect sıcaklıkta höcrelere kapât- mak, bu suretle ölüme sebebiyet ver- mek sucile itham ediliyorlar. Yapılaü istievaplarında açlık grevi yapmış olduklarından dolayı hususi hapsedilmiş olan mahpusla- eta «diri diri kebab edilmiş; ol- meydana çıknıstır. Mah- ölmüş münkün olmuştur. Dört bedbahtın ihtizarları o karlar li olmuştur ki bunlardan bazı'arı Mektupçular arasında Ankara 5 eledi — Dahiliye r arasında bazı yapmaktadır. Bu husi staki kararname projesi yüksek tasdike wzedilmek üzere Bâşbakan- Uğa verilmiştir. Suriyede va vaziyet İngiltere, Fransa ile Suriye- nin arasını açmağa Gayet Berut 5 (A A) Şamda çıkan «Chronigüe» gazetesi, Suriye vaziyeti. ni tedkik ederek İngiltereve telmihen bir ecnebi devletin Fransa ile Suriye- nin arasını açmağa çalıştığını ve mak- ve 2iinin | sadı da Amman, Suriye ve Filistinin bir) kısmından mürekkeb bir devlet vücu- de getirmek olduğunu yazıyor. Bu gazete, Fransiz ve Suriye dev. let adamlarını anlaşmağa ve müşte- rek menfaatleri korumağa davet edi- yor. Filistinde müsademeler Berut 5 (A,A.) — Suriye gazeteleri, Filistinde bir çok yerlerde müsâdeme- ler olduğunu haber veriyorlar. «Berui. güzetesinin istihbarına gö- re, yirmi kişilik bir İngiliz müfrezesi dağlarda imha edilmiştir. Diğer taraftan Beytdacca'da bir mü- sademe olmuş ve bir İngiliz subayı ile altı asker ölmüstür. Sarona İle Telaviv arasında da bir urblı otomobile hücum edilmiş ve iki İngiliz askeri ölmüştür. B. Behiç Peşteye hareket etti Peşte sefirimiz B. Behiç dün Anka- radau şölirimize gelmiş ve akşamki ekspresle mahalli memuriyetine gil- miştir, İ İngiltere kralının seyahati Mayıs a kraliçe ile birlikte Amerikaya hareket edecek Londra 5 (A.A.) — Resmen bildiril. diğine göre, İngiltere kral ve kraliçe- si, önümüzdeki mayıs ayında Kana- dayı ziyaret edecektir. Kral ve kraliçe, ' 8 mayısta Portsmouth'dan hareket edecekler ve Londraya 22 Haziranda döneceklerdir. Kral ve kraliçe, Kana- dada ikanietleri esnasında, bütün bü- yük şehirleri gezecekler ve memleketi Vancouver'e. kadar katedeceklerdir. Tarihte #ik defa olarak saltanat icra eden bir İngiliz kralı Kanada domin. yonunu resmen ziyaret eyliyecektir. i bu arada, lerini de res- ni Amerika Re- islcümhurunun ve Amerika Birleşik | Devletleri kükümetinin resmi misafiri olarak dört gün Vaşingtonda kalacek-| lardır. Bu seyahat esnasında kral, 24 ma- yısta Ottawada çok mühim bir nutuk irad edecektir. Maliyede Defterdar, ai enleri, muhasebe ve varidat müdür- leri arasında değişiklikler yapıldı Ankara 5 (Telefonla) — Maliye Ve- kâleti, bazı defterdar, malmüdürleri, muhasebe ve varidat müdürleri ara- sında değişiklik” yapmıştır. Bunları yazıyoruz: Aydın defterdarı B. Naci Swol Si- iri defterdarlığına, Siirt defterdarı Sü- leyman Erkal Aydın defterdarlığına, Samsun malmüdürü Rifat Doğan Havza malmüdürlüğüne, eski Sam- sun malmüdürü Cevad Atalay Tuzlu- ca malmüdürlüğüne. Seferihisar mal- müdürü Kemal Öztürk İzmir Alsan- cak tahsil (oşube şefliğine, Gül nar malmüdürü Tevfik Hâkimoğlu Ürgüp malmüdürlüğüne, Adapazarı malmüdürü Halil Cankur Kastamo- nu muhasebe müdürlüğüne, Kasta- montu muhasebe müdürü Haris Ata- lay ikinci süvari tümeni muhasebeci- liğine, Bozöyük malmüdürü Vahdi Dükman Adapazarı malmüdürlüğü. ne, Ağrı varidat müdürü Süreyya Ba- kanoğlu Antalya varidat kontrol me- murluğuna, Manisa varidat müdürü Saip Tamer bütçe ve mali kontrol umum müdürlüğü mümeyyizliğine naklen tayin edilmişlerdir. Hatay reisi Yeni yıl münasebetile Rei: cümhurumuza tebrik telgrafı Ankara 5 (MA) — Hatay reisi Tayfur Sökmen ile Relisicümhur İnönü arasında şu telgraflar teati edilmiştir; Sayın general İsmet İnönü Reisicümbur Ankara Büyük Türk milletine ümld ve sa- adet bâhşeden mukaddes sahsiyetini- zin yeni yılını kutlarken mübarek el- lerinizden öper, tazimatlarımı suna- rım, T. Sökmen Ekselâns Tayfur Sökmen Hatay reisi Antakya Yeni yıl münasebetile 'vaki tebrik ve temiennilerinize teşekkür ederim İsmet İnönü Atatürkün anıt-kabri için tedkikler Ankara 6 — Büyük Önder Atatür- kün anıt « kabrı için mütehassislar ta- i rafından veriler raporları Ledkike fır- ka grupunca inemur edilen 15 mebus dün ilk toplantılarını yapmıştır. Tâl komisyonun hağırladığı raporu tedki- ke başlamıştır. Kanadadan iki lüks vapur mübayaa teşebbüsü Ankara 5 — Denizbank 1931 seni sinde İngilterede Kanada şimendifer idareleri için yapılmiş olan iki lüks vapuru satın almak için (eşebbüslere girişmiştir. Bu Iki vapur mazotla işle- mekle beraber, tezgâhlarımızda ka- zanlarının kömür yakacak bir sekle if-! rağı kolayea mümkündür, Bu İki va- purdan beheri, vüzellişer bin İngiliz Yiragına teklif edilmekfidir. Gümrük Vekâletinde | yeni teşkilât Yeni terfi lâyiha “memurların i de temin edecek Ankard 5 (Telefonla) — Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti üç senede tat- bik dilmek üzere yürürlüğe girmiş olan mevcut teşkilât kanununun bu- | günkü ihtiyaçları karşılayamadığını | görerek yeni bir teşkilât kanun pro- jesi hazırlamağa başlamıştır. Yeni proje merkez ve taşra teşkilâtında gün geçtikçe artan işlere cevap vere- bilecek ve gümrük memurlarının im- kân nisbetinde terfiini temin edecek esasları İhtiva edecektir. Haber aldığımıza göre proje kanu- niyet kesbettikten sonra ilk defa mer- kezden tatbikine başlanacaktır. Mer- kez teşkilâlında bazı müdürlüklerin teşkilâtı genişletilecek, sube müdür- leri ve müdür muavinlerile şeflerin maaşları diğer vekâletlerin teşkilât kanunlarındaki kadrolara mütenazır bir hale getirilecektir. Proje bir ihti- sas İşi olan gümrük memurlarının mesleklerine daha fazla bağlanmaiş- rını temin edecek hükümleri ihtiva etmesi noktasından blihassa mucibi memnuniyet olacaktır. Hatay Dahiliye müsteşarı Ankaradan ayrıldı Ankara 5 (Telefonla) — Birkaç gündenberi şehrimizde * bulunmakta olan Hatay Dahiliye ve Mit Müdafaa müsteşarı B. İnayet Mürseloğlu dün akşamki Toros ekspresile Hataya ha- reket, etmiştir. B. İnayet Mürseloğlu hareketinden evvel şunları söylemiş- tir: *— Burada Dahiliye Vekili ve Par ti Genel Sekreteri B. Refik Saydam ve Genel Kurmay İkinci reisi Orgene- ral Asım Gündüz tarafından kabul edildim ve Büyük Milet Meclisi Rei- si Abdülhalik Renda ve İktisad Vekili B. Hüsnü Çakır ile de hususi surette görüştüm. Görüşmelerimden çok memnun olarak. dönüyorum. Anka- radaki temaslarımız bize dalma ener- Ji ve ilham dolu bir kaynak vazilesi- | Son dakika Berlin gazeteleri Italyan taleblerini haklı buluyor Bu Alman neşriyatı, Ghamberlaynın Romayı Ziyareti arifesinde Italyaya yardıma matuftur Tunusta bir İtalyan bayrağı yakıldı, ora- daki İtalyanlar protestoda bulundular Londra 6 — Alınan gazeteleri, şim- diye kadar İlalyan - Fransız ihtilâfın- da muhafaza ettikleri ihtiyatı buak- giştirmişlerdir. Berlin gâzeteleri, İtalyan müddeiyat- ni tebarü: ettirmekte ve tamamile haklı olduğunu ileri sürmektedir. Alman gazetelerinin lisanında vuku bular Bu teböddül EB. Chamberlayhn Romayı ziyareti arifesinde, İtalyaya yardıma matuflur, Tunusta bir İtalyan bayrağı yakıldı Koma 6 — Tunustan gelen haber- lere göre Tunustaki İtalyan cemaati, B. Daladier'nin ziyareti esnasında vu- ku .bulan hâdiseleri prolesto etmek için oradaki İtalyan konsolosuna bir muhtıra vermişler. Nümayişdiler, o gün bir torsi dükkünuna çekilmi İtak yan bayrağın: ibdirerek meydanın Or- tasında ya los, bu muhtirayı, Romaya icap eden. teşebbüslerin yapılac: söylemiştir. Bu hâdise Roma mali linde derin bir infial uyandırmıştır. Stampa gazetesi yazdığı bir makale. de giye ki; «Hesap günden güne ka- mi hesap, son santlnine B. Hitler Leh Tariiye nazırı B. Beck'le görüştü Mülâkatta B. Ribbentrop'da hazır bulundu - Görüşülen meseleler ——— Berlin 5 — Leh Hariciye Nazırı B. | leden bahsetmiyorsa da Lehistan. bn Bek bugün Fransız Rivyerasından Münibe gelmiş. ve Berghestadene gitmiştir. B. Hitler, villâsının kapı | #ında B. Beki samimiyetle mış ve kerdi çalışma odasına alarak uzun bir mülâkatla bulunmuştur. Bu mülâkatla Alman Hariciye Nazı- rı B, Ribbentropla Lehistanın Ber- lin sefiri ve tercüman B. Şmit hazır bulunmuşlardır. Görüşülen mesele- ler hakkında ketumiyet muhafaza edilmektedir. Berlin 6 — iyi malümatlı mahâ file göre B. Hitler İle B. Bek, İlalya ile Fransa arasinda bir harb çık- tığı takdirde Almanya ile Lehista- nın takib edecekleri hattı hareketi, Çekoslovakyanın Lehistana ahiren intikal eden arazide yaşayan Alman İ ekalliyetinin vaziyetini ve Memel me- selesini görüşmüşlerdir. Neler görüşüldü ? Varşova 5 — Hitler - Beck mülâ- : kalı, Avrupanın bugünkü. siyasi va- ziyetinde büyük bir ehemmiyet ka zanmaktadır. İyi malümatlı mahsfi» lin beyanına göre Polonya - Alman konuşmalarında Danzig meselesi de tedkik edilecektir. Almanyanın ilk ortaya süreceği mesele, Pomeranva içinden bir oto- mobil şosesinin inşası için Lehista- nın muvafakatını istemek olacaktır. Vakın Polonya matbuatı bu mese- Ispanya harbi Hükümetçiler vaziyeti ümid- li görüyorlar Burgos 5 (A.A.) — Askeri mahafil, Katalonya cephesindeki vaziyeti nik- binlikle mütalâa eylemektedir. Bu- nunla beraber asl mühim harakâtın bundan sonra başlıyacağı chemmi- yetle kaydolunmaktadır. Yakında baş- lıyacak olan bu harekât için başku- mandanlığın elinde mühim ihtiyat kuvvetleri bulunduğu intiba: vardır. Frankocuların tebliği Salamanka 5 (A.A) — Umumi ka- rargâh tebliğ ediyor: Katalonya cep- hesinde, kıtalarımız, ezcümle Ana Verneti'i, Moncla'yı, Forada'yı ve Torre de Luvia'yı zapletmiştir. Şimal mıntakasında okıtalarımız, geniş bir sahada Segre'ye varmış ve karşıla- | yolun inşasına kati bir red cevabı ver- mwiyecektir. Polonya bükümeti, bu yol üzerinde bir Alman hâkimiyeti mânası verilmesinde mahzur görecek- tir. Esasen Danzigte bu proje gizli tulmamaktadır. Danzigde çıkan Al mar Nazi gazetesi, bu yolun güzer- gâhını gösteren haritayı neşretmek- tedir, Bu şosenin garbi Prusyada: Prusya ve Polonya hududuna uzayan kısmı tamamlanmıştır dar başka, Danziğin Almanyı rar bağlanması, Silesie » Cieszyn mın- takasmda yaşayan Almanların mu- Kadâeratı ve Ukrayna meselesi de görüşülecekti B. Beck, umumiyet itibarile B. Hitlerden hakiki niyetleri hakkında sarih izahat ve bazi teminat y cektir. Alman - Polonya münu turun istikbali buna bağlıdır. B mllei vaziyet te İki devlet adamı ta- | rabından tedkik edilecektir. İtalya Hariciye Nazırının Varşova seyahati Varşova 5 (A.A.) — Pat ajansının istihbaratına nazaran, Romada İt- yan Hai e Nazırı ile Polonya bü- yük elçisi arasında yapılan mülâkat neticesinde İtalya Hariciye Nazınnın Varşova seyahati için şubatın ikinci yarısı tesbit olunmuştur. “e Kardan ölenler Bir erkek ve üç kadın kar tipisine kurban gittiler Ankara 5 — Anadoluda kış siddet- le devam ediyor. Dadayın Budaklı köyünden İsmail oğlu Mustafa dağ- dan odun götürürken donarak öl imüştür, Araçm Andıraz köyünden Feride ile Cemile * değirmene giderlerken yolda kar tipisine tutularak boğul- muşlar, gene Araçın Yenice köyün- den Şerife ile 14 yaşında Mehmed. kar tıpısı arasına . kaybolmuşlardır. Jandarmalar, Mehmedi o bulmuşlar. dır. Şerife aranmaktadır. 4 Tramvay — şirketi vekâletle müzakereye girişiyor Ankara 5 — Tramvay şirketi, yeni tekliflerini ohamil murahhaslarını Ankaraya göndermek arzusunu Na- fia Vekâletine bildirmiştir. Nafia Ve- kâletinin tramvay şirketi mürahhas- Jarını 15 Kânunusaniye doğru An- ni görür» Urgel kanalını geçmiştir, zin sakıncalı söylenip —— id