29 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

29 Nisan 1939 AKŞAMDAN AKŞAMA | , Dünkü nutkun aksi sadası Dün bütün dünya B, Hitlerin nut kunu alâkayla bekliyordu. Radyolar- dan ses duyulmağa başlar başlamaz, derhal şu anlaşıldı: Pek sert değil; nirbelen mülüyim! Zira mihver ha- tiplsrinin mevzularındaki grado, ses- lerinin perdesile o mütenasib şekilde yükselip alçalmaktadır: e Kelimeleri kavramağa hacet kalmaksızın mâna çıkıyor... İki hafta evvel patlak vereceğinden korkülan siddeti ihtilâf yerine, bazı il bile aralık yahud lâ. - anlaşma kapıları sezi- liye me nutukta müfritlikten uzak cümücler de Bear çarpıyordu, Asıl alâkamı celbeden İngiliz rağ. yosu oldu: Alman lideri sözünü (bitirir bitir- mez, « hilâfsız on dakika geçmemişti ki - Londra spikeri ingilizce olarak, nutkun hülâsasını verdi ve saat altı- da tam tercümeyi okuyancğını söy- ledi. Altıda ise, bir yenilikle karşılaştıkı Meğer Hitler kendi memleketinde ko- nuştuğu sırada, Kondralılar, onun sesini plâğa (yahud filme) almışlar; tam tercümesini vermeden evvel, Führer'in sesile ulmanca bir kısım dinletiyorlar; sonra İngilizce şerh ve izahı... Hani bu kabil bazı kitaplar vardır; radyoya da o yenilik intibak etti demekti İngilizler, bu son zamanlarda bü- tün dünyanın lâtifelerine maruz kak mışlardı: — Ne yavaş insanlar! Bir türlü kımıldanamıyorlar... Birşey yapabil. meleri için yıl lâzım... - deniyordu. Fakat gözle kaş arasında süratli işler yapabileceklerini de - son bir kaç tedbirlerile beraber - işte bu tek- nik muvaffakiyetlerile göstermiş olu- yorlar. Berlinde ağızdan almanca çıkan bir sözün Londrada aksi sadayı kıs- kandıracak süratle ingilizce tekrar- laması, akabinde de zerhli ve mü- kemmel bir tarzda âdeta kitap ha- Tine getirlimesi... Yeni ve hakikaten şaşırtıcı bir rekor! ... Tanıdıklardan biri, birkaç ay ev- vel münzevi bir köye gittiydi. Ne rad- yosu, ne ajansı, halli nede gazete okumak âdeti olan bir yer... Seyaha- te çıktığı günler ortalık süt Timandı. Dün âkşam arabasile tıngır mıngır döndüğü sırada bana rastlayıp dur. .. Ne var ne yok? — Hitler biras evvel nutkunu söy- leği, — Neye dair? — Dünyanın vaziyetine dair yahu... — Ne varmış ki dünyanın vaziye. tinde? Baktım: Hazretin birşeyden habe. ri yok... Arnavudluk bahsini bile düy- mamış... Şaşmaz mısınız, Ga yayı da berhayat saniyor!... Ben, es- ki zamanda tatar ağalarının izahat vermesi kabilinden uzak beldelerin vekayiini kendisine hülâsa ettim: — Yar... Allah Allah... Fakat eh eh, açik kapı varmış demek?... - dedi, — Var... İşte bir adam ki, radyonun, süre tin, on dakikada aksi sada gibi ter- cümenin insanlar için haddi zatinde pek de sandet verici olmadığını ayak üstü bana isbat ediverdi. ieşke tatar ağası deyresinde yaşa» K.G Xa. er EMİ mmm e m ERİ İk re m en KY (VA-Nü) — Bana bir haşlama!... — Başüstüne bayıml... Yol inşaatı Yerebatanda ve istimlâk edilecek Yerebatan ile Cağaloğ! Cağaloğlu arasında- ki cadde asfalt olarak inşa edilecek- tir, Bu münasebetle Yerebatan sara“ yı önünde caddeyi ikiye ayıran ada- nın istimlâki kararlaşlarılmıştır. Diğer taraftan Beyazıddan Aksa- raya inen tramvay caddesinin sağ köşesini teşkil eden adanın da istim- Jâk edilerek caddenin Prost plânına göre genişletilmesi muvafık görük müştür. Her iki adanın istimlâk ha- ritaları hazırlanarak daimi encüme- ne verilmiştir, Encümen istimlâk ka- rarını verince bu binaların istimli- kine başlanacaktır. Beyazıd 0 kütüphanesi Evkaf binanin bir kısmıni kömür deposu yapmakta ısrar ediyor Beyamddaki umum! kütüphane bi- nasının tahliyesini isteyen evkaf ida- resile maarif müdürlüğü ve Üniver- site arasında bir ihtilâf çıktığını yaz- mıştık, Evkaf idaresi, mü- talâa salonile kitapların işgal ettiği kısmının maarif idaresi elinde bulun- masına muvafakat etmekle beraber kütüphanenin altı bin ciltten İba- ret kitab bulunan deposuntun kendi. sine iade edilmesinde israr etmekte- dir. Evkaf idaresi bu binayı kömür deposu olarak kiraya vermek eme- dinde imiş! Maarif müdürlüğile Üniversite rek- törlüğü kütüphanenin kültür haya- tırmzdaki ehemmiyetini göz önüne alarak münasib bir kira bedeli ver- mek suretile deponun muhafazası için evkaf idaresi nezdinde teşebbüs- te bulunmuşlardır. Milli reasürans müdürü istifa etti MINI reasürans müdürü B, Refi Ce- lâl Bayar sıhhi sebepler yüzünden istifa etmiş ve istifası kabul edilmiş. tir. B. Refi Bayar reasüransın teşekkü- Tündenberi (müdürlüğünde bulun- muştu. Yerine kimin tayin edileceği” henüz malüm değildir, Belediyenin yeni iktısad müdürü Belediye iktisad müdürlüğüne ta- yin edilmesi kararlaştırılan Ticaret Vekâleti küçük krediler bürosu şefi B, Saffet salı sabahı yeni vazifesine Dağtıyacakkir. © Demifyilniinii siğimesine Yugoslavya da girdi Türkiye - Yunanistan ve Bulgaris- tan arasında evvelce imzalanan de- miryolu anlaşmasına Yugoslavya da Iştirake karar vererek anlaşmaya da- bil olmuştur, Bu suretle dört mem- leket, demiryollarında müşterek ten- gilâtlı tarifeyi kabul etmiş oluyor. Jar, AKŞAM müfetişi 5. Kemal Rıra, mezküir çal- gili bahçeden müşleki olmadığını, bilâkis hisseli yalısına bununla şeref geleceğini söylüyor. Bizim, ilk mektubu dercederek dik- kati celbetmek istediğimiz nokta baş- kaydı: Çalgıh bahçelerin gelişi güdül yerlerde - bilhassa komşuların başi- m şişirecek şekillerde - açılması şeh- rimizin umumi mahiyette bir mese- lesidir. Bazı kimseler bundan hoşla- mabilirler; ikin gece yarılarına ka- dar oparlörlerle şarkı söylenmesi de çok kimse istemiyor. Çalgılı bahçeler işi, halledilmesi icab eden bir şehirci- ik davamızdır. ... Patlıyan bir lâğım Bundan takriben bir ay kadar er- vel Unkapanında Salihpaşa caddesin- de yol tamir edilmiştir. Buna bütün mahalle halkı sevinmiştik. Fakat bu hafta yölun tam ortasında lüğım patladı; yoldan geçilmez bir hal aldı. Bir hırsız kumpanyası meydana çıkarıldı Müteaddid hırsızlık yapan 3 kişi yakalandı Emniyet direktörlüğü ikinci şube Sirkat kısmı memurları, bir müddet- tenberi muhtelif semtlerde, muhtelif apartımanlarda mücehverat ve kıy- metli eşya hırsızlığı yapan bir kum. panyayı dün meydana çıkarmağa muvaffak olmuşlardır. Polisçe müseccel aparlıman hirsiz» larından ve şimdiye kadar müteaddid. defalar hapishanede yatmış, çıkmış olan İbrahim, anası Nadide ve Tanaş isimlerinde üç kişilik bir kumpanya- dan terekküp eden bu hırsızlar son defa Lâlelide bayan Fikriyenin apar- tımanından beş yüz liralık kıymetten fazla altın bilezik, yüzük, Fatihte Kir- masti mahallesinde bayan Kâniyenin aparlımanından yine kıymetli mü- cevherat, Ayasofyada posta paket mü- dürü B. Tayyarın evinden kıymetli bir foloğraf makinesi ve gramofon çalmışlardır. İkinci şübe sirkat memürlarınca yapılan takibat nihayet. iyi netice vermiş ve bu hursız kumpanyası çal- dıkları kıymetli eşya ile birlikte yaka- Janmışlardır. Bu apartıman İursızları hakkında» ki tahkikat derinleştiritmekte olup daha başka vakaları oldup olmadığı meydana çıkarılacaktır. Kapalıçarşıda Bodrum hanında Süleyman isminde birinin elbise de- 'posunun kapı kilitini kırmak suretile bir kaç takım elbise çalan Lütfi is- minde m daha yakalanmıştır. Kurbağalıdere Temizlenmesi işi bugünlerde müna- kasaya kör konacak Kadıköy halkı, Kurb Kurbağalıderenin temizlenmesini senelerce evvel iste- 'dikleri halde Belediye şimdiye kadar 'bu işi başaramamıştı. Vali ve Beledi- ye Reisi Dr. B. Lütfi Kırdar, Kadıköy halkının sıhhatini bozan derenin bu- günkü halde bırakılmasını doğru bul- mamış ve derenin temizlenmesi için bir keşif yapılmasını emretmiştir. Derenin keşifnamesi hazırlanmış. tır, bugünlerde münakasaya okona- caktır. Aynı zamanda dereye akan Miğım ve mecraların da dereyi kirlet- memesi için mecra ağızlarına hususi tertibat, yapılacktır, üç kaza Bir kadın, iki çocuk ağır yaralandı Kasımpaşada oturan bayan Nefise, evinin ikinci katında. çamaşır asar- ken müvazenesini kaybederek düş- müş, kendini bilmiyecek bir halde polis tarafından hastaneye yatırıl- mıştır, Ayaspaşada kasap çıraklığı eden 'To- ko Talimhane meydanında bir apar. tımana et çıkarırken düşmüş, ağır surette yaralandığından hastaneye kaldırılmıştır. Şehremininde oturan Osman adın- müvezenesini temin edemiyerek düş- müş, tehlikeli surette yaralandığın. dan polis tarafından hastaneye kal- dırılmıştır. Deniz ticareti kareli mektebinin yeni vaziyeti Yüksek Deniz ticaret mektebinin meslek mektebi haline sokulması dü- Şünülmektedir. Mekteb müdürü bu hususta Vekâletle temaslarda bulun- mak üzere Ankaraya gitmiştir. Deniz ticaret mektebi meslek okü- lu haline sokulduktan sonra Deniz- caktır. Orta mekteb mtzunlarının bu mektebe imtihansız alınması da dü- şünülmektedir. Vali konağı caddesinin geni; letilmesi işi müteahhide verildi Nişantaşında Vali konağı caddesi- nin yirmi metreden yirmi beş met- rTeye çıkarılması hakkındaki şartna- meye göre yapılacak inşaat dün bir müteahhide ihale edilmiştir. Vali yol programını hazırladi Vali Dr. B. Lütti Kırdar, dün nafia müdürlüğünde 939, 940 ve 941 sene hazırlamış- tır. Bu program umumi meclise veri» lecektir, Mevlidi | mebevi İstanbul Müftülüğünden: 2 mayıs 939 salı günü Rebiülevvel ayının on ikisine müsadif olmakla önümüzdeki Sahife 3 SOHBET: E debiye da mötler, yirmici asırda teknik... il il ıl ; i i ii kimse o kalma- dı - meşhur tiyatro münekkidi Fran- 'den yazma- yar gi yam çan ge) İş sarp Pİ Mevlidi nebevi olduğu ilân olunur. Bay Amca Ya ei sular Tavaf ran > Klan mon önülsidâMM5 MARY e —ş—. İ İ İ e EŞ