28 Nisan 1939 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

28 Nisan 1939 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

Rüşvet Olarak Aldığı Beş Liral Polis Tevkif Edildi Fuat isminde bir polis, Tophanede Arabacı Mehmetten bir ceza zaptım imha etmek için beş lira rüşvet iste- miş, Mehmet te Fuzda muvafakat ce- vabı vermekle beraber parası olma- dığı için bunun bir gün sonraya bi- takılmasını istemiştir. Mehmet der- hal Emniyet âmirliğine müracaat e- derek vaziyeti bildirmiş ve kendisine numarası tesbit edilen beş liralık bir kâğıt para verilmiş ve cürmü meşhut tertibatı alınmıştır. Mehmet Topha- mede muayyen zamanda bulunmuş ve Funda parayı verirken cürmü mej- hut yapılmıştır. Memurlar, Fuadın üstünü aramak Dün Cesedin Hüviyeti Tesbit Edildi Müddeiumumilik, övvelki gün Sir- kecide deniz kenarında bulunan eesedin hüviyeti üstündeki esrarı dün tamamen kaldırmıya muvaffak ol- muştur. Ceset teşhis edilmek Üzere morga kaldırılmıştı. Dün sabah hü- viyeti tesbit edilmiştir. Bunun Ak- sarayda oturan Mehmet oğlu Saba- hattin İsmail isminde 18 yaşında bir genç olduğu anlaşılmıştır. Valde: babalığı vardır. Bir aralık Handan hanında düğmeci Beyko yanında çı- Taklık yapmış ve bir ay evvel de or- iadan kaybolmuştur. Ailesi ikinci şube müdürlüğüne müracaat etmiş ve kendisinin aranmasını istemiştir. Dün sabah morgun verdiği rapora göre, Sabahattin İsmailin denize düş tükten sonra boğularak' öldüğü tes- bit edilmiştir. Boğazındaki yaraların da denizde cabalama neticesinde ha-| Sil olduğu anlaşılmıştır. Tahmine gö- re işsiz kalan bu genç, sahilde dola- şırken denize düşmüş ve boğulmuş- tur, POLİSTE: Tramvayı İdare Edecekmiş Bostancıda oturan Nedim isminde bi- risi evvelki akşam sarhoş olarak Kadı- köyden tr ya binmiştir. Nec bir a ralık yüksek sesle şarkı söylemek ve ona buna söz atmak suretile etrafı rahatsiz et- meğe başladığından kendisine yaptığı ha- reketin doğru olmadığı ihler edilmiş ise de bundan fena halde lenen o Nedi #ramvayı vatmanın elinden alıp kı Mdare etmek istemiş, fa bu sirada ye “şen polisler tarafından yakalanmıştır. © Sadiye isminde genç bir kız ndan idare edilen bisiklet mefali ceddeden geçerken o civarda ot san Nilüfer ile yanındaki Nevzet isimli küçük çocuğa çarpmış, Nilüfer kolundan, Nevzat ta Mağeodd ya larmışlardır. Ya- © Bundan birkaç gün evvel Samatyı- da oturan mütekait Binbaşı Alinin oğlu 15 yaşında Necdet evden babasma sit elli Mrayı alıp ortadan kaybolmuştur. Vöki şi- Köyet üzerine çocuk yakalanmış ve bübü- sına teslim edilmiştir. Konyada Kız Talebenin Seyahati Konya (TAN) — Şehrimiz Kız Muallim mektebi son simf talebesi, bir haftalı tetkik seyahatine çıka caklar, Mersin ve Tarsusa da uğra - yacaklardır. ———— Erbaa — Samsun Şosesi Erbaa (TAN) — Yüz elli beş ki- lometrelik Erbaa - Samsun şosesinin böyük bir kısmı, ikmal — edilmiştir. İktısadi ehemmiyeti olan bu şosenin Kabayar mevkii do bitmiş ve seyri sefere açılmıştır. — — m Şefin Doğduğu KN İzmir — Reisicümhur İsmet İnö- nünün doğdukları buradaki evin ta- mirine başlanılmıştır. Evin esasları- na halel getirilmyiecek, maili inhi - dam yerleri askıya alınıp tamir olu- nacaktır. Evin müze haline konulması için belediyece 939 bütçesine tahsisat ko- nulmuştur. Erenköyde | .z | aslı surette ıslah etmiye karâr ver- . İrın hesaplarile ecnebi ığı Yutan isterken o parayı birdenbire ağzına almiş ve yutmuştur. Müddetumumilik suçlu hakkında ken mütehassısına göndererek yuttu ğu paranın midesindeki öğrenmek istemiştir. Rontgen, aradan bir buçuk gün geçtiği için Ziya ile midedeki para- | nın tesbiti mümkün olmadığı netice- sine varmıştır. Bununla beraber Fu- adın parayı yuttuğunu tir çok kim- seler görmüştür. Müddelumumi tahkikatını dün bitirmiş ve Fuadı bi- rinci sorgu hâkimine vererek tevkif kararı almıştır. Suçlu vaziyeti inkâr. da ısrar etmektedir. Sarıyer Belediyesindki LR Ihtilâs Dün ağır ceza mahkemesinde 1743 lira 81 kuruş ibtilâş ettikleri iddiasi- le tevkif edilen Sarıyer varidat kâti- bi Ismail oğlu Emin Tur ile muha- sebeci Şükrü oğlu Enver Pekinin muhakemelerine devam edildi. Müd- deiumumi, geçen celsede iddiasını söylemiş, Emine ihtilâs suçundan ve Envere de zimmete para geçirmiye sebebiyet verme suçundan dolayı ce- Zâ verilmesini İstemişti. Dün suçlu- lar ve avukatları müdafaalarını yap- tılar. Muhakeme karar için talik ©- | didi. a e BELEDİYEDE : Belediyede Bütçe Müzakereleri Şehir meclisi dün birinci reis ve- kili Necip Serdengeçtinin Tiyasetin- | de toplanmıştır. Muhtglif meselelere taallük eden teklifler sit oldukları encümenlere gönderildikten sonra â- lâkadar encümenlerce tetkik edilerek meclise sevkedilen mazbatalar da o- kunarak kabul edilmiştir. Bunlardan sonra da rakkamlandırılmış vilâyet masraf bütçesi okunmuştur. Meclis- ce kabul edilen bütçeye göre vilâye- | tin 939 senesi masrafları 3.223.458 liradır, Vilâyetin fevkalâde masraf yekünu ise 1.266.511 liradır. Bu pa- radan 400 bin lirası vilâyet yolları İ ve köprülerine, 180 bin lira vilâyet maarif işlerine, 15 bin lira köy mek- İ teplerine, 67 bin lira beden terbiyesi | İ faaliyetine, 40 bin 'ira hastane inşa- | atına tahsis edilmiştir. Çirkin Manzaralı Afişler Belediye, şehrin muhtelif caddele- rinde duvarlara asılan ve çirkin bir manzara arzeden reklâm afişlerini e | miştir. İmar müdürlüğü bu mesele kakkında icap eden etütlere başla- | mıştır, Bir taraftan bu etütler devam ederken diğer taraftan da belediye | riyasetinden Paris ve Londra bele- diyesine bir mektup yazılarak şehir- lerdeki reklâm ve afişler için nasıl bir usul tatbik edilmekte olduğu ve bunlar hakkında istimal edilen tali- matnamelerden birer nüshalarının gönderilmesi istenilmiştir. Etütler bittikten sonra afiş ve reklimlara mahsus olmak üzere afiş köşkleri in- a edilecek ve afişler munhasıran buralara yapıştırılabilecektir. a Sinemalar Ucuzlıyacak Belediye Iktısat müdürlüğü, sine- ya fiyatlarını indirmek için tetkika- ta başlamıştır. Şimdilik sinemacıla- memleketler- den celbedilen filmlerin maliyet fi- yatları ve bir de muhtelif vergi mil tarları tetkik edilmektedir. Ayrıca Maliye Vekâleti de bü hususta tet kikat yaptırmaktadır. My. Prost Geliyor Şehir mütehassısı Prost önümüz- deki pazartesi günü şehrimize gele- cektir, Prost evvelâ Eminönü mey- danı için hazırlanmış olan maketi tet kik edecek ve meydana konacak #a- takibat müsaadesi almış, derhal ront- y vaziyetini yla ix | diği içi İatin yerini tesbit edecektir. Teşhir Edilen! Artist Darülbedayiin eski artistlerinden Melâhat Çitan iki sene evvel yerli mallar sergisinde inhisurlar pavyo- nunda fotoğrafı teşhir edildiği için fı,çeken Foto Süreyya, pav- u tafzim eden dekorasyon mües- sesesi ve pavyon sahibi inhisarlar i- sine 1500 Jiralık manevi tazminat davası açmıştı. Asl.ye üçün ü hukuk mahkemesi bu iddiayı te kik ediyordu. Melâhat Çitan bu 10- toğrafını artist iken çıkartmıştır. Son ra evlenerek Darülbedayiden çekil. resminin müsaadesiz teşhi- rini aile içtimai vaziyeti bakımın. dan mahzurlu bulmaktadır. Müdde- saleyhler teşhir içini biribiri üzerine Atmışlardır. Mahkeme tahkikat: bi- tirmiş ve dosyayı mahkeme umumi | heyetine vermiştir. Yakında muha- kemesine başlanacaktır. 2Bin Lira Çalan Bir Sabıkalı Yakalandı Iki üç aydanberi Istanbulun muh- telif semtlerinde ve bilhassa Fatih, İde heyeti umumiyesi bugün banka- Beyazıt, Samatya ve Şehremini ta- raflarında kırktan (azla ev soyan Ib- rahim isminde bir sabıkalı dün ya- kalamıştır. Aylardanberi İstanbulun her tara- fında takip edilen Ibrahim dün bir yerden çaldığı altın bileziklerden bir İ kaç tanesini satmak üzere Kapalıçar- şıda dolaşırken yakalanmıştır. Ibrahim suçlarını itiraf etmiş ve muhtelif yerlerden çalıp, yine muh- tefli yerlere gizlediği altm ve beşi birliklerle diğer tezyinat altınlarınm yerlerini göstermiştir. Dim. akşama kadar şurada, buruda bulunan mü İcavüz etmiştir. Torahim istisvap adil- İdikçe yeni yeni suçları meydana çık- | makta ve bu yekün gittikçe kabar- maktadır. Suçlunun bugün adliyeye teslita edilmesi muhtemeldir. Acı Bir Ölüm Miralay omütekaldi erkânıbarp İ Şükrü Âli beyin haremi, Avni paşa İ kerimesi Fıtnat hanım vefat etmiş- tir, Cenazesi bugünkü cuma günü öğleyin Vali konağı caddesinde Bir- lik apartımanından' kaldırılarak na- mazı Teşvikiye camiinde kılındık- tan sonra Asri mezarlığa defnedile- caktır. Allah rahmet eylesin, * Bir Muallim Vefat Etti İstanbul Öğretmenleri Yardım Cemiye- #indens Bakırköy Ortaokul türkçe öğrelmeni Mustafa Tşıksalı maslesef aramızdan e- bediyen kaybettik. Kederli ailesine ve s0- yn arkadaşlara teziyetlerimizi sunarız, Şehir mütehassısı bundan sonra da Kadı köy ve Üsküdar cihetlerinin plânla- rile meşgul olacak! Su Miktarı Artacak Sular idaresinin Terkora yaptırdı- öğ yeni sevk makinelerin montajı haziran sonlarında bitecektir. Fab- rika için 68 metre yüksekliğinde bir baca yapılmıştır. Yeni fabrikanın fa- İaliyete geçmesile şehre, bugünkün- den on bin metre mikâbı fazla su verilecektir. Bu itibarla temmuzdan itibaren şehir sokakları daha bol su ile yıkanabilecektir. Beşiktaş Kaymakamlık Binası Beşiktaş hükümet konağının, Dol mabahçe sarayının resim gelerisinin yanındaki harem ağaları dairesine pakli takarrur etmiştir. Eski kayma- kamlık konağı yıktırılarak Barbaros Hayrettin türbesinin etrafında yap- tırılacak parka ilâve cdileçektir. Yeni Yollar Val ve Belediye reisi Lütfi Kır dar, bugün vilâyet nafa müdürlü- Rüne giderek vilâyet hududu dahi- lindeki yolların inşaatı için bütçeye konulan tahsisatın ne suretle sarfe- dileceğini tesbit edecektir. Program- da Paşabahçe ile Beykoz arasındaki sesenin inşaatı da vardır. Çocuk Müsabakası çi 3 akşam çöcuk bayramı mü- nasebetile Fatih Halkevinde ilan gürbüz çocuk müsabakasında birinci” lik alanlardan dördü. Merkez Bankası Umumi Heyet Toplantısı Her Hisse Sahibine 640 | Kuruş Temettü Verilecek | Ankara, 27 (A.A) Türkiye | Cümhuriyet Merkez Bankası alelâ- nm umumi merkezinde idare mecli- İsi Relst Nusret Metya'nın riyasetin- de toplanarak müessesenin 1938 yı Lı idare meclisi ve mürakabe heyeti raporlarinı tasvip, bilinçosunu tas- dik eylemiştir. İdare meclisi raporuna ve bilân- a göre, 1938 yılındaki banka mu- amelesinden hasıl olan kâr 2.210.322 liradır. Bu miktardan nizami ihty #kçalarlle hazineye ve memurlara sit hisseler ayrıldıktan sonra hisse darlara alt olarak kalan miktar da 1.113.759 liradan ibaret bulunmalı Heyeli umumiye, banka idare ma€ lisinin raporunda teklif ettiği vech le bu miktardan kazanç ve buhra vergileri indirilerek geriye kalan 961,159 liranın beher hisseye 540 kuruş bir temettü tevzlini tasvip oy- lemiştir. Heyeti umumiye yine bu toplantı- sında B. C. D. bişselerine sahip his- sedarları temsilen o mürakipliklere Denizbank idare meclisi reisi Hâ Can, Merkez Bankasi sabık müra! bi Cemil Akok ve Sümerbank sabik mürakibi Vehap Kocamemeyi seç miştir . Cümhuriyet Halk Partisi Genel Sekreteri Fikri Tuzerin de bülündu- ğü bu toplantıda Maliye Vekâletini nakit işleri umum müdürü Celâl Sa- it temsil eylemekte idi. Muğlada Şehir Oteli Muğla, 27 (A.A.) — Ebedi Şefimiz Atatürkün anıtı karşısına vilâyet ta- rafından yapılmakta olan büyük şe- hir otelinin inşaatı bitmiştir. Şehri süsliyen bu bina ayni zamanda bü- yük bir ihtiyacı karşılamaktadır. Er zak la Bartında Bir Cinayet Bartın (TAN) — Nebioğlu köyün- de, 35 yaşlarında Hasan Esen adın - dn biri değirmende ölü olarak bulun- muştur. Amcasının oğlu Hüsamettin Esen onun oğlu 14 yaşında Mustafa Esen, Yusuf, Satılmış Demir ve Ha- lil Demir, katil olmak zanniyle tutul. muşlardır. Hödisenin, değirmen or - takın yüzünden çıktığı sanılıyor. Bugün Mati İrandaki i Muhteşem ı Düğün Bitti Tahran, 27 (A.A.) — Avrupada bi le emsaline nadir tesadüf edilen mn- dern Emcediye stadında İran gene | liği spor hareketleri yaptı. Sahayı halkalıyan kişilik kalabalığın önünde beş bin- den fazla kiz ve erkek izcinin mun- tazam ve hiç aksamıyan toplu hare: ketlerini görmek hakikaten ço zevkli idi, Hiçbir hareket kumanda| ile yapılmıyor. Ne düdük ne de bir emir işitiliyordu. Müzikanın Ahengi ne uyan vücutlar her gm üzerinden sanki göze görünmiyen iplere bağ- lanmış gibi yaylanıyor, kıvrılıyor ve nağmeleri bir insan dalgası halinde canlandırıyordu. Türk subaylarmın sahaya gelişle- ri büyük bir sevgi tezahürile karşı- landı. Dost devlet halli subaylarımı 71 uzun uzun alkişlıyordu. Tören renkli bir tezahür halinde nihayet buldu. Sahayı dolduran genç İlik o şekilde: dizildi ki” birdenbire İ meydanda insandan yapılmış İran ve | Misir bayraklarının. dalgalandığını İ gördük. | Pariâmentodaki ziyafet Dün öğleden sonr Meclis Reisi İs- ndiyari parlamento binasında bir gardenparti verdi. Misafir seven İranlılar davetlileri ne millet vekillerinin evini, sin içtima salonunu, encümen odala- rını gezdiriyorlardı. Alâhazret veli- aht, yanımda prenses Fevziye olduğu halde sast 17 buçukta meells binasi- Pp itün duvarları ufak ayna parçala rile mozayik İşlenmiş tavanından aynalardan yapılmış stalaktitler sar- kan büyük salona girdiler. Prenses Fevziye siyah ince tülden bir öğle sonrası giymişti. Kırmızı bir gül motifi ile süslenmiş siyah şapkası yü- zünün pembe inceliğini tebarüz etti. din kolunda davetlilerin Misalaşına kef EN yordu, Saat 18 de binanın alt kat salo- nundaki büfeye geçtik. Çiçekler ve şamdanlarla süslenmiş masalarda genç evlilerin riyaset ettiği çay sof- rası umumi neşe içinde bir saatten fazla sürdü ve Prenses Fevziye ile veliahdin parlamento saraymı ter- ketmesini müteakip davetliler zeri? bahçenin tanziminde kendisini gös- teren ince İran zevkini de tattıktan . | sonra dağılmağa başladılar. Hariciye Vezirinin ziyafeti Gece Hariciye Veziri, eski ince İ- ran sanati ile modern mimariyi ve İ konforu mezcetmiş yeni hariciye sa- Yayınm geniş salonlarında bir ziya- fet vermiş, ziyafeti veliaht ile Pren- ses Fevziyenin açtıkları süvare takip eylemiştir. Yemyeşil! geniş çim tark- ları rengârenk Venedik fenerlerile talmı vakte kadar dansedilmiştir. Mısır sefaretindeki ziyafet Mısır sefaretinde de ecnebi heyet- lere bir öğle ziyafeti verilmiş ve > maştir. yabancı askeri heyetler, sonra da İ- Tan kıtaları alkışlar arasında geçmiş- tr, Süvarilerin sportif. hareketleri ve yabancı ve İran tayyarelerinin akrobatik hareketleri umumi takdiri nelerden itibaren TAKSİM SİNEMASINDA 2 Büyük ve Gi ÇÖL KIZI üzel Filim birden: CEMİLE Pek mükemmel Türkçe sözlü ve şarklı Film KATIA DANİELLE DARİEUX'un ilmi. Tenzilâtlı fiatlar: 15 - 20 - 25, Localar 100 Kurus asgari 50 bin mecli- | rerek çerçeveliyordu. Gene veliah-| pırıldayan bahçede havai fişekler #- ş ve nağmelerini birbirine ek- liyen iki cazın refakatinde çok geç yafetten sonra bir resepsiyon yapıl- Öğleden sonra Şehinşah Hazretle- | ri, Kraliçe Nazlı, veliaht ve Prenses Fevziye yabancı heyetler ve kordip- lomatik âzast, nazırlar ve birçok şab- siyetler hazır olduğu halde büyük bir askeri geçit yapılmıştır. Evvelâ| özi 26.4.9359 <-> | RADYO ANKARA RADYOSU Türkiye Radyodifüzyon £ Postaları Türkiye Radyosu Ankara Radyosu Dalga Uzunluğu 183 Kes, 120 Kw İ 1639 m. VAM İMA me 15195 Ken 10 K VAP. Bİ70 m. M56 Kes, 20 Kw Cuma, 28.4. 1939 et snat ayarı, ajans ve me- erleri, 13,15 — 14 Müzik (Ka program — PL) 17,30 İnlolâp târihi dersleri — Helke vinden 'nnklen. 18,30 Program. 18,85 MU- (Neseli piâkiar) 19 Konuş Esirgeme Kurumu — Cocuk şark: ler, Okuyan: Tahsin Karalruş, 20 Nemle- : 8 ve rostaoroloji ha- berleri, 20.15 Türk müziği: (Klâsik esi ler programı), Çalanlar: Vecihe, Cev Çağla, Refik Fersan, Ruşen Kam, Oku- yan: Muallim Nuri Hali Poyraz 20,49 Türk müziği: Oktuyan: Semahat Özdenses 1 — Selâhattin Pmarın — Hüzzam şar ki — Ümidini kirpiklerine 2 — İsme Hakkın — Hüzzam şarln — Beklerim hergün, 3 — Hacı Arif Beyin — Hüzesm şarkı — Meftun olalı, 4 — Leminin — vit, kambiyo - nukut (fiyat); 21,25 Neşeli plâklar — R Müzik (Riyasetleümbur Filârmenik or kestram), Sef; Yrvetoriur, 1 — Pierre Ma- urice — İslanda balıkçım — —Pecheur istande (Piyer Totinin tomam Üzeri senfonik patça), 2 — Psvl Dukas — On. İzak sfhirber — Üapprenti sereler senfo- nik Seherro (Goethe'nin bir | den em), 2 — Charpentler İ intibaları — İm ira sülti, a) Serenade b) Çeşmede, e) Kü. İ cük kat |4) Kapı PU) 2 l Aşiret Çadırlarında 4 Kadın Öldürüldü Kâraisak (TAN) — köyü yakmında Körkün suyu etra Yılancılar fında kurulmuş olan aşiret çadırları bir baskına uğramış, çadır halkından Büskini' yapânlar bir kaç gün sor. ra tutulmuşlar ve adliyeye verilmiş lerdir. Sulu ve Susuz Sirkeler Tahammlir derecesi tamam olma- mış sirkelerin satişa çikarılamıyaca- & hakkında belediye zabita talimat- namesine yeni bir madde ilâve edil- miştir. Bu maddeye göte, tahammür derecesi tamam olup ta sulu bir hal de satışa çıkarılan sirkelerin üzerine de (Sulu sirkedir) levhası takılacak- tır, İbtiva ettiği asit miktarı yüzde dörtten aşağı olmamak şartile hazır lanan sirkeler, suni sirke ismile satı- lacaklardır. Bu sirkelerle turşu imal elmek caizdir. * ân ve reklim mahiyetinde 0- larak dükkân ve mağazaların önleri ne asılan amudi levhaların, şebrin güzelliğine halel getirdikleri için kal- dırılması Belediye Daimi encümenin- ce kararlaştırılmıştır. Belediye daimi eheümeni. Kö- İçüik Mustafapaşada yaptırılmakta 6 İlan ilk mektebe sit inşaatın ikmali için yeniden 3993 liralik tahsisat ve- İrilmesini karar altına almıştır. # Son hafta zarfında Üsküdar ke- zası dahilinde 1594 metre murabbaı yol, 1000 metre murahbaı da şose, Ka dıköy kazasında ise 6460 metre mu rabbat yol inşaatı yapılmıştır. ————— kazanmış ve hararetle alkışlanmış- tır, Ayni günün akşam: Kraliçe Nazlı Gülistan saraymda büyük bir dine vermiş ve bu dineyi de bir suvare ta- İ kip eylemiştir. Gece yarısı, izdivaç merasiminden sohra, Şehinşah ile İ veliaht ve prenses Fevziye ve mai yetleri halkın allişları arasında Gü listan sarayında Şehinşahın saray:- na gitmişlerdir. Veliahdin düğünü için tayin edi- miş olan dört günlük resmi mera- sim bitmiş oldiğundan ecnebi heyst- ler bugünden itibaren memleketleri. ne dönmeğe taşlamışlardır. İlk olarak du sabah Fransiz have İtinin bir kısmi hareket etmiştir. Öğ. leden sonra da diğer kısmı gidecek. tir,