5 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

5 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler Son dakika Hitler, Mussolini ve Franco arasında mülâkat Göringin Italyaya seyahati bu mülâkatı hazırlamağa matuftur Ribbentrop, akşam Berlinden hareket etti, bugün Münihte B. ve yarın şimali Paris 5 — Româdan gelen habeyere göre mareşal Göring dün San-Remoyâ& varmışlır. Mareşal Göringin San-Re- moda kısa bir müddet kalacağı haber verilmektedir. Mareşal Göringin İtal- yaya seyahati, B. Hitler, Mussölini ve general Franko arasında bir mülâkat ihzarına matuftur. Von Ribbentrop Berlinden hareket etti Paris 5 — Berlinden bildiriliyor: Alınan Hariciye Nazırı Von Ribbentrop yanında dört Hariciye memuru bu- Tunduğu halde dün akşam şimali İtal yaya gitmek üzere Berlinden hareket etmiştir. B. Ribbentrop, bugün Leh Hariciye Nazırı B. Beck'in öğleyin irad edeceği “ nutuk hakkında B. Hitler ile teatll ef. kâr için Münihten Berghestaden şato- Rooseveli Hitlerle Hitlerle görüşecek İtalyaya varacak | suna gidecek ve bu akşam Münihten | hareket ederek yarın şimali İtalyaya varacaktır İki nazır arasındaki ilk mülâkat yarın öğleden sonra vükubulacaktir. Söylendi göre B. Ribbenirop - Ciano mülâkâtı neticesinde Hollanda, Belçika, Fölemenk ve Yunanistana ademi ız misakları akdi teklif edilecek Roma 5 — Glomale ö'İtalla gazetesi B. Ribbentropun İtalyaya seyahatinin hedeflerini şöyle tesbit ediyor: 1 — Roma, Venedik ve Berlinde vu- ku bulan son mülâkatların neticeleri. ni tedkik etmek, 2 — Mihver devletlerinin İngiliz - Fransız siyasetine karşı hattı hareke- tini tesbit etmek. aleni müzakereye girişmek niyetinde değil Ham maddelerin mübadelesi için İngiltere ile Amerika arasında müzakereye başlandı Yaşington 4 (AA) —R hür mahafilinde beyan olu! ek fikrinde değildir. e daha geniş bir liği verecek şekilde Bi- taraflık Kanununun tadilini elde et- w çalışacaktır, Londra 4 (A.A.) — Avam kamart- sında Chamberlain, Attlee'ye cevap | vererek, stratejik ihtiyatlar teşkili için iki memleketin ihtiyacı olan bazı ham maddelerin mübadelesi için Amerika ile müzakerelere başlanmış olduğunu bildirmiştir. Chamberlain, teşebbüsün Amerika İngilterede mecburi askerlik B. Chamberlain dün Avam Kamarasında kanunun çabuk çıkarılması lüzumundan bahsetti Londra 4 (A.A.) — Avam kamarası mecburi askerlik talimi hakkındaki kanunun ikinci müzakeresine başla- zastır. Chamberlain, bâzı gazeteler tara- fmdan gösterilen endişe ve şüphele- Tin, kanunun sarih ifadelerle neşrin- den sonra zail olduğuna kani bulun- duğunu, ilk senede 200 bin ve kanu- nun muteber olacağı üç sene içinde de 800 bin gencin askeri talim göre- ceğini ve kanunun Şimal İrlandasma şamil olmıyacağını ve bu hususta bir teklif yapacağını bildirmiştir. Başvekil, mecburi askerlik sistemi- nin prensip itibarile Meclis tarafın- dan kabul edilmiş olduğunu kaydede- rek; lâyihanın en kisa bir zamanda çıkarılmasını istemiş ve demiştir ki; «Kanunu ne kadar çabuk çıkarır. sak, memleketin emniyeti o kadar ça- buk temin edilebilecektir ve bunun, yabancı memleketler üzerindeki tesiri de o kadar büyük olacaktır.» Londra 4 — İşçi partisinin üç İcra mecburi askerlik kanununa muhale- fet edeceği bildirilmiştir. ve dünya fiatlerini arttırmar tile, bu mübadeleye şimdiki şartlar içinde iki hükümetin artık muhalefet etmiyeceklerini söylemiş- tir, Panama kanalını himaye Vaşington 4 (A.A.) — Amerikanın Harbiye ve Bahriye Nezaretleri, Pa ma kanalını Pasifik tarafından kuv- velli bir surette himaye etmek maksa- diyle Meksikada ve Galapados adalg- rında hava ve deniz bazları tesisi plâ- nını tedkik ediyorlar. İngilterenin İRomanyaya ikrazı ; İkrazın 10 milyon sterline çıkarılması hususunda Bük- reşteki İngiliz heyetine me- zuniyet verlidi Iondra 4 (AA) — Times gazete sinin Bükreş muhabirine göre, Lon- dradan aldığı yeni talimatta İngiliz ekonomi heyetine Romanyaya on mil. yozi İngiliz liralık bir ikrazda bulun- masına mezuniyet verilmiştir. Bu, kısımda ihracat kredisi, kısmen de pa- ra Ikrazı hakkındadır. İstikraz harp levazımı satın alhn- masında kullanılacaktır. Londrada 2 bomba patladı Londra 4 (A.A.) —Saat9dalon- drada yeniden iki bomba infilâk et- miştir. Bu infilâklar, Custon Road ve Charing Cross Rond'da iki iş bü- rosunda hasarata bais olmuştur. Müslahdeminden iki kişi yaralanmış ve hastaneye kaldırılmaları mecbu- riyeti hasıl olmuştur. Yeşilköyde bir ev yandı Bu gece sabaha karşı Yeşilköyde İstan- bul caddesinde Vahid, Niş 8 Nerima- Bin kiracı bulundukları ve üç katlı bis yangın çıkmıştır, 'angın, binanın ikinci ve üçüncü ları tamamen yandıktan sonra sör lebilmiş, bu sırada Yeşiköy grupun ik isminde bir itfaiye eri yaralandı- Rından Cerrahpaşa hastanesine kaldırı mıştır. Ateşin elekirik kontaktından çik- tığı söylenmekte ise de tahkika, yapıl oğmaktadır. | Türk müfrezesi hususi İ Icra memurları e 46 Adliye Vekâleti memurların Har iş sahiplerine iyi muamele i etmelerini ve kolaylık gös- termelerini bildirdi Ankara 4 (Telefonla) — Adliye Ve. kâleti icra memurlarının iş sahiple- rine İyi muamele yapmaları hakkın- da alâkadarlara bir tamim gönder- miştir. Bu tâmimde şöyle deniliyor: "Memur'la iş sahiplerine karşı iyi muamele yapmaları ve mümkün olan kolaylıkları göstermeleri lâzım geldiği halde bazı icra memurları ta- rafından bu hususa lâyıkile riayet edilmediği anlaşılmaktadır. İş sahiplerine karşı iyi muamele yapmak ve mevzuatın imkân ve müs saadeşi nisbetinde kolaylık gösler- mek memuriyet vazifesinin tabii icap- larından olduğü gibi hilâfina hare- ket; memurin ve hâkimler kanunu mucibince cezayı da müstelzim bu- Tunmaktadır.» Tamimde kanun ve vazife Icapları- na uymâyan hal ve hareketleri gö- rülen icra memurları hakkında der- muameleye tevessül olunması em- Jandarma umum kumandanı İzmirden şehrimize geliyor İzmir $ (Telefonla) — Jandarma umum kumandanı korgeneral Cemil | Cahid Toydersir, Aydın ve İzmir jan- darma teşkilâtındaki teftişlerini bi- tirmiştir, General Cemil Cahid bugün Tarı vapurlle İstanbula hareket etti. Tahrana giden heyetimiz Heyet ve askeri müfrezemiz bugün Kermanşaha varacak Kazvin 4 — Türk müfrezesinin Tahrandan hareketi en samimi kar- deşlik tezahüratına vesile olmuştur. ndilerine fevkalâ- de bir misafirperverlik gösteren İran Harbiye talebeslle birlikte avluda toplandığı zaman, talebeden biri ha- raretli bir nutuk söylemiş ve nutku- nu “Yaşasın Türkiye, yaşasın 'Türk ordusu, yaşasın Türk - İran kardeş. liği» sözlerile bitirmiştir. Hatip: «Biz iki vücutta yaşayan bir tek kalbiz» demiştir. Türk askerleri otokarlara binerek, 'Tahrandan saat 15 de ayrılmışlardır. Türk askerleri geceyi Kazvinde şehrin kendipnlerine tahsis edilen en iyi iki otelinde geçirmişlerdir. B. Rana Tarhan ve arkasından he- yet azası müfrezeyi teftiş etmişlerdir. B. Tarhan ve general Orbay İran müfrezesi subaylarının ellerini &ik- roişlardır. İran Hariciye Nazırı B. Alâm, ge- meral Ahmedi ve Türkiye büyük elçi- si şehre elli kilometre kadar mesa- fede bulunan Kereçe kadar heyete re- fakat etmişlerdir. Kereçte çay içi miş ve samimi veda merasiminden sonra tekrar hareket edilmiştir. Heyet saat 19 da vardığı Kazvinde belediyenin misafiri bulunmaktadır, Yarn sabah Rahmadana hareket edecek ve öğle yemeğini orada yedik. ten sonra akşam üzeri Me varacaktır. Romadaki - at yarışları Roma 4 (A.A) — Littorio mükâfa- tı müsabakasında yüzbaşı Brintkam (Almanya) birinci, mülâzım Coccia (İtalya) ikinci ve yüzbaşı Tudoran (Romanya) üçüneü gelmişlerdir. Pincio mükâfatı koşusunda, yüz- başı Hass (Almanya) birinci, yüzba- gı Gutierrez (İtalya) ikinci ve yüz- başı Kulioz (Polonya) üçüncü gelmiş- lerdir. Türk binleilerin vasat dereceye düşmeleri kostukları esnada hava nın kararmasına atfolunabilir. Urbe mükâfatı müsabakasında bin- başı Filipponi (İtalya) birinci gelmiş tir. Yüzbaşı Gürkan (Türkiye) Yıldız üzerinde koşmuş dört fena puanla yes dinci olmuştur. Bir Fransız muharriri diyor ki... ictinabı imkânsız bir şey değildir,, “Normal faaliyeti durdurmak ve azaltmak çok yanlış bir harekettir,, Fransız muhavirlerinden Gallus | Pariste çıkan İntransigeant gazetesin- | de, yazdığı bir makalede Avrupanın | siyasi vaziyetini nikbinlikle mütalâa ediyor ve ezcümle diyor ki: «Harp mukadder ve içtinabı . im- kânsız değildir. Buna mâni olmamız lâzımdır. Harp, diktatörler, ancak ansızın çıldırdıkları takdirde patlak verebilir. Bunlar soğukkanlılıkla ted- kik edildikleri zamân “çok cüratkâr olmakla beraber - akılsız olmadıkları | görülüyor. | İstikbal hakkında falcilik yapmak | İstemem, vaziyetin tehlikeli olduğunu da bilmez değilim; B, Hitlerin Mein | Kampi -nâmındaki eserini tekrar okudum, B. Hitler, bu eseri yazarken, kafasında bir Alman muzafferiyetine elzem olan şartları tesbit etmişti. Ev- vel emirde İngiltereyi Fransadan ayırmak lâzımdı. Halbuki Fransa ile İngiltere arasındaki tesanüd ve bir- lik, hiç bir zaman bugünkü kadar si- kı olmamıştır. Sonra Rusya İle anlâaş- mak lâzımdı. Halbuki teşkil ettiği | Antikomintren cephesi, Rusya ile her hangi anlaşmaya mugayirdir. En ni- hayet, Almanyanın harbe sebebiyet verdiğine kani olunmaması İcab | ederdi, zira 1914 senesinde aşikâr mesuliyeti, bütün dünyayı Almanya- nın leyhine kaldırmıştı. Bu saatte her millet, harp patlıya- cak olursa Almanyanm bunu iste mesinden dolayı patlak vereceğine karidir. B. Roosevelt'in mesajı, bu kanaati lüzumundan fazla isbat eder. B. Daladier'nin beyanatı Avrupada tahakküm veya teşriki mesai meselesi karşısındayız diyor Paris 4 (MA) — B. Daladler bu akşam yaptığı beyanatta gelecek per- | şembe günü Meclislerde yapacağı be- yanatın esas hattını izah etmiştir. Başvekil, Pransânin 29 mart nut- kunda tasrih ettiği vaziyetinde bir | değişiklik olmadığını ve olmayacağı- | ni miş ve demiştir ki: «Harici hâdiseler uyanıklık ve azim politikamızın ne kadar yerinde ve Jü- zumlu olduğunu göstermiştir. Bu po- ltika bütün memleketin tasvibine mazhar olmuştur. Fiilen bir tek mesele karşısındayız: Avrupada tahakküm mü, teşriki me- sal mi? Buna binaen Fransanın emniyeti ve dünyadaki insanların büyük bir ekseriyeti ile müdafaaya azmetmiş olduğumuz medeniyetin istikbali mey- zuubahistir, Fransız milleti bunu bi Yiyor ve kararı sarsılmaz bir karardır, Ben şimdiki vaziyetinde bunu sadece hatırlatmak istedim.» Londra büyük elçimiz Hari- ciye Nezaretine gitti Londra 4 (AA.) — Türkiye Büyük elçisi öğleden sonra Hariciye Nezare- tini ziyaret SENi Fransız ein manev- ralardan sonra tekrar Cebe- ttarıka dönecek Londra 4 (AA) — Cebelüttarık» tan bildirildiğine göre, bütün Fransız donanması şark ve garp İstikametle. rinde limandan ayrılmışlardır. Fran sız harp gemileri manevralar yaptık» tan sonra tekrar Cebelüttarıka döne» ceklerdir, Kahire 4 (A.A) — İskenderiye manmın Fransız ve Akdeniz filoları- na bir istinad noktası teşkil edecek derecede genişletilmesi meselesi, alâr kadar makamlarca tedkik olunmak, tadır, | her zaman B. Hitlerin çe bn şartlar, t2- hakkuk etmi lm ki, harp kii ve İçi imkânsız değildir, Hattı hareketimizi Şu noktaya istinad ettirelim: Normal faaliyetimizi durdurmak ve azalt: zamanı değildir. Husadcı, ilk bulut göründüğü zaman ellerindeki İ ları birakmaz. Tehdidler ne 7 te olursa olsun, bütün kuvvet çalışmağa devam etmek lâzım Bir çok adamların şöyle söyle leri işitilmektedir: «Şunu ir cek, şunu iısmarlıyacağım, fakat bu- günkü âhval ve şerait karsısında bek- lemeği tercih ederim.» Böyle d nen adamlar, milli vazifelerini il etmiş ve mili muhtac olduğu ihtiyat menbâları yaratmağa ziyade muhtaç olsn memleketin iktisadi faaliyetini felce uğratmış oluyorlar. Beklemek neve yarar? 1914 senesinde altın, piyasa: #lden ele dolaştığı zaman, muahha- müdafaanın İ ren kârla tebdil edilmek için sandık- ların dibinde muhafaza edilebilirdi Fükat bügün zati bir kıymeti mıyan evrâkı nakdiye, servetin binâenaleyh çarışmanın bir t rüdür. Evrakı nakdiye, tedavül mek suretile muhafaza oli Çalışahm ve sanki hiç bir harp olmıyadak imiş gibi param letelim, Eğer çalışmaz ve paramızı letmezsek yarı yarıya mahv Bu da M rızların hoşuna g ye bire İngiliz - iransiz ekonomik yardım: Atina mali mahafili İngiliz mütehassısının o ziyaretine büyük ehemmiyet veriyor Atina 4 (A.A.) — Havas muhabiri bildiriyor: İngiltere tarafından Yun €konomik kolaylıklar gösterilmesi ni müzakereye emur Leithrosse" ayni zamanda Sofya ile Atin daki bağları takviyeye matuf olarak İngiltere tarafından teklifleri de mil olup olmadığı, siyasi mahfiller merakla araştırılmaktadır. Ayni mahfiller ve Atina mâli möh- fileri, büyük İngiliz mütehassısının ziyaretine büyük bir ehemmiyet at- fetmektedir. Bir İngülz ikrazından ve şimdiye kadar en büyük alıcısı olduğu için, Almanyanın, Atina üzerinde inkâr götürmez bir surette tazyikine imkân vermiş olan tütün ihracatında göste rilecek muhtelif kolaylıklardan bab- sediliyor. Yunanistanın kendisini to- taliter devletlerin gittikçe artan tesi- rinden kurtaracak olan bir İngili Fransız ekonomik yardımını iyi kar- ş#lıyacağı bildiriliyor. nie 4 (AA) — Çekini ajan- ajansının sı bildiriyor: Çin kıtaatı Nançang şehrini üç t- raftan çevirmiştir. Muharebe de vam etmektedir. Korsikadan 500 İtalyan İtalyaya döndü Livorna 4 (AA.) — Korsikadan memleketlerine iade olunan 500 İtal yan, dün Citta di Traponi vapurile buraya gelmişlerdir. General Weygand Bükreşte Bükreş 4 (A.A.) — General Wey» gand saat 17,30 da tayyare le İstan buldan buraya varmıştır, Yeni altı vagon geldi Devlet demiryolları dokuzungu iş letme. hattı için ısmarlanan yeni vas gonlardan altısı dün gelmiştir.