13 Mayıs 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

13 Mayıs 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

T gletot 23872 — 28? Sene, & — Bayır 2602 SON HAVADİSLER AKŞAM 3 MAYIS 1939 CUMARTESİ POSTAGI —. İlân işleri: Tel 20335 m————— SulhCephesi Tür Türkiyenin de iltihakile kuvvet buldu "Türkiye ve Ingiltere HABER, elinde olmıyan bir sebepten dolayı beş gün çi- kamamıştır. Bugün neşir va. zifesins başlarken, çıkmadığı günler zarfmda okuyucula. rınm gerek bizzat gelerek, gerek telefonla ve mektupla gösterdikleri 'alâkaya teşek- ; Haber BUGUN 16 SAYFA HABER, aylardanberi hazırladığı Üyük esere bugün başlıyor : kür etmeği bir borç bilir. K. Günhan ve M, Esen Türkçe » Fransızca - İngilizce - Almanca dilleri üzerine Ansiklopedik, teknik ve pratik ça, 12 Lügat kitabı, bir arada Türkçe - Fransızca Türkçe - Almanca Türkçe »- Magi Bem ürkçe Ingilizce - Türkçe manca - Türkçe Her derecedeki bütün ydeni m, bilgi ve hayat- ee kadar herkesin, dil- İN, umumiyetle okur ad, asinlarının, askerin, tek- Ve mesleki mütercim in baş vurmaktan uzak Iyâcakları bir eser, Her hakkı Fransızca - İngilizce Fransızca - Almanca İngilizce - Fransızca İngilizce - Almanca HABER Gazetesine aiddir 1939 o Almanca - İngilizce Almanca - Fransızca MAMA AAA YAAA AAA e Nb is "16 inci sayfalarımızda, kitap şeklinde vermeğe başladığımız bu İaymetli eseri ke Sovyet Rusya ve Lehistan karşılıklı Yardımı taahhüt ettiler Va Arşovada “Almanlar bizden istedik rini hele bir almağa yelsinler de görürler! * deniliyor Varşova- | sinin Berlin muhabiri, İngil iz.Pranr | F ya harici EF Devamı 5 incada ile Sovyet hariciye Yarın Yanı AYİNİ Potemkin arasın. z Esrarengiz ilan müzakerelerden mem İmperatoriçe *t beyan #tmekteği Türk tarihinden bir faslını Bu ii Polonya - Rusya terinin normal ve mem. merakla okuyacağınız romanı Verici bir tarda inkişaf et Yazan; M. Muhiddin İnt göster, Leh anlaşması KAY Jurnal gazete" İhereti biribirlerine gö Akdeniz Mıntıkasında Harp olursa bir tecavüz yüzünden birbirlerine bilfiil yardım edecekler NIHAT anlaşmadan sonra Genel Kurmay müzakereleri olması muhtemel Ba ökilik. nutkundan parçalar: * Hâdisatm Balkan Yarımada sma İntikal etmesi ve Akdeniz em-? niyetinin mili hayatımızda kendisini yeniden hissettirmesi Anından ii. baren hükümetiniz, kendisini elddi bir milli emniyet meselesi karşısın. da bulmuş ve bu emniyeti tehlikeli tesadüflere maruz bırakmaksızmğı Mikayt ve bitaraf bir vaziyette bulu nmanın mümkün Koloni kanza- fine varmıştır. z ? * Hiçbir nlikadar devleti bak kt olduğu İstifadelen malirum etmi-? , ; yen, fakat hiçbir hegemonya heves ino imkân bırakmıyan bir Akdeniz? Sulu korumak ve beşeriyeii harp badiresinden kurtermak © gayesile ittijak eden iki demokrat memleket başvekilleri Refik Saydam Neril Çembörlağn Müşterek beyannamenin metni bir Uzun müddetli anlaşma yapılması takarrür etmiştir bir istişarede bulunmuşlardır, Aralarında cereyan eden ve halen devam etmekte bulunan müzakereler, görüşlerindeki mutad birliği tebarüz et. tirmiştir. 2 — İki devletin, kendi mill! emniyetleri hef'ine olarak karşilkir taahhütleri tazammun eğecek uzun müddetli nihat bir anlaşma akdet, meleri takarrüir etmiştir, 3 — Bu nihai anlaşmanm akdine inlizaren, Türkiye hükümeti ve Büyük Britanya hükümeti, vukubulacak bir tecarüz hareketinin Akdâ- biz mmtakasmda bir harbe saik olması halinde yekdiğeriyle bilfiil iş pmağa ve yi tidarlarmds bulunan bütün yardim ve mlza- ermeğe hazir bulunduklarını beyan ederler. 4 — Gerek beyanat ve gerek derpiş edilen anlaşma kiç bir mem- (Devamı 4 üncüde) ROmanyaya yardım için Karadenize Ingiliz harp gemilerinin geçmesi N anlaşmada halledileceğini söyledi Y Yazısı 6 oncıda), “1 — Türkiye ve Büyük Britanya hükümetleri, biribirleriyie #kr | nizamı bizim dalma çüzününde tuttu ğumuz bir milli emniyet meselesidir. ; # Eikümetiniz milleti harb hadiresinden azami İnikâularla uzak; bulundurmanm en milessir çaresini yine sulh için birleşen memleketler. le harbi göze alarak sulh gayesinde teşrik! mesal etmekte bulmuştur, * Bir gün müşterek Hak ve men faatlerimiz ihlâl edilmek teşebbül.? sine maraz kalırsa, bize kakkımızm verdiği Min buna silâhla mâ, ni olmakta da tereddüd etmiyeceğiz. A 7 a EA NR EE İLLA ÇERÇEVE Aksiyon serisinden Kültürlenme davası EE NETİCE Kültürlenme dovasında, milcerredden müsahhasa doğra geldik. ra dumanı üflenmis kedi gibi öz fikirden tiksinen sığ kafa tipi, davayı beyninde yüzdüre! Türk kültürünün temeli üçtür demiştim. Osmanlı, şark ve garb temelleri, Bu köklerden üçünün de eevherlerini bir dakika bile kaybetmeden buzünkü dil kazanımıza doldurmak; orada mayalaşma- larını, barutlaşmalarını beklemek; böylece bir sabah, milli bünyemiz- le ona aşılıyacağımız kültür maddeleri arasında kimyevi bir çarpışma infilâkı duyup uyanmak ve hakiki hayata ermek, Fikir budur. Bir türlü ayakta durdurulamıyan kültür sütununu, (Christophe Colomb) un yumurtası kadar basit bir usulle topraklar, mıza dikebilecek fikir budur, Kimsenin farkında olmadığı fikir de ge, ne bu. Saydığın üç temelin teker teker para maliyetini hesabladım. Bi rindi temel, yani Osmanlı kültürü, 10 mütehassısın 3 sene çalışmasile, öz halinde dilimize geçirilebilir. Her mütehasssa ayda 200 lira maaş Mim. verirseniz, bütün tutarı 72,000 — lira, İkinci temel, yani şark kültürü, 20 mütehassısm 5 sene çalışması si. Bülün tuları 240.000 — Vira, Üçüncü temel, yani garb kültürü, 60 mütehasssım 5 yıl çalışması neticesinde esaslandırılır. Bütün tutarı 600.000 ,— lira, Üç işin umumi tutarı 912.000 — lira. Şuna bir milyon diydim, Miiyarlara bile çıksa, yapılması gereken bu iş demek ki bedava, demek ki işin, fikir sermayesinden başka pahalr tarafı yok. Bütün bir milli kurtulus formülü, herhaygi bir vekâlet, bir amu, mi müdürlük binasmm insa masrafından daha ucuz olur da tatbik eğil. mezse, ne kalır geride konuşulabilecek? Bünye değiştiren cemiyetlerin hükümet © cihazımda, her vekâlete sinmiş tek vekâlet vardır: Maarif Vekâleti. Bizde buzüne kadar işle, rini fevkalâde ölçülerde başarmış vekâletler manzumesi içinde de, tek vekâlet mutlak aciz örneği olmustur: Maarif Vekâleti. Bozün başında, neslime mensub genç ve enerjili bir fikir ve sanat adammın bulunduğu ve kalkmdırmıya çalıştığı bu vekâleti saran mil. oktasının, İngiliz Başvekili nihai yonlarca mesele arasmda »irye dava, Türk kültür bünyesini temelleş. tirme işidir, formülü de saydığım seyler, Tu üç işi yerine getirmek, her kim için olursa olsun, Türk kül. tür tarihinde ismini ebediyete kazrmaktır. Necib Fo KISAKÜREK ten sonra işi büsbütün smeli teşhise irca ediyorum, Tü ki, yüzüne diga,