5 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

5 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

POLİTİKA Belçikanın bitaraflığı Büyük devletlerin arasında bulunan küçük memleketler son siyasi ve hareket ve fanliyetlerden dolayı tekrar mtırap ve endişeye düş. Mmüşlerdir. Meselâ Sovyet hükümetinin kendisine komşu olan Baltık hü- Mz itifakına avdet edilmesini gazeteleri vasıtasile U ileri sürmüşlerdir. Flâmanların bir kısmı ise Almanya lehinde teveccüh göstermişlerdir. Hü- kümetin de ettiği kuvvetli cereyan ise bitaraflığın devamını İste çıkmıştı, Uzun süren Kabine ve parlâmento buhranmdan sonra nihayet kati olarak teşekkül eden yeni hükümetin ilk işi Belçikanın bitaraflığını teyid €tmek olmuştur. Zihinlerde bir ukde ve ibham kalmaması için üç büyük devletin vermiş oldukları teminatın mahiyet ve kıymetlerini izah ve tenvi- Te lüzum görmüştür. Hükümete tercüman olan Dahiliye Nazırı Deveze Almanyanın temi. matı ve İngiliz ve Fransız teminatından farklı olması bir şekilden ibaret Olduğunu ve çünkü Belçikanın bütün hükümrani hukukunu haiz istiklâ- yacağına ait kaydın da Milletler Cemiyeti misakımın on altıncı ve on ye- © dinci maddelerindeki transit asker geçirmek ihtimaline karşı olup Belçi- kanın böyle bir mecburiyeti olmaması ile bu şart ve kaydın da hakikatle hükmü olmadığını söylemiştir. Belçika mutlak bitaraflığını bir daha sağ- demektir, Zehirli gaz temizleme tecrübeleri yapıldı i Zehirli gazdan korunma tecrübeleri: Yukarıda itfaiye efradı zehirli gazdan n hastalanan birini imdadı sıhhi otomobiline naklediyor, ” aşağıda gazları imha ediyor İtfaiye müdürlüğünde tesis edilen | kadardiğer zevat bulunmuşlardır. Baz temizleme kursu bitmiş ve kursu bitirenler arasında dün itiaiyede bir tecrübe yapılmıştır. Tecrübede kaza kaymakamları, vilâyet erkânı ve alâ- Banka evraklarında tahrifat yapanların muhakemesi Hesabı cari evrakında tahrifat ya- İş bankasından 17,399 lira al I Dünkü tecrübede sahaya gaz dökül- müş ve kursu bitirenler maskeli elbi- #eler giyerek (osuhayı temizlemiş lerdir, mesi lâzım geldiği gibi cürümler İçi” manın da maznunlar aleyhine cezayı maznun İş bankası Beyoğlu | şiddetlendirici sebeb olarak kabulünü Şubesi hesabı cari memuru Müşfikle | İstemistir. arkadaşı Necdetin muhakemelerine Gün asliye birinci ceza mahkemesinde Öevam edilmiştir. Bu celsede müdde- umumi eski iddiasını bir daha tavzih Bderek maznunların bu suçları muh- telif şekillerde dört defada “işledikle- ini ve binaenaleyh her defası ayrı bir Bundan sonra maznun vekilleri müdafaalarım yapmışiar, Müşfikin vekili bu suçun bir sahtekârlık mahi- yelinde olmadığını, Nerdetin vekili de müekkilinin bu işle alâkadar sayı- lamıyacağını söylemişlerdir. Malrke- me kararını yermek üzere muhake- meyi başka güne bırakmıştır. Sergiler kanununun faydaları Ticaret Vekâleti sergiler bir kanun lâyihası hazırlıyor, yihaya göre, memleket dahilinde açı- lacak sergilerin evsaf ve şeraiti tayin edilecek ve yabancı memleketlerdeki sergilere ne Süretle iştirak olunacağı tarif dilecektir. Şimdiye kadar sergilerin şekil ve mahiyetini tayin eden bir kanun ve , Geçenlerde bir cemiyetin bir semi- feki şubesi tarafından 10 yıllık neş- riyat sergisi açılmıştı, Halbuki kü- çük bir cemiyetin bu kadar büyük davayı İzah edebilmesi mümkün ola» mazdı. Nihayet bu sergi bir-iki oda içinde aaçılabildi. Büyük bir alâka uyandırmadan, harcanıp gitti. Ha- sılı bu gibi sergileri açmak hakkı kim- lere aiddir. «Sergi» ne gibi şartları haiz olmalıdır? Bunu kanunlarımızla ifade etmek gerektir, nihayet vermek lâzımdır. Her şeyden evvel, şunu açık olarak tarif etmek lâzımdır: Beynelmilel sergilerde han- gi eşya teşhir edilmelidir? Ve kimler mamile devlet kontrolü altına almak lâzımdır, Ticaret Vekâletinin sergiler kanu- nu ile, iç ve dış memleketlerdeki açi- lan sergilere bir nizam * verileceğin- Gen eminiz Hüseyin Avni Hapisane binasının tahliyesine landı binasının tahliye edil. ' Hapishane mesi için Vekâleten İstanbul müd- delumumlliğine tebligat yapıldığını Vekâletten bir emir gelmemiştir. Bir sigara kâğıdı kaçakçısi yakalandı İzmir (Akşam) — Salihli ve Ber gama havalisinde uzun zamandan- beri sigara kâğıdı Kaçakçılığı yapan Hamdi adında biri, İzmirde zabıtaca tutulmuştur. Hamdi, evvelce Berga- mada yakalanmış, muhakemesi gö- rülürken jandarma nezaretinden kaç- mıştı. Evinde yedi çuval sigara kâtı- dı bulunduğundan Hamdi mahkeme kararile 143,000 lirma para cezasına mahküm edilmişti Hakkında tevkif müzekkeresi de mevcut olan suçlu, adliyeye teslim edilmiştir. Kara sularımızda yakalanan Yunanlı balıkçılar İzmir 4 (Telefonla) — Çeşme kara sularımızda kaçak balık avliyan iki "Yunanlı, sandallarile birlikte Güm- rük muhafaza teşkilâtı tarafından yakalanmıştır. Kaçakçılar Adliyeye teslim..edilmişlerdir.......... Yedek subay ve askeri memurlar ın. | Kanunun bazı maddelerini değiştiren yeni bir proje hazırlandı Ankara 4 (Telefonla) — Mili Mü- dafna Vekâleti yedek subay ve askeri memurlar hakkındaki kanunun bazı maddelerini değiştiren bir kanun pro- Jesi hazırlamıştır. Projeye göte her sene yapılan son yoklama neticesinde sağlam veya sa- kat asker edilenlerden tam devreli mekteplerde askerlik dersi görüp gör- mediklerine göre aşağıda yazılan müd. detlerle talim ve tahsile tabi tutula- caklardır. Yedek subayların talim tah- sil ve hizmet müddetleri Bütün tahsilini yabancı illerde ya. yen yüksek meklep meztinları altı ay talim, altı ay tahsil ve asteğmen ol duktan sonra da altı ay hizmet müd. deti olmak üzere 18 ay; bütün tahsi- Jini yabancı illerde yaparak oralarda askerlik dersi gören yüksek mektep mezunları üç ay talim, altı ay tahsil ve altı ay hizmet olmak üzere 15 ay; rerek tamamlayan yüksek mektep talebesi iki ay talim altışar ay tahsil ve hizmet müddeti olmak üzere M4 ay; Türkiyede lise veya muadili diploması aldıktan sonra tahsillerini yabancı illerde askerlik derşi görerek tamamlayan yüksek mektep mezun- Jarı biray talim, altışaray tah. sil ve hizmet müddeti olmak üzere 13 ay; yabancı lise ve orlamektepler- le muadili mektep mezunlarından âğ- kerlik dersi görerek Türkiyeye gelen- er bulundukları yerlerdeki! iiselerden birinin kampına iştirak ettirilecekler ve imtihan sonundaki muvaffakiyet. leri derecesine göre kendilerine aske- Tİ ehliyet veya askerliğe hazırlık de- recesini gösterir bir vesika verilecek. tir, Ortamektep veya muadili diploma- 8i almiş olanlar dört ay talim, altı ay Türkiyeyi “ tahsil ve altı ay hizmet müddeti ok mak üzere 16 ay; lise ve muadili mek, teplerden diploma almış olanlar ki ay talim ve altışar ay tahsil ve hiz. met müddeti olmak üzere 14 ay; Ü niversite ile yüksek dekteplerden dip- loma almiş olanlar yahut lise mezun- ları ile yüksek mektep ve üniversite müdavimlerinden C bürovesi alanlar altı ay tahsü, asteğmen olduktan sonra da altı ay hizmet müddeti ol. mak üzere 12 ay askerlik yapacaklar. dır. Meslek mensuplarının askeri hizmetleri Bunlardan, yukarıda yazılı olduğu şekilde kıta hizmetini yapan ve ik- mal eden veya yüksek askerlik dersi ve kampı gördüğü diplomasından an- laşılan tabip ve baytarlar kâmilen, kimyager, eczacı ve diş tabiplerinin en liyakatlilerinden ihtiyaca göre ter. cihan kendi tatbikat mekteplerine ve lüzumunda sıhhi müesseselere; sınat kimyagerler ve makine mühendisle- rinden lüzumlu miktarı Askeri fab- rikalara; diş tabibi, eczacı ve kimya- gerlerle mühendislerden ihtiyaçtan fazlasile diğerleri tefrik edildikleri sınMların yedek subay mekleplerins sevk ve bunlar da altı aylık bir hiz. met ve tahsile tabi tutulacaklardır. İşbu alta aylık hizmetin sonunda iktidar ve liyakatsizlikleri anlaşılan. lar sınıflarının muvazzaflık hizmet. lerini tamamlamak üzere çavuş rüt- besile sınıfları kıta ve müesseselerind gönderileceklerdir. İktidar ve ehliyeti tasdik olunan» lar yedek asteğmen nasbolunacaklar ve sınıfları takım kumandanlığında, kıtası bulunmayanlar sınıf ve mes leklerine ait işlerde, hava yedek su- bayları hava hizmetlerinde vazife gö- receklerdir, Bu müddeti muvaffakiyetle biti. renler muvazzaf asteğmen sınıfında» ki şartlar dairesinde teğmen nasbolu- nacaklardır, Muvaffakiyet (göster. miyenler üç ay daha istihdam oluna. rak yetiştirilecekler ve liyakat gös terenler teğmenlikle liyakat göster- miyenler asteğmenlikle terhis oluna» caklardır. sulh cebhesi,, içine almak için Berlin 4 (A.A.) — Hariciye Nezare- tinin gazetesi olan, Diplomatische Korrespondenz, Türkiyeyi «Sulh cep- besi» içine alrışkiçin İngilterenin sarfettiği gayretleri mevzuuhahş ede- rek diyor ki: «Vakıa bu müzakereler hakkında sahih hiçbir malümat mevcut değil. dir. Fakat öyle tahmin edilir ki, bu müzakerelerin hareket noktasını 'Tür. kiyenin Balkan paktı azasından bu. lanması teşkil eylemektedir. Türkiye- yi bütün dünyaca tanınmış olan vâ- gifesini çok tehtikeli bir tarzda değiş- tirmeğe sevk için cenubu şarki dev. letlerine karşı Alman veya İtalyan taarruz projelerile manevra edilmek isteniliyor, Hakiki bir hitaraflıkla telif edile miyecek surette Türkiye siyasetinin muayyen bir devlet tazyikın» hangi taraftan gelmesi bek- lenebileceğini ve şimdiye kadar bu kadar kıskançlıkla muhafaza edilgniş olan Türkiye istiklâlinin hangi taraf. ça tehdit edildiğini isbat eyler, 'Türk milleti, yalnız kendi menfaa- ti iktizası olarak değil ve fakat ayni zamanda bütün cihana hizmet etmiş olmak için de vazifesini, Boğazların rüşvetle iğfal olunamaz bir bekçisi olmakta ve şu veya bu devlet zümresi Tehine olarak Boğazların suiistimal edilmesine karşı koymakta bulmuş. tur, Türkiyenin bu vazifesini tanıyan herkesin -Almanya ve onun dostları bunu kayıtsız ve şartsız olarak tani yorlar « ancak tek bir menfaati ola. bilir ki, o da, hüsnüniyetleri bütün kuvvetlerle desteklemektir. Böyle bir telâkkinin ise gayet tabii olarak kar- Şi tarafın samimiyet ve namuskârli- ğına olan şartsız bir itimada istinad etmesi Kizımdir, Anahtarı her ne şekilde ve her ne maksadla olursa olsun gevselme im. kânlarını gösterecek her türlü oyu. nun tehlikeli bir misal teşkil eyliye- ceğini ve bendler bir kere açıldı mf suların hücumunu durdurmak husus sundaki azmine bekçinin artık hâkim olamayacağını Türk hükümetinin bilmediği düşünülemez. : Türk milleti bakımından enternas- yonal münasebetler esaslı olarak de- işmiştir. Türk milletinin, bundan 15, 20 sene evvel harp halinde bulun- duğu milletler arasında bugün çok emin dostlara malik bul kaydelmek gereklir. Fakat Türkiye. nin hattı hareketini daha lâstikli kıl mak yolundaki güyrellere dair Türk Hariciye Vekilinin yaptığı kati beya- natın kâfi gelmesi icap ederdi. Pilha« kika Türkiyenin bütün dünyaya kar. şı beyan ettiği itimad vaziyeti, onu #timadın bu mutlak esasını terk yo Iunda yapılacak her türlü telkinleri açıkça veddelmeğe mecbur kılar, — * Muhtelif yeni oyunların tesir vg neticeleri bugünkü gerginlikleri has fifletecek yerde dünyayı esasen kâfi derecede karıştırmakta olan emniyete sizliği bir kat daha vahimjeştireceke tir