28 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

28 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

© AVRU PA GÜREŞLERİNE GİDEN MİLLİ TAKIMIMIZ Bu Seneki Neticeler Geçen Seferkilerden Daha Iyi Gidiyor | sveçte Orlo şehrinde devam eden Avrupü güreş şampiyo- masında (güreşçilerimizin aklıkları neticeleri abyoruz. Müsabakalar he- ip Umum! tasnif yapılmış beraber bu seneki dere- geçen senekinden daha 08- tün olacağını şimdiden — kestirmek tökımımöz hakkında daha etraflı tafsilât geldikten sonra teknik bir tahlil yapmak imkânı tâ- biatila hasıl olacaktır. Güreş takımımız. hakkında bur günlük çelen telgraflara | nazaran, geçen sene Bstonyanın merkezi Tal- Hin şehrindeki Avrupa şampiyonas- na iştirak eden takımı la bu se ferki takımın ndaki farkları tebarüz irecek şekilde bir muka- yese yapıcağız. © Busenede iyi güreşler yapan Çoban MEHMET © Geçen seneki takımımız şu şekilde © tertip edilmişti 56 KILO: Küçük Hüseyin gitmiş Geçen sene Avrupa şampiyoı nasına iştirak eden güreşçilerimizden üçü. Soldan sağa Saim, Dünya Şampiyonu Yaşar ve Hüseyin.. ti. Mağlüp oldu. Derece alamadı. yenluğunu kazanan Yaşar gitmişti. O 61 KİLO; Berlinde dünya şampi! da derece alamadı. 66 KİLO: Yusuf Arslan gitmişti. Derece alamadı. 72 KILO: Saim gitti madı, 79 KİLO: Mersinli Ahmet, derece alamadı. 87 KILO: Büyük Mustafa, derece alamamıştı. AGIR SIKLET: Çoban Mehmet i- ki mağlübiyet, iki galibiyetle üçün- cülüğü temin etmişti. Şu geçen seneki neticelerin tesel- liye değer bir tarafı olmadığı görü- lüyor. Bir de bu seneki neticelere ve ta- kımımıza bakalım: Derece ala- MEKTEPLİLER “TAN” Şildi ————— MAÇLARI İstanbul okulları Spor Böl - gesi Genel Sekreterliğinden; 294.939 cumartesi günü yapı” lacak futbol maçları: Şeref stadımdı Vefa - Pertevniyal liseleri, sa- at 14,30, hakem: Refik Osman Top. İstanbul lisesi - Yüce Ülkü li- sesi saat 15,40, hakem: Ahmet Adem Gökdüm. Haydarpaşa Hisesi - Hayriye Ti- sesi, saat 16,50, hakem: Feridun Kılıç. Voleybol maçları (Kızlar) İs- , tanbul kız Hsesinde, Erenköy lisesi - Kandilli li - sesi, saat 15, hakem: Hayri Ra - gip Yalım, Bir Dilek INGILIZ TAKIMININ İSTANBUL- 'DA OYNIYACAĞI MAÇLAR DO- YİSİLE © Fenerbahçelilerin yıldönümleri mü © pasebetile memleketimize bir İngi- liz takımı getirtecekleri malümdur. Birokuyucumuzdan futboleülerimizin ağır bir mağlübiyete uğramamaları İçin Beden Terbiyesi Direktörlüğüne “hitaben yazdığı bir mektubu aldık. “Mektubun mealini yerinde ve makul gördüğümüzden synen aşağıya alı- yoruz: p Beden Terbiyesi dünden ricaz © Fenerbahçe #por klübünün senel devri- yesinde, kiymetli yardımınızla, İstanbulda “ maç yapmak üzere bir İngiliz futbol ta- © kımının getirileceğini öğrendik. Memleketimizde ilk defa bir İngiliz t9- © kimi ile temasa geçerek olan Türk fut- Boleularının bir hezimete uğramamaları ve hatti şerefli bir muvaffakiyet temin edebimeleri, mili bekimden her Türkü alâkadar edecek bir mahiyettedir. Bu itibarla, kıymeti Fenerbahçe futbol takımının zayıf taraflarını, bilgilerine ©- > min olduğ. takımların eleman- “Olanı Me takvi imek ve bu suretle te- şekkül edecek takımı, anlaşmak Üzere © dmdiden eğzersislere başlatmak faydali. Din. Bu hususta kiymetli bilgilerinize emi “ olduğumuzu işaret ederken, Güşünceleri- mizi kaydetmekten kendimizi alamadık. i B.M.Ks Umum — Direktörlü- İstanbul lisesi - İnönü lisesi, saat 16 da hakem Ferhat Acar - kan. Çamlıca lisesi - Şişli Terakki Wisesi, saat 17, hakem: Hayri Ra- gıp Yalım. Voleybol maçları Kabataş lisesinde: Darüşşafaka lisesi - Boğaziçi lisesi, saha 1, saat 14, hakem: Ferhat Acarkan. Haydarpaşa lisesi - Işık lisesi saha 2, saat 14, hakem: © Selim Duru, Birinci futbol maçınm yan ha- kemlerini İstanbul - Yüce Ülkü, ikinci maçın Hayriye - Haydar - paşa, üçüncü maçın Vefa - Per - tevniyal Jiseleri gönderecekti (Erkekler) ir. İİ İLİ bni Hakemlere Tebligat Bölgemizde mukayyet | Tisansiye hakemlerin muvazzah adresleri mev cut bulunmadığından aşağıdaki teb- liğin neşri zaruri görülmüştür: 1 — Uhdelerine maç idaresi tev- di olunan hakem ve yan hakemleri- nin hiç bir mazeret göstermeksizin vazifelerine gelmedikleri görülmüş - tür, 2 — Bu gibiler hakkında İttihaz olunacak kararların ajanlığımıza iş - Bu Seneki Takımımız 56 KILO: Kenan, Finlândiyalıya ve Norveçliye yenilmiştir. Tki mağ lübiyet. 61 KILO: Ankaralı Mustafa, Ma- cara yenilmiştir. Bir mağlübiyet. 61 KILO: Ahmet Işık, Macara ve Almana yenilmiştir. İki mağlübiyet. 66 KİLO: Yaşar, Norveçliye ye- nilmiştir. Bir mağlübiyet. 72 KILO: Celâl Atik “Bay” olarak hasımsız kulmış, daha güreşmemiştir. 79 KILO; Mersinli Ahmet, bir ga- Tibiyet, bir mu iyet, (Şunu da dikkate almak lâzımdır ki, Mersinli Ahmedin yendiği Lit- vanyalı geçen sene Avrupa İkincisi idi ve Ahmedi ayni müsabakalarda puvan hesabile yenmişti. Ahmet © zaman bozdukları kilosunu düşüre- mediğinden. müsabakalara devam-e- dememiştir.) 0 Aıl4X Buyuk ölustata Eston yalıyı yenmiştir. Bir galibiyet. AĞIR; Çoban Mehmet İsveçliye yenilmiş, daha tafsilâtını alamadığı. mız bir güreşi kazanmıştır. Bir gali- İ biyet, bir mağlübiyet. Şu vaziyete bakılınca, bu seneki takımın Ankara hazırlıklarile iyi bir siman krvamı elde etmiş olduğu mey- dana çıkıyor. Temenni edelim ki, umumi tasnif. te de iyi derece alalım. Tan Kupası Taksimde G. Saray -F. Bahçe Maça Müsaade Verildi Galatasaray - Fenerbahçe klüple- rinin hususi mahiyette yapacakları iki maç için gazetemiz namına orta- ya bir kupa koyduğumuzu ve ilk mü- GAZETELERLE ŞAKALAR Hastalık Yazan: Naci SADULLAH rada okudum: doğmuş, bir fikir hareketi değildir. de bulunan içtimai bir Faşizm, düpedüz irticadır.,, rasının sonuna da şu cümleyi edi «— «Cumhuriyatı gazetesinde inti bir yanda, okuyuculara çalışılan fikir İse, #lanılmasınaı düpedüz efaşizms Vakıa ben de, faşizmi bir “ideo- lojl” saymıyordum amma, ne yalan söyliyeyim onun bir “hast ğunu da bilmiyordum. Fakat, hi materyalizm” in itirazına rağmen, ben, faşizmin bir hastalık olduğunu yazan hazik meslektaşımı haksız bu- lamryorum: Zira, ne zaman, isimleri herkesce malüm olan muharrirlerin faşizmi ballandıran yazılarını oku - sam, gözlerimde bir kararma, ve mi- demde bir bulantı hissediyorum. Veremliler, dünyada an bü- tün Insanların verem olmalarını is - terler, hattâ, bu arzu ile, etraflarma, ellerinden geldiği kadar mikrop sa - çarlarmış. Anlaşılıyor ki, ayni hedbin arzu, “faşizm” hastalığına tutulanlarda da var: Onlar da, tıpkı veremliler gibi, hastalıklarını, dünyada yaşayan bü - tün insanlara geçirmeğe çalışıyorlar. “Cümhuriyet” gazetesinde, etrafa aşılamağa çalıştığı iddia edilen bay “Cafer Seno” da, bu hastalardan biri olacak. Eğer, “Haber” refikimi- zin iddiaları doğru ise, bay “Cafer Seno” yaz “— Geçmiş olsun!” demek lâzim. Fakat “Ciddi (0? gazetede; adını bulduğum başka muharrirler de var. Onlar da mı faşist? Yani onlar da mı “hasta?” Eğer öyleyse, “gazete” namını taşıyan bu müesseseye vere- bileceğimiz en münasip İsim şu ol - mak lâzım gelir: “— Hastane!” Bu hesapen, şu “Komik” gazete de, hu hastanenin “bir numaralı pa- viyonu” olacak! Bana öyle geliyor ki, “faşizm” tıpkı verem gibi, cılız ya - radılışlı dimağlara sirayet eden bir hastalıktır. İnsanların evvelâ beyin- lerine yerleştiğine bakarak, | faşiz - min bir “akıl hastalığı” olduğunu da hükmedebiliriz, Bu takdirde, müpte- 14 olanlara tavsiye © edebileceğimiz hekimin adı da şudur: “ — Mazhar Osman!” Tedailerim beni kanaata vardı - rınca, derhal telefona sarılarak üs - tat Mazhar Osmanı buldum. Ve sor- dum: « Üstat... Bu hastalık, kabili #ağıdaki satırları, “Haber” ga- zetesinde İntişar eden bir fık- “— Faşizm, tarihi bir zaruretten İ Faşizm, içtimai tezadlardan doğan, ve tarihin seyrine set olmak vehmin- hastalıktır. Bu satırları yazan meslektaş, fık- ilâve faşizmi | Sabakanın 1 mayıs pazartesi günü yapılacağını kaydederken bu tarihte oynanması mukarrer Süleymaniye - Fenerhahçe şild maçının İstanbul bölgesi tarafından başka bir güne tehir etmesinin kuvvetle muhtemel bulunduğunu ilâve etmiştik. İstanbul bölgesi Futbol ajanlığı, dün gazetemize gönderdiği mektup- la Fenerbahçe - Süleymaniye maçı başka bir güne tehir ettiğini bildir. miştir. İlk müsabaka bu pazartesi günü Taksim stadında oynanacaktır. Futbol Ajanlığınm mektubunu ay- nen aşağıya alıyoruz: ar olunması Futbol (Federasyonu - muzdan rica edilmiş olmakla ber; ber meşru mazeretlerine binaen maç- lsra gelemiyecek olanların perşem - be akşamına kadar behemehal Böl- ge merkez bürosuna melâmat ver - meleri rica olunur. iü iy yi İstanbul - Ankara İskrim Karşılaşması Önümüzdeki hafta Ankarada İs- tanbul « Ankara eskrim takımları a- rasında bir karşılaşma yapılacaktır. İstanbul takımı 16 kişilik bir kafile halinde ve eskrim ajanı Bay Ömerin başkanlığı altında Ankaraya hareket etmiştir, Müsabakalar cumartesi ve pazar günleri yapılacak ve takım pazartesi günü İstanbula avdet ede- cektir. | | Sayın gazetenizin tertip | ettiği Fenerbahçe - Galatasaray klüpleri - miz arasındaki kupa maçı dolayısiy- le 1 Mayısta oynanması o mukarrer Fenerbahçe - Süleymaniye Şilt dö - mi afeynin arzusu © üzerine nlığımızca tesbit edile - cek bir tarihte yapılmak üzere tehir edilmiş olduğunu saygılarımla arze- derim. Beden Terbiyesi İstanbul Bölgesi Futbol Ajanı Kemal Halim ez on MURAHHASLAR TOPLANIYOR Fenerbahçe, Galatasaray, Beşik taş, Vefa klüpleri murahhasları mü- him bir mesele hakkında görüşmek üzere bölge tarafmdan bu akşam bir toplantıya davet edilmişlerdir. riyle söylemiyor! vap dı şifa mıdır? Mazhar Osman, beni şu vakıfane cümlelerle tenvir etti; «— Eve Kabili şifadır. Bu gibi has- taların gözlerini yıldırmak lâzımdır: Ani bir kor! derhal kendilerine getirir, Fakat, bu hastalığın müptelâları, ekseriyetle, çok inatçıdırlar. Benim bildiklerim arasin- da de, birkaç tene var, Kar defa, onla- ri tedavi etmiye niyellendim. Fakat maalesef, buna fırsat vermiyorlar, Ne rede kendilerini selâmlasam, ve yan- larına sokulmıya davransam, niyetimi derhal seziyorlar, kaşlarını çatıyorlar, bana bir: eNerhabale demiye bile te- nezzül etmeden, sağ ellerini, üpkr aDuri» kurmandam veren birer işsret memuru gibi havaya kaldırıyorlar ve Bu hareketlerle, muhakkak ki banaz «— Dur... İstemez. Yeklaşma... Bi- zim tedaviye ihtiyacımız yokle demek istiyorlar! Üstadın, faşist selimina ba ma - nayı verişine gülerek sordum: “.— Acaba, bunu, neden ağızla - üstat?” Üstadın, bu sualime verdiği ce - şu oldu: «.— Ağızlarını biçak açmıyor da dan!” . Aradaki fark İki gün evvelki “Haber” gazetesi- : nin birinci sayfasında, başbaşa ver-| öğrendim: miş bir kadınla bir delikanlı resmi sea, Bi Sovyetler Piyasada Sovyetler için dün piyasamızdan çok miktarda yapak toplanmıştır. Trakyanın kıvırcık yapaklarından kilosu 65 kuruştan ell: bin kilo, A- nadolunun sıra mallarından ve kilo- İsu 52.5 - 53 kuruştan yüz bin kilo ve yine Anadolunun ince yapaklarından kilosu 60 kuruştan elli bin kile ki, »| coman İki yüz bin kiloluk mühim bir eden ve «Cafer Seno» İmzasını taşıyan parti yapak satın alınmıştır. Bu mik- tar yekün itibarile 115 bin lirayı bul- maktadır. # Bu senenin yeni mahsulünden Anadoluda toplanmış ve toplanmakta olan oğlak derilerinden Sovyet Rus- ya ile birkaç firmamız yeni bir an- gajmana girmişlerdir. Sovyetler oğ- lak derilerimizden iki yüz elli bin a- det deri alacaklardır. Bu derilerin çifti yüz elli kuruştan mukavele ya- pılmıştır. Kıymet itibarile bunun yekünu 187 bin lira tutmaktadır. İtalya Çavdar Aldı Bir aydanberi İstanbul, Samsun ve Mersin piyasalarından İtalya için top lanan çavdarlar altı yüz bin kiloyu geçmiştir. Ihracatçı tüccarlarımız ta- ahhütlerini ifa ettiklerinden dünden itibaren çavdar mübayaasını kesmiş- lerdir. Bu yüzden 4.10 kuruşa kadar fırlamış olan fiyatlar dün 3.37 ku- ruşa kadar düşmüştür. Tiftik Satışları Son üç ay içinde yurdumuzdan $b- racat için satılmış olan tiftiklerin miktarı yirmi iki bin balyada 1 mil- yon 800 bin kiloyu bulmuştur. Bu malların mühim kısmı İstanbuldan satılmıştır. Takas kolaylığı sebebile bu tiftiklerin. altı bin balyada beş Yüz bin kilosunu Ingiltere piyasaları satın almışlardır. , Bu resmin Üzere, ave man serlevha da şuydu: “Annabella ile Bil Tomson dün akşam evlendiler!” Bu serlevhayı okuyunca kendime:: “— Bunlar, dedim, çok mühim şahsiyetler olacak; Hem o kadar meş hur şahsiyetler ki, kim olduklarının anlaşılması için, isimlerinin yanı ba- şına, sanatlarının ilâvesine bile lü - zum görülmüyor. Hem o kadar mühim, o kadar mesut © şahsiyetler ki, evlenişleri, kendi selerle dolu devrinde bile - bir gaz: tenin birinci sayfasında yer bulabili- yor.” Böyle düşününce, onları tanıma. dığımı düşünmekten, ve cehaletim - den utanmaktan da kendimi alama- dım, Fakat bu cehaletten kurtulmak için, o serleyhanin ve © resmin altın- | daki havadisi okuyunca — uğradığım sukutu hayali tarif edemem; Meğer, evlendikleri (o dünya ve memleket hâdiseleri arasında yer bu- lan o bayanla o delikanlı, birer H. livut yıldını değil miymiş? Bu Holi- vut nikâhmı, birinci sayfasında kı - yan çöpçalan refikimiz o “Sevimli ve büyük sanatkâr” ların düğünleri- MİLLİ Şİ ni ballandıra ballandıra bitiremiyor. O kadar ki, İran veliahtiyle Mısır Prensesinin izdivacı bile, “Haber” refikimizin hürmetini ve alâkasımı bu derece kazanamamıştır diyebilirim! ». Fakat, şimdi bir de ayni gazete - nin, ayni sayfasında okuduğum şu serlevhaya bakım; “Meşhur şarkıcı Safiye tehdit edildi. Şarkıcı Safiveyi, ve 0- turduğu apartımanın kapıcısını ö - iümle tehdit eden genç mahkemeye verildi. Bu gencin maksadı, şarklcı Safiye İle evlenmekmiş!” Havadis artığı ile geçinen meş - hur “Komik” gazetenin, ertesi sabah “Haber” gazetesinden iktibas ettiği bu haberin hakiki mahiyetini, dün, diğer gazelelerle birlikte bize de gönderdiği tavzihten| sünce, ormanla yaşadığı Bayan Safiyenin Sarhoş ve muvazenesiz bir vatan» Er dünyanın bu karmakarışık, ve hâdi-|'29* ölümle GE ek Ya hileli hir 28 -4-939 EKONOMİ ... Birliği Dün n 115 Bin Liralık Yapak Topladı l ems | 33390 | 8.6625 | as4as İ 07418 50.815 214125 1.0096 | 158 14,088 23845 24.0675 0.0059 24026 1102 Brüksel Atina Sofya Madrid Varşova Budapeşte Bükreş Belgrad Yokohsma Stokholm 30.5425 Moskova 23.8025 ESHAM VE TAHVİLÂT Türk borcu II peşin 19.79 1938 $ç 8 ikramiyeli 20.08 Ergani 10— Sıvss- Erzurum 1 1945 Sivas-Errurum 3, 4 1945 1958 e 5 Hazine tahvili o 0175 | Dünkü Piyasa Hareketi Dün piyasamıza yüz otuz ton buğ- day, altmiş ton un, yetmiş bir ton sat- sır, 19 ton kuru fasulya, yedi ton pa- muk, 15 ton arpa, 15 ton küş yemi getirilmiştir. Mahlât yumuşak buğ- daylar 5,13, sertler 4.36 - 5 kuruştan, arpalar 4.12, beyaz mısır 404 kuş yemi 5.37.5 kuruştan satılmıştır. Ta- ze ve beyaz peynirler 23.05 - 23.25, bir mikter sansar derisi 2650 - 4900, kunduz derisi 1500 kuruştan ihracat için satılmıştır. ımanına gitmiş, kapıcıya, Bayan Sa» fiye İle görüşmek istediğini söyle - miş. Kapıcı da, bu acayip arzusunda ısrar eden sarhoş ziyaretçiyi polise vermek mecburiyetinde kalmış. Maz nunu mahkemeye veren zabıta, Ba- yan Safiyeyi de davacı olarak gös - termiş. Mahkemede ise, Bayan Safi- ye, kendisinin bu vakadan haberdar bile bulunmadığını, kimseden dava etmediğini söyleyince dava da sukut etmiş. İşin en acayip tarafı da, bu ve- rt gün evvel değil, bundan Dört sene evvel « vukubul - müş! Havadisle hâdise arasında bu ka- dar mesafe yaratabilen payansız mu- hayyelenin sahibi, pek talisiz bir de- likanlı imiş ki, bir “Jül Vern” olabi- lecekken, bir adliye muhbiri olarak kalmış. Dört sene evvelki basit ve Kok - İmuş biz zabıta vakasını, “Bir Nisan” balıklarını gölgede bırakırcasına şi- şirerek dört gün evvel piyasaya sü - ren “Haber” refikimize takabilece » ğimiz sıfat da şudur: « — Taze Haber gazetesi!” Fakat, beni en fazlt düşündüren nokta, Holivudun şişime şöhretle » rinden bahsederken ceketinin düğ - melerini ihtiramla ihkleyen bu ga- zetenin, memleketix en kıymetli sa- natkârlarımdan bahsederken kullan- dığı istihfafkâr Jisandır: Anlaşılan bu gazeteye göre Anna- bella bir Holivut yOldızıdır, Safiye ise yerli bir sanatkârdır. Ve “Yıldız” lar gök yüzüne, yer- liler de yer yüzüne yakıştığı için, “yıldız” » göklere #çurmak, ve “yer- li” yi yerlere vurmak lâzımdır. Böyle olduğu İçindir ki, “Haber” gazetesinin o iki #hret hakkında kul- Tandığı lisan şudar: “ — Sevimli kiymetli yıldız, büyük sanatkâ Annabella... Şarkıcı Safiye.” Görüyorsuyuz ya? Kalem, onu yontamayan ir zekâların eline dü - yıllard» taşıdığı şu ismden kurtulamıyor: «— Meş odunu!” ve Vr kulak ill