28 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

28 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

A TELEFON: Nİ SAN BEŞİNCİ 193.9 5 ükümetin Teklifi, Büyük Bir Ekseriyetle Kabul Edildi Roosevelt'in Teşebbüsü Karşısında İngiltere i Büyük Britanyanın siyasi | hedefi, Yakın Şark hükü- metlerinin sulh için bir-; leşmiş olmalarıdır. Ve İn- giliz siyasetinin hedefi,| Balkan hükümetlerini za- afa düçar edecek her türlü teşebbüsata mâni olmak ve aralarına soku- lacak nifaklara sed çek- mek olmalıdır. Yazan: 'ANTHONY EDEN (İngiltere eski Hariciye Nazırı) merika Cümhurreisinin te- şebbüsile dünyanın biraz rahatladığı umumiyetle -kabul dünyaya sadece rahatlıktan baş ka avantajlar da temin etmiş- tir. Lisanınım safiyeti, açıklığı milletleri henüz vakti geçme- miş olan ümide ve düşünceye davet etmiştir. Cümhurreisi, cihan politikasının umumi temayülünden, Afrikada ve Avrupada üç milletin — istiklâllerini kaybetmelerinden şu neticeyi çıkarı- yor: İşlerin sevk ve idaresi için daha rasyonel bir metod kabul edilme- dikce dünyanın bir felâkete doğru sürükleneceğini gizlemek müm - kün değildir. İşte insaniyı n istikbalini kur - tarmak için bulunabilecek yegâne i esaslı çare budur. Dünyanın en kuvvetli bir hükü - metinin relsi tarafından sorulan su - allere, muvafık bir cevap verecek - leri ümit olunmayan Berlin ve Ro - ma hükümetlerinin mukabeleleri ne olursa elsun yine kazançlı bir netice elde edildiği muhakkaktır. Berlin ve Roma hükümetleri ta- rafından Kontrol edilmekte olan neş- riyatın mahiyeti ne kadar gayzâmiz ve mütearrı2 bir lisanla yapılmış bö- lunursa bululsun bu mesajın tesiri- ni İtalyan ve Alman efkârı umumi- yesi nezdinde bale edemez. Cümhurreisi Roosevelt, bu hare ketiyle teşebbüsü kendisi almış bu * lunuyor, Binaendeyh < Rooseveltin tekliflerini kabule amsde olmayan * ların hareketlerini izah etmeleri 18-| zımdır. Cevap veretekler, tabiatiyle İzahatlariyle hem kendi milletlerine, hem de bütün düüyaya hitap etmiş olacaklardır. ! işmdilik cevatın verileceği za- mana takaddim edecek gün- lerde demokrasilere ve faaliyetleri- , ne karşı tevcih olumcak tabkiramiz a vekarımızı bozmadan ta- hammül etmek gerek'ir. ! Ve bilhassa Rusya fe bazı hükü- rin münasebatını düzeltmek yo- | ki teşebbüslere hukabele ola- rak ayni mealde yapıldak neşriyatı da tabii telâkki etmek lizımdır. Bununla beraber Alranya ve EK talyada birçok kimseleri, bu teşeb-| (Sonu Sa. 0, Sü. 6) , İstabul e 102 TELG *'TAN, İSTANBUL N: Es 24310. 24318. 24319 YIL — No. 1343 KURUŞ GÜNLÜK SİYASİ HALK GAZETESİ İngiltere, Mecburi Askerl EN İYİ BİR HEDİYE Güzel Bir Halıdır Halı, Seceade ve yolluklar geldi HALICILIK TÜRK Ltd. ŞİRKETİ 4 üncü Vakıf Han - İstanbul ... Ig Koydu Kamaradaki dünkü münakaşa- larda hükümetin kararına hara- retle taraftarlık eden hatipler- den CHURCİLL Seferber Edilecek Kuvvet Yekünu 7 Milyonu Buluyor Chamberlain, " Verdiğimiz Teminatlarin Eri Olduğumuzu İspata Mecburuz. Nitekim, Bu Kararımız, Dünyaya Emniyet Vermiştir ,, Dedi Londra, 27 (Hususi) — Avam Kamarası bugün tarihi toplantılarından birine şahit olmuştur. İçtima fevkalâde ka- labalıktı. Ve mühim bir mücadelenin vukubulacağı besbelliy- di. Celsenin açılması üzerine Mister Chamberlain, mecburi askerlik kararının derhal müzakeresini ve kararın bugün ve- rilmesini istemiştir. Sonra bunu istemesinin sebebinden bah- sederek “Bu kararın bu akşam verilmesini istemekliğimin se- bebi de kararın Her Hitler tarafından yarın söylenecek nutuk- la hiç bir alâkası bulunmadığının anlaşılmasıdır. Bizim bu nu- tuk muhteviyatı hakkında hiç bir malümatımız yoktur. Ve körarımızın bu nutukla alâkası yoktur” demiştir. Potemkinle Ankara Müzakerelerinin Değil, Potemkin Safe Sovyetler Birliği Hariciye! Komiser Muavini oOPotemkin dün sabahki Semplon ekspre - siyle Sofyadan şehrimize gel- miş ve akşam da Ankaraya ha-| reket etmiştir. Kendisine Sov-| İyetler Birliğinin Sofya masla- hatgüzarı Nikola Prasolof ile! Sovyet Hariciyesinden İvan Çer nokof refakat etmektedir. Potemkin, Sirkeci İstasyonunda vali ve Belediye reisi Dr. Lâtfi Kır- dar, Emniyet Müdürü Sadri Aka ile Başkonsolosu Georgief ve et ai kolonisi taralından karşılan- KY « ve bir polis kıtası resmi selâm ifa etmiştir. dariciye komser muavini, İstaş - İğondan doğruca Perapalasa giderek Fotemkin, Sirkeci islasyonunda vali üe beraber Hariciye Vekili Bugün Mister Chamberlain, daha sonra kararın muhalefet azasiyle müzake- rösine vakit bulamadığını, çünkü bö- günü anlatmış, nihayet bu kararı ver mekle ve bu kararın meclis tarafın - dan tasvibini istemekle sulh zama - nında meçburi askerliği kabul etmi- yeceğine dair verdiği sözü ihlâl et- mediğini izah etmiş ve şu sözleri söy- lemiştir: “Geçen 29 marfta mecburi asker liği kabul edip etmiyeceğim hak- kında sorulan suale menfi cevap vermiştim. O gün hükümet ayni fikirdeydi. Çünkü gönüllü siste » min memleket ihtiyaçlarma kâfi geldiğine inanıyorduk. O zaman - dan sonra vaziyet değişti, Vaziye- tin değişmesi karşısın. arla- rımızı yeni şartlar dairesinde de- Ziştirmek mecburiyetini hissettik. Vaziyet o kadar süratle değişti ki bunun karşısında yeni bir seçim| lâzım gelirdi, Fakat vaziyet buna da mütehammil değildir. Bundan başka Lehistan, Yunanistan ve Ro- manyaya teminat vermiş bulunu- yoruz, Verdiğimiz teminatın eri olduğumuzu isbat etmek lâzımdır. Maksadımız harbe mani olmaktır. Fakat bunu isbat için her fedakâr- lığı göze almak ve müsellâh ta -| hakküme karşı gelmek için en son nelerimize kadar mukavemet a7-| minde olduğumuzu göstermek ica- bediyordu. Verdiğimiz karar bü - tün dünyaya emniyet £ vermiştir ve İsabet ettiğimizi göstermiştir.” Mister Chamberlain, daha sonra teslihat kazançlarının kanun İle tab- dit edileceği ve harp zamanında ih- (Sonu: Sa. 10, sü. 4) Görüşecek Ne Kadar Süreceği Belli nko İle de Görüşecek istirahat etmiş ve saet 11.13 te vilâ- yete gelerek Vali Lütfi Kırdarı ziya- ret etmiş, buradan ayrıldıktan sonra Büyükdereye giderek © oradaki eski Sovyet sefareti binasında öğle ye - meğini yemiştir. Yemekten sonra Bü- yükderede bir gezinti yapmış ve Ak- şam Ankaraya hareket etmiştir. Po- temkin yoldaş, Haydarpaşa istasyo- nunda yine ayni zevat tarafından u- Burlanmıştır. Müzakereler bugün başlıyor Ankara, 27 (Tan Muhabirinden)— Sovyet Hariciye komiser muavini Potemkin, İstanbuldan 9,12 de mu - vasalat eden Toros ekspresiyle şeh- rimize gelecek. İstasyonda Hariciye Vekâleti ve Sovyet sefareti erkân: ta-| © (Evvelki günkü neticelere göre, Yaşar ve Çoban Hükmen, Mersinli Ahmet Tuşla Galip Oslo, 27 (Hususi) — Bugün yaplan Avrupa güreş şampiyo- nası müsabakalarında aldığı - muz neticeler şunlardır: Yaşar ve Çoban Mehmet ra- kiplerine hükmen galip gelmiş- lerdir. Mersinli Ahmet de raki- bini tuşla yenmiştir. Üstündağ ye Ri luğu ve / Berlinden Dün Döndü “İyi Münasebetlerin İnkişafı İçin En Büyük | İhtimamı Göstereceğiz" Berlin 27 (Hususi) — Yugoslav - ya Hariciye Nazım Markoviç ile AL man ricali arasını re da yapılan müzake. müzakerelerin neticesinden * hoşnut suzluk beyan etmektedir. Fakat di - Ber menbalardan alınan omalümata göre Yugoslavyanın kattı hareketin de Almanyaya karşı sertlik görün mektedir. Markoviçin beyanatı Markoviç, Alman matbust'mü «| messillerine şu sözleri söylemiştir: “Alman Hariciye Nazırı Ribben - tropun daveti üzerine Yugoslavya Hariciye Nazırı sıfstiyle Berlini 28 - yaret etmek ve görek Alman siyase tinin mümtaz mümessili, gerek Al - manyanm zimimdarları olan diğer zevat İle yeniden şahsi temasta bu- lunmak fırsatına mall © olduğumdan dolayı bahtiyarım. Bu ziyaret, daha çok yakın bir mazide büyük Alman yada Yugoslavyayı temsil etmek gi bi büyük bir şeref ve saadete mezher ) rafından karşılanacaktır, Potemkin, | yaptığımız mukayeseli bsteyi (o spor (Sonu: Sa, 10, Si 3 de) İsayfamızda bulacaksınız). MARKOVİÇ | Otobüs yolsuzluğu davasında suçluların sorgusu yapılırken. Dedi ki: Ben, Vekâletin Verdiği Emri Yerine Getirdim Avukatı da "Asıl Suçlular Dururken Bir Masumu Cezalandırmak Doğru Değildir” dedi “Ankara, 27 (Tan Muhabirinden) — Eski Vali ve Beledi- Muhittin Üstündağ ile arkadaşlarının otobüs yolsuz- sri mezarlık hakkındaki muhakemelerine bugün de- vam edildi ve Sürpagop mezarlığı muhakemesine de başlaml- dı. Evvelâ otobüs davasına bakıldı. Maznunlardan Üstündağ, Ekrem Sevencan hazır bulunuyorlardı. Evvelâ belediye otobüs talimatna- mesinin hazırlanıp umumi heyette müzakeresi tarihinde Ustündağın Ay rupada bulunup bulunmadığına dair yazılan tezkere okundu ve bu müza- kere sırasında Üstündağın seyahatte olduğu anlaşıldı. Bunttın sonrü şahitlerden İzmirde olanların ifadeleri henüz gelmediği için, İstanbulda da bulunup ifade bunların da ifadelerine inti ların banılarının dığı için üzere muhakemenin öğleden s0 talikine karar verildi. Asri mezarlık davası Bundan sonra Asri mezarlık dava» sının muhakemesine devam ; edildi. Müddelumumi iddianamesin! okudu ve maznunlar hakkında geçen celse deki ayni “iddiasını tekrarlıyarak Türk ceza kanununun 240 ıncı mad. desinin ilk fıkrası mucibince ceza talep etti. Maznunların avukat Ke- nan Ömer, atfedilen suçun mahiyeti. nin tasrih edilmediğini, halbuki sw lunun çürümle alâkasin sa; ifade etmenin lüzumlu ol din makamının serdettiği larda maznunları suçlu gö: noktaya rastlamadığını, 533 rahı resmi gazetede umumi met lere müteallik olup mahsus kı hükümlerine göre ve ik sile arazi mübayaasının # temyiz heyeti k numa» aate 2UnUN rafın rıza» niz olmadi- arm bir arı olarak neşredilmiş olması do- ısile iddia makamının ir hükmü tazammun ets ni ileri sürdü niyesinin talebinin eceği- Avukat, iddia makamının mütale. a8) kabul edilecek olursa, Vekiller Heyetinin kendi belediyesini kazın- olmuş olduğumdan ve iki tarefin (Sonu; Sa: 10; Sü: 3) dırmak için karşı tarafı ızrar etmi (Sonu Sa, 10 Sü. 1)