28 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

28 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Ne İngilterede askerlik mecburiyetinin akisleri Amerika mahafili verilen kararı büyük bir memnuniyetle karşıladı Vaşington 27 — İngilterede mec. buri eskerlik kararı Amerikada büyük | memnuniyet, uyandırmıştır. Bu ka- Tar, Almanya ve İtalyanın muhtemel teşebbüslerine her türlü vesaitle mu- kavemet edileceğine delil | sayılıyor. Siyasi mahfiller, kararı, bir kalkın- ma hareketi saynaktadır. Bu karar ile B. Rooseveltin son nulku arasında bi münasebet görülmekte, demokra- | siler müşterek mükavemet hatları muhafaza ederlerse, Avrupada ihti- Jâf tehlikesi azalacağı söylenmekte. dir, Almanyadaki akisler Berlin 27 (A.A) Ingiliz Askerlik Kanununun ekemmiyetinin küçük gösterilmesine muluf geyretlere rağ- men, siyasi mahfiller, bu kararın ehemmiyet ve şümulünü gizliyeme- mektedirler. Mecburi hizmet derin bir tesir ha- ai etmiştir. Zira kanunun, mühim dahili mekavemetlere tesadüf edece- ği ümid edilmekte ie! Siyasi makfiller, bu kararın, Alma siyezetini ve ezcümle Hitlerin Rayhş- tag'da söyliyeceği nutku tadil etmi- yeceğini iddia ediyorlar. Fransız gazeteleri memnun Paris 77 — Gazeteler, İngilterede askerlik mükellefiyetinin kabulünü büyük rwmnuniyetle karşılamışlar. dır. Jour gazetesi diyor kiz «İngiltere sözüne sadıktır. Münih Yaz havası Termometre 22 dereceye çıktı İki gündenberi İstanbulda yaz ha- vası hüküm sürmektedir. Termomet- re 21 - 22 derecedir. Paitolardan son- Ta pardösüler de çıkarılmıştır, Anado- Tunun ekser yerlerinde havalar ısm- mıştır. Adanada halk bağlara taşınıyor Adana (Hususi) — Cenub bölgesi artık baharı geçirmiş, yaza girmiş bu- Yunuyor. Son birkaç gün içinde hava- lar birdenbire ısınmıştır. Hararet 28 - 30 arasındadır. Bu sebeble halk bağlara taşmmağa b: sonunda yaylalara da tır. Beşiktaş ile Şişli pazar sabahı karşılaşıyor İki maç yapmak üzere Ankaraya İ 'gini evvelce haber verdiği; Şişli takımı bazı anlaşamamazlıklar yüzünden bu seyahatinden vazgeç- miş ve Beşiktaşla hususi bir maç yap- mağı kabul etmiştir Pazar sabahı saat 11 de Şeref sta- dında yapılacak olan bu karşılaşmaya her iki takım en kuvvetli kadrolarile çıkacaklardır. Ankaraya kuvvetli git- mek için muntazaman çalışan Şişli takımı tam formunda bulunduğu ci- hetle Beşiktaşla yapacağı bu maça fazla ehemmiyet verilmektedir. Bü- yük bir alâka ile takib edileceği şüp- hesiz olan bu müsabakayı Şazi Tezcan idare edecektir. Vefa takımı İzmire gitti Mini küme fikstürü mucibince ya- nın Doğanspor, Pazar günü Ateşspor e iki müsabaka yapacak olan Vefa takımı bu sabah İzmire hareket et- miştir. Bütün oyunculara izin temin edil diği cihetle seyahate kuvvetli bir şe- kilde çıkan Vefahlarn İzmirden mu- vaflakiyetli bir netice ile avdet ede- cekleri tahmin edilmektedir. Kafile 18 futbolcu ve 2 idareci ol- mak Üzere 20 kişidir. Aynca klüb ta- rafdarlarından bazıları da takımla birlikte hareket etmişlerdir Eskrimciler gitti Ankarada 2 müsabaka yapacak İstanbul eskrim takımı dün akşam bölge eskrim ajanı bay Ömerin baş- hanlığı altında Ankaraya hareket ei- miştir. Kafile 3 bayan 10 etkek olmak üze- ürekkeptir. | anlaşmasındanberi Polonya Ro- manyeyı ve Yunanistan garanti et | ti. İcabında irizasinö sadık kalmak İ için tedbir almaktadır.» | Figaro diyor ki: «Ne Fransa, ne İngiltere harp istemiyor. Bir harbe 86- bep olmaktan kati surette çekinecek- lerdir. Fakat hüsnü niyetin de bir İ haddi vardır.» Petit Parisien diyor ki: «İngiltere, Askerlik mükellefiyetini kabul etmek- le, yeni bir tecavüze kuvvetle muka- vemet etmek azminde olduğunu gös. termiştir. Fransa, bu hususta kendi- sile tamamen ayni fikirdedir. Polonya gazeteleri ne İ diyorlar? | Varşova 21 — Polonya güzeteleri, | İngilterede mecburi eskerliği | Tünü mühim bir hâdise ve «bugün, İngiltere tarihinde her zaman hatırlanacak bir gün olarak kalacaktır» demektedir. İtalyan gazetesi ne diyor? Milâno 27 (A.A.) — Popolo d.İta- Ua, İngilterede mecburi askerli tatbikini mevzuubahs ederek bunun totaliter devleleri bir korkutma te- şebbüsünden başka bir şey olmadığı- nı yazıyor ve diyor ki: Berlin, bu tiyatro gösterişine ta- mamile kayıtsız davranıyor. Dünya, Büyük Britanyanın bir dağ doğurma- sını bekliyordu. Halbuki ancak bir fare doğurabiliyor. ' Merkez Bankası keyeti umumiyesi toplandı 938 kârı 2 milyon 200 bin küsur lira, beher hisseye 640 kuruş temettü tevzi edilecek Ankara 27 (A.A.) — Türkiye Cüm- | huriyet Merkez bankası alelâde he- yeti umumiyesi bugün bankanın u- | mumi merkezinde idare meclisi reisi Nusret Metyanın riyasetinde toplana- rak müessesenin 1938 yılı idare meç- lisi ve murukabe heyeti raporlarını | wvib bilâ: ynu tasdik eyle! İdare meclisi raporuna ve bilânço- | ya göre 1938 yılındaki banka mua melesinden basıl olan kâr 2,210,322 Hiradır, Bu mi âkçeleriyle ha; ait hisseler ayrı an sonrâ hisse- darlara alt olan kalan miktar da 1,113,759 liradan ibaret bulunmakta- dır. Heyeti umumiye, banka idare mec- | isinin raporunda teklif ettiği veçhile bu mikdardan kazanç ve buhran ver- gileri indirilerek geriye kalan 961,159 Yiranın beher hisseye 640 kuruş bir temettü tevzlini tasvib eylemiştir. Heyeti umumiye yine bu toplantı- sında B. C. D. hisselerine sahib his- sedarları temsilen murakipliklere De- nizbank idare meclisi reisi Hâmit Hasan Can, Merkez bankası sabık murakıbı Cemil Akok ve Sümerbank sabık murakıbı Vehap Kocamemeyi seçmiştir. Cümhuriyet Halk partisi genel sekreteri Fikri Tuzerin de bulundu- ğu bu toplantıda Maliye Vekâletini nakid işleri umum müdürü 'Celâl Sait temsil eylemekte idi. nizan ve mem neye lara Bohemya ve Moravya Kabinesi Prağ 27 (A.A) — Yeni Bohemya e Moravya Kabinesi general Elias tarafından teşkil edilmiştir. Dahiliye Nezaretini de Başvekil deruhte et- mektedir. Harp olursa Amerika vapur- ları seferlerine devam edecek Vaşington 27 (A.A.) — Zannedildi- ğine göre, Pittmann dün Hariciye er- kânile yaptığı konferansta bir harp vukuunda (oOAmerika vapurlarının Fransa ile olan servislerine devam et- — asmamak | Kazanç vergileri hakkında | İ İ yak fabrikalarının da 7 İ yüzde | dan, me İ Kazanç vergileri üzerinden tahakkuk eden AKŞAM Iktisadi faydaları olan | müesseseler | | Maliye vekâletinin bir tebliği | Ankara 26 (Akşam) — Teşviki sanayi kanunu mucibince İkinci sınıf muafiyet ruhsatnamesini haiz olup ta iklisadi fay- | daları kabul edilmemiş olan müesseseler- | den tahin, helva, un, çırçır, elektrik, ma | karma, kimyevi ve ab müstahzarat fab rikalarile matbaalar & - 9 - 938 ve alelğ- | mum madenler 77 - 9 - 935, likör ve kam- | - 1988 ta ribinden itibaren iktisadi faydaları olan | mücsseseler meyanına ithal edilmişti, | | Maliye Vekâleti, bu müesseselerin Ka sanç. vergileri hakkında umumi bir teb- Viğ hazırlamıştır. Tebliğ şöyledir: j «Zikri geçen müesseselerin bu kere ikti- | sadi faydaları kabul edilmiş olduğuna na- zaran, kanunun 15 inci maddesi delâleti- Je dokuzuncu maddenin B fıkrasında (B fıkra bu müesseselerin imalâtına, Mma- zurufuna müteallik mevadâı | ) yanlı muafiyetle beraber: A) Yalnız imalâla tahsiz ettikleri bina- | lara münhasır olmak üzere Bina vergi- sinden. B) Kazanç vergisinden (Asgari vergi dahil Belediyelere unit inşaat, “buhar ka- motör ve imbiklerin Ruhsaliye r8- nden muaf tutulması İizungelmek. tedir. Binaenaleyh | — Nevileri yukarıda yazılan ve ikinci snf Teşviki sanayi muafiyeti ruhsatna- | mesini haiz bulunan müesseselerin, yalnır şi imalâta tahsis ettikleri binalar için tahak- | kuk ettirilmiş olan Bina vergilerinin, İlk senede iktisadi faydalarının kabul ve tas- dik edildiği tarihi takip eden taksitten iti- baren ve müteakip senelerde de muafiyet ruhsatnameleri hükmü devam ettiği tak- dirde senelik vergilerin muafiyet ruhsat- »amelerinin ibrazile lerkini, 2 — 1938 takvim Şılı faaliyetlerinden dolayı 1939 mali yılı için tahakkuk ettiril- miş olan Kazanç (asgaki vergi dahil) ver- gilerinden: tahin, helva, un, çırçır, elek- trik, makarna, kimyevi ve tıbbi müstah- Zarat fabrikalarile matbaaların i - 1 - 1988 ii 8 - 9 - 1938, madenlerin 1 - 1 193814 21 - 9 - 1988, likör ve kanyak fabrikaları» nın da 1 - 1 - 1048 (lâ 17 - 12 - 1988 tari- hine kadar olan kısmının bihesap tefrik edilerek geri kalanın (asıl verginin) ci sınıf muafiye: ruhsatmamelerinin raz edilmesi şarlile berkini ve müteakip #enelerde de musfiyet ruhastanmesi hük- | mü devam ettiği takdirde senelik vergi- deri tahakkuktan sonra Kazanç ve asgari vergilerinin terkin edilmesi, 3 — Teşviki sanayi müafiyeti yalnız ver- ginin aslına münhasır ulüp cez zamları- na şamil olmamasına mebni, misil veya ların bu muafiyete tabi tutul- arak kanunun birinci , Bina vergisi üzerin- 3 nisbetindeki ikti- sadi buhran zammile 2128 numaralı ka- Bun hükmüne tevfikan Kazanç vergileri- nin 1/5 nisbetinde alınan iktisadi buhran muafiyetinin. de bulunduğun- ubahis müesseselerin Bina ve budud ve n edilmesi lazımgelir.» İngilterenin eski Roma sefiri Londrada Londra 27 (A.A) — İngilterenin sabık Roma sefiri Lord Perih, dün Hariciye Nezareline giderek Hariciye Nazırı Lard Halifax ile uzun uzadıya görüşmüştür. Bir genç ressamın sergisi Taksimde daimi resim Ve heykel sergisinde akademi mezunlarından ressam Bolulu Mehmed Yüce, 24 eserden mürekkep bir sergi açmıştır. Sergi bugünden itibaren bir hafta müddetle 9 dan 6 ya kadar açıktır. Okullar şampiyonası programı İstanbul okulları Spor bölgesi genel sek- İ relertiğinden : j 2 - IV - 189 Cumartesi günü yapılacak | futbol maçları (Şerel stadında): Saha doktoru: Taceddin (İstanbul Er- kek lisesi doktoru), Saha komiseri: Ziya Koplu. Vefa - Pertevniyal liseleri, Hakem: Refik Osman Top. İstanbul lisesi - Yüce Ülkü lisesi, saat 1540. Hakem: Ahmed Adem Gökdüm. Haydarpaşa lisesi - Hayriye lisesi, saat 1650. Hakem: Feridun Kılıç. Voleybol maçları «Kızlar) «İstabul Kız lisesi sahasında) Saha doktoru: Cell Emler (Cümhuriyet | Kız Hisesi doktoru), Saha komiseri: Hida- yet Atakul Erenköy lisesi - Kandilli Msesi, saat 15. Hakem: Hayri Ragıp Yalım. İstanbul bisesi - Inönü Msesi, Hakem: Ferhad Acarkan. Çamlıca lisesi - Şişli Terakki lisesi, sa- at Ii. Hakem: Hayri Ragıp Yalım. Voleybol maçları «Erkekler» Kabataş lisesi sahalarında) Saha doktoru: Osman Mithat (Şişli Te- rakki lisesi doktoru), Saha komiseri: Ham- di Saver. Darüşyafaka hisesi saat 1430. saat 16. Boğaziçi lisesi, sa- Acarkan. 28 Nisan 1939 Bugün Matinelerden itibaren YILDIZ nda 2 büyük Film I-KIRIK HAYAT Herbert Marshall ve Barbara Stanwick'in en güzel Fransızca sözlü Film 2-SERSEMLER KIRALI RAİMU ve MİCHEL MORGAN'ın en güzel Filmi Bugün matinelerden itibaren TAKSiM SiNEMASINDA 2 büyük ve güzel filim birden ÇÖL KIZI CEMİLE Pek mükemmel Türkçe sözlü ve şarkılı KATIA DANİELLE DARRİECU X'un en güzel filmi Tenzilâtlı fiatlar: 15 - 20 - 25 Localar 106 kuruş YAŞ SUAD PARK Sinemasında IN ASK ml ve Di MURAD, Türkçe sözlü, Arapça şarkıli Seanslar: 4 » 7.15 ve 9,45 dedir. Tel: 43143 SATILIK FABRİKA Neft Sanayi Anonim şirketinin bina, buhran vergisinden ve Belediye rü- sumundan Belediyeye borcundan dolayı haciz altına alınan A. Kavağında Umur yerinde eski 105, 107 yeni 21 ve 21/1 No. lı kârgir fabrikanın dört tai duvarla çevrili ve bir kârgir yazıhane ve yine kârgir kimyahane ve 21/1 ve edevalı sabite, 18 adet muhtelif tonda tank ve tuğla ile çevrili iki adet tak- dir kazanari, kârgir tuğlalarla çevrili iki buhar kazanı, bir adet atelye deru- nunda iki torna tezgâhı, bir mak'ap, bir motör, bir dinamo, bir buharla mü- teharrik istim makinesi ve diğer kârgir bina dahilinde 5 adet buharla müte- 'harrik bombâ ve bir adet hava makinesi ve iki adet kuyu ve bir adet tasfiye kazanı ve yine 21/1 No. da ortadan bölünmüş bir kat ve üzeri galvaniz saçla kaplı kârgir depo tahsili emval kanununun 13 üncü maddesine göre muham- men bedeli olan yüz kırk bir bin beş yüz seksen 141580 lira bedelle tarihi ilân- dan itibaren 11 gün müddetle Beykoz idare heyetinden satılığa çıkarılmıştır. Şartnamesini görmek istiyen taliplerin bu müddet içinde Beykoz Beledi- ye Tahsil ve Baş memurluğuna müracaatla her gün malümat alabilecekleri ve muhammen bedelin “4 7,5 ğu olan on bin altı yüz on dokuz lira elli kuruş 10619 lira 50 kuruş müzayededen evvel nakden veya muteber bir banka mek- tubu ile birlikte ihale günü olan 2/5/939 salı günü saat 10 da müracaatları ilân olunur. (2731) 27 - 4 - 939 Perşembe Esham ve tahvilât: Türk borcu 11 Peşii 1988 © 5 ikramiy Ergani Sıvaz - Errurum I Sıvas - Erzurum 3.4 18. 1938 “; 5 Hazine tahvil 115 PARA ve er (Kapanış fiatleri) fı Bugün SARAY ve iPEK sinemalarında dre 1 Sterlin 543 me York 100 Dolar 126475 Paris 100 Frank 3.3550 Mitno 100 Liret 60025 Cenevre 100 İsviçre Pr. O 28445 Amsterdam 100 Florin 61415 Berlin 100 Rayhşmark (o 50815 Brüksel 100 Belga 214135 Atina 100 Drahmi 10429 Botya 100 Leva 156 Madrid 100 Pezeta 14005 Varşova 100 Zieti m5 Budapeşte 100 Penge 249015 Bükreş 100 Ley 1.9050 v Z Belgrad 109 Dinar 24 Yokohama 109 Yen M62 Stokholm 100 İsveç Kr. 305425 Moskova 100 Ruble 2.9025 HARBDE GiDiYOR | TÜRKÇE SÖZLÜ Kahkaha Tufanı Gmelnadan. v Karikatür albümü çıktı Elmas hırsızları Fransuca sörlü fevkalâde heyecanlı bir fim. Suare tam $ da her iki film birden Dikkat: (Üç Ahbap Çavuşlar Harbe Gidiyor) Ankarada: HALK ve SUS sinemalarında da gösterilmektedir. MAKSiM'de Her akşam Zengin ve muhtelif programla KABARE DANSİNG VARYETE Pazar günleri 17 de Konferans ve temsil Şişli Halkevinden: 29 Nisan Cumartesi akşamı saat 21 de Halkevimizde profesör Dr. İb- rahim Zati Öget tarafından (Mem- leketimizde çocuk cürümlerinin men- #i) hakkında bir konferans ve gös- terit şubemiz tarafndan da bir tem- sil verilecektir. Herkes gelebilir. Gülhane müsamereleri Gülhane tatbikat Mp, ve kiliniği- nin senelik müsamerelerinde sekizim- cisi 28/4/939 cuma günü saat 17,30 da Gülhane konferans salonunda yapı- lacaktır. Arzu eden meslekdaşların teşrifleri rica olunur, KAPLAN ÇOGUK Yer değiştirecek kiracılara tavsiye! Akşam'ın KÜÇÜK İLÂNLA- 'RI'n dikkatle okursanız kendi.