30 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

30 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Dün, Galatasarayla Demirspor ta- Kımları milli kümede ikinci maçları" m yaptılar. Demirspor, Sarıkırmızılı- arı Ankarada mağlüb etmiş, Beşik” taşı da on beş gün evvel gene Anka- rada (2-0) yenmişti. Ekserisi enerjik oyunculardan mürekkeb olan bu ta- kımın oyunu merakla beklenmektey- di. Kapalı fakat yağmursuz bir ha- vada oynanan dünkü maça üç bin- den fazla seyirci gelmişti. (Hasılat bin üç yüz lira) 'Takımlar zamanında sahaya çıkli- lar ve maç ilân edildiği vakitte baş- ladı. İki takım şu şekilde yer almış- ardı: Demispor: Hilmi - Nuri, Şevket - Şemsi, İbrahim, Kâmil . İskender, Arif, Orhan, Zeki. Galatasaray: Osman - Faruk, Ad- nan - Yusuf, Bedii, Musa - Necdet, Süleyman, Salâhaddin, Boduri, Sara- fim. Hakem: Şazi Tezcan i Oyuna Galatasaray başladı. İlk beş dakika Sarıkırmızılılar kısa paslı ol makla beraber oldukça iyi bir oyun tutturdular, Demirspor henüz saha» ya yerleşememiş bir halde gelişi gür sel bir müdafaa yapıyordu. Galata- sarayın Demirsporlu oyuncuların bü tereddüdünden istifade etmesi bekle- niyordu, GALATASARAYIN BİRİNCİ GOLÜ Nitekim yedinci dakikada sağdan ortalanan topa Demirspor müdafile- rinden biri vuramadı. Topu yakalı. yan Salâhaddin, Süleymana bir ara pası verdi, Zamanında yetişen Süleyman topu tuttu ve soğukkan- hlıkla hareket ederek havadan bir gütle ayağına atlıyan kalecinin üs- tünden ağlara gönderdi. Oyunun bundan sonraki on daki- kası gene Galatasaray. lehine geçti, On beşinci dakikada Demirsporun topu havaya kaldırması, Sarıkırmızı- hların hâkimiyetine nihayet verdi. Oyunun müsavi bir şekle girmesinde Zeki - Orhan cenehinında büyük yardımı dokunuyordu. Zeki bir müd- det Galatasaray müdafaasını meşgul etti. Fakat metice yok, Ani bir kaç akın yapan Galatasarayın uzun pas larını Demirspor müdafaası elle kesi- yor. Sarafim'in iki güzel inişini orta" Galatasaray Demirsporu 2-1 yendi Sarı kırmızılılar galibiyet golünü son dakikalarda atmağa muvaffak oldular daki oyuncular kullanamadılar, Bo- duri çekingen oynıyor. Galatasaray haf hattı yavaş yavaş durmağa baş- ladı. Bu durgunluk takımın hizm kesti ve oyununu bozdu. Ankaralılar ise mutad atılgan oyunlarını çıkara” mamakla beraber santrhaf İbrahim ve sol haf Kâmilin gayreti ve iki insay- dın geri ileri çalışmasile daha İyi oy- namağa başladı. Devre ortalarında Sarıkırmızılılar üç mühim fırsat kaçırdılar. Süleyman kale yakınında yakaladığı topu hava- dan attı. Salâhaddin sağdan inen bir akını dışarı gönderdi. Gene Salâhad- din haf hattında iyi bir çalımla Nu- riyi geçti, Kapalı zaviyeye çektiği şütü Hilmi güzel bloke etti, Kaçan bu fırsatlardan sonra artık hücum hattı da işliyemiyor. Sarıkır. mızıldar aleyhine olan firikiki İskender çekti. Firikikleri çok iyi çe- iken İskenderin şütlerinden biri ha- fifti. Osman yatarak kornere aft. Diğeri önündeki oyuncuların sırtma çarptı. Devrenin sonlarında Boduri Nuri- nin karşısında topu yakaladı, Müsald vaziyette bulunan Salâhaddine pas wermek istedi. Fakat hızlı vurdu. Ka Jeci daha evvel yetişti. Devre (1-0), Galatasarayın galibiyetile bitti. İKİNCİ DEVRE İkinci devrede, Demirspor takımın- da İskender santrfor, Orhan sağaçık oynadılar, Oyun birinci devredeki gi- bi süratle başlıyan Galatasaray, ol. muş bir gol fırsatı kaçırdı. Direğe çarpıp dönen topu, Süleyman hava- dan dışarı attı. Demirspor müdafaa» sı tutunamıyor. Sarafim sağdan ge len bir ortayı dışarı gönderdi. Top havada dolaştığı için oyun biraz sert- leşti, Fakat. favulsüz. İskenderin of- tada oynaması Demirspor için daha faydalı oluyor. Bu eski oyuncu uzun vuruşlarla bilhassa sol tarafı iyi iş letiyor, DEMİRSPORUN GOLÜ On dördüncü dakikada, Zekiden gelen uzun bir ortayı Galatasaray müdafileri kafa ile kesmek iste. diler. Muvaffak olamadılar. Akımı çok güzel takib etmiş olan İskender to- pu yakaladı ve ayağına atlıyan Os a Okullar futbol şampiyonası geye a ka çok sıkı oldu. Zaman zaman hâ- kim vaziyete geçen Haydarpaşa eline geçen fırsatlardan İstifade ederek müsabakadan 2-0 galib çıktı, VOLEYBOL MÜSABAKALARI Mektepler arasındaki voleybol maç- larına dün İstanbul Kız lisesi saha- sında devam edilmiştir. Yapılan kar- Şılaşmalarda İstanbul Kız lisesi İnö- nü lisesine, Kandilli lisesi - Erenköy Misesine, Çamlıca lisesi - Şişli Terak- ki lisesine galib gelmişlerdir. beş aylık mirsporluların daha hızlı oynıyacalik larını, da bir şaşkın- hık devresi geçireceğini umuyordu, Fakat Demirspor oyununu hızlandı» ramadı, Gittikçe muvaffakıyetsiz oy« nıyan haf hattına rağmen Galatasa» ray da büsbütün bozulmadı. Sarıkırmızılılar bir aralık Demiş sporu çember içine aldılar, Fakat map hacimler topun üzerinden atlıyarak şüt atmak mesuliyetini biribirlerinş bıraktıkları için netice alamadılar. İbrahimin gayretile ilerliyen De mirspor hücum hattı Osmanın topu elinden kaçırmasile güzel bir fırsağ yakaladı, Fakat Osman tekrar ya tarak golü kurtardı. Sarıkırmızıldar aleyhine olan bir firikiki İskendeş yukarıdan attı, GALATASARAYIN GALİBİYET, GoLÜ Oyunun artık berabere biteceğini zannediyorduk, Kırkıncı dakikada sağdan gelen bir ortayı Hilmi tuta- madı, elinden düşürdü. Boş kale kar« şısında topu yakalıyan Sarafim tak mının galibiyet golünü attı, Oyun biraz sonra netice değişme- den (2-1) Galatasarayın galibiyetile bitti, NASIL OYNADILAR? Oyun birinci devrenin ilk yarisin- da güzel ve zevkli idi, Bundan sonra top havaya kalktığı için gittikçe bo- zuldu, Demirsporlular Ankarada sey- rettiğimiz enerjik ve atak oyunlarını çıkaramamakla beraber, birinci dev- renin sonunda ve ikinci devrenin or- talarında iyi oynadılar. Demirspor kalecisi takımına ikinef gole mal olan kolay ortalayışı tutma- lıydi. Nuri, sıkı bir maç çıkaracak des recede idmanlı değildir. Solbek Şey- ket iyi oynadı. Haf hattında Şemsi vasat, İbrahim iyi ve bilgili, Kâmll çalışkan idiler, Hücum hattında sol açık Zeki favulsüz ve iyi oynadı, Arif, ve soliç Orhan çalışkan bir oyun çi- kardılar. Santrfor Orhan vasat, İs- kender ikinci devrede güzel oynadı, hücum hattını yürüttü. Galatasarayda, Osman, bir kere topu kaçırması müstesna, iyi oynadı. Sarıkırmızı takımın en iyi oyuncusu sol bek Adnandı, Faruk fazla kafa vurdu. . Haf hattı oyun ilerledikçe tedricen zayıfladı, Hücumda Necdet Abdülhamidin hal'i üzerine sarayda- Ki tütün imalgâhının depolarında pek çok tütün bulunmuştu. Yıldız sarayı muhteviyatından hazi-. nel hassaya ve beşinci sultan Mehmed Reşadın emrine bırakılan öşya âra- sında bu tütünler de vardı. Bunlar da Yıldızdan Dolmabahçe sarayına hak» Jedilecekti. Ancak meşrutiyet devrinde inhisar hükümlerine evvelki gibi riayetsizlik göstermeğe imkân olamazdı. Bu tü- tünleri de rejinin müsaderesinden kur. tarmak lâzım geliyordu. Buna münasip bir çare bulunmalı idi, İnhisar idaresinde hayli zaman hiz- meti geçmiş olan mabeyin başkâtibi Halid Ziya bey bunun için şöyle bir tedbir düşündü: İnhisar idaresi hazinel hassa ile iti. lâf ederek tütünleri tesellüm edecek, tasnif, kıyım, harman ameliyatını ya- pacak, bunun bir defterini hazinei has- saya verecek idi; sarayın ihtiyaçlarını karşılamak üzere reji idaresi her ay muhtelif cinslerden ve mütenevvi şe- killerden sigara ve tütün gönderecek- td. Bu suretle hazinei hassa beş para sarfelmeden sarayın yıllarca ihtiyaci- nı temin eylemiş olacaktı. Halid Ziya beyle reji umum müdü- rü Rambert arasındaki samimiyet bu itilâfın temininde en müessir âmil ol- muş, Rambert de uzun yıllardanberi devam eden bu saray tütün kaçakçılı. ğının kendisine verdiği üzüntüden kur- tulmuştu. (1) İttihad ve Terakki cemiyeti- nin beş aylık faaliyeti 31 Mart kıyamı yatıştıktan, salta- nat makamında tebeddül vukuundan sonra İttihad ve terakki cemiyetinin vaziyeti ne olmuştu? Sarfettiği husu- si faaliyetler ne merkezlerde deveran eylemişti? Cemiyet yaşadığı müddetçe etrafında bu kadar gürültüler kopan merkezi umumisinin resmi sayılabile- cek iştigalleri nelerden ibaretti? Bu noktaları İttihad ve Terakkinin Selânikte akdettiği ikinci umumi kon- gresine merkezi umumi namına veril. miş olan rapordan anlamak mümkün. dür, Selânik, vilâyet heyeti merkeziyesi azasından olup sonra merkezi umumi. de azalık eden süvari yüzbaşısı Süley- man Fehmi bey -Albay Tuncay. tara- fından hazırlanmış olan bu raporun 31 Mart vakasına taallük eden fıkra. larını evvelce göstermiştik. Şimdi de sız oynadılar. Sarafim ve bilhassa Boduri kendilerinden beklenen oyü- nü çıkaramadılar, Şazi Tezcan maçı iyi idare etti, BUGÜNKÜ MAÇIN NETİCESİ NE OLABİLİR ? Demirspor ikinci maçını bugün Fenerbahçeye karşı oynıyacaktır. An- karalıların çimen sahada daha mu- vaffakıyetli bir oyun çıkaracaklarını ümid etmekle beraber Fenerbahçenin nisbeten yorgun bir takımla karşı laşmak ve kendi sahasında oynamak gibi iki avantajı vardır. İki takımın kuvvetini ve yukarıdaki avantajları gös önünde tutarak, Fenerbahçenin bu maçta rakibinden daha şanslı ol- duğunu söylemek mecburiyetindeyiz. Şunu da ilâve edelim ki, Ankara ta- kımı temiz ve favulsüz oyunile güzel tesir yapan iyi bir takımdır. Fener. bahçeye karşı dünkünden daha iyi bir oyun çıkarmağa gayret edeceğine de şüphe yoktur. Ulvi YENAL Bugünkü spor 31 Marttan sonraya aid muhteviyatın- hareketleri dan mühim kısımlarını nakleğecneğiz TAKSİM STADI: Yalnız raporda ahval ve hâdisat hak- Pera - Kurtuluş Saat ıl kındaki izahat tarih sırasile günü gü- ŞEREF STADI; nüne ve parça, parça verilmiştir; biz Beşiktaş - Şişli > bunlardan her maddeye ald olanı top- FENERBAHÇE STADI: Anadoluhisar-Kadıköyspor » 12,30 Topkapı, Arnavutköy - Hilâl, Kurtuluş » 1480 Fenerbahçe - Demirspor > 16,30 luca bir tertip içine alacağız. İttihad ve Terakki cemiyeti meşrü- tiyeti istihsale muvaffak olmuş bir si- yasi cemiyet olmak, mebusan mecli. (0) Halid Ziya: Saray ve ötesi, MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABJÂLI Yasan; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdür. Tetrika No. 27 İttihad ve Terakki cemiyetinin 40 Nisün 1939 faaliyeti Sultan Reşadm Bursa seyahati: Sultan Reşad Yeşil cami önündeki otağda sinde İttihad ve Terakki partisi ekse- riyeti haiz bulunmak hattâ bir defa Kabinesi sukut etmiş, iktidar mevkiine kendisine muhalif bir Kabine gelmiş bulunduğu sırada bile bu ekseriyeti muhafaza etmiş olmak itibarile hükü- metin takip ettiği siyasette mühim rol ler oynamamak kabil olamazdı. İttihad ve Terakki cemiyetinin va- tan ve millete hayırlı olmak kasdile ve hüsnüniyetle oynadığı bu roller heg defa iyi neticeler vermemiş, hattâ fe- lâketlerle karşılaşmış ise bunda istib- dad devrinden miras kalmış dahili sey« yiatin, Abdülhamidin memleketin ba- zı kısımlarını ancak pamuk ipliğile bağlı bırakmasının, kapitülüsyonlarla hariçten ecnebi tahakküm ve tagallü- bünün, ilk zamanlarda siyasi acemilik. lerin «eski vükelâ yenilerden ziyade potlar kırmışlardır! - müessir olduğu- nu kabul etmek ile insaf gösterilmiş olur fikrindeyim. Yalnız Balkan ittifakının hazırlan. dığını vaktile haber alamayıp buna karşı tedbir ittihaz edememekle İtti- had ve Terakki devletin harici teşki- lâtını iyi tanzim edemediğini göster- miş, bu gafletten İttihad ve Terakki idaresine büyük hisse ayrılmıştır. İttihad ve Terakik vücude getirdiği siyasi inkılâbı sosyal mahiyette adım- larla takviye etmek cüretini de göste rememiştir. Bunda da cemiyetin nü. fuzlu erkânının zihniyetlerinden ziya“ de Osmanlı camiasında dahil Arap, Arnavud, Kürd gibi kuvvetli islâm un« surlarının gösterecekleri mukavemet le ve ulema kıyafetindeki kara kuvve. tin tahrik ve ifsadlarile dahilde çika- bilecek iğtişaşlara sebebiyet vermek korkusunun âmil olduğu şüphesizdir. Bu sebepledir ki, bu bahiste İttihad ve Terakki cemiyeti merkezi umumi- sinin göstereceğimiz teeşbbüsleri ara« sında böyle büyük ve ihatalı fikirlerle hareketlere tesadüf edilemiyecektir. hatın idari ve siyasi noktalarını dah& A ADN htiyaş Arkası var))