13 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

MİLLİ KLASİKLER HALİDE EDİB g Bugün beşinci sahifemizde Bene 21 -—. No, 7883 — Flati her yerde 5 Kuruş 4 CUMARTESİ 13 Mayıs 1030 Bugün sahife İfelefon" Bâymunarrır: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 2049X Türkiye bütün kuvvetile sulh cephesine iltihak etti Ingiltere ile karşılıklı yardım Müşterek beyanname Türkiye ile Ingiltere arasında ve müzaheret için anlaştık Fransa ile de görüşmelerin yakında iyi bir neticeye varması bekleniyor Türkiye ve Ingiltere Balkanlarda emniyetin teessüsünü temin için muşavere halindedirler Meclis hükümetin politikasını 353 reyle ve iHiifakin lasvib etli İngiltere ile ittifakımız Türkiye Büyük Mület Meclisi, Dr. Refik Saydam hükümetinin teklif ettiği İngiltere ile ittifak esasını, dün İstisnasız bütün mebusların tasvibile arasında kabul etti, Bu hadise birdenbire günün mese- lesi olmuş ve hemen dün kararlaşı- ermiş değildir. Atatürk zamanından» beri İngiltere ile Türkiye biribirlerine karşı gittikçe artan bir sempati gös- teriyorlardı. Zira, sulh ve emniyetin devamına samimiyetle tarafdar olan bu iki devlet, beşeriyeti bir harb fe- tine sürükliyecek cereyanların Önüne geçmeği zarüret telâkki edi- Yorlardı, Sulhperverliğin âtıllık, münzevilik, kolu bağlılık halinde olamıyacağını 8on vakayi bütün belâgatile isbat *tti. Dağınık haldeki lokmaların, ko- lâylıkta midelere indiğine beşeriyet ibretle şahid oldu. Hattâ Avrupanın ambarı vaziyetinde bulunan ve Modern bir orduya sahib bir Çekos- Vovakya; yahud da senelerdir İtalya- Ya arzı sadakat etmiş bir Arnavudluk bu yeni kaldeden istisna edilmedi, Bitaraflık siyasetimizi terketmemiz- de'bu hadiseler âmil oldu. Gerçi Türkiyenin mükemmel coğrafi | Yaziyeti ve hududlarını hemen hemen tam bir çember halinde çeviren dost- Tukları, - ve nihayet, en mühimmi: - Kahraman Türk ordusu, donanması, hâva kuvvetleri ve bilhassa Türk milf Vahdeti, Türk milletinin damarların- daki asil kan omevcuddur; bütün bunlar, derece derece bizi kem niyet- masun bulundurmaktadırlar, Kendi kuvvetimiz kendi müdafaamı- Za yeter, Fakat diğer sulhperverlerle birlik- te çifter çifter emniyetli, sarsılmaz, Aşılmaz bir cephe teşkil etmemiz, dün- Yayı da büyük bir muhataradan kur- taracağına ve bu vaziyette artık sul- hün tehlikeye giremiyeceğine kani (Devamı 11 nci sahijede) AKŞAM, İcra Vekilleri Heyeti ka- rarile tatil edildiğinden 7 mayis pazar günündenberi Intişar etmi- yordu. Verilen müsaade üzerine bugünden itibaren tekrar heşir va- zifesine başlamıştır. Gazetemizin intişar etmediği gün. ler zarfında cereyan eden mühim hâdiselerin hülâsasını bugün 7 ne)| sahifemizde bulacaksınız, | — | &ıdaki beyanatta bulunmuştur: | lara sahip olan Emlâk bankasının yolları Başvekil Doktor Refik Saydam Meclis kürsüsünde Ankara 12 (A.A) — Büyük Millet Meclisinin bugün B. Abdülhalik Ren- danın başkanlığında yaptığı ikinci celsede Başvekil Dr. Refik Saydam al- kışlar arasında kürsüye gelerek aşa- Muhterem arkadaşlarım, Avrupadaki siyasi ve askeri veka- ylin, son zamanlarda ne yolda vene süratle inkişaf etmiş olduğu malü- munuzdur. Dikkatlice: ——————— Boşuna kırtasiyecilik Sah günkü nüshamızda «Mahalle hali- ne gelmemiş yerler» başlığile çıkan yazı üzerine bâzı karilerimiz bize mektuplar yollayıp dikkati celbediyorlar, Mesele şudur: Heybelladada mahallo haline getirime- miş - yani yolları ve lâğımları yapılma- mış - ham erazide İnşaata müsaade odi- lip edilmiyeceğini, belediye, Dahiliye -Ve- kâletinden soruyor. Halbuki, yapı ve yollar kanunile hükmü baki tutulan ebniye kanununun 18 nci maddesi, tarla hağindeki erazlde inşaata | Bin verilmesi için evvelâ yolların ve lâ- gımların yapılmasını kati surette bildir- mektedir. Nitekim Taksimde yeni teşeks kül eden sokaklarda inşaata başlanması için evveli bu arsaların sahipleri yolları ve lâğımları yapmışlardır. Keza Vali ko- | nağı kayşısındaki bostanlarda bugüne ka- dar inşaala müsaade edilmemesi bu arsa- ve lâğımları yaptırmamasından İleri ge- liyordu. Vaziyet bu kadar sarihken niçin Dahi- liye Vekâletinden sorulmağa lüzum gö- rülmüştür?... Kırtasiye moamelâlını boş yere çoğaltmaktan çekinemk lâzımdır. Dünya sulhünün büyük ve kanlı vekayi ile haleldar olmaması, idare mesuliyetini ellerinde - tutan devlet adamları için en mühim ve en dikka- te değer mevzuu teşkil ediyor, Memleketimizi, - yarının tehlikeli hâdisatından mümkün mertebe uzak bulundurmak ve Avrupada ve bütün dünyada baş gösteren ihtilâflar önün- dö sulhperver siyesetimizin samimi İ bir tezahürü olan bitaraflığı muha- | faza etmek Cümhuriyet hükümeti için esas siyaseti teşkil etmekte bulu- nuyordu, Fakat hâdisatın Balkan yarımadasına intikal etmesi ve Ak- deniz emniyetinin milli hayatımızda kendisini yeniden hissettirmesi anin- dan itibaren hükümetiniz, kendisini ciddi bir milli emniyet meselesi kar. şisında bulmuş ve bu emniyeti tehli- keli tesadüflere maruz birakmaksızin lâkayt ve bitaraf bir vaziyette bulun. manın mümkün olamıyacağı kana | tine varmıştır. (Bravo sesleri) (Devamı 9 uncu sahifede) Pearl Buck'ın eseri ANA Türkçesini yazan: Mebrure Sami 1 Numaralı tefrikayı bugün 12 ei sahifede tekrar neşrediyoruz, kararlaştırılan esaslar Dün Başvekil doktor B. Refik Saydam tarafından Büyük Millet Mec- lisinde ve İngiliz Başvekili B. Chamberlâin tarafından Avam Kamarasın- da okunan müşterek beyannamenin metni şudur: 1 — Türkiye ve Büyük Britan- ya hükümetleri, birbirlerile ski bir istişarede bulunmuşlardır. A- ralarında cereyan eden ve halen devam etmekte bulunan müzake- reler, görüşlerindeki mutad birli. ği tebarüz ettirmiştir. | 2 — İki devletin, kendi milf emniyetleri nef'ine olarak karşi. lıklı taahhütleri tazammun ede. cek uzun müddetli nihal bir an- laşma akdetmeleri takarrür et- miştir, (Devamı 9 uncu sahifede) İngiliz harp gemilerinin Karadenize geçmeleri B, Chamberlain dün Avam kamarasında, sorulan suale cevap vererek bunun nihat anlaşmada derpiş edileceğini söyledi Londra 13 — Başvekil B. Cham- berlain bügün Avam Kamarasında beyanatta bulunarak Türkiye - İngil- tere müşterek beyannamesinin esas- İarını bildirmiştir. B. Chamberlain'in beyanatını mü- teakip, muhalefet lideri B. Attice, mevzuubâhiş anlaşmayı iki memle- ket genel kurmayları arasında görüş- melerin takip edip etmiyeceğini sor- muştur. B. Chamberlain, buna şu cevala vermiştir: Bunun nihai anlaşmanın akdinden (Meşriyat kongresine davet edilen mütefekkir, muharrir, darpaşadan evvel vukua geleceğini zannetmiyo. rum. B, Henderson da Başvekilden, icap ettiği takdirde Romanyaya yardım için İngiliz harp gemilerinin Karade. nize.geçmeleri hakkında bir sual sor- muştur. Başvekil B. Chamberlain, bu suale de aşağıdaki cevapla mukabele et- miştir: Bu nokta beyannamede mevzuubâ- his edilmiş değildir. Fakat muhak- kak ki nihal anlaşmanın akdinde | derpiş olunacaktır. Ankara yolurda; Tren tutması!.. tâbi ve naşirleri bu sefer tren tutanuş!.. TA Arikaraya kadar süren bu manzaradan not defterime geçi- rebildiklerimi #ıra ilo neşrediyorum. G, NJ