29 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Nisan 1939 Galatasaray - bugün karşılaşıyor Bugün Demirsporla karşılaşacak olan üç Galatasaraylı muhacim Necdet, Salâhaddin, Süleyman. Bugün Galatasaray, bahçe ile milli küme olan Ankara şampiyonu Demirspor en kuvvetli kadrosile şehrimize gel miş bulunmaktadır. İl Enerjik ve şütör oyunculardan teşkil edildiğini öğrendiğimiz Anka- ral: sporcuların, İlk defa şehrimize geldikleri cihetle oyunlarını görme- den yapacakları maçlar hakkında mütalâa yürütmek kehanetfuruşluk sayılacağı cihetle bu husustaki dü- şüncelerimizi yapacakları ilk maçın nihayetine bırakıyoruz. Yalnız bu takımui Ankarada şim- diye kadar yapmış olduğu milli kü- rı bir kanaat verecek ma- hiyette olduğundan noktai nazarla- rımızı bu kanaldan yürütmek imk nı vardır. niNİ küme maçını ış ve 2-2 bera- maçını Galata- 0 galib gelen bu i- karşılaşmasını da Be- gilaşa Karşı 20 kazanmış ve son Oyununu İzmirin, Ateşspor takımına yaparak 5-1 galib gelmiştir. Yaptığı dört milli küme karşılaş masından üçünde galib bi bere olarak sahadan ayrılan Demir- sporlular kendi şehirlerinden bariç- te ilk defa maç yapacakları cihetle seyahat karşilâşmalarının takımın | randımanına yapacağı tesiri göz önün- de bulundurmak icab eder, | Üç senedenberi tatbik edilen milli küme karşılaşmalarında edindiğimiz | tecrübeler e göstermiştir ki seyah maçları daima tahmin edilen netice- | lerden ay nihayetlenmek- | tedir. | Bu cihetle kendi sahasında kendi | | | | olarak halkı önünde parlak. galebeler elde eden Ankaralılar yabancı bir saha- bir halk önünde aynı ancı maçlarda â: : rakib taraf kim olmalar tarafından lere aldı zamanki oyunlarını çı! | eti idirler. Bunu pormal oyununu Ç neticeyi emniyet rağmen mağlüb olma! fın yüksek olduğuna d bunu da sportmen bir takımın kabul etmesi lâzımdır. Ankara mağlübiyetlerinden sonra yalnız geçen hafta Vefaya karşı gör- düğümüz Galatasaraylıların henüz tam formuna girmiş vaziyette olma- makla beraber kuvvetli bir manzara arzettikleri şüphesizdir. Güneşten gelen oyuncularla iyi bir anlaşma yapılamamaktan İleri gelen takımın dağınıklığı fazla maç yap- makla izale edileceği tabiidir Sarıkırmızı kadrosunda yer alan Güneşli oyuncular eski randımanları- nı vermeğe başladığı gün Galatasa rayın bu maçlarda çok mühim bir rol oynıyacak vaziyete gireceğini de düşünmek icab eder Güneşli elemanların iltihakile çok Kuvvetli bir on bire malik olan-Sarı- kırmızılıların bugün yapacakları maç Ankara karşılaşmalarının bir Tevan- şi mahiyetinde olduğundan müsaba- liyebilir, Bu: e karşı t Milli küme müsabakaları - Demirspor kanın çok çetin olacağını şimdiden kestirmek kabildir. Diğer taraftan Demirspor - Fener- bahçe karşılaşması da günün en mü- him müsabakalarından biri mahiye- tindedir, Güneşli Rebiinin iltihakile delici bir muhacim hattı kuran Sarılâci- vertliler bu hatlarının kuvvetlenme- sine rağmen müdafaada Yaşarın id- mansız bulunması yüzünden bir bo- calama (devresi (o geçirmektedirler. | | ! Yaptıkları müteaddid maçlar pek ba- riz göstermiştir ki Yaşar artık Fener | takımında oynıyacak vaziyette değil dir, Bir oyuncu üstünde bu kadar israrla durmak takımı ileride telâfi- si mümkün olmiyan bir mağlübiyet karşısında bırakacağı şüphesizdir. Futbolden çok iyi anladıklarına şüp- | hemiz olmıyan Fenerli idarecilerin bu gediği görmelerine rağmen elân | bir tedbir almamalarını hayretle kar- v İki futbol. kurdunun bulunduğu. | bir muhacim hattına ve o nisbetle güzel bir haf hattına malik olan Fe- nerbahçe, müdafaasındaki gediği ka- padığı gün mağlüb olması çok güç olan bir takım haline gelecektir. Fenerbahç - Galatasaray Pazartesi günü hususi bir müsabaka yapacaklar Resmi tatil günü olan 1 Mayıs pa- zartesi günü yapılacağı evvelce ilân edilen şild dömifinali, futbol ajanlığı | tarafından tehcir edildiğinden Fener» | bahçe ile Galatasaray klüpleri arala- rında anlaşarak aynı gün Taksim İ stadında hususi bir müsabaka yap- mağâ karar vermişlerdir. Bu müsabakanın revanşı da ileride boş bir haftada Fenerbahçe stadında yapılacaktır. Lig o maçla: sandanberi hayli deği. le bu defaki ma dan tarafı dakikalar bildir. Kadı rolarında en kıymı eş oyu cularını topliyan bü iki güzide klü- heyecanlı bümüzü kuvvetli bir şekilde sahada | şı karşıya görmek bulunmaz bir fırsattır. Mısırdaki beynelmilel atle- tizm müsabakalarına sidecek| atletlerimiz Ankara 28 (Akşam) — 14,19,21 mayıs tarihlerinde Mısırda yapılacak beynelmilel atletizm müsabakalarına davet edilen Türkiye atletizm fede- rasyonu en iyi derece alan altı atlet- le bu müsabakalara iştirake karar vermiştir. Atletlerin isimleri şunlar- dır: 200 ve 400 metre Gören, 110 ve 400 mânialı Faik, 5000 ve 10,000 metre Rıza Maksud, yüksek ve üç adım at- lama Pulad, gülle ve disk Yusuf ya- hud Arot, İzmirde Kültürparkta bir atl spor kulübü tesis edilecek İzmir (Akşam) — Kültürparkın bir köşesinde atlsopr klübü tesis edile- cek ve manej yeri vücuda getirilecek- tir. Kapalı atış poligonu otomotik he- defleri gelmiş, yerlerine konmuştur. Bugünkü spor hareketleri TAKSİM STADI: İstanbulspor, Beyoğlu- spor - Beykoz, Kurtuluş mubtel Galatasa ŞEREF ST4 Vefa - Pert, al Klüplerin dün akşamki toplantısı | Mili kümeyi müteakip yeni- | den futbol maçları yapılacak Dün akşam beden terbiyesi İstan- bul bölge merkezinde şehrimizin mili küme klüplerinin murahhasları ga- cilerin alınmadığı bir toplantı nışlardır. e Klüp murâhhasları yaptığımız temasta bu içtimam milli küme maçlarından Sonra ya- Pilacak yeni bir futbol organizasyo- nundan ibaret bulunduğunu öğren- dik Bu organizasyona göre 16 temmuz- da şehrimizin milli küme klüplerin- den en çok puan alanile diğer üçünün muhteliti arasında bir maç yapıla caktır. Ayrıca - beden teribyesi kupası için karşılaşan birinci küme muhte- bitleri birincisile geri kalan takımlar muhteliti arasında, B kümesi birin- cisile geri kalan takımlar muhteliti arasında birer futbol maçı daha ya- pılmasına karar verilmiştir. Bu maç- ların yapılacağı saha en çok puan alan takım tarafından intihab edile- cektir. Müsabakaların para kısmı için Klüpler kendi aralarında anlaşacak- lardır. Muhtelitlerin teşkili futbol ajanlığına bırakılmıştır. Beşiktaş: - Şişli Yarın gr mi en Ankarada yapacağı maçlardan bir anlaşamamazlık yüzünden vazgeçen gayrifedere takımlar şampiyonu Şiş- Ni yarın sabah Şeref stadında Beşik- taş ile hususi bir müsabaka yapacak- tır. Ankaraya bazırlıklı gitmek için muntazaman çalıştırılmış bir vaziyet- te bulunan Şişli takımının Beşiktaş karşısında alacağı netice merak edil- diğinden bu müsabaka büyük bir alâ- ka uyandırmıştır. İ Diğer taraftan Ankara mağlübiyet- lerindenberi sahada görmediğimiz Siyahbeyazlıların takımlarında yap- tıkları son tadilâtı müteakib aldıkla- | rı şekil bu karşılaşmada belli olacak- tır. Müsabaka saat 11 de başlıyacak- tar. Bir atletimiz İstanbula fahri antrenör tayin edildi Ankara 28 (Akşam) — Türkiye mil- Ni takımı atletlerinden ve hâlen 100X100,50,4 metre rekortmeni eski ve kıymetli atlet Semih Türkdoğan, kendi arzu ve müracaatı üzerine ge- nel direktörlüğün tasvibi ile İstanbul bölgesi fahri - anirenörlüğüne tayin edilmiştir. Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tefrika No, 26 Sarayın tütün kaçakçılığına ua mani erer Sultan Reşad Burm btasyonunda nutuk dinliyor Mecid oğlu Hamid Beşinci sultan Mehmed Reşadın cü- lüsundan sonra Elbasan sancağının merkez kazasında bazı köylerde Abdül- hamid namına hutbe okunmakta de- vam edildiği Elbasan İttihad ve Terak- ki şubesine ihbar edilir. Arnavutluğun birçok yerlerinde ol- duğu gibi Elbasan kazasının şimal köylerinde de hükümet nüfuzunun bilinen tesirsizliği bu haber üzerine mahalli hükümetini telâşa düşürür. Mutasarrıf vekili cemiyet şubesinin ir- tical bir hâdise gibi bildirdiği bu ha- beri mevsukiyetinden şüphe ve tami- ka lüzum hisşetmiyerek derhal devren vilâyeti dolaşmakta olan Manastır va- lisi Ferik Fahri paşaya yazar. O sırada Manastır merkez kaymaka- mı idim. Fahri paşadan Ohride ikinci sınıf redif alay kumandan vekili Eyüp Sab- ri beyle birleşerek ve yanımıza iki bö- Tük asker alarak meseleyi tahkik ve icap eden tedbirleri ittihaz eylemek için Elbasana hareket emrini telgrafla aldım. Obriye gittim. Eyüp Sabri beyle mü. zakere ettik. i İşin ehemmiyeti derecesi anlaşılma. dan Elbasana asker kuvvetile gitmeği muvafık bulamadık; iş mühim değilse asker götürmüş olmak Tllzumsuz bir telâş eseri olacak, Arnavutları boş yere tevhiş edecek idi, Elbasanda anlaşıla- cak duruma göre icabında Ohriden kuvvet celbetmek kararile ve iki jan- darma süvarisi refakatile Elbasana hareket ettik. Ohri kaymakamı iken İttihad ve Terakki cemiyetile rabıtam Elbasan- ca da malüm idi. «Kahramanı hür. riyet« Eyüp Sabri bey ile birlikte böy- le habersiz ve âni olarak Elbasana varışımız Akif paşa gibi Kibasan eşra- fını ziyade meraka düşürdü. Beldenin âdeti veçhile eşraf tara- fından ziyafetlere davet edildik, Tahkik edeceğimiz meselede eşraf- tan bazılarının tahrikleri de olmak ihtimali verilen haber cümlesinden meği münasip görmedik; bu da bu 26- vatı endişe içinde bıraktı, Tahkikata başladık. İkinci sultan Abdülhamidin hal'i ve beşinci sultan Mehmed Reşadın cülü- su tebliğ edilmesi üzerine Elbasan müf- | tüsünün hutbelerde Abdülhamid ye- rine Mehmed Reşad namının iradı hak. kında imamlara vaktinde tebligat yap- tığı anlaşıldı. Bu tebligatın vardığı köylerde hut- bede sultan Reşadin namı zikredilme- bulunduğu için bu davetlere icabet et- | etti. Fakat bunda hiç bir irtica kasdi görülmedi. Ancak müftü efendinin tebliğini al- mış köylerin birinde esası bir az gülüng bir suitefehhüm vaki olduğu netice. sine vardık: Bu köyde hatip (Hamidün Mecid) kelimelerini ihtiva eden bir âyet kıraat eder. Bunu cahil köy ağalarından bi- ri (Mecid oğlu Hamid) isminin zikri telâkki eder. Elbasan pazarına ilk git- tiğinde keyfiyeti tanıdığı ağalardan birine açar. Bu köy ile alâkası olup ha- tibi çekemiyen ve cemiyet gayretkeşi geçinen bu ağa da: — Fırsat bu fırsattır! Diyerek Bibasan İttihad ve Terakki merkezini hal ve keyfiyetten haberda eder. Arnavutların Abdülhamide karşı besledikleri merbutiyet hislerine vakıf olan İttihad ve Terakki şubesi de me. seleyi mutasarrıf vekiline bildirir. Ve- kil telâş ve acele ile işi tamik etmiyereli vilâyet makamına aksettirir. Biz köy- lerde sultan Reşad namına hulbe oku. makta taallül ve isyan fikri, yeni pa. dişah aleyhine bir teşvik ve tshrik eseri ve kasâi göremedik. Meseleyi Elbasan müftüsü tarafın- dan köy imâm ve hatiplerine yeniden tebligat yaptırmakla kapattık. Elbasan İttihad ve Terakki merkez heyeti, mutasamı! vekili incir çekirde. ği doldurmıyan bir meseleyi yok yere izam etmiş oldukları için mahcup kal âılar. Bundan sonra Eyüp Sabri beyle ben de Elbasan beylerinin tekerrür eden davetlerini, hatırlarını tatyip için, kabul ettik. İş böyle tatlı bir neticeye varınca hükümeti Elbasana boşuna as ker sevki gibi bir dağdağaya düşürme» miş olmak memnuniyetile vazifeleri. miz başına döndük. Vehim ve telâşın gaile açmak yolun daki tesirine işte küçük bir misal! Yıldızın tütün kaçakçılığı Yıldız sarayında Abdülhamid için tütün ve sigara işlerile uğraşanların epey mühim mevkileri vardı. Saraya celbedilen yaprak tütünler, sarayda kıyılan tütünler, yapılan si- garalar kâmilen reji idaresinin müda. bâlesinden, devletçe inhisar hakkında konulmuş mürakabe usul ve ahkâmın- dan azade tutulurdu. Bu hal inhisar varidatına hayli zarar getirirdi. İ Bu suretle Yıldız sarayı mühim bir tütün kaçakçılığı kaynağı halini almiığ» tı! Buna mâni olmak için inhisâr ida- resinin yaptığı bütün teşebbüs ve mü» Tacaatlardan bir semere hasıl olamağ- ğe başlanmış ise de bazı uzak ve hüc- ra büyükçe köylerde Abdülhamidin .Armavutların bu babâsının!. hal'edi- ebileceği hiç hatırdan geçirilmediği, İs- tanbulun ahvalinden ve saltanat ma- kamında tebeddül vukuundan haber dahi alınamadığı cihetle sultan Reşa- dın cülüsundan sonra bir, iki hafta redilmekte devam edildiği tahakkuk hutbelerde Abdülhamidin namı zik. İ dı. i o Saraya getirilen tütün padişahın İ nefsine münhasır kalsa reji idaresi se- | sini hiç çıkarmıyacaktı amma vaziyet | öyle değildi. İ OXildız muhitinde kaçakçılık ümmi İ bir fütursuzluk ve pervasızlıkla bütüm saray halkını, Yıldız kışlalarını tütü. ne doyurutdul (Arkası var)