15 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

15 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

BANUMUSAPMI Y3N > vi mektupları mi Cizre pek eski tarihi Bugünkü spor Bugü ünkü karşılaşmaların li ne olabilir? Günün mühim maçı Vefa ile Beşiktaş arasında yapılacak de şampiyonluk üzerindetol oynk yabilecek yegâne oyun Beşiktaş Vefa karşılaşmasıdır, Bugünkü tasnifde bir puanla başta giden siyah beyazlılar Vefa ile bera- bere kalacak olurlar ise Fener ve Ge- latasarayın şampiyonluk üzerindeki ümidlerini artırmış olacaklardır. Son karardan sonra tecrübeli oyun- cularını kaybetmekle böraber taki- munı genç ve enerjik elamanlar ile takviye eden Beşiktaşın normal şera- It altında kazanması lâzımdır. İyi çalışan bir müdafaaya sahip olmasına rağmen kendine yardım edebilecek bir forverti bulunmaması Vefa takımını oyunun hemen hepsi nin kendi nısıf sahasında oynanma» si vaziyetini ihdas ediyor. ki, buda tecrübeli elemanlarını muhacim hat- na dizecek rakip taraf için bir avantajdır. Beşiktaş Hüsnüyü forvert oynattığı takdirde maçı daha kolay kazanabilir. Maamafih Vefalılar sonu şanslı bi- tecek cank bir oyun çıkarmaları ih- timalini de gözönünde bulundurmak lâzımdır. Galatasaray - Hilâl; Takımında gol çıkarı elemanları kaybetmekle beraber iyi bir hafbek ve müdafaa hattını muhafazaya mu- vaffak olan Galatasarayın zayıf râ kibi Hilâli yeneceği kati gibidir. Galatasarayın en faal hatlı sağ tarafıdır. Hilâlliler bu tarafı iyi marke ederlerse, sarı kırmızılıların galebesi az sayılı olur, Birinci kümeye terfi eden genç Hi- lâl takımından beklenen daha tecrü- beli rakipleri karşısında canlı çalış- mak ve bilhassa Galatasarayın sağ tarafını tutmakla sayı farkını azalt- maktır. Topkapı - Beykoz: Mekteblilerin klüblerde oynıyama- ması kararı üzerine Topkapı 6 birin- ci takım oyuncusunu kaybetmiş bu- lunmaktadır, Bu vaziyette Beykozun maçı kazanması kati bir şekil almış oluyor. Fakat futbolde kati bir karar vermek imkânı kolay olmadığı için canlı oynadığı takdirde genç 'Topka- pı takımından daha muvaffakiyetlii neticeler ümid edilir, Beykoz takımının tehlikeli tarafı sağaçık ve merkez muhacimi oyuncu- larıdır. Bunların iyi marke edilmele- ri Topkapının lehine olacâktır. Fenerbahçe - İstanbulspor: İki haftadır tekaüd oyuncuları ile sahaya ancak çıkabilen İstanbulspor takımının, kuvvetinden en az kaybe- den Fenerbahçenin karşısında âlaca- ğı netice tabii mağlübiyet olacaktır. Fenerbahçenin bu oyunu zayıf bir kuvvet karşısında bir antrenman ma- çından fazla bir şey değildir. Kuvvetlerin müsavi olmaması bu karşılaşmanın zevkini kaçırmıştır. izmir lis maçları Talebeler oynamadığı için takımlar sahaya eksik kadrolarla çıktı İzmir (Akşam) mirde lig müsabakalarına ( fasılasız yağmur altında devam edilmiştir. Çamur halini alan sahada zevksiz bir oyun cereyan etmiş, tek tük seyirci arasındaki müsabakada Ateşspor ta- amı 3- 1 galip gelmiştir. Oyunu mıntaka antrenörü B. Horrös idare ey- lemiştir. Demirspor takımı sekiz ki- şi, Ateşspor takımı dokuz kişilik kad- rolarla sahada yer almışlafdır. Bu- na rağmen Demirspor takımının $-1 gibi bir netice ile mağlüp olması lehi- ne sayılabilir, İkinci müsabaka, Doğanspro - Ya- manlarspor tâkımları arasında ya- pılmıştır. Doğanspor on Kişi, Yaman- larspor takımı da mütekaid oyun- cularla doldurduğu dokuz kişilik bir kadro ile oynamıştır. Doğansporlular ilk devrede 7-0 gibi bir netice aldılar. Gollerin beşini Fuad yaptı. İkinci devre başlayınca Doğansporluların, karşılarındaki oyun- cuları hiçe sayarak oynadıkları gö- .rüldü. Bundan istifade eden Yaman- larsporlular Ahmedin ayağından üç gol kazandılar, Doğansporlular da birisi Fuadın ayağından olmak üzere — Son, hafta, İz- daha üç gol atlılar. Oyunu golle lehlerine bitirdiler, 10-3 B. takımlarının maçları yapılamadı İkinci küme klüblerinin B takım- Jarı arasında tertip edilen lig maçla- rına dün Taksim ve Şeref stadlarında devam edilecekti. Fakat talebelerin klüblerde oynalılmaması yüzünden bu maçlar (o yapılamamış ve Taksim stadında Eyüp gelmediğinden Ana- doluhisar, Şeref stadında Galata- gençler birliği gelmediğinden Kasım- paşa hükmen galip sayılmışlardır. Uypeşt Macar takımının Mısırda yaptığı maçlar Putbol maçları yapmak üzere Mısi- ra davet edilen Macaristan profesyo- nel ligi ikincisi Uypeşt yaptığı karşı- laşmaların İkisini de kazanmıştır, İlk maçını İskenderiye muhteliti ile yapan Macarlar, hâkim bir oyun- dan sonra 4 - 1 galip gelmişlerdir. İkinci müsabaka Portsaldde yine muhtelit takımla Uypeşt arasında ol muş ve bu müsabakadan da Macar- lar 3 - 1 galip çıkmışlardır. hareketleri Taksim stadı: Saat 9,30 Pera- Bozkurt » 11,30 Galatasaray - Hilâl » 1430 Şişli - Galataspor Fenerbahçe stadı; Saat 13 O Beykoz - Topkapı >» 13 » 1445 Vefa - Beşiktaş Atletizm Kır koşuları için hazırlıklar , başladı 1938-1939 mevsiminde, İstanbul - İzmir - Ankara bölgeleri İzmirde; Sivas- Adana - Konya - Kayseri bölgeleri, Kayseride; Balıkesir - İzmit « Afyon » Eskişehir bölgeleri, Eskişehirde top- lanarak 6000 metre üzerinden kır ko- Şşuları yapacaklardır. Bu müsabaka- lara her bölge üçer kişilik takımlarla iştirik edeceklerdir. Bu atletizm ha- reketine dahil olan bölgelerde şimdi- den hazırlıklara başlanmıştır, Bu ça- lışmia koşularının neticelerini bildiri- yoruz: Eskişehirde mesafe 4500 metre idi. Beş atlet koşmuştur:. ISurı Çetin Eskişehir spor 18 d43 5. 2/5 TI Ali Hergüner > 18d.4885. HI Behzat Akdeniz » 18d. 505. IV Emin Balta » Bd V Hakkı Arıcı » vd Kocaelide 4500 metrelik yarışa altı atlet iştirâk etmiştir: I Galib Koşar YI İbrahim Boyal HI Kemal Tuna IV Hüseyin Koşar V İbrahim Altepe VI Ragıb Eren Ankarada iki mesafe üzerinde yapıl mıştır, Küçükler yarışı - 2500 metre idi. 16 atlet iştirâk etti. I Remzi (A.G.) 8d 9s 610 11 İsmail (D.S.) 908/1 HI Mahir (Aâ.G.) İkinci yarış 4800 metre idi. Bu koşu- ya 28 kişi girdi. I Mustafa (D. 8.) HAN (M.G) HI Halil (D. 8.) Boluda koşular başladı Yurdun her tarafında atletizm kış faaliyeti başlamıştır. Bolu bölge- sinde geçen hafta kır koşularına de- vam edilerek aşağıdaki neticeler alın- mıştır: 4500 metre büyükler arasında ya- pılan yarışa 16 atlet iştirâk etmiştir. 16d. 21 5; 16421 5. 16 41 6/10 17 33 4/10 | Bütün musabıklar yarışı muvaffaki- yetle bitirmişlerdir. Neticede, Musta- fa Ceylân, 17 dakika 55 saniye ile bi- rinci, Hasan Pomak 18 d. 45 8. İle ikin- ci; Ahmed Tanyer 19 d, 555. İle üçün- cü olmuşlardır. 2500 meurelik küçükler yarışma iştirâk eden 19 kişi koşuyu bitirmiş- lerdir, I - İbrahim Kutlu 9 d., TI - Se- yit Ali Lokman 9 d. 6 $.; TI - Haydâr Tan9d9s. Muğlada hazırlık koşuları Muğlada kır koşuları başlamıştır. Gurup birinciliklerine hazırlık olmak üzere 4500 metrelik bir yarış yapıl- mıştır. Muğla Yaylaspor klübü üçer kişilik iki takımla ve Milasspor, Mar- marisspor ve Bodrumspor dabirer ekiple koşuya iştirâk etmişlerdir. Tek- nik neticeler: TAli Kurtuluş (M.Y.8) 4d. 40 TI Kemal Zeren (MY.8) 4d HI Hüseyin Kızömer (M. Y.S.) 15d. 45. Takım halinde; Muğla (B) 9 puanla birinci, Muğla (A) 12 puanla ikinci, Milâsspor üçüncü olmuşlardır. Fatbol hakkında ü üç kitap Elyevm kullanılmakta olan (Bey- nelmilel futbol kaideleri), (futbol ka- ideleri etrafında suailer ve cevaplar) ve (futbol hakemlerine kılavuz) adlı kitapların son gelem tadilâta göre tas- hihleri yapılmış ve futbolcularımızın ve bilhassa hakemlerimizin istifade lerini temin edetek bir şekle sokul- muştur, Bu kitapların tabı işleri kısa bir zamanda bitirilecek ve alâkadar lara tevzi edilecektir, olan bir kasabadır 27000 nufuslu Cizre kazasının en büyük ihtiyacı mekteptir Cizre (Akşam) — Cizre, mi- lâttan çok za man evvel ku- rulmuştur. Halk kasabanın Cudi daği eteklerinde olmasını, Dicle üzerindeki köp- ye Yafes ismi verilmesini ve ni- hayet Büyük ca- mideki mezarın Nuha atfedilme- sini Cizrenin Ya- fes (tarafından kurulduğu şek- inde tefsir eder. Cizre bilhassa Emeviler zamanında çok terakki etmişti. O tarihte 12 bin ev, 4 bin dükkân, 365 cami ve mesçit, 90 medresesi bulunduğu ve Mekkeye varan yola, intizamından galet ola- rak (Körler yolu) denildiği tesbit edil- miştir. Anadlu - Irak - Suriye top- raklarının birleştiği noktada teessüs etmiş olan kasaba, muhakkak ki, çok eski bir tarihe mâliktir. Denizden 300 metre yüksekliği bu- lunan kasabanın iklimi sıcaktır. Ağustosta hararet derecesinin kırk sekizi bulduğu görülmüştür. Bunun- la beraber kış ve baharlar gayet hoş geçer. Sathi mesahası bin kilamtre murabbadır. Kaza merkezinde 5963 ve bütün kazada 27,022 nüfus vardır. Kazanın tabii teşekkülâtında fazla Arıza yoktur. Yalnız Gudi dağı etek- leri biraz ârızalıdır. Bu kısımda bah- çecilik, ovada ziraat ve davarcılık ileri gitmiştir, İktisnden, eski mevkiine nisbetle çok sarsılmış olan kâsaba, inşaatı devam eden Türkiye - Irak Iki otomobil kazası İzmir - Çeşme yolunda bir kadın, İzmirde de bir muhasip öldü İzmir (Akşam) — İzmir . Çeşme yolunda yetmiş yaşında Naime adın- da bir kadının ölümile neticelenen fe- ci bir kaza olmuştur. Çeşmenin Çif- lik köyü halkından B. Sadeddinin kaynanası olan Bn. Naime, bindiği beygirle tarladan köyüne dönerken şose üzerinde Kayalık mevkiinde Çeş- me - 8 sayılı kamyonla karşılaşmış- tır, Şoför İzmirli Reşadın idaresinde Cizre kaymakamı B. Baki Başaran bulunan tütün yüklü kamyondan Bn. Naimenin bindiği hayvan ürkmüş ve ihtiyar kadını yere düşürmüştür. Şför, kadının düştüğünü görünce otomobili durdurmuştur, İhtiyar ka- dın, yerde baygın vaziyette kalmış, bir saat sonra da ölmüştür, Yapılan muayenesinde beygirden düşme neti. cesi olarak kaburga kemiğinin kırık dığı, vücudunun mubtelif (oyerlerin- den berelendiği ve bu yüzden öldüğü anlaşılmıştır. Kâza neticesi ölüme 90- bebiyet vermek suçundan şoför Reşad hakkında takibata başlanmıştır. Menemen belediyesinde 51 sayıda kayıdlı, şoför Abdürrahimin idaresin- deki otomobil, Karşiyakada Soğukku- yu mevkiinde B. Kemal adında biri- ne çarpmış, sol bacağını parçalamış- tir. İzmirde İkbal mağazası muhasibi olan B, Kemal, tedavi için nakledildi- gi Memleket hastanesinde ölmüştür. Şoför hakkında takibata devam edili- yor, Baş, Diş, Nezle, hattının ikmalini müteakib seri bir inkişafa mazhar olacaktır. Halen bu yolda hissedilen en büyük ihtiyaç köprüsüzlüktür, Dicle üzerinde köprü bulunmaması yüzünden münakalât büyük müşkilâtla oluyor, Suyun öbür yakasından kasabaya eşya getirecek olan köylü, bu eşyanın tutarı kadar gelip gilme mavna parası verir, Cizreliler çalışkan ve maarifsever kimselerdir. Bilhassa Cümhuriyetten sonra maarif hevesi çok artmışlır. Ne yazık ki, yirmi yedi bin nüfuslu kazada yalnız iki mektep mevcut- tar. Kıymetli adliyeci bay Ahmed Titreğin başkanlığı altında çalışan Halkevi, henüz on aylık bir ömre sâ- hib bulunmasına rağmen güzel işler görmüş ve muhite gittikçe daha fay- dalı olmağa başlamıştır. Cizrede kayde şayan bir imâr faa- liyeti göze çarpmaktadır. İki yıldan- beri Cizre kaymakam ve belediye re- isi bulunan değerli genç bay Baki Ba- şaran, asirlarca bakımsız kalmış olan kasabanın ihtiyaçlarını gidermek yo- lunda hakiki bir ferağat ve fedakâr- lıkla çalışmaktadır. Bu çalışmalar Cizreye 12 şer metre genişliğinde açı- larak döşenen caddeler, Atatürk büs- tü, Cümhuriyet meydanı, çocuk ve aile bahçeleri, spor sahası, kaymakam evi, plâj, mezbaha, yeni çarşı, bir köp- rü, kaza yolları, Halkevi ve hükümet binaları kazandırmış, bir çok köylerde köy kanunu tatbik edilmiştir. Kaymakamın himmetile bir yılda on bin lira fazlalık temin eden bele- diye tahsisatile bu sene kasabaya iç- me suyu getirilecek, elektrik fabrika- si kurulacak ve bundan istifade ile buz ihtiyacı giderilecek ve sinema İş- Jetilmeye başlanacaktır, | Bireciklilerin dileği Fırat üzerinde bir köprü istiyorlar Birecik (Akşam) — Urfaya bağlı on bin nüfuslu büyük bir kaza mer- kezi olan Bireciğin en mühim ihtiya- Cını, Fırat üzerinde bir köprü inşası teşkil etmektedir, Kasaba Fırat kenarında inşa edil- miştir. Genişliği yüz metreyi çok aşan bu nehir üzerinde bir köprü yoktur. Gaziantep ve Urfa havalisinden Bire- ciğe gelecek olanlar Fırat kenarında bir salı beklemeğe ve nehri, hayvan- larla bir arada ve helecan içerisinde geçmeğe mecburdur, At, kısrak, mer- kep ve yolcular bunlardan birisine, otomobli ve arabalarda ikincisine yükletilir ve bir saatlen fazla süren yükleme ameliyesinden sonra hareket edilir, Halbuki Birecik, Gaziantep ve Ur- fa arasında mühim bir transit ve ti- caret merkezidir. Köprü olmaması yüzünden mevkiinden en ufak bir is- tifade dahi temin edilemiyr. Birecik halen harap ve metrük bir köye ben- zemekte ise de bunun yegâne sbebi köprüsüzlüktür. Birecik köprüsü yalnız nefsi kasa- baya azim faydalar temin etmekle kalmiyacak. Gaziantep ve Urfa vliâ- yetlerinden başka yirmiye yakın ka- sabanın iktisadi faaliyetlerini artıra- caktır. Grip, Romatizma Nevralji, kırıklık ve bütün ağrılarınızı derhal keser. MAN AŞAN İcabında günde 3 kaşe alınabilir. Şapı Dag