28 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

28 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Son dakika Roosevelt, Hitlerin nutkunu mesajına cevap saymayacak Vaşington mahafili, B. Hitlerin mesaja tahriren cevap vermesi lâzımdır, diyorlar Vaşingten 28 — Bura siyasi maha- #ilinde beyan edildiğine göre B. Roose- velt, bugün B. Hitlerin nutkunu ma hiyeti ne olursa olsun, kendisine gös- terdiği mesaja bir cevap olarak te Mikki ekmiyecektir. Resmi mahafile göre B, Roosevelt, 'B. Hitlere tahriren müracaat etmiş ol- duğu cihetle, mumaileyhin kendisine tahriri bir cevap vermesi lâzımdır. Esasen diploması teamülleri de bunu icap ettirir. Bu sebepten dolayı, Amerika maha- fili, B, Hitlerin nutku hakkında hiç bir resmi mütalân beyan etmiyecek- lerdir. Italya yüksek müdafaa komitesi yarın toplanıyor Içtimada harp vukuunda deniz aşırı yerlerde İtalyan askerlerinin vaziyeti tedkik edilecek Roma 28 — B. Mussolini İtalyan imparatorluğu yüksek müdafaa ko. mitesini yarın için içtimaa davet et- miştir. Bu içtimaa B. Mussolini ile İtalyanın askeri kumandanları iştirak edeceklerdir. Toplantıda bir harp vuku bulduğu takdirde deniz aşırı yerlerde bulunan İtalyan kuvvetlerinin vaziyeti tedkik ve müzakere edilecektir. B. Mussolini, dün Maliye Nazırı ile Büyük erkânı harbiye reisini kabul ederek kendilerile uzun müddet görüş. müştür. Valera, vahim hâdiseler bek- lendiğinden Amerikaya gitmiyor Dublin 28 — Serbes Irlanda hükü- meti reisi B. De Valera, vahim hâdi- seler vukuunu tahmin ettiğinden Ame- rikaya seyahatini tehir etmiştir. Bek- lenen hâdiselerin mahiyeti gizli tutul. maktadır. Sırplarla Hırvatlar arasında anlaşma oldu Başvekil tayyare ile 7: Zağrepten dönerek itilâfı prens Paul'un tasvibine arzatti Belgrad 28 (A.A.) — Başvekili Tsvetkoviç tayyare ile Zağ- rebden buraya dönmüş ve derhal naib prens pol tarafından kabul edilmiştir. Başvekil, Hırvat Heri Maçek'le yap- tığı anlaşma hakkında naibe izahat vermiştir. Eğer naib bu anlaşmayı tas- vip ederse bugün, Tsvetkoviç ile Ma- — Yugoslavya T çek'i kabul. çek'i kabul etmesi bekleniyor. Bu takdirde de anlaşmanın metni derhal neşrolunacak ve bu anlaşmayı tatbik edecek hükümetin teşekkülü için naib istişarelere başlıyacaktır. Sırp - Hırvat müzakerelerinin muvaffakıyetle neti- celendiği haberi gerek Belgradda ge- rek Zağrebde büyük bir sevinçle kar. şüanmıştır. Romanya Hariciye Nazırı Pariste İki nazır b anamndii dün üç saate yakın bir konuşma oldu Paris 21 — B. Gafenco, bu sa- bah meçhul askerin mezarına bir çelenk koymuştur. Mumaileyh, müte- Aâkiben Hariciye Nezaretine gitmiş ve orada B, Bonnet tarafından kabul edilmiş ve öğle yemeğinde muma Jeyhin misafiri olmuştur. B, Gafenco, öğleden sonra B, Leb- Tur ite B. Daladiery"i ziyaret etmiştir. Paris 27 (AA.) — Fransız ve Ro- manya Hariciye Nazırları arasındaki ilk mülâkat bugün saat ilde başlar mış 13 e kadar devam etmiştir. Paris 2i (A.A.) — Fransız Harici- ciye Nazırı Bonhet ve Romanya Nam- rı Galenco tekrar saat 18 de buluş” muşlar ve 45 dakika görüşmüşlerdir. Bu konuşmada Romanyanın Paris büyük elçisi Tatareseo da hazır bu- Yunmuştur. Von Papen Ankarada Ankara 21 (AA) — Almanyanın yeni Ankara büyük elçisi von Papen bu sabgh şehrimize gelmiş ve istasyon- da Hariciye protokol muavini ve Ha- riciye husususi kalem müdürü ile Al man elçilik ileri gelenleri tarafından karşılanmıştır. Hariciye Vekili Şükrü Saracoğlu namına von Papen'in kerimesine bir buket takdim edij- yi Be e A Güreşçilerimizin muvaffakıyetleri 2 mağlâbiyete mukabil 6 galibiyet kazandık Osloda yapılan Avrupao güreş müsaba- kalarında Kenan ile Ahmed Işığın yeni- lerek tasfiyeye uğradıklarını, Mersinli Ah- medin İtalyan şampiyonu Galliye sayı he- sabile yenildiğini dün yazmıştık. İkinci gece yapılan müsabakalarda gü- peşçilerimiz, altı galibiyet kazanmışlar ve iki mağlübiyete uğramışlardır. Bu husus- ta Oslodan gelen tafsilât şudur; İkinci gece müsabakalarında 87 kiloda Büyük Mustafa, şampiyonanın en wetii namzedlerirden biri olan maş şampiyonu Hanseni tuşla, Ankaralı Ya- şar e gamoiyena Tootu sayı ile, Çoban Mehmed de Danimarka şampiyo- mu Lârsemi tn 3 yenmişlerdir. Buna mu- kabil Ankarala Celâl Norveç sampiyonu Lârsene puvan hesabile yenildi. Dün yapılan güreşlerde Ankaralı Yaşa İsveç şampiyonu Andersona, Çoban Meh- med Macar şampiyonu Bobise sayı hesa- bile galib gelmişlerdir. Mersinli Ahmed de Danimarkalı Simansevi Tuşla yenmşi- tir. Bu Üç galibiyete mukabil Mustafa da İsveçli Akerlinde puvan hesabile yenil miştir. Belediyeler banksının ikraz salâhiyeti müddeti artırıldı Ankara 21 (Telefonla) -— Belediye- ler bankasının haiz olduğu ikraz sa» lâhiyeti müddetinin 10 seneden 15 seneye çıkarılması ve esas nizamna» mesinin ona göre değiştirilmesi hak- kındaki Vekiller iri kararı bu- | edilmiştir. “Günkü Resmi Gazetede i i , | Tayyare kaçakcılığı Ruhinin ağır cezada muha- kemesin çarşamba günü başlanacak Ankara 71 (Telefonla) — Ankara Ağır ceza mahkemesi, tayyare kaçak- çısı Ekrem König'in suç ortağı Ruhi- | min muhakemesini çarşamba günü| saat 9,30 da rüyete başlayacaktır. | Ziraat Vekilinin dünkü tetkikleri Ankara 27 — Ziraat Vekili Muhlis Erkmen bugün öğleden sonra Ankara civarında yapılmakta olan zirai tec- rübeleri mahallinde bizzat tedkik ettikten sonra Etlikteki Merkez Bak- teriyoloji enstitüsüne gelmiş ve TLa- boratuarları gezerek müessesenin u- mumi faaliyetini tetkik ve teftiş et- miştir. Paris sefaretimizde Sefirimiz, Fransa reisi- cümhuru ve refikaları şerefine bir ziyafet verdi .) — Türkiye Büyük elçisi B. Suad Davaz bu gece Reisi- cümhur ve bayan Lebrun şerefine Türkiye elçilik binasında çök parlak ziyafet vermiştir. Ziyalette Reisicümhur ve bayan 'Lebrun ile Hariciye Nazırı ve bayan Bonnet, Nazırlardan bir çoğu ve bayanları, elçiler, Âyân ve Mebusan Meclisinin tanınmış simaları, akade- mi Azaları, Parisin sivil ve askeri erkâ- nı, Relsicümhurluğun ve Haricle Neza- retinin yüksek memurları ve Paris sosyetesinin mümtaz şahsiyetleri ha- Br bulunmuştur. Fransız müstemlekele- rinde bulunan Ifalyanlar Memleketlerine avdet etmeğe başladılar Berlin 27 — Transocean ajansı bil diriyor: Fransanın şimali Afrikadaki müstemlekelerinde bulunan İtalyan. lar, memleketlerine dönmeğe başlamış- lardır. Dün Satumiz vapurile birçok İtalyanlar, Cezairden mı emleketlerine hareket etmişlerdir. İsviçrede seferber- lik ihtimali Hükümet halkı zahire, kömür tedarikine davet ediyor Berne 27 (A.A.) — Stefani ajansı muhabirinden: Bütün evlere dağıtıl- miş olan bir risalede âile reisleri ha- vayici zaruriyeden olan zahirelerle kömür tedarikine dâvet edilmekte- dir. Bu risalede muhtemel bir sefer- berlik ilânı halinde daha ilk günden itibaren ve belki de daha evvelden ihtikâr yapılması muhtemel olduğu beyan edilmektedir. Belçika meclisi fevkalâde salâhiyet kanununu kabul etti Brüksel 27 (A.A.) — Mebusan mec. Pisi, fevkalâde salâhiyetler kanunu- nu 84 reye karşı 104 reyile kabul etmiştir. N Macar Başvekili Hariciye Nazırile birlikte Berlin 27 (A.A.) — 29 nisanda hu- süsl trenle Berline gelecek olan Ma- car Başvekili B. Teleki ile Csaky, gel. dikleri günün akşamı B. Hitler tara- fından kabul edileceklerdir. İki misafir, 30 nisanda akşam ye- meğini B. von Ribbentrop ile yiyecek- ler ve 1 mayıstaki milli şenliğin bir çok tezahürlerine iştirak edecekler ve 1 mayıs akşamı Berlinden ayrılacak- lardır. Irak Hariciye Nazırı Bağdat 77 (A.A.) — Ali Cevdet Eleyübi Hariciye Nazırlığına tayin diye kadar. Mürisiye erek ink; a B. Ribbentrop'un 28 Nisan 1959 Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler İngiliz sefirini kabul etmemesi hakaret mi? B. Chamberlain, Avam Kamarasında sorulan bu suale cevap verdi mebuslarından Wedgwood Benn, İn- gilterenin Berlin sefiri Neville Hen- dersonun cuma günü Rayhştağın İç- tima devresi açılmadan evvel B. von Ribbentrop ile görüşmek fırsatını ek de edip edemiyeceğini sormuştur. Başvekil bu suale cevaben, sefirin çarşamba Çünü Alman Hariciye müs- teşarı B. Weiszaccker tarafından ka- bul edilmiş, fakat Alman Hariciye Na- arı İle bir telâki tertibine imkân bü- Tunamamış olduğunu beyan etmiştir. Başvekil «B. Hendersonun bilâhare B. von Ribbentrop ile bir görüşme yapmak için icra edeceği teşebbüsler- de ihtiyatla hareket edeceği şüphesiz- dir.» demiştir. Amele fırkasından Bellanger, İn- giliz sefirinin kabul edilmemesinin hakaretâmiz mahiyette olup olmadı- Eanı sormuştur. Başvekil, şu cevabı vermiştir; «Öğrendiğime göre, Alman Harici- ye Nazırı Yugoslav Hariciye Nazırının Londra 27i (A.A.) — Amele fırkası Berlini ziyareti münasebetile angaje bulunuyordu.» Diğer bir takım suallere Başvekil, şu cevabı vermiştir: Alman hükümetine, İngiliz harici siyasetinin inkişafları hakkında dai- mi surette malümat verebilmesi için B. Hendersonun vazifesi başında bu- Tunmasını muvafık gördük. Bir Polonya gazetesinin makalesi Varşova 27 (AA.) — B. von Rib- bentrop'un İngilterenin Berlin selin B. Hendersonu kabul etmekte gecik- miş olması münasebetile Dobry Wic- ezor, şöyle yazıyor: «Bu kabule büyük bir ehemmiyet atfetmemek icap eder. İngiliz sefiri- nin bu «manialı kabulü: diplomasi mücadelesinin takip etmekte olduğu müşküllerin sertliğini gösterir. Fakat bu kabul, vukubulsun, bulmasın, dün- yanın mukadderatı üzerinde bir gü- Da tesir icra edemez.» İngiltere, Sovyet hüküme- tine yeni teklifte bulundu Londra 21 (A.A) — Daliy Express gazetesinin yazdığına göre, Moskovar. daki İngiltere büyük elçisi Sovyet hü- kümetine yeni bir teklifte bulunmak için yeni talimat almıştır. Bu teklife göre Sovyetler Birliği, komşularından herbangi birine bir taarruz vukuun- da taarruza uğrıyan devletin istediği şekilde derhal yardımda bulunacak- tır. Bu teklif Polonya ve Romanyarnın ıvafakatlerile yapılmıştır. Londra 27 (A.A) — Londranın iyi malümat alan Sovyet mahafili, Sov- yetler Birliği tarafından İngiltereye yapılan son tekliflerin Romanyaya havadan ve Polonyaya da sağ cen tan askeri yardımı tazammun ettij ne dair ecnebi memleketlerde çıkan hâberleri tekzip eylemektedir. Tokyo 27 (A.A) — Japon gazeteleri Avrupa vaziyetile “hararetle meşgul olmakta ve bir İngiliz - Rusanl masının Uzak Şarkla Japonya doğuracağı tehlikeye işaret eyleme tedir. Gazeteler Çin ihtilâfna süratle nihayet verilmesi ve antikomintem paktının tarsinini hükümetten isti. yortar, Yugoslav Hariciye Nazırı B. “Markoviçin beyanatı | Berlin 21 (A.A.) — Yugoslavya Ha- riciye Nazırı Markoviç, burada Yu- goslavya - Almanya dostluk. müna- sebetlerini kuvvetlendiren müzakere» lerinden sonra, bu akşam saat 20 de Belgrada dönmek üzere Berlinden hareket etmiştir. Berlin 21 — B. Markoviteh, Alman matbuatı mümessillerine aşağıdaki bulunmuştur: «— Almanya ile memleketim arasın- da tam bir itimad intibaını taşıyan ve müşterek komşuluk ve mütekabil hür- met ve müşterek menafi esaslarına İS- tinad eden münasebetler mevcuttur ve bu münasebetler inkişaf etmekte- dir, Şu halde, iki komşu devletin me- sul mümessillerinin dostane münase- betlerimizi derinleştirmek ve Avrupa- nın bu kısmında sulhü tarsin eylemek maksadile ve tam bir itimad zihniyeti ile tedkik edemiyecekleri hiçbir mese- le yoktur. Sulhe ve milletinin terakkiyatını temine vakfı nefs etmiş olan hükümeti kraliye, bu münasebetlere çok büyük bir ehemmiyet atfetmekte olup bun- ların inkişafına en büyük ihtimam gösterecektir. Bu fırsattan şükran ile istifade ede- rek Alman matbuatının, mütekabil mienafi hakkındaki derin ve müsbet vükufu sayesinde Alman - Yügoslav dostluğunun ve memleketlerimiz âra- sında bugün mevcud olan itimadla do. Tu münasebatın tahakkuk ve inkişafı- na son derece yardım etmiş olduğunu ehemmiyetle kaydetmek isterim, , Alman filosu İspanya sularında Lizbon 27 (A-A.) — İspanyol sula- rında bir cevelân yapmakta olan Al. man filosu, Portekiz sahilleri açıkla- rında görülmüştür. Alman filosu, bir zarhlı, bir kruvazör, 5 torpito muhri- bi ve 3 tahtelbahirden mürekkeptir. Filo, İspanya sahillerine doğru gidi- 6 mayısta Lizbonu ziyaret Cebelüttarık 27 (A.A) — Köln adındaki Alman kruvazörü, bu sabah Algesirasa gelmiştir. Lelpzig kruva- görü, Tancaya muvasalat etmiştir. Diğer üç cüzütam da Ceutaya gelmiş- tir. Şimdiki halde amiral Grof Spece harp gre an ile diğer 8 küçük Al Şarki Akdenizdeki Ingiliz filosu Atina 27 (A.A.) — Şarki Akdenizde mânevralar yapmakta olan İngiliz fi- losunun bir kısmı, Calamataya gel- miştir. Diğer bir filo da Mavarino'da demirlemiştir. İki İngiliz dritnotu Cebelüt- tarıktan hareket etti Cebelüttarık 27 (A.A.) — Romili- es ve Gallant adındaki İngiliz harp gemileri bu sabah şarka doğru yola çıkmışlardır. Saldıray havuzdan çıktı Yeni tahtelbahir serilerimizden «Sal- 7 ın Haliçteki havuzlanma işi bittiği çıkmış, Boğaz pe ee