23 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sanite 2 ——— Dün Geceki ve Bu Sakbahki Elfakerler Münakale - Muhabere, Iktisad ve Ticaret Vekâletleri teşkilâtı Bu üç Vekâletin teşkilât projeleri de Meclis ruznamesine alındı Ankara 23 (Telefonla) — Münakale | ve Muhabere, İktisad ve Ticaret Ves | kâletleri vazife ve teşkilâtları"hakkın- daki kanun projelerinin de bütçe en- cümenince müzakereleri bitirilmiş ve Meclis ruznamesine alınmıştır. Münakale ve Muhabere Vekâleti teşkilât projesine göre Vekâlet, şu hiz- metleri yapacaktır. I — Posta nakli. yatı, telli ve telsiz muhabere ve radyo işleri; 2 - Demiryolları nakliyat işleri, 9 - Kara yolları nakliyatı işleri; 4 - Deniz nakliyatı ve seyrüsefer emniyeti Aşi vâzife ve hizmetleri; 5 - Liman ve techizatı işleri; 6 - Deniz mahsulleri ve avcılığı işleri; 7 - Hava yolları nak- Miyatı işleri, Projenin bir mâddesine göre, Müna- kalât Vekâletine bağlanmış olan pos- ta, telgraf ve telefon umum müdürlü ğü Devlet Demiryolları ve limanları işletmesi umum müdürlüğü ve bu 4darelerin tekaüd sandığı müdürlüğü, devlet limanları işletme umum mü. dürlüğü ve Denizyolları limanları ida- relerinin müşterek tekaüd sandığı müdürlüğü, devlet hava yolları işlet- me umum müdürlüğü memur ve müs. tahdimlerinin o kadroları ile derece maaş ve ücretleri mezkür idarelerin hususi kanunları hükümlerine tâbi olacaktır. Projenin muvakkat birinci maddesi afla ve İktisad Vekâletlerinden Mün: ât Vekâletine ayrılan idare- lerde Nafia Vekâletinden ücretle müs- tahdem olanların ücretlerinin tekabül ettiği maaş emsal hasilını geçmemek şar bu kanuna bağlı kadro cedvel- Yerinden birine tayin süretile bir sene içinde ve bir defaya mahsus olmak üzere Maaş derecelerini tesbite Mü. nakalât Vekili salâhiyettardır. Şu kadar ki, bu gibilerin devlet veya devlete sid müesseselerde geçen maaş- h ve ücret hizmet müddetlerinin mecmuuna nazaran 1452 numarah sayılı kanunun 8 inci maddesindeki 15 sene kaydına bakılmaksızın mez- kür kanunda yazılı intisap ve terfi geraitine göre tesbit edilecek maaş de recesi kendileri için müktesep hak sa- yılır ve bu derece ile tayin olunduk- Yarı derece emsal hasılı arasındaki fark kendilerine ücret olarak verilir. Ticaret Vekâleti Ticaret Vekâleti vazife ve teşki- Yâtı hakkındaki projeye göre, Vekâle- tin merkez teşkilâtı şu dmirelerden te şekkül edecektir: Hususi kalem mü- dürlüğü, teftiş heyeti, hukuk müşa- virliği, iç ticaret umum müdürlüğü, dış ticaret umum müdürlüğü, teşkilât- Jandırma umum müdürlüğü, istan- dardizasyon umum müdürlüğü, tu- rizm müdürlüğü, konjanktür ve neş- riyat müdürlüğü, zat işleri ve levazım müdürlüğü, seferberlik müdürlüğü, evrak müdürlüğü. Mezkür Vekâletin vilâyetlerde 14 mıntakada ticaret müdürlüğü bulu- nacaktır. İktisad Vekâleti İktisad Vekâletinin teşkilâtı da şu dairelerden terekküp edecektir: Hu- susi kalem müdürlüğü, teftiş heyeti reisliği, hukuk müşavirliği, sanayi umum müdürlüğü, maadin umum müdürlüğü, iş dairesi reisliği, sanayi tedkik heyeti reisliği, zat işleri, neşri- yat, seferberlik, levazım, evrak mü- dürlükleri, Danzig Âyan Meclisi resmi bir tebliğ neşretti Tebliğde cebren kabul ettirilen bu rejimin devam edemiyeceği beyan edilmekte ve Leh kontrolünün kaldırılması istenmektedir sinin neşrettiği tebliğde şehrin reji- mine ald olan satırlar dikkati calip- | tir. Tebliğde Versay muâhedesile Danzig şehrine cebren kabul ettirik miş olan rejimin idame edilemiyece- ğİ beyan edilmekte ve Danzig era- sisi dahilinde Leh gümrük memur- ları tarafından yapılan kontrolün kaldınlması istenmektedir. Varşova 22 — Danzigteki Polonya komsieri Danzig âyan meclisine bir nota vermiştir. Notada Polonya güm- Tük bürosuna yapılan taarruzu protes- to etmiş, mücrimler hakkında tahki- kat yapılmasını ve neticenin bildiril- mesini istemiştir. Polonya bundan başka zarar ve ziyan da istemektedir. Polonya bu gibi hâdiselerin tekerrür” etmiyeceği ve Polonyalıların emniye- $i hakkında teminat verilmesini iste. mektedir. Notada deniliyor ki: «Kalthod Polonya hudud gümrük idaresine taarruz yapanlar arasında polis üniformasını giymiş kimseler de vardı. Yapılan taarruz, Polonyanın baklarıni tehlikeye düşürmek için mahsus tertip edilmiş görünmekte. dir. Polonya gümrük memurlarımn vazifelerini emniyetle yapabilmeleri temin edilmelidir. Hâdise, alâkadar makamların Danzig serbes şehri mm- sında asayişi temin edemediği ve. etmek istemediği hissini vermekte- Bundan serbes şehir memurları Varşova 23 — Danzig âyan mecik | mesuldur, i memurların akibeti hak. almak üzere mahalline nci komiserinin oto- taarruz mesuliyeti ktadır. Bu taarruz üzerine me murlar mukabele etmeğe mecbur ©l- muşlar ve mütearrızlardan birini öl dürmüşlerdir. Berlin 22 — Bir taksi ile Kalthod'a giderken Polonaylı diplomatlara aid otomobilden atılan kurşunlarla öldü. rTülmüş olan adamın Grübner adında biri olduğu haber verilmektedir, Varşovada endişe Varşova 22 — Nazilerin bir Polon. ya gümrük bürosunu yâkmalarını mü teakip diğer bam hâdiseler vukun gel- mesi Almanların niyet ve tasavvurları hakkında endişe uyandırmıştır. Al manların Dariziç gümrüklerinin Kon- trolunu ellerine geçirmek istedikleri zannediliyor, Varşova 22 — Danziy arazisinde Polonyalılar aleyhinde vukua gelen hadiseler, bütün gazetelerin dikkat- lerini celbelmekte berdevamdır. â Gazeteler, bütün bu hadiselerin birer tahrik eseri olüp mesuliyetin tamamile Danzig memurlarma teret- tüp etmekte olduğunu beyanda müt- tefiktirler, Bir binada mahsur kalan Polonyalı gümrük memur. larına yardım edildi Varşova 22 — Danzig zabıtası, Plekle adındaki mevkide bulunan gümrük binasında mahsur kalmış olan Polonya gümrük memurlarının yardımına koşmuştur. Polisler müs yasalat eder etmez, Naziler «Tekrar geleceğiz; diye bağırarak dağılmış. lardır. Polisin harekete geçmesi, Polonya» h gümrük memurlarının himayesi temin edilmediği takdirde Polonya» nın icabederi tedbirleri alacağının bihalrilmaesi peticesidia, Türk - İngiliz itilâfı Balkan antantı B. Cbamberlain «Anlaşma, Türkiyenin Balkan paktı ile alâkadar teahhüdlerinin ifasına engel teşkil etmez» z» diyor Londra 22 (AA > )— Renter bildiriyor: Başvekil Chamberlain, Avam kama- | rasında sorulan bir suale cevaben aşa- ğidaki beyanatta bulunmuştur: «Türkiyenin Balkan Paktından do gan teahhütleri, Türkiye için birinci derece ehemmiyettedir. Benim bildi. ğime göre, İngiliz . Türk deklârasyo- nu, Türk hükümetinin Balkan Paktı İle alâkadar teahhütlerinin ifasına en- gel teşkil edecek surette tefsir oluna- maz.» Bravo Valiye Su fiatine zam yapılmasını muvafık görmedi Şehir meclisi 15 mayıs tarihli içti- mamda Belediye Sular idaresi tara- fından hazırlanan yeni Terkos su ta- rifesini müzakere ve kabul etmiş, ne- ticede suyun metre mikâbını on beş kuruştan on altı kuruşa çıkarmıştı. Bu kararın tatbiki için belediye riyaset makamına salâhiyet verilmişti. Haber aldığımıza göre veli ve bele- diye reisi doktor Lütfi Kırdar, suya yapılan bu zammı doğru bulmamıştır. Vali Ankaradan avdetinde bu mesele ile bilhassa meşgul olacaktır. Su en mühim ihtiyaç maddesidir. Ve İstanbulda dünyanın hiç bir tarafın. da görülmemiş derecede pahalıdır. Herkes su fiatinin indirilmesini bek- lerken buna zam yapmak doğru değil- di, Vali ve belediye reisi doktor Lütfi Kırdarm zamma razı olmaması pek yerinde ve takdirle karşılanacak bir harekettir. . .. . Gayrimübadiller İstihkak sahiplerine verile- cek emval nasıl tevzi edilecek Ankara 22 (Telefonla) — Mübade- leye gayri tâbi ahaliye verilecek em- | vali gayri menkuleye aid kanun mu- | cibince istihkak sahiplerine verilme- si lârım gelen emvalin tevzii suretine ald talimatnamelere aşağıdaki mad- | denin eklenmesi Vekiller Heyetince kararlaşmıştır: (İbraz edecekleri vesikalarda kıymet ve ersaf ve müştemilâtı yazılı olmıyanlara aid çayri menkuller için hâne, dükkân gibi mebani âzami yüz altın lirayı, arazide tan İstihsal edilerek malümattan ibaret. ii Ispanyadan dönüş Alman gönüllüleri dönüyor- lar, İtalyan gönüllüler de bu ay içinde memleketlerine dönecekler Paris 23 — Resmen bildirildiğine göre İtalyan gönüllüleri bu ay içinde Kadix limanından Napoliye nakledile» ceklerdir. İspanyadaki Alman gönül lülerini almak için Vigs llmanına beş Alman vapuru gelmiştir. Almen gönüllülerinin irkâbıma bugün beş- Janacak ve perşembe günü bitirile. cektir. Franconun Hitlere telgrafı “ Berlin 22 (A.A.) — Zafer geçid res- mi münasebetile Hitler, Franco'dan Şu telgrafı almıştır: «Harbin çetin anlarında bize karşt bu kadar çok sempati göstermiş olan Alman milletini ve onun Fübrerini bu zafer gününde bütün İspanya, be- nimle beraber hatırlıyor» Fransız - Gal memleketi maçı Paris 2) (A.A) — Futbol Fransa, Gal ili takımma 3-1 galib gel mng, r | Alman - İtalyan ittifakı dün imza edildi Hitlerle italya Kralı ve Mussolini araşında telgraflar teati edildi Berlin 22 (A.A.) — Alman Haticiye Nazırı B, Von Ribbentrop ile Kont Ci- ano, Başvekâlet süfera salonunda sa- at 11,06 da İtalyan - Alman öâskeri misakını imzalamışlardır. İki nazır, radyo ile neşredilen hita- belerinde Mihver devletlerinin tesa- nüdünden ve menfaatlerinin her gün daha ziyade sıklaşan birliğinden bah- setmişlerdir. Berlin 22 (A.A.) — Alman - İtalyan puklında Alman - İtalyan hududünün daimi olarak tesbit edilmiş olduğu kaydedilmektedir. Alman ve İtalyan milletleri hayati sahalarını temin ve sulhü idame etmek üzere istikbalde müştereken hareket etmeğe karar ver. mişlerdir. Pakt, 7 maddeyi ihtiva et- mektedir. 3 üncü madde, tarafeynden biri bir ihtilâfa sürüklendiği takdirde di- erinin bütün hava, kara ve deniz kuvvetlerile derhal ona yardım etme- si derpiş edilmektedir, 1 inci maddede iki tarafın müşterek emniyetleri veya Avrupa vaziyeti hakkında daimi temas halinde bulu- Dacakları zikredilmektedir. 2 inci maddede, müşterek menfaatleri tehdid edildiği takdirde iki tarafın derhal yekdiğerile istişarede buluna- cağı tasrih edilmektedir. İki taraftan biri tehdid edildiği takdirde diğeri | ona diplomasi ve siyasi sahada yar- dım edecektir. 4 üncü maddede, askeri ve harp ikti. sadiyatı sahasında iki tarafın arala- rındaki iş birliğin! derinleştirecekleri kaydedilmektedir. Bu işle meşgul ol- mak üzere iki memleket Hariciye Na- zırlarınmı riyasetinde daimi komis- yonlar teşekkül edecektir. 5 inci maddede, ihtilâf zuhurunda da) tarafın ayrı sulh imza etmemeği ve | İ kın dost devletlerle münasebetlerini müş- tereken tanzim etmeği teahhüd ettik- leri bildirilmektedir. "i nci maddede, paktın imsa edildiği günden itibaren kabili tatbik ve 10 sene müddetle muteber olduğu ve tecdid edilebileceği kaydedilmektedir. Telgraflar teati edildi “Berlin 22 (A.A.) — B. Hitler, kont Cianoya şimdiye kadar verilen en bir yük Alman nişanı olan altın büyük Alman kartalı nişanını vermiştir. Ciano, von Ribbentrop'a Annoncia- de kolyesini vermiştir, Bu nişanı bö- mil olanlar İtalya kralmın yeğeni muamelesini görürler, Paktın imzası münasebetile bir taraftan Hitlel ile İtalya krah, diğer taraftan da Hitler ile Mussolini ara- sında telgraflar teati edilmiştir. Japon hükümeti eski kararında musırdır 'Tokio 22 (A.A.) — Havas muhabiri bildiriyor: İyi haber alan mahfiler- de kati surette ifade edildiğine gör€, Japon hükümeti, Almanya ve İtaiya ile bir âskeri ittifak İmzalamamak hakkındaki 22 mart tarihli kararında musırdır ve Almanya ve İtalya ile 6t0” matik mahiyetli teahhütlere girmeğe muhaliftir. Dün geceki ziyafet Berlin 23 — Von Ribbentrop dün akşam Kont Cianonun şerefine bü- yük bir ziyafet vermiştir. Bu ziyafet te B. Hitler de hazır bulunmuştur. Bütün Alman gazeteleri, bu it ehemmiyetini tebarüz ettirmek tedir, Deutsche Algemeine Zeitung yağ dığı hir makalede diyor ki: «İttifak bi£ tehdid değil, Garbi Avrupada vaziy tin sulh dairesinde inkişafı için bir sıman teşkil eder.» Devrilmiş bir sandal Pavli adasi civarında bulundu içindekilerin akibeti meçhuldür Bu sabah Pavli adası olvanns &vlan- mağa giden balıkçılar deniz üzerinde bir sandalın kapaklanmış - bir halde olduğu- nu görmüşler, zabıtsyı haberdar €tmiş- lerdir. Sandal sahile çekilmiş, yepyeni ve he- nüz numarası dahi konulmayan bir san- dal olduğu görülmüştür. Yapılan İlk tahkikatta, sandalın içinde üç kişi bulunabileceği tahmin edilmekte- dir. Fakat bunlar hakkında bir şey öğre- nilememiştir. Zabita tahkikata devam ediyor. Sanda! içindekilerin, dünkü lodos fırtı- nasına kapılarak feci bir âkibete sürük- denmiş olmalarından endişe edilmektedir. Milletler Cemiyeti konseyi dün kısa bir celse akdetti Cenevre 22 (A.A.) — Milletler Ce miyeti konseyinin 105 inci içtima dev. resi, öğle yaktı ruznameyi tesbite tah- sis edilmiş olan Kısa bir celse açılmış- tır, Ankara 22 (Telefonla) — Mühen. dislik ve mimarlık ruhsatnameleri hak» kındaki nizamnamenin bügünden iti- baren meriyete konulması Vekiller He- yetince kararlaştırılmıştır, Nizamna- menin bir maddesine göre yüksek mt. hendislik ve yüksek mimarlık ruhsat. namelerinden 20, mühendislik ve mi- marlık ruhsatnamelerinden 15 lira makfu harç alınacaktır. İki romorkör çarpiştı Mussolini Kalay döndü Roma 22 (A.A) — Mussolini, Pie mont'a yaptığı seyehatten dönmüş- tün, Milletler arasında ticari münasetetler Amerika Hariciye Nazırı mü” him bir nutuk söyledi Vaşingten 22 — Amerika Hariciye Nazırı B. Hull, Amerikan ticaret hüf- tasının başlaması münasebetile B- Roosevelt'in bir mesajım okumuştur. B. Roosevelt, bu mesajında diyor ki: «Sulhperver o münasebetler, hâlâ dünya ekseriyetinin ülküsünü teşkil eder ve Amerikan harici siyasetinin en bellibaşlı hedefidir. Ümld ve te 'mennilerimiz, sulhperverane mübe delelerin tekrar normal bir şekil ak masıdır.> Müteakiben B. Hull, bir nutuk söy“ diyerek iki taraflı ticaret mübadelele- rinden herkes için doğacak faydalari göstermiş ve demiştir ki: «Sulh kelimesile, faik kuvvete im kiyadı, ve münakaşaların yerine Sİ“ Jâh tahdidinin kaim olmasını değil, vardığımız ye bugünkü karşılıklı emniyetsizliX hsvası ortadan kalktıktan sonra düm ya hakiki servetini ve neşesini arti” Tabilecektir. Takip etiğimiz plân budur. Kend” mize ve vâziyetimiz itibarile düny# ya karşı vazifemizi ifa etmek için ta“ a > İngiliz kıral ve kıraliçesini seyahati ti Kingston 22 (A.A.) — İngiliz hö kümdarları Kingston'u kısaca 3iy#“ ret ettikten sonra saat 21,30 da - m halli saat - Cobourg'a hareket etmif" lerâir, Hükümdarlar, Kingston'da askeri koleji ve belediyeyi ziyaret etmişie”” dir, Geceyi, Coburg'da