5 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

5 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ham maddelerin mübadelesi için Amerika ile İngiltere arasında müzakereye başlandı Fransız donanması manev- ralardan sonra tekrar Cebelüttarık'a dönecek Sene 21 — No. 7381 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 8 Mayıs 1980 Weefon: Başmuharrir: 20665 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20497 Almanya Slovakyayı Macarlarla paylaşmak istiyormuş Von Ribbentrop'un Romada başlıca bu) müzakere kapısını açık bırakacak meseleyi görüşeceği haber veriliyor Almanya ile Letonya hükümetleri bir ademi tecavüz paktı akdetmek hususunda anlaştılar. Estonya ile de müzakere cereyan ediyor Bratislava 4 (A.A.) — badan öğrenildiğine göre, B. von Rib- G8İ bentrop'un Romayı ziyaretinin baş- | mevzuu, Slovak meselesidir, Alman nazırının İtalyan zimam- ($ darlarına, Slovakyanm Almanya ile (Gi Macaristan arasında taksimi mukte- Zİ olduğu hakkında izahat vermek ar. Zusunda bulunduğu söylenmektedir. Slovakyanın Vah vadisine kadar tlan garp kısmı Bohemya ve Morav- | Ya tarafından ilhak edilecektir. Bratislava'nın Avusturya eyaleti. ne geçeceği söylenmektedir. Slovak- Yanın diğer akşamı, Macar himayesi Bitına girecektir. Almanya - Estonya Berlin 4 (A.A.) — Almanya ve Le- | tonya hükümetleri bir ademi tecavüz a Paktı akdetmek için anlaşmışlardır, ( Estonya ile müzakere cereyan et. mekte ve süratle ilerlemektedir. (Devamı 8 inci sahifede) : ii İzem. Muhabere ve Münakale Vekâletine bağlı iki umum müdürlük kuruluyor Denizbankın teşekkülünden ilgasına kadar yaptığı muamelât bir sene zarfında tasfiye edilmiş olacak Devlet Denizyolları ile Devlet Limanları işletme umum müdürlüklerinin vazifeleri tesbit edildi Ankara 4 (Telefonla) — Denizyol- Jarı ve Limanları İşletme mum mü- dürlüklerinin teşkilât ve vazifeleri hakkındaki kanun Jüâyihası bugün Büyük Millet Meclisine verilmiştir. Bu lâyihaya göre, Muhabere ve Müna- kalç Vekâletine bağlı hükmi şahsi- yeti haiz ve merkezi İstanbulda ol mak üzere (Devlet Denizyolları İşlet- me umum müdürlüğü) ve (Devlet 1i- manları İşletme umum müdürlüğü) namlarile mülhak bütçeli iki idare kurulacaktır. Devlet Denizyolları işletme umum müdürlüğünün meşgul olacağı işler şunlardır: (Devamı 8 inci sahifede) İngiltere-Fransa-Sovyet müzakerelerine tersinden başlanmış Londra ve Paris; Polonya, Romanya | ve Yunanistana Rusya ile istişare etmeden garanti vermişler İngiltere, Litvinofun istifasının müzakere üzerinde |! fena tesir yapacağından korkuyor. Almanya da «Hattı hareketimiz değişmiyecektir» diyor Moskova 4 (A.A.) — (Havas): Lit- Yinof'un istifasının hakiki sebebleri daha iyice bilinemiyor. Ahvali sıhhi- fesinin müsait olmadığı söyleniyor. 63 yaşında birisi için bu varid ise de Litvinof her zaman sağlam görük müştür, Bunun Sovyet Birliğinin harici si- yaselinde bir değişiklik tazammun edip etmiyeceği hususuna gelince, Sovyetler Birliğinin. şahsi siyasetin yürüdüğü bir memleket olmadığı tek bir siyaset bulunduğu o da, hüküme- (Devamı 8 inci sahifede), NE mDikkatlors: Aleyhimizde propa- gandaya niçin imkân bırakmalı ? Seyyah. vapurile gelen bir ecnebi, Boğaziçinde bir mevkiin resmini çek» tiği için muhakeme ediliyor; hakika- ten jasit bir niyeti olup olmadığını, Türk adiiyesinin şaşmaz terazesi ta- yin edecektir. Fakat kendi kendimizi de tenkid edelim: Bahçelerin etrafına duvar çekilir; para kasada muhafaza edilir; kamlara kilid vurulur; onun gibi, resmi çekilmiyecek yerlerin de husu- si şeraiti olmak gerek: Ya göz gör- miyecek havalide bulunmalıdırlar; ya oralar seyyah geçmiyecek mınta- | ka olmalı; yahud da, fotoğraf sokul manalı... Hadisenin matbuatunıza akseden şeklile turist celbi Siyasetimiz ma hakkak ki tenakuz halindedir. Aley- himizde propagandaya niçin imkân bırakmalı? ANA 1938 Nobel edebiyat mükâfatını kazanan Pearl Buck'ın meşhun? eseri o “Türkçesini yazan: Mebrure Sami © Yarından itibaren neşre başlıyoruz YENi MEOMUA İlk sayısı pek nefis bir surette bu- gün çıkan Yeni Mecmuayı mutlaka okuyunuz, ,İ daki imünasebatta bir iyilik husulü. B. Beck bugün saat 11 de nutkunu söylüyor Nutuk metin, fakat mutedil olacak, “Polonyanın rıza ve muvafakatı olmaksızın Danzigde hiçbir şey vukua gelmemelidir, deniliyor Varşova 4 (A.A.) — Hariciye Nari» ri B. Beck yarın (bugün) saat 11 de Polonya meclisinde beyanatta bulu. nacaktır. Hariciye Nâzırının nutku Leh, İngiliz, Fransız ve Alman lisans larile ve radyo ile neşredilecektir, Bu beyanat, gece Amerikaya veri. lecektir, Celsede, kordiplomatik ile birçok gazeteciler hazır bulunacak. lardır. Daha şimdiden Varşovada ©0 nebi gazetelerin 15 hususi muhabiri bulunmaktadır. , Berlin 4 — Fournier ajansının bir telgrafına göre, Alman hükümeti, B, Beckin irad edeceği nutkun meali hakkında bazı malümat almıştır. Bu malümat, Berlin ile Varşova arasın. nün ümid edilmesine müsaittir. Telgrafa göre B. Beck metin fakat mutedil bir nutuk irad edecek ve ati- yen iki hükümet arasında temasa mani olabilecek şartlar ileri sürmek. ten çekinecektir. (Devami 8 nci sahifede) B. Beck < Türkiyeyi «sulh cebhesi» İtalyada bulunan Alman ordusu başkumandanı general Brauchitseh (ortada) ve İtalyan büyük erkânıharbiye ikinci reisi general Parlani (sağda) içine almak için Bir Alman gazetesi, Ingilterenin bu yolda bir gayret sarfettiğinden bahsile diyor ki: «Hakiki bir bitaratlıkla telif edilemiyecek surette Türki- ye siyasetinin değişmesinde muayyen bir devlet zümresi» nin gösterdiği alâka, «fiili tazyikin» hangi taraftan gel. mesi beklenebileceğini ve şimdiye kadar bu kadar kıskanç- lıkla muhafaza edilmiş olan Türkiye istiklâlinin hangi tarafça tehdit edildiğini isbat eyler.» (Yazısı 5 inci sahifede) — Herif kendine çok hâkim, hiç sır vermiyor!.. Altı duble rakı içirdim, hâlâ bu yaz hangi sayfiyeye gideceklerini söylemedi!..