23 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

23 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ÇiÇEKLER Bunlardan muhtelif şekilde istifade edilebilir İlkbahar ve yaz çiçeklerinden muh- telif surette istifade etmek mümkün» dur. Bunlardan reçel, rup, ç evir. me, tatlı ve sirke yapılabilir. Menekşe ve gülden gayet nefis re- çöller yapılır, Gelincik ve gül şurubu meşhurdur. Gül, menekşe, lâvanta çiçeği, karanfil, zambak gibi çiçek- lerden tuvalet sirkesi yapılır. Yüz yıkanırken bu sirkeden içine damla- tılınca cild yumuşar ve beyazlaşır. Çiçeklerle yapılan bu sirkeler hep ayni surette hazırlanır. Halis üzüm sirkesi içerisine çiçek yaprakları atıl- mali ve kapah sişe içinde bir kaç gün güneşte tutulmalıdır. Bir çok rahatsızlıklarda friksiyon İçin kullanılan gül sirkesi şu tertiple yapılır: 70 derecelik ispirto 100 gram, gül suyu 20 gram, gül yaprağı 20 gram, (acide acetigue) 10 gram. Tuvalet için kullanılan sirkeler içe- risinde en güzel kokulusu şu suretle yapılır: Bir kilo halis üzüm sirkesi, 100 gram kokulu kırmızı gül yapra- gı, 20 gram yasemin çiçeği, 20 gram biberiye. Bunları reçel kavanozuna koyup ağzını sıkı kapamalı ve bir ay güneşte bıraktıktan sonra İlltye et- melidir, Iâtin çiçeği marul salatasına ka- rışlılırsa yenirken gayet hoş bir ya- karlık verir. Biberiye zayıf ve yorgun olanlara faydalıdır. Bir avuç biberiyeyi bir şişe beyaz şarap içine atarak sekiz gün bırakmalı. Filtre ederek süzmeli, (Yaprakları iyice sıkmalı). Mer ye- mekten evvel bir küçük şarap kade- hi bu şaraptan içilirse çok istifade edilir. Şişmanlamak istiyenler için çek basit bir ilâç: Her gün sabah saat onda ve öğleden sonra saat beşte bir tutam kantaron çiçeğini çay gibi haşlamak ve içmek pek az zamanda İnsanın kilo almasına yardım eder. Diş fırçalarını nasıl muhafaza etmeli? Diş fırçalarının dalma sert kalması için her diş silindikten sonra bol soğuk su ile yıkamalı ve temiz bir havlu ile kurulamalıdır. Tırnak etrafındaki deriler 'Tumak etrafındaki deriler kesilir ken kanatılırsa mikrop kaparak en- feksiyon olabilir. Buna mani olmak için parmak kanayınca limon suyu sürmek gayet iyi bir tedbirdir. Tefrika No. 4 ÇETE Bir aralık kanapeye bağdaş kurup olurdu, kürk ve ipekten bir demet Odu. Sonra bir ayağını kenara da- yadı, öbürünü sipsivri üstüne dikti, vücudünü kemiksiz bir yumuşaklık- Ja kadifeye gömdü; meydanda ba caklar kaldı. Bir de, yalnız ucundan parmaklara tutturulmuş bir kumaş fâma, terliğin teki... Bundan da bıktı, elleri arkasında, uzun ağızlığa takılmış cigarası ağzında, delikanlı tavrile sokaktan geçenlere baktı; “ CUNİYE körfezine doğru denizi sey- retti. Sannin dağının karlı tepesi su- ya öyle bir betraklıkla aksetmişti ki denizi beyaz bulutlu bir bahar gölüne çevirmişti. Kapı vurulunca Nina arkasına, pi- jama kumaşından ve gene öyle kürr- Jerle çevrilmiş bir pelerin attı; ayakta durarak «Giriniz!s dedi. Giren Bekiroftu, Hanımının tâ ya. mma, kulağının dibine yanaştı; oda- da kendilerinden başkaları var da işik N Tayörle giyilen bluzları ensiz antrö- dö dantelleri ve nervürle süslemek çok modadır. Modelde görülen bluz- ların hepsi ayrı ayrı şekilde nervür ve dantelle dikilmiştir: 1 — Açık pembe krep jorjet bluz. | Pembe antrödö arasına verev alınmış Sarı saçların renginin koyu- laşmaması için Sarışınların saçlarının rengi koyü- | laşmaması için limonlu şampuan çok | faydalıdır. Saçları her zaman gibi yıkayıp ku- ruttuktan sonra bir yumurtanın yal- nız sarısını bir çorba kaşığı zeytin- yağı ile çırpmalı ve yarım limonun suyunu ilâve edip karıştırmalı. Saçları yol yol ayırıp bu mahlütu sürmeli ve köklerine de masaj yâp- mal, Ilık su İle çalkalamalı. (Su si- cak değil, ılık olmalıdır.) Ikinci çal kalama suyu dayanılacak kadar si- cak olmalıdır. Üçüncü çalkalama ise ! gene ılık su içine sılulan bir limon suyu ilâvesiyle yapılmalıdır. Hangi şekeri nerede kullanmalıdır? Tatlı, reçel, kek gibi şeyleri yapan- lar hangi şekerin nerede kullanıldı ğın öğrenmeliğirler, 'Toz halinde kristalize şeker ancak reçel, şurup, komposto, mahallebi ve kaynıyan, pişen tathlarda kullanılır. Bütün pastalar, gatolar, kekler, bisküiler için Amerikan şekeri deni- len ince şeker kullanılmalıdır. Lokum şekeri denilen en ince ni şastalı gibi oları pudra şekeri ancak gatoların üstüne serpilir ve yapıla- cak glasürlerde kullanılır. Yazan: REFİK HALİD tirmek istemiyormuş gibi fısıldar gibi konuştu: — Çeteler daha birkaç gün evvel | Halep - Adana arasındaki demir yolu- nu bozarak bir asker trenini durdur. muşlar, esir, top, milralyöz almışlar. | Şimdi bu yol tamir edilmişse de zenr tehlikelidir. — Başka? — Beyrut'tan Trablus'a otomobil | yohı güzel, fakat Lâzkiye arasındaki bozuktur. Maamafıh bu mevsimde gi- dilebilir. Lâzkiyeden Antakya'ya çam- hk dağlar geçerek uzun, arızalı bir at yolu vardır, Antakya - İskenderun aras) otomobille kısa, lâkin çetelerle do- Iudur, (1) İ — Başka? - Beyrut'tan İskenderun içir İ hamrlamak mümkündür: pura hususi müsaade ile bindirirler, | Asker ailelerine, kadınlara, şüphelile- | re yasaktır. — Başka? Nina, anlaşılıyordu ki, 'Tatarın mu- sara ri 4 Yi a ann gida, 4 ne sen e alna Yü nervürlerle süslenmiştir. Kendi ku- maşından kaplanmış küçük düğme- lerle iliklenmiştir, 2 — Siklamen muslinden bluz, Ner- vürlerin o üzerine büzülmüş ayni renk erisiz kenar danteli dikilmiştir, 3 — Beyaz krep damurdan “bluz. Çilek reçeli Çilek mevsimindeyiz. Bu aylarda bol bol yenilen râeyvaları kışın reçel olarak güzel kokusu ile tekrar bul mak büyük bir zevktir. Ağdalı şuru- | bü içinde tane tane ve diri diri du- | ran çilek reçelini en şu suretle Satın ahnan çileklerin taze ok masına dikkat etmeli. 'Taze meyva- dan yapılan reçel fazla dayanır ve daha güzel olur. Bayat meyva ezilir ve ne kâtlar iyi kaynalılırsa bozul- mak, ekşimek ihtimali vardır. Satın alınan çileklerin irilerini ayırmalı. Bir makasla saplarmı ve küçük yapraklarını kesmeli, sonra tartmah. Bir kilo çilek için iki kilo şeker almalı. Derin bir kap içerisine bir kilo şe- keri koymalı, üzerine çilekleri yerleş- tirmeli, düz silme olarak bir çorba Kaşığı (cr#me de tartre) krem tartarı her tarafına serpmeli, diğer bir kilo Şekerle üzerini örtmeli, Gece yapılan bu hazırlık sabaha kâdar böylece kalmalı, sabah ateşe koyup baska hiç su ilâve etmeden kaynatmahdır. Kıvamına gelince âteşten indirmelidir. hâkkak bir emniyetli yol bulduğuna | kani idi, — Türkiyedeki ormaı dan Suri ye iskelelerine kıyı boyu kereste geti- ren ufak, fakat sağlam gemiler var- | dır. Bunların birini kiralamak ve Yu- murtalığa çıkmak. Fırtınaya ras ge- linmezse en rahat, emin, kestirme yol budur, Nina'nın kaşları hafifçe çatıldı. Bu- | mun ne demek olduğunu bilen Tatar, | hemen ilâve etti: İ — Geminin sahibi Kırım'ıdır, l Ufak bir süküt. Sonra kadın kutu- dan bir cigara aldı; Bekirof kibritini yaktı, — Peki! O kadar... Nina şimdi balkonda idi; açıkta, rüzgârsızlıktan yelkenleri sön- müş hareketsiz gemilere bakıyordu. Yeni başlıyacak olan sergüzeştini dü- şünerek cigarasının dumanını İçine çekti, çekti ve burnunun deliklerinden, dünyaya meydan okurcasına, bir Istim gibi havaya fırlattı. Döndü ve sordu: Ne zamân gideceğiz? Gemi kalafattadır. Bir hafta bek- Bir de fırtınanın geçmesi Kadın bu durgun havada fırtına. dan bahsedilmesine şaşmadı; denizci. ler şubatın sayıli günlerini bekliyor. büğrü EMİ Cih İki antrödö arasına nervürler yâpıl- mıştır. Yakasına büzülmüş dantel konmuştur. 4 — Mavi. krep saten bluz. Ayni renk antrödö arasına biçimli mer. vörler yapılmıştır. Ayni kumaştan İnce biyelerle önden bağlanmıştır. Hasır koltukları nasıl temizlemeli? Yazım bahçelerde, balkonlarda kul. lanılan hasır koltukları yaz İptida- sında temizlemek lâzımdır. Ihk sa bunlu suya balırılmış bir süngerle koltuklar yıkanmalı, bol soğuk su ile çalkalanmalı, sonra gölgede ve rüz- gârlı, yani kuranderli bir yerde bi- râkâarâk kurutmalı. Eğer hasırlar biraz sararmış İse çalkalama suyuna bir kaç damla ok- sijenli su ilâve etmeli Göz altlarındaki kırışıklıklar Otuz yaşını geçen kadınlar mutla- ka gece yatarken göz atlarına yağlı bir krem, hattâ saf zeytinyağı sür- melidirler. Yüzde ilk kırışma alâimi göz altında başlar. Buranın cildi İnce olduğu için, bu- rasını yağlamak, yumuşaklığım ve elâstikiyetini muhafaza eder, kırışık- lara mâni olur. Pirincin böceklenmemesi için kolay bir usul Uzun müddet kullanılmadan du- ran pirinç böceklenir. Bilhassa bir Semeden diğer seneye kalırsa... Buna mâni olmak için pirinç içerisine bir çorba kaşığı ince tuz karıştırmak kâ- fidir. Uzun müddet, kan ve ateş içinde ölüme meydan okumuş ve gizli, tehli- keli işlerde çalışmağa alışmış bu iki insanın anlaşmak için fazla Konuş mağa ihtiyaçları yoktu. Fazla ve yüksek sesle konuşmanın da ne kadar zararlı olduğunu biliyor- Jardı, AE Tabanca namlusunda gelen mektup 12) Adana sultenisi fransızca hocası Nezih Suad, o akşam, geç vakıt kah- veden çıkıp dar ve kasvetli sokaklar- dan Yeşilmescitteki evine dönerken kapısının önünde bir karallının diki- Nip durduğunu farketti; yüreği hop- Jadı. Bon haflalarda, işgal ordusunun göz yummasından cesaret alan Ermeni gençleri, dört, beş Türkü böyle, sokak İçlerinde uluorta vurup kollarım sal. ya sallıya yürüyüp gitmişler, takibe ve cezaya uğramamışlardı. Nezih, önce tersyüzüne dönüp, iğri lardan dolana kıvrıla aydınlık caddeye yetişmeği, kaçmağı düşündü. Sonra bir tevekkül duydu, yür Dört yıl, en ileri harp cephelerinde bulunup hemen birteviye dövüştüğü halde hiç bir yara almaması onu ta Mhine güvendirmişti. Kapıya yakla- Şınca karşısındaki karalının peçesi aş .m içeriyi ID AA Moda haberleri # Çiçekli muslinden yapılan el- biseler birkaç kat volanla süslen- mektedir. # Yazlık eldivenler bej, yehnt beyez keten iiresinden örülüyor. Elbisenin garnitürü renginde, ya- hnt kundura, şapka renginde ti- reden yapılırsa daha şık olur. Gayet ince ve açık renk An- kara yününden örülen yazlık biuz- ler çok modadır. # İpekli iâse ile örülen şapkalar rağbettedir. # Birkaç renk ensiz grögren kurdelesi saç örgüsü gibi örüldük- ten sonra gayet şik kemer yapıl- maktadır. # Yalnız tülden yapılar şapka lar beğenilmektedir. Bunlar dört beş renk tülü bir araya getirerek vücude getiriliyor . A Manto ve tayör reverine ilişti- rilecek çiçekler renkli tpekle ve tığ iğnesi ile örülmektedir. Nişantaşı, Selma: 1 — Çorapları ilmek kaçması en fazla korenin jaret€” Tinin Wişöği yerden olduğunu yaznıyeımi” nuz. Bunun çaresini bir kaç defa yazgmf” tk. Çorabın yukarısında ve iki jaretrö” geldiği hizaya bir parmak yüksekliğinde ikiye katlanmış bir kurdele diliniz 3“ retelleri bu kurdelelere İliştirirseniz katk yen ilmek kaçmaz. 1 — Resmi ziyaretler öğleden sonr pılır. > muvafık saatler dörtten kadardır. Daha erken ve daha geç gidi! mek, 3 — Başla sapka olması şarttır. Resi bir ziyarete çıplak baş gidilemez. İ — Boyunuz 1 metre 63, kilonuz da © olduğuna nazâran katiyen şişman say” MAZSIMIZ. Odaları havalandırmak Gürtepe, E. V.: 1 — Uzun zaman X# palı kalmış olen odaları havalandırmaf için pencereleri ve kapıları açınız, bir k8€ saat odada cereyan olunca havası Gö” gir. Ateşle kızdırılmış bir kürek içine 163 yeker atıp yakinız. Yahut bir parmık par” gasını kolonya ile ıslatınız ve bir ispsf içinde yakmız. Bu iki usul de İyidir. 2 — Ütülerken yanan yatak çarşaf yanık yeri kahve rengi ise ne yapsan” renk açılmaz, çünkü o yerde kumaş i& mamiyle yanmıştır. Yikanırken delinir. yırtılır. Hafif bir yanıksa (borate © soude) denilen ilâçtan alınız. Bir çor? kaşığı, bir eltası su içerisine koyunuz *€ lekelenen yeri bu su içerisine batırınız Leke çıkınca temiz su ile çalkalayİ ve tamamiyle kuruduktan sonra üfül€“ yinE inik bir kadın olduğunu gi rahladı. — Kimi bekliyorsun, bacı? diye sor” du, Kadın elini ağzına götürdü, sus d€ mek isler gibi... Ve biribirlerine yaklaşınca kalın bif erkek sesile fısıldadı: — Demir beyin selâmını getirdi: seninle konuşacağım. Nezih “çarçabuk anahtarım çıka)? kapıyı açtı ve tanımadığı çarşaf a0#” kendi de arkasından rip kol demirini vurdu. Şimdi, merd” ven ayağına koyduğu ufak petrol 1â9” basını, el yurdamile bulmuş, yakmiı$” tı. Tahtaları gıcırdatarak üst kata çı” tılar. Tek bir oda. Ayakta durdula” Lâmbanın ışığı kireç badanalı duvar# biri sivri ve uzun, öbürü kalın ve $$ kin - dev aynalarındakini hatırlatan” iki dejenere insan krokisi karalamışt* (Arkası vas) (1) Bu yel tarifleri Tomanın geçtiği Hhe aiddir. Sonradan bütün yollar soğ” Kemmel surette yapılmış, Fransız masöf” 81 ültndaki erazide, askeri noktadan © şünülerek, çoğu yeri asfalt biz şese kurulmuştur. z (2) Romarim BULUŞMADAN ÖNCE kklı bu birinci kısmındaki ber kab. kâyenin kahramanları olan kadın öl€ kekten yalnız birinin macerasına dilmişlir; başlangıçta kadın Lübos” dir; erkek ise Adana ve Hatay'da. i