5 Mart 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Mart 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 5 Mart 193 Son dakika i B. Roosevelt Türkiyenin göz İ çok şiddetli e 3 bir nutuk söyledi “Demokrasi kıymetten düşmedi, J diktatörlükler 2000 sene evvelki j idare şeklidir,, diyor Pariste bir konferans verdi Paris 4 (A.A.) — Fransanın Anka- ra eski büyük elçisi kont de Chambrun, dün akşam (academie Française âzasından Chaumexin ri- yasetinde coğrafya enstitüsü tarafın- dan tertip olunan bir toplantıda, Türkiye hakkında. çok parlak bir kon- ferans vermiştir. Konferansta bulunanların arasın- Italya Tunusa hududuna mühim kuvvetler yığıyor Roma hükümetinin bu sevkiyatı Londrada endişe ile karşılanıyor Fransa, bir hâdisenin önüne geçmek için Liba hududundaki müdafaa hattını biraz geriye çekti Paris 4 (AA.) — Libyadaki İtalyan | ir. kuvvetlerinin arttırılmasının salâhi” | Bu gibi hadiselerin mesuliyeti da Türkiye büyük elçisi Suad Davaz, Nutuk, Almanyada çok feria karşılandı. Alman general Gourtad, kor diplematik ve yetlar İngiliz mahfillerinde büyük Academle Française âzaları, mebus. | bir endişe ile karşılandığı Londradan Jar ve tanınmış gazeteciler göze çar- mahafili “Roosevelt hakikati tahrif ediyor, diyor sesi in tedir. Vaşingten 4 — Reisicümhur B. Roosevelt, Amerika parlâmenlosu- nun 150 nci yıldönümü münasebe- tile bugün âyan ve mebusanın yap- tıkları müşterek toplantıda mühim bir nutuk söylemiştir. tir. Bu sayede insanlar rahatça ne fes almakta, hür bulunmakta, ken- dini emniyet altında hissetmektedir. Otokrasilerdeki şekil ise eski çağlar- EE YNAKER MİSİN GE çolak Nutuk baştanbaşa demokrasi ide- | budud çekilmektedir. nın aldığı bu tedbirler, Mussolini ta- pi alini müdafaadan ve totaliter rejime Biz, din hürriyeti de dahil olduğu rahndan İlalyann Fransaya karşı ki hücumdan ibarettir. Cümhurrelsi | halde, her türlü hürriyetlere inanan talebleri resmen ilân edilir edilmez seti Varşova 4 (A.A.) — İyi haber alan mahfillerde söylendiğine göre Gafen- co le Beck arasında yapılacak müza- kereler esnasında Avrupanın siyasi vaziyeti ve bilhassa Tuna havzası meseleleri tedkik edilecek ve Polonya le Romanya arasındaki iktisadi mü- 11 Sovyet askeri öldü Tokyo 4 — Uzak Şarkta Rus - Mançuri hududunda Sovyet ve Mançuko askerleri arasında bir müsademe olmuştur. İl Sovyet askeri ölmüştür. Man- çükelular zarara uğramamışlardır. Ingiltere, icab ederse harbe hazırdır Bir ingiliz nazırı : Ingilterenin ve mütte- fiklerinin emniyeti tehdit edilirse bir dakika tereddüd etmeyiz, diyor reler esnasında yahudi meselesinin de İedkik edileceğine muhakkak na- zarile bakılmaktadır. Ayni mahfillere göre Polonya da Fransaya yükletildiği takdirde Ak manyanın İtalyâya askeri müzahe retlte bulunabileceği zannedilmekte- dir. Salâhiyettar İngiliz mafilleri, mü- dafaa hatlını Libya hududundan bir miktar geri çekmeğe karar veren Fransanın bu hareketini tasvib et- mektedirler. Hadise çıkmasına meydan verme- mek için İngiltere hükümetinin 16 nisan 1938 tarihli İngiliz - İtalyan Fransız da Tunus- taki kıtaları için kabul edileceği ümid edilmektedir. Leh ve Rumen Hariciye Nazırları hangi meseleleri görüşecekler ? Lehistan, beynelmilel Tuna komisyonunda bir murahhas bulundurmasını talep edecek nal inşası projesi de görüşülecektir. Yahudi meselesi karşısında Polonya ile Romanyanım vaziyetleri birdir.“Bu iki memleket, yahudi ekalliyetleri'için muhaceret sahaları bulunmasını ar- zu eylemektedirler. Varşova 4 — Pat ajansı bildiriyor: Bütün Polonya matbuatı, dost ve müttefik devletin mümessili ve Po- lonyanın samimi ve sadık dostu Ro- manya Hariciye Nazırı Gafencoyu selâmlamaktadır. Gazeteler, Varşovada cereyan ede- cek olan müzakerelerin ehemmiye- timden bahsetmekte ve bilhassa her ik) memleketin de menfaatleri müşterek olduğu noktasında israr eylemekie- dirler, Yunanistan iki hücum botu Mançester 5 — Ticaret Nazırı B. O- Miver Stanley burada mühim bir nu tuk söylemiştir, Almanya ile ekono- müsbet neticeler elde edileceğini Ü- ;mld tliğini söylemiştir . Talebeye Nazır demiştir ki: İngiltere kimseyi tehdit etmiyor. Pakat kendisi de emniyet altımda bu- Yanmak istiyor, Kendi emniyeti ve müttefiklerinin arazi (Otamamiyeti tehdit edilirse İngiltere harbi göze al makta bir dakika tereddüt etmiyecek ve bu takdirde zafere kadar harp ede- muaşeret : mülhak bütçe ile idare edilen İnhisar- Jar, Devlet demiryolları, Vakıflar umum müdürlükleri ile hudud sahil sıhhat umum müdürlüğü ve Van gö- Yü işletme idaresinin yeni yıl bütçele- Hafif dereceli içkiler Ankara 4 (Telefonla) — Hafif de- receli içkilerin istihlâkini artırmak için yapılan tedkikler bitmiştir. İnhi- sarlar umum müdürlüğü tarafından Siird valisi 5 | Emir Aödullaha B. İzzeddin vazifesine başla! o karşı süikasd mak üzere dün Ankaradan Id Gayri Jar Emirin oğlu Talalı himaye ediyorlar Ankara 4 (Telefonla) — Siird vali- iğine tayin edilen emniyet umum müdür muavini B. İzzettin yeni vazi- İRSE.SEEREMİSED. ŞE. FERİYE: kaideleri öğretilecek bu hususta hazırlanan rapor Güm, | fesine başlamak üzerebugün Slirde ş VE Ge Tük ve İnhisarlar Vekâletine gelmiştir.) müteveccihen hareket etmiştir. sik sık derse kaldırılarak bilgilerinin | sinde görüşülerek bu hususta yapıla. | Vekil B. Ali Rana Taran raporu bie. | Brmiyet umum mid a a yoklanmasına veren Man- | cak talimatname içm hazırlıkta bulu. | zat tedkik etmeğe başlamıştır. bir ziyafet rr Ziyafette em- rif Vekilliği okullara bu hususta bir | nulması İkinci müntehip yoklamalari Öğrendiğim oyan gri Vekilliği niyet umum müdürlüğü ile Ankara mevcud talimata okulların iç nizam bakımından aldığı yeni kararları ilâve etmektedir. Bunlardan biri, dört beş sene evveline nisbet edilmiyecek kadar her ders için hazırlıklı bulunmak iti. | artan talebenin mektep içindeki inti- yadının verilmesinin pek faydah olar | zamını, yalnız idare vazifesi almış bu- cağı tasrih edilmiştir. lunan öğretmenlerle değil, bütün öğ- Bundan başka talebeye muaşeret kai. | retmenlerin yardımı ile temin etmek. delerinin öğretilmesi hususunda öğ. | tir. Bunun için öğretmenler okula retmenlerin titiz davranmaları icap | girdikleri andan itibaren talim ve ter- ettiği, hürmet izhar ederken, konu. | biye vazifesine başlamış sayılacaklar- şurken, bir ziyaret esnasında, selâm. laşmada, nasıl hareket edilmesi lâzım geldiği hakkında sık sık konferanslar verilmesi ve her fırsattan istifade ede- tamim göndermiştir. Bu tamimde ta-| ebenin sık sık derse kaldırılmasının, dersine göre yazılı yoklama yapılma- tedilen İngiliz - Japon itilâfı mucibin- ii ca Japonya, İngiltereye 1250. İngiliz Klüp şampiyon takım oyuncularına Mirası verecektir. Salâhiyettar mahfil lere taarruz ettikleri söylenmektedir. Bir petrol borusu yakılmak suretile tahrip edilmiştir. Filistinde yeni suikasdler Kudüs #(AA) — Düngecebir takım hadiseler olmuştur. Asiler Lida ie Hayfa arasında işleyen treni yoh dan çıkarmışlardır. Yafada birkaç yahudi ve Hayfada Banada... insa BEEESSEEİBDESESSFAŞ ii - a a ZEBTEEESEÇ, E RESEE,