28 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İngiltere, Sovyet hükümetine yeni teklifte bulundu Sene 21 — No. 7374 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 28 Nisan 1939 Askeri elbise ve kaput Biparişlerini, kabule başlıyacaklır. Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20491 Ingiliz Meclisi mecburi askerlik kanununu kabul etti Kura efradı mevcud alaylara verilecek, " yeni alaylar teşkil edilmiyecek B. Chamberlain bir nutuk irad ederek İngilterenin verdiği dar riayet edeceğini söyledi bütün teminata sonuna ka Londra 27 — Avam Kamarası bu gün öğleden sonra toplanarak mec» bur kanun lâyihasını mü. zakere etmiş Başvekil B. Chambe: lâin bu münasebetle bir nutuk söyle- miş ve demiştir ki: Memleketin selâmeti, İngiltere- nin bazı Avrupa devletlerine verdiği yerine getirilmesi için kabulü . icap etmek» in mili ehemmiyeti in bu gece bir karar ver. garantinir bu kanunun tedir. Mes vardır. Me mesi lâzımdır. Verdiğimiz kararın B. Hitlerin nut- ku ile münasebeti yoktur. Çünkü B. Hitlerin ne söyliyeceğini bilmiyoruz. / Bu tedbirleri harp etmek için almi- yoruz. Bilâkis sulhu korumak için z ediyoruz. ce gönüllü sistemine taraftar- kat son hâdiseler üzerine fik- rimi neğe mecbür oldum. Harbin ve tecavüzlerin önüne geç- mek için İngilterenin-Polonyâya, Ro- manyaya ve Yunanistang teininat w ya bilsin ki bir hâdise karşısında İn» giltere verdiği teminata sonuna ka» dar riayet edecektir. Tahakküme karşı kuvvetli bir cep- he tesisi lâzımdır. Hükümetin karari birçok Avrupa devletlerinde inşirahla karşılanmış ve cesaret verici tesirler yapmıştır. Harp zuhurunda muhale- diğini biliyorsunuz. Bütün dün-” Dün Avam Kamarasında bir nutuk irad eden B, Chamberiain fetlerin durması lâzımdır. Bununla hemen harp çıkacağını söylemek iste- miyorum. Fakat hükümetin devletle. (Devamı 8 inci sahifede) B. Potemkin dün akşam Ankaraya hareket etti Misafirimiz dün Valiyi ziyaret etti, şehirde bir gezinti yaptı Dün sabahki ekspresle şehrimize ge len Sovyet Rusya Hariciye Komiser muavini B. Potemkin dün öğleden evvel Sovyet o konsoloshanesine git- miş, öğle üzeri Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi Kırdarı makamında ziyaret etmiştir. Vali bir müddet sonra bu ziyareti iade etmiştir. B. Potemkin öğleden sonra refaka- tinde, kendisile birklikte seyahat et- mekte olan, Sovyet Rusyanın Sofya maslahatgüzarı B. Nikola Prosolof ve Hariciye Komiserlik muavinliği sekreteri B, İvan Çerkonof olduğu halde otomobille şehirde gezinti yap- mış, Büyükdereye kadar gitmiştir, Akşam saat altıda Perapalas ote- line avdet eden B. Potemkin dün ak- şamki eksprese bağlanan hususi va- gonla Ankaraya hareket etmiş, Hay- darpaşa garında Vali ve Belediye Reisi B. Lütfi Kırdar, Sovyet konso- losu B. Georgiyevski ve konloshane erkânı tarafından uğurlanmıştır et Rusya Hariciye Komiser- Ankarada iki üçgün bi ihtimal Pazar veya- liği m kalacak hud Pağartesi günü şehrimize avdet | edecektir. Avdette Bükreş ve Sofyaya uğrayacak 7 (AA) öğrenildiğine göre B. Ankaradan avde- ide Bük acak ve o sırada B. Potemkin istasyonda Avrupa © payıtahtlarındaki sinden avdet etmiş bulunacak olan, | B. Gafenco'ya misafir olacaktır, Sofya 21 (A.A.) — B. Potemkinin Ankaradan - avdetinde © yeniden Sofyaya, uğrıyacağı beyan edilmek- tedir B. Hitler diyor ki: Asrın en büyük adamı Mtatürk'tü Ben Ondan ders aldım Berlin (Akşam) — B. Hitlerin ellinci yıldönümü münasebetile yapılan merasimde bulunmak üzere Berline bir çok heyetler gelmiştir. Bunların arasında bir kabul resmi yapılmıştır. Geçid resminden sonra B. Hitler bir ka- bul resmi yapmış ve bir çay ziya- feti vermiştir. Bu ziyafette ilk ön- ce aratıp yanına çağırdığı Türk heyeti olmuştur, B. Hitler bu mü- nasebetle şu sözleri söylemiştir; «Asrın en büyük adamı Atatürk idi. Ben ondan ders aldım. Büyük bir kahraman ve dahi idi. Türki. yeye ve Türk milletine karşı hür. met ve muhabbetim çok büyük. tür. Zira, haksızlığa karşı isyan ederek silâha sarılmak ve muvaf- fak olmak hususunda bize ilk nümuneyi veren Türkiye olmuş- tur.» Dikkatle: Yazar bozar tahtası “gibi... $ Denizbankın lâğvile eskisi gibi bir müdiriyeti umumiye teşkili... Türk heyetine bilhassa samimi (| turne- | $ Vapurlarımısın o bacalarındaki | çifte çapa alâmeti farikası A harfi halini almıştı; sonra yelkenli mahud şekil oldu; şimdi yeniden çifte çapa... | $ Sümerbank ve Etibank lâğv ms | edilecek? $ Üsküdar tramvaylarını - zarar | altından kalkılamıyacağı - hesab ne- ticesi anlaşılıyor. Bunları işletmemek bile düşünülüyor. | $ Tantana ile >konulan et narhı | kalkıyor. Yazar bozar tahtası gibi icraat olur mu? Bir şeyi ihdas ederken in- ceden inceye düşünsek de böyle kısa zaman sonra lâğvetmek, değiştirmek lüzumunu duymasak... Bütün bunlar hem muazzam milli zararlara. sebebiyet veriyor; hem de ciddiyet arzetmeyen manzaralardır. a a a a İstanbul - Berlin hava seferi Berlin 27 (A.A.) — Berlin ile İs. tanbul arasındaki yeni hava hattının ilk muntazam seferi, haziran ayının nihayetinde yapılacaktır EMİN EFENDİ Lokantasında Yazan: HALİDE EDİB e; “ui xi ŞAM) Otobüs, Asri ve Sürp Agop mezarlıkları davası B. Arşak Sürenyan, eski Dahiliye Vekili B. Şükrü Kayaya gönderdiği mektubu anlattı B. Muhiddin Üstündağ şahitlerin ifadelerine kanuni bir kıymet atfedilemiyeceğini söyledi. B. Ekrem Se- vencan da şahit Mustafayı “mecnun; diye tavsif etti Muhakemeye 25 mayısta devam edilecek B. Muhiddin Üstündağ ve Ekrem Sevencan mahkemede Ankara 27 (Telefonla) — Temyiz , dördüncü ceza dairesi bugün öğleden evvel ve sonra iki celse akdederek oto- | büs, Asri mezarlık ve Sürpagop Erme-| ni mezarlıkları davalarını rüyet et. | miştir, | Öğleden evvel saat 10,55 ta akdedi- len celsede evvelâ otobüs davası gö- rülmüştür. Bu davada eski İstanbul | | Valisi B. Muhiddin Üstündağ ile eski Belediye Reis muaviei Bodrum kay- | makamı B, Ekrem Sevencan hazır bu-| lunmuşlardır. - Celsenin açılmasını müteakip, geçen celsede sorulmasına | karar verilen hususlar hakkında ge len cevaplar okunmuştur. Bunlarda Muhiddin Üstündağın iddia ettiği gi bi, mezunen Avrupaya gitmiş olduğu, Otobüs - talimatnamesinin (Belediye| | meclisinin tasdikinden geçirilmemesi- | nin sebepleri izah edilmekte idi, Tez- | kereler okunduktan sönra İstanbul ve İzmire gönderilen talimatnamele- re henüz cevap gelmediği mahkeme tarafından makamı iddiaya tefhim iddia makamı, keyfiyetin tekid gene bir çöp sepeti edilmesini istedi, Maznun vekili B, Kenan Ömer, İs- tanbul mahkemesinin istinabe evra- kını evvelki gün göndetmiş olduğu- nu, evrakın bugün gelmiş olması lâ- zımgeleceğini söyliyerek, mahkeme. nin öğleden sonraya talikini istedi, Bu talep mahkemece kabul edildi, Asri mezarlık davası Bu karardan sonra B. Ekrem Seven- can mahkemeyi terketti ve Asri me- zarlık davasının görülmesine baş- landı. Bu davâda B, Muhiddin Üs tündağdan başka İstanbul Belediye meclisi âzasından İhsan Nâmık ta hazır bulunmakta idi. Celse açılınca, reis, Belediye İstim- lâk komisyonunun teşekkül sureti hakkında İstanbul Belediyesine s0- rulan suale Belediyece verilen cevabi okunduktan sonra, iddia makâmını işgal eden B.Arif Cankayayı, esas hakkındaki iddiasını serde davet et- ti. Müdditumuminin iddianamesi hay- (Devamı 8 nci sahifede) var galiba !.