15 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Bütçe encümeni Barem | Reisicümhur kanununu müzakereeltli Müzakerede Maliye, Sıhhiye ve Ziraat Vekilleri bulunarak izahat verdiler Ankara 14 (Telefon) — Bütçe en- cümeni bugün öğleden sönra topla- | narak, devlet memurlarına aid ba- rem kanunu projesini müzakereye | geç vakte kadar devam etmiştir. Müzakerede Maliye, Sıhhiye ve Zi- raat Vekilleri de hazır bulunmuşlar ve izahat vermişlerdir. Encümenin bugün tatil olmasına rağmen toplan- ması, yeni barem projelerinin Mecii- sin kış tatilinden evvel kanunlaştırı- Jacağına bir delil sayılabili: Encümenin bu hafta biribirini ta- kiben akdettiği içlimam neticesinde devlet memurlarına ald barem kanu- nu projesinin mühim kısmının mü- zakeresi intaç edilmiş bulunmakita- dır. Bugün üzerinde durulan ve mü- nakaşa edilen maddeler devlet hiz- metinde çalışan ücretli daimi müs- tahdemlerin mükteseb haklarına ta- âllük eden maddelerdir, Sermayesinin yarısından fazlası devlete aid olan bankalarda çalışan memurlarla Meclise verilmek üzere Devlet mubayatında komisyonculuğun lâğvı Vekiller heyeti kararnamesi dün Resmi Gazetede intişar etti Ankara 14 (Telefonla) mübâysatında komisyonculuğun lâ; vı hakkındaki Vekiller heyeti karar- namesi bugünkü Resmi Gazetede in- tişar etmiştir. Kararnamenin metni şöyledir: «Vekâletler devletin büyük müba- yaalarında, fabrikalarla temas tesis €derek mübüyaayı temin edebilecek- leri işler için bu kararı derhal tatbik edeceklerdir. Küçük ihtiyaçlar ve fabrikalarla te- | mas kabil olmuyâcak tâli işler için umumi yeni usul takarrür ettirilinci. | ye kadar Vekâletler tedkiklerin niha- yetine kadar takdirlerine göre hareket edeceklerdir. Maliye Vekâleti bu karara İstinaden alınacak kanuni tedbirleri, diğer Ve- kâletlerin mütalâa ve fikirlerini top. ıyarak iki ay zarfında bhazırlıyacak- Tayyare kaçakçılığı Frânsız zabıtası Ekrem Köniği arıyor Paris 14 (A.A.) — Havas bildiriyor: Fransada tevkif edildiği bildirilen ye bilâhara tekzib edilen tayyare ka çakçılığı ile alâkadar Türk vatandaşı Ekrem König hakkında Fransız milli emniyeti! aşağıdaki tavzihi neşrel- mektedir: «Türk hükümetinin talebi üzerine milli emniyet cinai polis servislerinin Ekrem Königi aradıkları doğrudur. Fakat bu kaçakçı hâlâ bulunamamış- tır. Çarşamba günü neşredilen tek- gib, malüm olduğu üzere adli polisin | meçhulü bulunan Ekrem Hamdi is. | minde bir adama aid bulunuyordu. Fakat bilâhara Ekrem Hamdi ile Ek- rem Königin hakikatta aynı adam ol- duğu anlaşılmıştır. Gazi köprüsünün Unkapanı tara- fındaki dubaların yerine bağlandığını ve köprünün bu kısmı üzerinde inşaa- ta başlandığını yazmıştık. Köprünün parke döşemesi bitmek üzeredir. Bun- dan sonra parmaklıkların inşasına başlanacaktır. Unkapanı tarafından sonra Azapkapı cihetinin de inşasına amm | bulunan askerlere aid barem proje- lerinin, devlet memurlarına aid ba- rem projesine mütenazır olması pren- sip ölarak kabul edildiğinden bu projelerin encümence müzakereleri | uzun sürmiyecektir. Muallimlerin maaşları Devletin yeni bir barem kanunu hazırlamakta olduğu malümdur, Bu kanunda Maarif Vekâleti memurla. rile muallimlerin maaşları hakkında da maddeler vardır. Lâyihadaki esas- lara göre, şimdiye kadar 16 liraile ilkmektep muallimliğine başlayacak muallimler bundansonra 20 Jira maaşla mesleğe gireceklerdir, Ortamektep muallimleri de 25 lira yerine 80 lira ile muallimlik mesleği- ne girebileceklerdir. Muallimlerin üç senede bir terfi et- meleri esası mevcut olduğundan son üç sene evvel muallimliğe girenlerden henüz terfi etmeyenler hakkı mükte- sebleri dolayısile ayni nisbette terfi edeceklerdir. Amerika ile ticaretimiz Amerikan otom obilleri altı, yedi yüz lira ucuza satılabilecek Ankara 14 (Telefonla) — Son defa imzalanan Türkiye - Amerika tica- ret anlaşması bu ayın on beşinde me- riyete girecektir. Yalnız ar | icabatından olarak her iki taraf bir aylık bir hazırlık mühleti edilmiştir. Bunun için karşılıklı halât ve ihracat 15 şubatta başlıy caktır, Yeni anlaşma ile her iki taraf da bazı mallar için gümrük tarifesin- de mühim miktarda tenzilât yapmış- tır, Bu münasebetle bir çok mal- lar daha ucuzca satılabilecektir, Bu bugüne kadar olan fiatlerinden eltı | yedi yüz lira kadar daha ucuza satı- Tabilecektir. | OBuna mukabil Amerika hükümeti i de tütün, incir, üzüm, iç fındık ve di- i ger bir çok mahsullerimizin gümrük İ resmini yüzde elliden daha fazla in- İ dirmiştir. Bu mahsullerimiz de Ame- rikada bugünkünden daha çok ucuza i satılacağı için istihlâkin de artacağı | tabildir. Adli müzaheret büroları Beşten fazla avukat bulunan | yerlerde kurulan bürolar faaliyete geçti Ankara 14 (Telefon) — Adliye Ve- kâletine gelen malümata göre, avu- katlık kaniınunun, beşten fazla avu- kat bulunan yerlerde adli müzaheret büroları teşkili mecburiyetine âid | olan hükmü memleketin her tarafın- | da yerine getirilmiş ve kurulan adli İ müzaheret büroları faaliyete başla. | | mıştır. Adli müzaheret büroları, baronun tayin ettiği bir avukatın nezareti ve mürakâbesi altında vazife görmekte- İ dir. Adii müzaheret büroları teşkil edilen yerlerde muavenete mühtaç | hak sahiplerinin davaları bu bürolar | tarafından parasız olarak takip edi- | lecektir. İstanbul defterdar vekili Ankara 14 (Telefonla) — İstanbul | defterdar vekili B. Şevketin muhase- bat umum müdürlüğüne tayini ta- karrür ettiğini bildirmiştim. Öğrendi- ğime göre, B. Şevket umum müdür. lüğe tayininden sonra İstanbul defter- darlığı vazifesini bir müddet daha ve- kâleten ifada devam edecektir. kabul | arada Amerikadan gelen olomobiller | İnönü dün bir saat Millet Meclisinde kaldılar Ankara 14 (Telefonla) — Reisi. cümhur İsmet İnönü bugün saat 12,30 da Büyük Millet Meclisine gel- mişler ve saat 13,30 da Meclisten ay rılmışlardır, İnönü akşam üzeri şe- hirde bir tenezzüh yaptıktan sonra â re köşküne gitmiş- müddet kalmışlar- kün tabutu önünde ler ve köşkte Matürkün mim sefiri dün büyük bronz bir çelenk vazetti ara 14 (A.A.) — Fransa büyük elçisi B. Massigli, yanında müsteşar B. de Monlicault, ataşemiliter general Volrin ve büyük elçilik kâtibi B. Hroger Boppe olduğu halde, bu sa bah Etnografya müzesine giderek Atatürkün tabutu önünde hürmetle eğilmiş ve bronz bir çelenk vazetmiş- tir, Ankara 14 (A.A.) — Başvekil B. Ce- lâl Bayar, Başvekâlet dairesinde bu- gün yeni Fransız büyük elçisi B. Mas- sigli'nin ziyaretini kabul etmiştir. Sultan Ahmed Han Moskovaya gitmek üzere bugün Ankaradan şehrimize geliyor Ankara 14 (Telefonla) Afganis- tanın Moskova büyük elçiliğine a edilen Afganistanın eski Ankar: yük elçisi sultan Ahmed Han öm vü sifesine başlamak Üzere bu akşamki ekspresle Moskovaya gitmek üzere İs- tanbula hareket etmiştir. Sultan Ahmed Han istasyonda Ha- riciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu, Saada- bad paktına dahil devletler elçileri ve kordiplomatiğe mensup zevat tara- fından uğurlanmı; Erzurumda zelzele Erzurum 14 (A.A.) — Bugün saat 10,45 de cenubu garbiye doğru beş saniye devam eden bir deprenme oldu, Hasar yoktur. Dahiliye Vekâleti merkez teşkilâtı Ankara 14 (Telefonla) — Dahiliye Vekâleti merkez teşkilâtı hakkındaki kanunları tadilen hazırlanan ve dün Meclise verilmiş olan kanun lâyihasına göre, vilâyetler umum müdürlüğünün adı (Memurin, sicil ve muamelâf umum müdürlüğü) re kalbedilmekte İ ve teşkilât genişletilmektedir. iTekirdağında bir kömür ocağı| çöktü, bir amele öldü Tekirdağ 14 (A.A) — Dün sahil İ deki kömür ocaklarından birisi çök- müş ve bir âmele toprak altında ka- larak ölmüştür. Toprak mahsulleri ofisi An- kara teşkilâtı ikmal edildi Ankara 14 (Telefonla) — Toprak mahsulleri ofisinin burada bulunan umum müdürlük teşkilâtı da ikmal edilmiş ve ofis her yerde faaliyete geç- miştir. kereleri dolayısile İstanbulda bulu. nan umum müdür B. Hamza Osman Erkan müzakerelerin bitmesi dolayı. | sile Ankaraya gelmiş ve umum'mü- dürlük işlerle Ankarada meşgul ol. mağa başlamıştır. Tapu müdürleri arasında Ankara 14 (Telefonla) — Açık bu- lunan Urfa tapu müdürlüğüne Siirt tapu müdürü B, Fethi Atmaca ter- #lan, Tokat tapu müdürü B. Sezal Se- zer Erzincan tapu müdür! zincan tapu müdürü B, Behram Oğuz Tokat tapu nim naklen ia- ! Ji ölüniinşlardr. İ saat müddetle ateş söndürme Yügoslavlarla yapılan afyon müza- | Bir garson nişanlısı ile annesini bıçakla vurdu Garih: “Nişanlım İle annesi merhametli insanlardır, elbette beni affederler,, diyor Evveiki gün Fatih sulh mahkemesi binasında işlenen aile faciasının bir €şi, fakat netice itibarile daha az va- evvelki gece Beyoğlunda işlen- Bu vakanın tafsilâtı şudur: Taksimde bir köfteci dükkânında İ garson olarak çalışan Mustafa Ok, İ birkaç senedenberi bayan Feriha is- minde bir kadınla beraber yaşamak- tadır. Henüz biribirlerile nişanlı va- ziyette bulunan bu iki gencin araları son zanmanda her nedense açılmağa başlamıştır. Bu dargınlığa bihassa ba- yan Ferihanın annesi bayan Fatma- nın sebep olduğu ileri sürülmektedir. Mustafa, Ferihanın anasile müna- sebetini çekememekte, onun tesiri al- tında kalacağından korkmktadır. Evvelki gece aralarında geçen bir münakaşa kanlı bir şekilde neticelen- İ İ i | miştir. Mustafa, gece saat yirmi dör- | de doğru, Taksimdeki dükkânda işini | İ rar muayenelerine lüzum görülmüş- hane sokağında 31 numaralı evine gel-! bitirdikten sonra, Tarlabaşında Yağ- miş ve içeri girdiği zaman, kaynana- sını, gene kızile beraber bulmuştur. Mustafa, bu hal karşısında suratını i asmış, bayanı Feriha, bu sürat asıklığı- | nın sebebini sormaktan başlıyarak kısa bir zamanda işi büyütmüştür. Zaten küskün bir vaziyette bulunan Mustafa, bir aralık daha fazla asabi- yete kapılmış ve bıçağını çektiği gibi Feriha ile anasınm üzerine atılmıştır. Mustafa, bıçağı gelişigüzel sallayın- ca Feriha yüz ve ellerinden, ana: Fatma da kollarından yaralanımı: Diğer taraftan iki kadında tabiatile Mustafanın üzerine yüklenmiş | Bu arbede esnasında Mustafa da y zünün mu mıştır, Evde bulunan diğer kiracılar, kanlı hâdiseyi duyunca, zabıtayı haberdar etmişler, gelen polis memurları, yü- if yerlerinden yaralan- | ral ana, kızı derhal tedavi altına al- ırmışlar, Mustafayı yakalamışlardır. Taksim polis merkezi tarafından hazırlanan tahkikat evrakı ve yaralı- lar Adliye doktorluğuna gönderilmiş, ana, kızım muayeneleri yapılarak ra- porları verilmiş ve bir hafta sonra tek- tür, Garson Mustafa, dün kendisile ko- nuşan muharirimize: — Bir iştir oldu. Fakat kaynanam- la nişanlım merhametli insanlardır; elbette beni affederler!... demiştir, Sarhoşluk yüzünden kanlı bir vaka Bir kahveci, kendisine İileedem ve gürültü çıkaran bir sarhoşu ağır yaraladı Dün gece yarısından sonra Ramide balta ile bir cinayet işlenmiştir. Ramide Boşnak mahallesinde otu- Tân ve bir fabrikada çalışan Ömer isminde oluz yaşlarında * bir genç gece bir hayli içip adamakallı sar- hoş olduktan sonra, o civarda bulu- nan Hayrinin kahvesine gelmiştir. Ömer, daha kahvenin kapısından girer girmez küfür etmeğe başlamış, Hayri de, küfür etmemesini kendisi- ne ihtar eylemiştir. Fakat kendini bilmiyecek derecede sarhoş Olan Ömer küfürlerinde devam etmiş, kah- veci Hayri bu sefer kendisini dışa- rıya çıkarmak islemiştir. Ömer, bu ekle de razi olmamış ve sarfettiği sözleri daha şiddetlendirmiştir. Ömerle kahvecinin münakaşası büyüyünce, mevcud müşteriler kah- veyi terk edip gitmişler, ikisi başba- şa kalmıştır. Filistinde grev Araplar, birçok yurddaşları- nın idamı üzerine grev ilân ettiler Kudüs 14 (A.A.) — Bazı kimselerin Idam edilmesi üzerine Arablar, bir protesto grevi ilân etmişlerdir. İngiliz makamları bunun üzerine yahudi mahallesi müstesna olmak üzere şehrin eski mahallelerinde 24 saati tatbik etmişlerdir. Şamda çarpışma Yirmi talebe yaralandı, mektepler bir gün kapandı Şam 14 (A.A.) — Muhalefet müfrit, partisi dün akşam ve bu sabah mü- teaddid tezahürler tertib etmiştir. Dün akşamki tezahürde talebeler arasında çarpışma olmuştur. Bir talebe yaralan- mişlır. Bu sabahki çarpışmalarda ise, gara mikdarı 20 iz. Mektep'iler İşte bu sırada, hırsını bir türlü teskine muvaffak olamıyan kahveci Hayri, ocağın bir tarafında bulunan Odun yarmağa mahsus büyük balta- yı kaptığı gibi, Ömerin omuzbaşları- na ve boynuna indirmeğe başlamış, bu şekilde vurduğu bir kaç darbe, Ömeri kanlar içinde olduğu yere raşıtır. Kahveci, her yerinden kanlar zan bu sarhoşu omuzlıyarak çıkarmış, az ötede bırakmıştır. Bu sırada Ömerin anası da merak edip aramağa çıkmış ve oj nun kanlar içinde kendinden geçmi yatmakta olduğunu görünce jJan- darma karakoluna başvurarak key- fiyeti anlatmıştır. Jandarma, hayatından ümid kal mamiş olan yaralıyı derhal hastane- ye kaldırmış, kahveci Hayriyi de tev- kif etmiştir. Tahkikata devam cedi- liyor. si- onu i Amerikada kar firması Amerikada kardan birçok yerlerde nakliyat durdu New - Yörk 14 (A.A) — Amerika- nın şarkında bir kar fırtması hüküm sürmektedir. Bilhassa New - Yorkta karm yüksekliği 20 santimetreye ya- kındır, Birçok noktalarda nakliyat durmuş ve birçok kazalar kâydedil- miştir, Hava nakliyatı tamamile durmuş- tur. Türkiye - Polonya ticaret anlaşması Ankara 14 (Telefonla) — Polonya ile aktedeceğimiz yeni ticaret anlaş- ması için burada yapılmakta olan n: zakereler bitmek üzeredir. Anlaşma» nım önümüzdeki hafla içinde pârafe edilmesi muhtemeldir, Daimi fotoğraf müsabakamız 1 ikineikânun 1939 seçiminde hediye kazanan eserlerin mabaadi bugün (9) uncu sahifemizdedir.