29 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

29 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Maverayi Erdün Emirini oğlu Ankaraya geliyor Emir Nalb, Reisiçimhurumuzun fahri yaveri olarak orduda staj Emir Abdullah, oğluna: staj görecek “Bundan sonra benim değil, İnönünün oğlusun,, dedi. Emir Naib bu sabah Şamdan hareket edecek Amman 28 (A.A.) — Emir Abdullah hazretleri Relsicümhur İnönünün Şamda Şam 28 (A.A.) — Maverayı Erdün Emiri Abdullah hazretlerinin staj yapmak için Ankaraya gitmek üzere bugün Şama uğrayan oğulları Emir Nalb hazretleri Suriye hududuna gel- diği dakikadan itibaren her geçtiği yerde pek parlak surette istikbal edil- miştir. alkışlarından dolayı ancak bir buçuk saatte katedi- Jebilmiştir. Karşılayıcıların büyük bir kısmı at üzerinde ve ellerinde kılıç olduğu halde bütün yol boyunda kasideler okumuşlardır. Bütün erkânı hükümet ve askeri müfrezeler istikbal merasimine işti- rak etmişlerdir. Emir Naib öğle yemeğini maiyetle. Tile birlikte Reisicüimhurun nezdinde yemişlerdir. Akşam yemeğinde Fran- sa fevkalâde komiserinin davetlisi olacaktır. > Emir hazretleri yarın sabah Halep yolu ile Şamdan hareket edecektir. Neşriyat kongresi ve sergi mek Maarif Vekili mühim nutuk arr Ankara 28 (Akşam; — Rir mayısta Sergievinde Maarii Vekâleti tarafın. dan açılacak «On yıllık Türk neşriyat sergisi» hazırlıkları bitmiş gibidir. Diğer taraftan sergi dolayısile açı- lacak «Birinci Türk neşriyat kongre. si> nin hazırlıkları da bitmiştir. Sergi ve kongreyi Başvekil doktor B. Refik Saydam açacak bu münass- betle Maarif Vekili B. Hasan Âl: Yü- cal tarafından müstakbel neşriyat si- yasetimiz hakkında mühim bir nu- faik irad edilecektir, Kızılay merkez idare heyeti azaları Ankara 28 (Akşam) — Kızılay ce- miyeti umumi merkezi idare heyeti. ne yeniden eski heyetten şu zevat se Reisliğe Ağrı mebusu B. Hüsamed. din Kural, ikinci reisliğe “Trabzon mebusu B, Hasan Saka ve Erzincan mebusu Saffet Arikan, kâtibi umumi. Mğe Sıhhat ve İçtimai Münvenet Ve- şöphesini uyandıracak alâmetler gö- rülmüştür. Belediye yiyecek madde Jerinin sıkı surette kontrolü ile bun- lardan icab ettikçe nümüneler alına- rak tahlil ettirilmesi ve bu suretle halkın sıhhatinin korunmasını alâ kadarlara tebliğ etmiştir. Limanlarda vapurların sıhhi muayenesi uzun sürmiyecek Bütçe encümeni hudut sahil ve sıhhat umum müdürlüğü bütçesini kabul etti Ankara 28 (Akşam) — Bütçe en- cümeni hudut sahil ve sihhat umum müdürlüğü 939 mali yılı bütçesimin müzakeresini bitirmiş ve proje Meclis rTuznamesine (alınmıştır. Encümen Projede bir değişiklik yapmamıştır. Umumi müdürlüğün yeni bütçesi- nin varidat kısmı 938 mali yılı bütçe- sine nazaran 104 bin küsur lira nok- sanile 4$8 bin 500 lira olarak tahmin edilmiştir. Geçen sene umum müdürlük büt- çesinin bütçe encümeninde müzake- resi sırasında kapotaj hallarımızda işliyen yolcu vapurlarının limanlarda sihhi muayene yüzünden geç pratika aldıkları oencümende mevzuubahs edilmiş ve buna meydan bırakmaya- cak bir tedbir alınması encümence hükümetten temenni edilmişti. Yeni yıl bütçesinin müzakeresi si- rasında bu meseleye tekrar temas edilmiş ve encümen müzakeratında hazır bulunan Sıhhiye Vekili B. Hu- lüsi Alataş bu hususta bir kanun projesi hazırlandığını ve yakında Mec- lise verileceğini beyan etmiştir. Tabiiyet kılavuzu hazırlanıyor Ankara 28 (Akşam) — Nüfus umum müdürlüğü, bir tabiiyet kılavuzu ha- zırlamaktadır. Bu kılavuzda tabliyet işlerine taalluk eden bütün kanun- lar, nizamnameler, talimatnameler, ahidnameler, ve diğer meri hüküm. ler bulunacaktır. Uşakta bir berber dükkânı tamamen ve bir eczahane kısmen yandı yer 28 (A.A) — Çarşıda Uluca berber dükkânından Si gece saat yirmi üç buçukta bir yangın çıkmış, zabıta ve itfaiyenin vaktinde yetişmesi ve İyi çalışması neticesi ateşin başka bir yere siraye- tine meydan vermeden yangın sön- dürülmüştür. Yangında, berber dükkânı tama men, bitişiğinde bulunaz eczane kıs- men yanmıştır. AKŞAM ni Denizyolları umum müdürlüğünün kadrosu Yeni kadroya açığa çıkaran memurlar da alındı Ankaraya giden Denizyolları umum müdürü B. İbrahim Kemal ile mua- vini B. Yusuf Ziya Kalafatoğlu bera berlerinde yeni kadroyu da gölür- mişlerdir. Denizyolları umum mü- dürlüğünün yeni kadrosuna, açığa çıkarılan eski memurlar da dahil edil- miştir, Denizbanktan açıkta kolan memur- ların adedi 43 kadardı ve bunların ekserisini eski memurlar teşkil edi- yordu. Bu eski memurların hepsine yeni teşkilâtta vazife verilmiş, buna mukabil Denizbanka sonradan alınan bazı memurlar kadro harici bırakıl. mıştır. Denizyolları işletme müdür muavinliğine bahriye mütekaidlerin- den B, Nâsır tayin edilmiştir. Suçlu vatman mahkemede Kazada kendisinin taksiri olmadığını söylüyor Evvelki gün akşam üzeri Topkapı- da iki yaşmda İstepan adında bir ço- cuğa çarparak ölümüne sebebiyet vermekten maâznun 2805 numaralı tramvay vatmanı İsmali Hakkı dün adliyeye verilmiş ve asliye birinci sulh ceza mahkemesinde muhakemesine başlanmıştır. Maznun vatman İsmail Hakkı mah. kemede: — Depodan çıktım, biraz ötede tramvayın bir buçuk metre kadar ile- risinde bir karaltı gördüm. Fakat bu- nun insan olduğunu farkına vara. madım. Etrafın gürülüsünü duyun. ca fren yapıp arabamı durdurdum. Kazada benim kabahatim yoktur. Çocuk birdenbire yolun yan tarafın. dan tramvayın altına sıçramıştır. Demiştir. Ehli vukuf sıfatile kaza yerinde tetkikat yapan Belediye mü- hendisleri şahit olarak dinlenmişler, bunlar da ifadelerinde: — Trâmvay giderken bir buçuk | metre ilerisini vatman göremez. Ka- zazede çocuk bir. buçuk metre ileri- den ani olarak tramvayın altına düş- | müştür. Demişlerdir. Mahkeme evrakı tetkik | ederek kararını verniek üzere muha- kemeyi başka güne bırakmıştır. 19 mayıs idman şenlikleri hazırlığı 19 mayıs idman şenlikleri progra- | mının hazırlanması için önümüzdeki çarşamba günü Valinin reisliğinde bir toplantı yapılacaktır. Bu toplantıya kaymakamlar, maarif! müdürü, Halk partisi kaza ve Halk- evleri başkanları, Beden terbiyesi ve gençlik teşkilâtı mümessilleri iştirak edeceklerdir. Bu seneki idman şenlik- lerine üniversite gençlerinin de işti- rakleri çok muhtemeldir. , İdman şenliklerinin hazırlıklarile meşgul olmak üzere Beden terbiye." si hocalarından mürekkep iki Komite seçilmiştir. Bu komiteye erkek mektepler ara- sındaki hareketleri idare etmek üze- re öğretmenlerden İbrahim Hakkı Turgay, Hamdi Saver, Ferhad Acar- kan, kız talebeler arasındaki hareket Göbbelsin bir makalesi 29 Nisan 1939 İngiliz gazetelerinin Almanya hakkındaki şiddetli yazılarından şikâyet ediyor Berlin 28 (A.A) — Almanya Pro- paganda Nazırı Göbbels, «Siyasi ne- zaket hakkında bir kaç söze başlığı altında «Völkischer Beobachter» ga- zetesinde yazdığı bir makalede İngi- liz matbuatının İngiltere büyük elçi- si Henderson'un Berline avdeti mü- nasebetile yaptıkları neşriyatı mev- zuubahis ediyor ve diyor ki: «Bu yazıların mahiyetini tebarüz ettirmek için başlıca Londra gazete- lerinin başlıklarını ele alalım ve bir an için bu başlıkları İngiltere aley- hine çevirerek Alman gazetelerinde neşredelim. Meselâ Völkischer Beobachter şöyle yazmış oluyor: Almanya büyük elçisi Londraya kati emirlerle gitti. Londra teklifimizi kabul etmeli ve derhal sul- hu muhafazaya karar vermiş olduğu- num delillerini göstermelidir. Yahut da şöyle: «Alman büyük elçisi İngil- tere Kıralına kati ihtarlarda bulun- mağa ve İngiltere Hariciye Nazırına l da, İngiltere bilfil teminat vermedik» jçe Almanyanın cezri tedbirlerine devamı edeceğini bildirmeğe memür edil miştir. Almanya İngiltere siyasetinin tamamile değişeceğine dair tatmin edici deliller ister, Ve delil olarak da meselâ Şunları ister; Filistindeki, Hinddeki İngiliz kuvvetlerinin derhal geri alınması, Almanya aleyhindeki İngiliz matbuat neşriyatının durdu- rulması, İngilterenin silâhlarını bi rakması için hemen ciddi tedbirlere tevessül edilmesi vesair, vesaire...» Şunu itiraf etmek lizımdır ki, Al man matbuatı böyle neşriyat yaparsa İngiliz gazeteleri haklı olarak kudu- rurlar. Böyle hareket, büyük devlet- ler arasında mutad değildir. Böyle bir hareket, küstahlıktır. Almanya İn- gilterenin himaye idaresi altında bu- lunmuyor. İngilizler bizimle büyük bir devletle idame edilmesi mutad olan münasebetlerde bulunurlarsa fe- na etmezler.» Amerika Japonyaya karşı mühim tedbirler alıyor (Baştarafı 1 nci sahifede) Reisicümhur alınacak tedbirleri on gün evvel kongreye bildirecektir. Ka- nun 1 mayıs 939 dan itibaren bir sene müddetle muteber olacaktır. Donanma kanaldan geçti Nevyork 28 — Amerika donanma- sının büyük bir kısmı Panama kana- Undan geçti. Donanma Büyük Okya- nustaki üslere gidecektir. Japonya demokrasiler aley- Britiseh united Press'e bildirildiğine göre, Başvekil Hirauma, Japonyanın demokrasilere karşı bir siyaset takip etmek tasavvurunda bulunmadığını bildirmek üzere İlalya ve Almanya sefirlerini bir içtimaa davet edecek- tir. Amerikanın hedefi Vaşingten 28 (A.A.) — «Parasını peşin verip naklediniz.» maddesi âli- İ kâmunın inkızası tarihi olan 30 ni- sandan evvel bitaraflık kanunu hak- kında kongre tarafından hiçbir ka- rar ittihaz edilmiyeceği muhakkak görünmektedir. Yalnız 1 mayıslan itibaren Reisi- cümhur, harp halinin mevcut oldu- Ankara ve Babıâli caddele- rinde beton işine başlandı Ankara ve Babıâli caddelerindeki kablolar yaya kaldırımların altına alındığından Kapalıfırından itibaren caddeye asfalt döşemek için beton tahkimine başlanmıştır. Bu tahki- mat bittikten sonra asfalt inşaata başlanacaktır. Diğer taraftan Şişha- ne yokuşile Perapalas arkasındaki caddenin de inşasına başlanacağın- dan bu sabahtan itibaren yol nakli- ye vasıtalarına kapanmıştır. Otobüs ve otomobiller eskisi gibi İngiliz se- fareti köşesinden ve tramvay cadde- sinden işliyeceklerdir.. Komite dün maarif müdürlüğünde genel sekreter bay Vahyinin riyaselinde toplanmış ve müsabakaların Fener. bahçe stadında yapılmasına karar vermiştir. Şenliklere 5000 kız, 5000 erkek ol. mak üzere 10,000 talebe iştirak ede- cektir. emir üzerine çorap fabrikatörlerini dün bir toplantıya davet etmiştir. Bütün fabrikatörlerin iştirak ettiği dünkü toplantıda ipek kadın çorap- larının çürüklüğü üzerinde görüşü müş, çorapçıların mütalâaları alın- mıştır, Çorapçılar sağlamlığı temin için “çorapların (kalınlaştırılmasın. dan başka çare olmadığı kanaatinde bulunduklarını söylemişlerdir. Hafta içinde bir toplantı daha yapılacak- tır. Nişantaşında çocuk bahçesi Nişantaşında Güzelbahçe sokağında 15 inci ilkmektebin önündeki sahanın Çocuk bahçesi haline getirilmesi ka- ğunu ilân ettiği zaman bütün muha- riplere gönderilmek istenilen mallara otomatik olarak ambargo konulması usulü kalacaktır. Siyasi mahafil, bu vaziyetin asia uzun sürmiyeceğini, çünkü B. Pitt. manın meselenin tetkikini süratle ileri götürmeğe karar vermiş olduğu- nu beyan etmektedir. Amerika diplomasisinin bütün gay- reti, halihazırda Japonyayı Roma - Berlin mihverinden çıkarmağa ma- tuftur ve bir Avrupa harbi zuhuru takdirinde Büyük Okyanusta ve U- zak Şarkta nisbi bir statüko muhafa- za etmek mümkün olacaktır, Pittmanın tadil teklifi, Amerikanın. Japonyaya karşı «tehditkâr» bir 'bi- taraflık muhafaza etmekle beraber Roma - Berlin mihverine karşı göste | recekleri mukavemette Fransa ve İn- tereye her türlü maddi yardımda bu- Yunmasına medar olacaktır. Almanyanın Japonyaya teklifi Londra 28 — Almanya, Antikomin- tern anlaşmanın askeri ittifaka kal. bini Japonyaya teklif etmiştir. Ja- ponya henüz bu teklife cevap verme- miştir. Bir doçent İzmirde konferans verecek İzmir Halkevinin daveti üzerine üniversite hukuk doçentlerinden B. Yavuz İzmire giderek (Fikri haklar) mevzuu etrafında İzmir Halkevinde bir konferans verecektir, Kauçuktan yün kumaş Almanyada kauçuktan imal edilen suni yün kumaşların Türkiyede sü- Tümünü arttırmak için şehrimize ge» len üç kişilik Alman heyeti dün güm- rük baş rhüdürile temaslarda bulun- muştur. Heyet fiati ucuz olan bu cins kumaşların Türkiyede de ucu» za satılabilmesi için gümrük resmin» de tenzilât yapılmasını teklif etmek” tedir. Heyet temaslara devam etmek üzere Ankaraya gidecektir, rarlaştırılmıştı. Arsanın metresine beş! Yumurta ihracatı fazlalaştı liradan kıymet konmuş ve sahibine istimlâk kararı tebliğ edilmiştir. Türk Tabiiyetine alınacak Bulgaristan ve Yugoslavyadan hicret ve İltica suretile yurdumuza gelmiş bulunan 3879 vatandaşımızın tabii. yetimize alınması hakkında bir ka. ramame hazırlanmış ve yüksek tas. dika arzedilmek üzere verilmiştir. Başvekâlete kiracılara tavsiye! Son zamanlarda yumurta ihracatı fazlalaşmıştır. Alıcılar daha ziyade Almanya, İtalya ve Yunanistandır. Yan pılan sevkıyat haftada 1500 sandığı bulmaktadır. Fiatlere gelince: Alman» ya için büyük sandık 60 mark, İtal“ ya ve Yunanistana sevkedilen san- dıklar da 23 Türk lirasıdır, Mevsim dolayısile sevkıyatın devam edeceği anlaşılmaktadır. Kadıköy Halkevi yakında | ihale edilecek Halkevleri inşaat komisyonu dün Partide toplanmıştır. Kadıköyünde yapılacak yeni Halkevi plânının ke- şif plânı tedkik edilmiştir. Hazırlar nan plâna göre bina yakında müna-