29 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

a ar .. Sene 21 — No. 7375 — Fiati höğerde 5 kuruş CUMARTESİ 29 Nisan 1939 Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare; 20681 — Müdür: 20497 B. Hitler, karşılıklı olmak üzere garanti vermeğe hazır; fakat konferansa gitmiyor Almanya, İngiltere iledenizanlaşmasını ve Polonya ile itilâfı feshetti B. Hitler diyor ki: «Hiç bir kuvvet Sigfrid hattımızi yaramaz. Çekoslovakyadaki silâh deposunun infilâkını menederek milyonlarca insanin hayatını kurtardığım için bana teşekkür edilmelidir. İngiltere Çek meselesine müdahale ederse bizim de İrlanda, Fi- listin hakkında sual sormamız lâzımdır. Müstemlekelerimizi istiyoruz. Bu teklifimize İngiltere bizi çember içine almakla mukabele ediyor. Danzig şehridir, Almanyaya avdetini istiyoruz. Alman B. Hitler, Rayhştağın toplantısında Berlin 28 B. Hitler'in B. Roose- velt'e vereceği cevabi dinlemek üzere Alman Rayhştag Meclisi bugün ber- mutad Kroll opereğında toplandı. un bütün Alman milleti tara- n dinlenmesini temin etmek için heryerde fevkalâde tertibet alınmış- tı. Bütün daireler ve mağazalar nut- kun devam ettiği saatlerde kapatık mıştı, Herkes bir radyo başında bek- liyordu. Dünyanın hemen bütün bü- yük istasyonları, Amerikan radyoları da dahil olmak üzere nutkun naklini üzerlerine almışlardı Saat bire çeyrek kala Berlin rad- yosu orkestrası Bruckner'in beşinci senfonisinden bezi kısımları Kroll operasından naklen vermeğe başladı. Nutkun akisleri Amerikanın kanaati Hitler sulh kapısını kapamadı Polonya da Almanyanın bu günkü karışık ve gergin vazi- yeti idame etmek istediği kanaatinde Vaşington 28 — B. Reoseveltin tek- Amerika Japonyaya karşı mühim tedbirler alıyor Reisicümhura, icabında Japonya İle ticareti tahdid salâhiyeti verildi Amerika diplomasisinin hedefi Japonyayı Berlin - Roma mihverinden çıkarmak x | Büyük Okyanusa geçen Amerika donanmasına mensup gırhlılar atış talimi yaparken Hifine cevap olarak B. Hitlerin bugün Rayhştağ Meclisinde söylediği nutkun metni Berlinde Amerika maslahatgü- zarma tevdi edilmiştir. Nutuk bura. | Vaşingten 28 (A.A.) — Mebusan meclisi, parlâmentoya on gün evvel careti tahdit etmek salâhiyetini Re dirde Amerika ile bu devlet arasın- daki ticaretin bazı kayıtlara tabi tu- tulacağı zikredilmektedir. (Devam: 10 uncu sahifede) kürsüde nutuk söylüyor Bu konseri müteskib Rayhıştag Mec- lisi Reis Mareşal Göring tarafından açıldı. B. Hitler mebusların şiddetli alkışları arasında kürsüye çıktı. Bu- nuh üzerine Meclis Reisi Rayhşiag'ın hükümet terafından vuku bulacak bazı beyanatı tebliğ etmek üzere top- landığını bildirerek sözü Führer'e ver: di. B. Hitler iki satten fazla süren bu nutuk esnasında şunları söyledi B. Hitlerin nutku «Amerika Cümhur reisi Roosevelt bana bir telgraf gönderdi. Garib mün- derecatı malümunuz olan bu telgrafı ben de okudum. Taktik bir maksadla çekilmiş olan bu kâğıda verilecek ce- (Devamı 13 üncü sahifede) B. Potemkin Ankarada merasimle karşılandı Hariciye Vekilimiz, B. Potemkin şerefine Anadolu klübünde bir ziyafet verdi Ankara 28 (A.A.) — Sovyetler Bir. liği Hariciye komiser müuâvini. ekse- lâns Potemkin bu sabah eksprese bağ- lı hususi vagonla şehrimize gelmiş ve 'Türk, Sovyet bayraklarile donatılmış olan istasyonda Hariciye Vekili Şük- rü Saracoğlu, Hariciye Vekâleti umu- mi kâtibi Numan Menemencioğlu, Hariciye Vekâleti teşrifat umum mü- dürü Fuad Şevket Keçeci, Ankara Vali ve Belediye Reis muavini, mer- kez kumandanı ve emniyet direktörü ve Çin maslahatgüzarı ve Sovyet bü. yük elçiliği erkânı tarafından kârşı- lanmıştır. Muzika | Sovyet “ve "Türk marşlarını çalmış, bir askeri kita 86. lâm resmini ifa etmiştir. (Devamı 13 üncü sahifede) Bm. Ç “AKŞAM, ın yeni ROMANI T e YAZAN: F Refik Halid — z ya bildirilmiştir. Henüz esaslı suret- te tetkik edilmiş olmamakla beraber umumi kanaat B. Hitlerin sulh ka- pısını kapamadığı merkezindedir. B. Bitler müzakere imkânlarını açık bi- rakmıştır. (Devamı 2 nci sahifede) ne umumi valilik ihdas edilecek Ankara 28 (Telefonla) — Dahi- liye Vekâleti, umumi müfettişlik. lerin teşkilât vazifeleri hakkında- ki kanunu tadilen yeni bir kanun projesi hazırlamaktadır. & Yeni proje ile umumi müfettişlikler yerine kaim olmak üzere umumi valilikler ihdas edilecektir. Henüz kati bir surette takar. rür etmemiş olmakla beraber memlekette şimdilik İl umumi valilik ihdas olunacaktır, Dikkatle r; —————— Bir yanda fazlalık, öte yanda noksan! Konya vilâyetinin mekteb ve muallim ih- tiyacı yüz sene sonra bile karşılanamıya- cak.» 2 — «İstanbul belediyesi kadrolarından fazla memurları çıkardı. Açıkla kalanlara İş aranıyor. Bunlar istisnai misaller değillerdir. Resmi dairelerin çoğu kadrolarını sa- mimiyetle muayene edince fazla memuru olduğunu - İstanbul belediyesi gibi - gö- recektir. Mele işler biraz rasyonelleşse memur ihtiyacı büsbütün azalacaktır. Fa- kat diğer cihetten vilâyetlerimizin han- gisi maarif cihazını gözden geçirse mu- allim kadrosu noksanile karşılaşır. Öğretmenlik ayrı bir ihtisastır, doğru! Fakat memurların ekseriyeti mektep me- zunudurlar; bir kurstan geçirilme çeğü öğretmen olabilir. Bu taraftaki fazlalıkla © taraftaki nok- sanı doldurmak elbette mümkündür, Mili kıymetlerimizi iş ihtiyacına göre daha iyi sevk ve iğare edebiliriz; | haber vermek şartile Japonya ile ti- İ isicümhura vermiştir, Vaşington 28 (AA) — Âyandan Pittman, Reisicümhura, 10 gün ev- velinden kongreyi -- haberdar etmek şartile Japonyaya karşı ticari takyi- dat koymak salâhiyetini veren bir karar sureti tevdi etmiştir. Karar suretinde 9 deviet mushede- sini imza eden devletlerden biri bu muahedeye mugayir olarak Amerika- hı vatandaşların hayatım tehlikeye düşürdüğü veya Amerikalılara verilen hakları ve imtiyazları kaldırdığı tak- EMİN EFENDİ Lokantasında Yazan; HALİDE EDİB MİLLİ KÜTÜPMAME | LL. ANKARA İl