15 Ocak 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

15 Ocak 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 13

15 Kânunusani 1939 AKŞAM Sahile 15 Fransız Başkumandanı Tunus ve Cezaire gidiyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) - Fransız filosu şimali Afrika sahillerine gidiyor Paris 14 (AA) — Fransanın Akdeniz filosu, bu ayın 18 inde şima- M Afrika sahillerinde bir cevelân yap- mağa başlıyacaktır. Somali hududunda İtalyan idatı Londra 14 (A.A.) — Reuter ajan- sının Cibuti muhabiri Somalilandöa Fransız - İtalyan hududu civarında Mordale, Yablo ve Sardoda İtalyan kıtaları tahşid edilmekte olduğunu bildirmektedir. e Cibutideki Fransız makamları buna karşı icab eden ted- birleri almaktadırlar. Diğer cihetten ayni muhabir Har- râarda da bir çok yerlilerin İtalyan «Askaris» omüfrezelerine okaydolun- duklarını bildirmektedir. Paris 14 (A.A.) — Hariciye Nezare- ti mahfillerile askeri makamlar, So- maliland hududunda İtalyan kıtala- rının tahşid edildiğine dair malümat- ları olmadığını bildirmektedirler. Fransız mebusları İtalyaya fedakârlık yapamayız diyorlar Paris 14 (AA) — Dün öğleden sonra Parlâmentoda harici siyaset hakkında yapılan mühim müzakere- ler esnasında bülün müfrit sağ ve müfrit sol cenah hatibleri Fransız imparatorluğu tâmamiyetinin müda- faa edilmesi ve İtalyaysi hiçbir imti- yaz verilmemesi lüzumundan bahset- mişlerdir. Merkez fırkalarından birine men- sup olan Montigny, Fransanın Yu- goslavya, Romanya ve Polonya ile akdettiği paktların yeniden tedkik edilmesini istemiştir, Sağ cenaha mensub olan Dekerillis, Almanyanın genişlemesine muarız bu- Tunan bütün devletlerden mürekkep bir koalisyon teşkil edilmesini ve va- sati Avrupadaki devletlerle ve bilhas- sa Polonya ile Fransa arasında bağ- ların kuvvetlendirilmesini istemiştir. Sağ cenah mebuslarından Falix Grat, rükümetten Frahsız o Somalilândın- San İtalyanların ilerlemesine nihayet - verilmesini ve Cibutide müdafaa teş- kilâtı yapılmasını istemiştir. Hatip, İtalyanların Fransız Somalilandının takriben yedide birini işgal etmiş ol- duklarını ve 1937 senesinde hududa tecavüz ederek 1938 senesinin sonkâ- nun ve mart aylarında yeni mıntaka- lar işgal ettiklerini tasrih etmiştir. De Kerillis, ezcümle demiştir ki: «Fransa, Avrupada kendine kuvvet- li bir mevki temin edemezse impara- torluğunu muhafaza etmesine imkân yoktur. Biz 1870 dekinden daha kuv- vetli olan Almanyanın karşısında yalnız kalmak tehlikesine maruz bu- lunmaktayız. İngiltere, bize iltihak etse bile askerlerini beraber getirmi- yecektir. Bunun içindir ki, Fransiz politikası bütün mukavemet kuvvet. lerini Almanyanın heğemonyasına karşı birleştirmeğe gayret etmelidir. Sovyetler birliğinin rejimi ne olursa olsun bu memleketin yardımı bize lâ- zımdır. Polonyaya, yaklaşmak ta Jü- zumlu bir şeydir.» Komünist mebuslardan Peri, Baş- vekil Daladier'nin Cezairde söylediği nutukla «Fransanın arazisinin ufak bir parçasını bile terketmiyeceğine ve İtalyaya hiç bir hukuki imtiyaz ver. miyeceğines dair verdiği teminâtı te- yid etmesini Bonnetden istemiştir. İtalya müsaid bir zamanda Fransa ile müzakereye Dİ k Roma 14 (A.A) — Havas ajansı- nın muhabiri bildiriyor: Sureti umumiyede kont Cianonun fikirlerini neşrettiği söylenen Tele graffo gazetesi, neşrettiği mühim bir makalede bilhassa şöyle demektedir: sİtalya, Fransaya karşı serdedilen İtalyan talebleri meselesinde İngilte- renin tavasutta bulunmasını hiç bir zaman istememiştir. İtalya hüküme- ti, Pransa ile doğrudan doğruya müs samimiyellen uzaklaşarak İtalyaya karşı iktisadi sahada zecri tedbirleri tatbik etmiştir. İtalyanın 1935 itilâfları esası da- hilinde müzakereye girişmek isteme- mesinin sebebi budur. Fakat bundan, İtalyanın muhakkak harb etmek is- tediği manasını çıkarmamalıdır. İtal ya, Fransada farfaracılık azaldığı ve sükünet avdet ettiği zaman başka metodlara müracaat edilmesi taraf- tarıdır. .İtalya hükümeti, iki memleket ara- sında daha müsaid (o bir hava estiği zaman yeniden müzakerelerin başla- masına muteriz değildir, Bir Fransız gazetecisi İtalyadan çıkarıldı Paris 14 (A A.) — Romaya gitmek- te olan Fransız kadın gâzetecilerin- den Madeleine Angles, hududu geç- tikten biraz sonra memleketten dışa- ri çıkarılmıştır, Madeleine Angles İtalyan vizesini havi munfazanı bir pasaportla seyâ- hat etmekte idi. Gazeteciye maruz kaldığı bü muamele hakkında izahat verilmemiştir. Barselon hükümeti (Baş tarafı 1 inci sahifede) şısında Cümhuriyetçi, komünist, s0s- yalist ve anarşist bütün İspanyollar, elbirliği etmişlerdir. Perpignan 14 (A.A.) — Havas ajan- sı muhabirinin pek emin bir Katalon- ya menbaından öğrendiğine göre, Cüm- huriyet kıtaları Tarragone-Tortosa hat. tında tam bir ricat halinde bulunmak» tadırlar. Hükümet, Barselonu terke- derek Valâns'da yerleşmeğe hazıtlan- maktadir, Yalnız Başvekil Negrin ile Hariciye Nazırı Delvayo Barselonda kalarak müdafaa işlerinin tanzimi ile meşgul olacaklardır. Ricat eden Kıtalar Tarragone şeh. rini setretmekte olan Reus ve Valls ci- varındaki sırtlara doğru gitmektedir- ler. Sivil ahali kıtaları takib etmekte ve hayvan sürülerini de beraber gö- türmektedir. Barselon 14 (A.A.) — Hükümetin. yakında merkez mıntâkasma iakledi- leceğine dair dolaşan hüberler resmen tekzib edilmektedir. Frankist menabiinden gelen haberler Saragos 14 (A.A.) Frankistler Katalonya cephesinde ilerlemeğe de- vam etmektedirler, Frankist kıtaları Torlosa'nın işgalini tamamlamışlar ve civardâ bulunan bazı kasabaları zapdetmişlerdir. Bu kıtalar şimdi bü- tün Ebre'ye hâkim bulunmaktadırlar. General Yague kumandasındaki kuv- vetler iki gün içinde nehrin sol &ahi. linde 1200 kilometre mütabbas geniş- liğinde bir araziyi işgal etmişler ve 25 kilometre kadar ilerlemişlerdir. Tortosa'nın zaptı Frankistlere sa- hilde 200 kilometre uzunluğunda Va- lâns - Bârselon yolunu açmaktadır. Amerika muharrirlerinin Cümahuriyetçi İspanya lehinde bir teşebbüsü Vaşington 14 (A.A.) — Amerikan muharrirleri birliğine mensub 300 Amerikalı muharrir B. Roosevelte bir mektup göndererek Cümhuriyetçi İs. panyaya sevkedilecek olan silâhlara konan anbâargonun Kaldırılmasını is. temişlerdir. Muharrirler, ezeümle şöy- le demektedirler: «İspanyanın faşist nüfuzunun lâtin. Amerikâğa yayılması için tabii bir ha- reket üssü olması dolâyısile demokrasisinin muhafazasında bir is. tical gösterilmesi lüzumuna kanliz.» Burgos 14 (A.A) — General Fran- konun kıtaları Tarragona'nın 20 ki- Jometre şimalinde kâin Valis şehrini işgal etmişlerdir. Belçika, Burgosa ajan gönderiyor Brüksel 14 (A.A.) — Bugünkü Ka- bine içtima sonunda aşağıdaki tebliğ neşredilmiştir: Bâaşvekli, Hariciye Nazırı B, Spaak, general Franko hükümeti ile yapı makta olan müzakereler “hakkında izahat vermiştir. İki hükümet arasın- da bir anlaşmaya varılmıştır. Çok ya- |; kında bir Belçika alanı Burgesa gi müstariva aittir. Mi Ingiliz Başvekili bu akşam Londraya avdet ediyor (Baş tatafı 1 inci sahifede) necektir, Lord Halifax Cenevreden ayrılınca Milletler Cemiyetindeki İn- giliz heyeti murahhasasına Hariciye müsteşarı B, Buttler riyaset edecek- tir, B. Bonnet ile lord Halifaks Cenevrede buluşacaklar Paris 14 (A.A.) — Hariciye Nazırı B. Bönmet, saat 20,30 da Cenevreye ha- reket etmiştir. Milâno 14 (A.A.) — Cenevreye git- mekte olan lord Halifaks Milânoda bir müddet tevakkuf etmiş ve şehri gezmiştir. Akşam trenle Cenevreye hareket etmiştir. İtalyanların inkisarına muka- bil İngilizler o kadar bedbin değil | Roma 14 (A.A.) — Havas ke sının muhabiri bildiriyor: İngilterenin tavassutta bulunaca- Gağını ümid'eden İtalyan mahfilleri inkisara, uğramışlardır. İngiliz mah- filleri Akdeniz vaziyetinin inkişafı meselesinde daha az bedbinlik izhar etmekte ve Mussolini'nin Chamber- lain ve Halifax ile yaptığı görüşme- ler esnasında kullandığı muslihane lisam bu hislerini muhik göstermek için ileri sürmektedirler. Ayni mahfiller, İngiliz devlet âdam- larının İtalyanın sulh arzuları hak- kında Mussolini tarafından verilen teminatı memnuniyetle karşıladık- larını ihsas etmekledirler, bu itlbar- Ja Roma müzakerelerinin İtalya ile İngilterenin sulku idame siynsetini ta- kibe devam etmek arzusunda bulun- duklarını kaydeden tebliğin son fık- rası mânldar âddedilmektedir. Diğer cihetten tebliğin . hazırlan- masında müşkilât çekildiği anlaşıl- maktadır. Bu tebliğ Charuberlain'in Roma seyahatinin siyasi ehemmiye- tini takdir noktasından yeni bir un- Suru ihtiva etmemektedir. Kont Cianonun bir İngiliz gazete beyanatı Londra 14 de Daily Mail gazetesinin Dik k Hinhabiri, gi zetesine Romadan şu telgrafı çekmiş- tir; © Kont Ciano ile yaptığım mülâkat esnasında mwmaileyh bâna şunları söyledi: > «Müzakerelerden pek memnunum. Pek samimi bir hava içinde görüşül- düğünü size temin ederim.» Chamberlain ile Halifax tarafından yapılan ziyareti iade maksâdile ya- kında Londraya geleceğine dair veri- len haberlerin doğru olup olmadığını sordum. Kont Ciano, bana şu cevabı verdi: «Şimdiki halde size fazla melümat veremiyeceğim. Fakat yakında Lon- drayı ziyaret, edeceğimi ümid ediyo- rum. İngiliz - İtalyan itilâflarını me- tin ve ruhlarına uygun bir şekilde tatbik etmek niyetinde bulunduğuma size namusum üzerine SÖZ veririm.» B. Chamberlain ile Mussolini > ? Londra 14 — Daily Mail gazetesi yazıyor: «B. Chamberlain ile B: Mussolini İspanya meselesinde uyuşamamışlar» dır, italyan Başvekili Dörtler kanfe- ransının içtimaa davet edilmesini İs- tiyor, Gayesi, Tunusta yaşayan İtal yanlar hakları gibi meseleleri bu konferansta ballettirecektir. B. Cham- berlain İngilterenin her ne Olursa olsun Fransanın yanmda ahzi mev- ki edeceğini söylemiş, B. Mussolini Roma - Berlin « Tökyo mihverine Güyeniliğryi kaydetmiştir.» ) News Chronicle gazetesi de şöyle diyor: «İngiliz nazırlarının Romayı giyaretleri beklediğimiz neticeyi ver- di. Hükümet adamlarımız, İtalyanın emelleri hakkında bir fikir edinmiş- lerdir. Londrada beklenen netice bu idi. Fakat İtalyan milletinin bekle diği netice, gazetelerinin neşriyatın- dan sonra bu değil idi, B. Chamberlain ile lord Halifaks memnun | Roma 14 (A.A.) — Havas ajansı. nın muhabiri bildiriyor: : .. - « dir EL A arm izi ag e iç Köy aa 2 mmm Şe sn ğa kl ÇE nildiğine göre, Romada bulunan İn- giliz murahhas heyetinin azası, Chamberlain ve Lord Halifax'n Ro- ma ziyaretinin neticelerinden mem- nun olduklarını beyan etmektedirler. Mussolininin açık ve nazik muâ& melesi, İngiliz nazırlarında pek mü- sald bir tesir bırakmıştır, İtalyan tâ lebleri ileri sürülmemiş ve İtalyanın "Tunus, Süveyş ve Cibuti hakkındaki talebleri müzakere edilmemiştir. Mus- Solini, müşkülâtı mucib olabilecek her türlü taleb ve mülâhazadan içtinab etmiştir. Müzakereler eshasında Mus- solini, İngiliz - İtalyan itilâfının hü- kümlerine riayet edeceğini kendili- inden teyid etmiş ve İspanyaya ade- mi müdahale hakkındaki İngiiz plâ- nanın hükümlerini yerine getireceğini söylemiştir. Mussolini, takib ettiği siyâsetin he- defi sulh olduğunu tebarüz ettirmiş, memleketinin ve müstemlekelerinin © zenginliğini İtalyanın sulha ihtiyacı olduğunu ilâve eylemiştir. İngiliz nazırları Münih konferani- sında sulhu kurtarmak için Mussoli- ninin sarfettiği gayreti hatırlatmış- lardır, İngiliz - İtalyan görüşmeleri esnasında birçok siyasi ve iktisadi meseleler de mevzuubahsolmuştur. Hiç bir itiik$ akdedilmemiş ise de her iki taraf da birbirini anladığını gös- termiştir. Silâhların terkedilmesi hak. kında da hoklai nazarlar teati edil miş ise de bu sahada da yapıcı bir hal şekline varmk imkânı hasıl olmamış- tır. Papa, Chamberlainle ne N konuştu? Vatikan 14 (A.A.) — İngiliz nazır- larının Papayı ve kardinsi Paceli'yi ziyaretlerine büyük bir ehemmiyet tfedilmektedir. Öğrenildiğine göre Papa, ziyaretçilerden Filistinin Ku- düs ve Beylüllaham gibi mukaddes şehirlerinde İngiliz politikasının her türlü faaliyetten içtinab etmesini ve Filistindeki katolik cemaâtları için kanuni statut vücuda getirilmesini istemiştir. Ziyaret esnasında yahudi - meselesinden de bahsedilmiş ve Papa, yahudi mültecilerinin vaziyetlerini ıslah etmeğe matuf her türlü teşeb- büsten manevi yardımını esirgemi- yeceğini vadetmiştir. Papa İngiliz Nazırlarının ziyaretine pek memnun kaldı Roma 14 (A.A) — Ingiliz nazırla- rının dün Vatikanı ziyaretleri müna- sebetile Esservatore Romano gazete- 8i, resmi bir tebliğ neşrederek Papa- nın kendisine yapılan bu ziyaretten fevkalâde mütehassis olduğunu bil dirmektedir. Papa, bu husustaki mem» nuniyetini İngiliz nazırlarına bildir- miş, İngiliz Kral silesinin sıhhati ve İngiltere - imparatorluğunun refahı için samimi temennilerde bulunmuş- tur: Papa ile İngiliz devlet adamları İngiltere ile Vatikan arasındaki mü- hasebetlerle alâkadar meseleleri ted- kik ve halihazirda bu münasebetlerin memnuniyete şayan olduğunu - mü- şahade etmişlerdir. Fransız gazetelerinin mütalâası Paris 14 (AA.) Ere Nouvelle gazetesi yozıyor: — «İngiliz nazırları Romada. kati bir «anlaşamamazlık ile karşılaşmışlardır. Bu anlaşamamazlığın ifadesinin par- lâk bir nümunesini dünkü Tevere gözetesinde gördük. Bu gazete, em- salsiz bir şiddetle Fransayı tahkir eden bir makale neşretmiştir.» Populaire gazetesi yazıyor; «Roma seyahati hiçbir husule getirmeniiştir. İtalya, taleb- lerinde şiddetle ısrar etmektedir. Bu taleblerin ne şekil alacağı kestirile- mez. Yalnız Fransa değil, İngiltere de bu vaziyeti bütün açıklığile, soğuk- kanlılık ve katiyetle nazarı itibare almalıdır.» Humanite gazetesi, tehlikenin «pek hakiki ve açık olduğunu yazmakta ve şunları Hâve eylemektedir: «Roma müzakerelerini takib ede- cek olan tehdid ve tahkir konseri es- (UYukmun grill inkişaf ettirmek. için a m i sı toplanması | ölmem için ilk fırsattan istifade etmeği die" şünmiyecek mi?» Alman riçalinin beyanatı Berlin 14 (A.A.) — Politik mahfile! ler, Roma görüşmelerinin hiç bir ! pratik netice vermediğini ileri süren , Paris, Londra ve Roma gazetelerinin. mütaleasına iştirik etmemektedir. Belâhiyettar Alman ricali, bu hus susta Reuter muhabirine bu sabahi şu beyanatta bulunmuşlardır: B. Chamberlain ve Mussolini ara sındaki fikir teatisinden doğan te rakkileri müşahede etmekle meranu-| nuz, B. Mussolininin haksız hiçbir tax" lebde bulunmadığı ve bu hususta vers diği teminatın: İngiliz devlet adam- larmı memnun ettiği muhakkaktır. ” Akşama döğru ise, yârı resmi bir men- ba, aşağıdaki yarı resmi tebliği neşret- miştir: , Sanıldığına göre, Berlin politik mahfli- İeri, İtalyan ve İngiliz Nazirları arasında- ki görüşmeleri, bugünkü vaziyet dolayı” sile çizilmiş hüdudlar dahilinde şayanı memnuniyet telâkki edilebileceği fikrinde dir. İki imparatorluk, tam bir müsavat dairesinde noktai nazarlarını teati etmiş ve bu görüşmelerle varian aydınlanma keyfiyeti, muhakkak ki İngiliz - İtalyan münasebelleri bahsinde memnuniyet vers miyen müşihede neticelenmemiştir. Gene bu görüşmelerdeh çikan mara, Rom ie Londra arasındaki münasebetlerin . sarih surette müşbelg doğru inkişaf ettiği mer- kezindedir. İki devlet arasında Imzalan- miş bulunan anlaşmaların çok yakında meriyet mevkline girecekleri keyfiyeti de bunu göstermektedir. Mühendisler arasında tayin ve terfiler 938 mezunları 150 şer lira ücretle vazifeye tayin edildiler i ı | Ankara 14 (Telefon) — Yüksek mühen- dis mektebinin 988 senesi mezunlarından Osman Bogatu Aydın su İşleri dördüncü şube 14 üncü kısım mühendisliğine; Nihat Meriçli dördüncü şube 16 nci kısım mü- hendisliğine; Mehmed Kemaletâin Fisun Samsun #u şleri 8 inci şube 41 inci kısm mühendisliğine, Kemalettin Güneş Sey- han su işleri altıncı şube 3i inci kısım mühendisliğine; Mehmed Reşad Gürkan, İçel su işleri an birinci şube 33 üncü Mı- sım mühendisliğine; Mehmed Tevfik Gü- ven, on birinci şübe 34 üncü kısım mühen- disliğme; Fahir İnce, Edime Meriç su iş- leri mühendisliğine; Ali Fazıl Odabaşıof- Yu sular umum müdürlüğü fen heyeti mü- a hendisliğine; Talât Kocabay, Hüseyin BU giç; Mehmed Necip Güner gene sular umum müdürlüğü merkez fen heyeti mü- hendisliğine; Hasan Kocabalkan ve Ah- med “Necati Sünger Diyarbakır - Cezre hattı inşaat başmüdürlüğü mühendisiği- ne, Talât Arol Bursa vilâyet şoseler mü- © hendisliğine; Osman Nuri Ongan Bali- kesir vilâyet goseler mühendisliğine; Ah- med Zeki İnce Afyon vilüyet şoseler mü- Tiendisliğine 150 şer lira ücretle tayin edil mişlerdir. TERFİ EDEN MÜHENDİSLER: Demiryollar' inşani reisli fen beyeti mühendisi B. Mihrinin maaşı 350; Aydın hattı teyslat işleri konteol heyetinde mü-. hendis Kari Fidlerin maaşı 325; Sıvas - Erzurum hattı inşaat başmüdürlüğü mü- Hendislerinden 'Tites, Matisner ve Ralf Arpatın maaşları üçer Yüz liraya Ga Ü muştar. Kars vilâyeti goze ikinet sınıf mübendi. i si B.Ar/ Pelit; İzmiryapı işleriikin; ci sınıf mühendisi Nüzhet Aydların maaş“ ları $5; Çanakkale şose mübendisi Tevfik İleri, Manisa: mühendisi Şükrü Arman, şoseler merkez heyeti -mühendisi Namık © Ünal;. Ordu ten heyeti mühendisi Midi; Birkân; Erzincan mühendisi Suphi Tunç ve Selâhattin. Neciboğlu, Ankara yapı. iş- leri mühendisi Şekip Akalın maaşları kork tiradan 45-lirayö; Ankara şose mühendisi © karşi | e ea e # *R ğ ğ wi