23 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

| Bahife 4 Nafia Vekâletine tevdi olunan iş ve vazifeler Teşkilât kanununun encümenlerce müzakeresi bitti, lâyiha Meclis ruznamesine alındı İâyihada, memuriyet dereceleri yükselen memurlar hakkında muvakkat bir madde vardır. Elektrik Nafiaya bağlanıyor işleri etüd idare Ankara 22 (Telefonla) — Nafia Vekâletinin teşkilât ve vazifeleri hakkındaki kanun projesinin encü- menlerce müzakeresi bitmiş ve proje Meclis ruznamesine alınmıştır. Yeni proje İle Nafia Vekâleti tam mâna- sile bir (inşa) Vekâleti haline geti- rilmektedir. Bütçe encümeninin bazı ladiller yaptığı bu projenin birinci maddesinde Nafia Vekâletine tevdi olunan iş ve vazifeler birer birer tas- rih edilmiştir. Bu vazife ve işler şunlardır: Demiryollâr ve limanlar inşaat İş- Jeri, su işleri, şose ve köprü İşleri, yapı ve İmâr işleri; mafia şirket ve müesseseleri İşleri, umumi ve hususi kanunların tahmil eylediği diğer iş ler; bu işleri görmeğe ehliyetli fen memurlarının yetiştirilmesi ve bu İş- lere müteallik her türlü şartname, mukavelename tiplerile nizamname- ler ve talimatnameler ihzarı. Müteakib bir maddesinde de bu İs ve vazifeleri yapacak nafia teşkilâtı gösterilmiştir. Bu teşkilât merkezde: 1 - Demiryolları ve limanları inşaat reisliği; 2 - Su işleri relsliği; 3 - Şose ve köprüler reisliği; 4 - Yapı ve imâr işleri reisliği; 5 - Nafla şirket ve mü- esseseleri reisliği; 6 - Yüksek fen he- yeti; 7 - Teftiş heyeti; 8 - Hukuk müşavirliği; 9 - Hususi kalem mü- dürlüğü; 10 - Zat işleri müdürlüğü; 11 - Malzeme müdürlüğü; 12 - Neş- Tiyat müdürlüğü; 13 - Seferberlik müdürlüğü; 14 - Evrak müdürlüğü Ye laşrada da Nafia müdürlükleri; Mini şose ve büyük köprüler mıntakâ Müdürlükleri; Nafia şirket ve mü- esseseleri komliserlikleri; Su işleri müdürlükleri; (Yüksek mühendis mektebi ile Teknik okulundan iba- rettir. Elektrik etüd idaresi de Nafıaya bağlandı Projenin bütçe encümeninde mü- zakeresi sırasında evvelce İktisad Vekâletine bağlı olarak kalması ten- sib edilmiş olan elektrik işler etüd sib edilmiş olan elektrik-işleri etüd idaresinin Nafia Vekâletine bağlan- bunü temin edecek bir hüküm ilâve edilmiştir. Bütçe encümeninin bir tadili Nafia Vekâletinde halen ücretle müstahdem bulunan bir kısım me- murların, yeni teşkilât dolayısile Almakta bulundukları ücretin tekabül eylediği maaş derecelerine mesi hususunda Vekâlete şsalâhiyet verilmesi hakkındaki muvakkat mad- | de bütçe encümenince kabul edilmi- yerek projeden çıkarılmıştır. Bununla beraber bülçe encümeni bu yolda istisnai olarak verilmiş olan salâhiyetlere müsteniden tayin edil. miş olanlara, vâziyetlerini bozmamak düşüncesile, ayni vazifelerde kaldık- ları müddetçe almakta oldukları üc- retlerin verilmesine devam olunma- sını muvafık görmüş ve projeye bu- bu temin edecek bir fıkra eklemiştir. İhtisas makamları hakkında Hükümet teklifinde ihtisas makam- Yarı gösterilmemiş ve sadece kadro cetvelinde mühendis, mimar ve em- sali meslek unvanları zikredilmekle iktifa edilmiştir. Bütçe encümeni bu- nun tatbikatta bazı güçlükler doğu- racağını nazarı dikkate alarak kadro cedvelinde hangi mevkilerin ihtisas mevkii sayılacağını açıkça tesbit et- miştir. Bu makamlar şunlardır: Demiryolları ve limanları inşaat dairesi reisliği ve bu reisliğin iki muavinliğinden biri; etüd ve istikşaf fen heyeti reisliği; limanlar inşaat fen heyeti müdürlüğü, şose ve köp- Tüler dairesi reisliği; köprüler fen heyeti müdürlüğü; şoseler fen heyeti müdürlüğü; yapı ve imar işleri dai- resi reisliği; şehircilik fen heyeti mü- dürlüğü; su işleri dairesi reisliği; na- geçiri- l fia işleri ve müesseseleri dairesi relsli- Ğİ; fen heyeti müdürlüğü; demiryolla- rı ve limanları İnşaat baş müdürlüğü ve sular şube müdürlükleri. Bütçe encümeni ihtisas makamla- rında bulundurulacaklara kadrolar- daki maaşların ne suretle verilebile- | ceğini de tesbit etmiş ve bu hususta | yeni bir madde hazırlıyarak lâyiha- | ya eklemiştir. İ Bu madde de şöyledir: «İhtisas mevkii oldukları bu kanu na bağlı cedvelde işaret olunan me muriyetlerde istihdam olunacaklar, 1452 sayılı kanundaki evsaf ve şerai- te tâbi olmaksızın müktesup hak teş-| kil etmemek üzere kadrolârdaki muayyen maaşları verilebilir, Memuriyet derecesi yükselenler Yeni teşkilâtla memuriyet derece- leri yükselen memurlar hakkında projede şu muvakkat madde mevcud- dur: «Muvakkat madde — İşbu kanuna bağlı cedvele göre memuriyeti dere- cesi yükselen memurların yeni dere- celerine muhassas maaşları alabil- meleri, hâlen almakta oldukları maaş- larda 1452 sayılı kanun hükümleri dairesinde müddetlerini ikmal etmiş | bulunmalarile mümkün olur.» Mülga Nafıa fen mektebi mezunları Mülga Nafıa fen mektebi mezunla- rının teknik okulunda açılacak kurs- lara biran evvel devamlarını temin maksadile projeye şöyle bir hüküm konulmuştur. «Mülga Nafia fen mektebinden me- zun olup da halen bilümum devlet teş- kilâtında maaş veya ücretle müslah- dem bulunan ve 12/X11/936 tarihinde kırk yaşını geçmemiş olanlar arasında mühendislik tahsil etmeğe kabiliyeti görülenler asli vazifeleri müsald bu- Yunduğu takdirde, mektebe başladık!a. rı tarihden itibaren bir sene için ma. aş veya ücretleri tam olarak verilmek ve bu müddetçe memüriyetlerine ald bütün hakları mahfuz kalmak şartile teknik okulunda açılan kurslara gön- derilebilirler. Bu evsafı haiz olup d& belediyelerde veya belediyelere bağlı müesseselerde veya Serbes çalışanlar dahi işbu kurslara kabul olunabilirler. Kursta muvaffak olanlar teknik oku- lu mezunlarının hâklarından istifade ederler, Muvaffak olmıyanlar bir da- ha kursa iştirak edemezler. İşbu kurs. lara devam etmek isteyenler 31/X)11/ 1939 tarihine kadar Nafıa Vekâletine yazı ile müracaat mecburiyetindedir. ler. Aksi takdirde kursa devam hak- Jarı zall olur.» TEŞEKKÜR Merhum babamız Trabzon mebusu Süleyman Sırrı Gediğin cenaze me- rasimine bizzat iştirak etmek, mek- tup ve telgrafla taziyede bulunmak suretile büyük acımızı tadil ve tahfife medar olacak tesellileri veren muh'te- rem zevata ayrı ayrı teşekküre tees- sürümüz mâni olduğundan muteber gazetenizin vasıtasile teşekkürlerimi- zin iblâğını rica ederiz. Oğulları Necati ve Puat Aleni Teşekkür Pek muztarip bulunduğum rahat sızlığımı çok mahirane ve bihakkın üstadane bir ameliyatla hayatımı kurtaran Nümüne hastanesi kiymet- li operatörü B. Zeki Tektaşa sayın gazeteniz vasıtasile teşekkürlerimin iblâğını rica ederim, Anadoluhisarlı Emine Şehzadebaşı (TURAN) © Tiyatrosunda Bu gcce: Heryer 20, paradi 10, localar 100, (AĞUSTOS BÖCEĞİ) Büyük yodyil, okuyucu Aysel, Macar yaryetesi, AKŞAM Devlet sanayii ve hususi teşebbüsler İnhisarlar idaresi kolonya yapaca- ği için, kolonya yapanlar endişeye düşerek sanayi birliğinde toplanıyor- lar. İnhisar kolonya yaparsa, halk daha ucuz kolonya sarfeder. Bu su- retle kolonya ucuzlamış olur. Bu ayrı bir meseledir. Fakat şu hadise bize, devlet teşebbüslerile, hususi te- şebbüslerin hududunun, tayin edil- mediğini ifade etmektedir, Mesele kolonyacılara aid bir mesele değik dir. Sanayi âleminde bir prensip me- selesi olarak, devlet oteşebbüslerile, hususi teşebbüslerin: hududunu ta- yin etmek çok lüzumlu bir iştir. Vakia partimizin şiarlarında hususi müteşebbislerin başaramadığı işleri devletin yapacağına dair umumi bir i - Fakat bu- susi müteşebbislere bir emniyet ver- mek için devletin yapacak olduğu işlerle, hususi sermayedarların yap cağı işleri yekdiğerinden tefrik ede- miyoruz. Kolonya hadisesinden başka mi saller daha bulabiliriz. Malatya pa muklu kombinası, İstanbuldaki pa- muklu dokumacıların çeşidlerini ya- pacaktır. Bir kaç ay evvel, İstanbul- daki pamuklu dokumacılar bundan endişeye düşmüşlerdi. Bu gibi haği- seler karşısında, hususi sermayedar- i lar tereddüd içinde kalıyorlar. Bir misal daha, bir glikoz fabrika- törü, malını reklâm ettirmiyor. Se- bebini sorduğum zaman dedi ki: «— Bu işten kâr ettiğim duyulur- sa, bu işe de devlet sermayesi kari- şir, sonra ben ne yaparım?» Belki de fabrikatörün endişesi fazla idi. Fakat hususi sermaye İle fabrika işletenlerde, bu nisbette de- ğilse de buna yakın bir endişe oldu- gunu itiraf etmeliyiz. Hususi teşebbüsleri arttirmak ve hususi teşebbüslere daha geniş bir inkişaf İmkânı vermek için, serma- yedardaki bu tereddüd ve endişeyi ortadan kaldırmalıyız. Devlet neler yapacak, hususi ser- mayedarlar meler yapacak? Bunu kati surette ilân etmek zamanı gel miştir. Devlet teşebbüslerile, hususi teşebbüslerin hududları kati olarak tayin edildikten sonra herkes ne ya- pacağına daha ziyade emin olabilir. Sermaye de her şeyden evveli emni- niyet içinde sanayi sahasına yatabilir. Hüseyin Ayni 22/5/9889 1938 © 5 ikramiyeli Ergani 1908 Sıvas - Erzurum $ 1072 PARA ve.ÇEKLER (Kapanış fintleri) 19— Londra 1 Sterlin 543 Kew-York 100 Dolar 128.015 Parts 160 Frank 34000 Milâno 100 Liret 6.6625 Cenevre 100 İsviçre Fr. oo 2850 Amsterdam o 106 Florin 5 Berlin 100 Rayhşmark © 50825 Brüksel 100 Belga 21450 Atina 100 Drahmi 1.0828 100 Leva 156 Madrid 100 Pezeta 14.035 Varşova 100 Zloti DM Budapeşte 160 Pengo 249675 Bükreş 100 Ley 0.9050 Belgrad 100 Dinar 18925 Yokohama 100 Yen 3462 Bitokholm 100 İzveç Er. 30.545 Moskora 100 Rubis 23.0025 Bir ölüm dolayisile Sırasız ve saygısız bir ölüm kocam Abdülcebbarı toprağın kanmıyan ve dolmak bilmiyen uçurumuna götür- dü. Onun hastalık ve ölümüne can- dan alâka gösteren Boğaziçi liseleri, muhtelif okul idareleri, öğretmen ar- kadaşları ve talebelerine ve cenâze- sine iştirak eden dostlarımıza, bizzat ve blivasıta bizi teselliye koşan akra- ba ve arkadaşlarımıza ayrı ayrı teşek- kür borcumu ifya duyduğum acı ve düştüğüm takatsizlik imkân birak- madığından muhterem (AKŞAM) gazetesinin tavassut lütfuna müra- caat odiyorum. Merhum Abdülcebbarın eşi Nevber ve oğlu Rabin 1 Hazirandan itibaten (Yedikule Pınar sinemasında) Muayyen günlerde diğer yazlık yerlerde. İllür- yenist Emin Atabay birlikte. 7 vi Vazifesini ihmal, suiistimal ve har kikate muhalif beyanatta bulunmak suçlarından maznunen mahkemeye verilen Belediye makine ve sanayi şubesi müdürü B. Nusretin muhake- mesine dün asliye birinci ceza mah- kemesinde bakılmıştır. Dünkü celse- de şahid olarak eski İstanbul vali ve Belediye reisi B. Muhiddin Üstündâğ dinlenmiştir. B. Muhiddin Üstündağ ifadesinde demiştir ki: Mamunun vazifesini ihmal, sulistimal ve hakikate muhalif beya- natta bulunduğuna dair bir kanaatim İ yoktur. Bilâkis kendisini namuslu | ve vazifesine devamlı bir memür ola- rak tanırım. Otomobil meselesine ge- sanayi şubesi müdürü idi, Bir aralık Belediye temizlik işleri müdürlüğü de münhal kaldı. B. Nusret vazifeşinas olduğu İçin temizlik işleri ünü de vekâleten kendisine verdik. Bu vaziyette B. Nusretin işi çök artmış oluyor ve mütemadiyen sesajti nakliye İle dolaşmak mecbu- riyetinde kalıyordu. Buna mukabil biz de kendisine kanuni araları veriyorduk. Bir gün kendisi bana geldi ve; «Ben vazife için dolaşırken behemehal tak- si otomobiline binmek mecburiyetin- de miyim? Şayed bu dolaşmalarımda her hangi bir müessesenin nakil va- sırtasından istifade edersem harcıra- hım gene verilir mi?» dedi. Ben de iş için yaptığı seyahatlerde her han- gi nakli vasıtasından istifade ederse etsin harcırahının verileceğini bildir- dim. Fakat kendisinin hususi bir otomobili olup olmadığını veya İş bankasının otomobilini kullandığını bilmiyorum. Bundan sonra iddia makamının talebi üzerine reis sordu: — Belediye temizlik işleri için kam- yonlar satın alınmış. Bunlar kanuni müddeti zarfında teslim edilmediği için B. Nusret kendi kendine mü- teahhidden para cezası almış. Bu doğru mudur? Yoksa keyfiyet sizin tasdikinizden geçmiş midir? — Bu gibi ahvalde müteahhidle mukaveleyi feshetmek veya para ce- zası almak salâhiyeti doğrudan doğ- ruya daimi encümene aiddir. Encü- men karar vermedikçe .bü İşler yapı- lamaz. Temizlik kamyonları işinde B, Nusretin dalmi encümenden karar alıp almadığını da bilmiyorum, var : Pe llan in ki p Yukarıda B. Nüsret ve avukatı B. Sadi Riza, Belediye avukatı B. Rami, aşa- ğıda şahid sıfatile dinlenen eski Vali ve Belediye Reisi B. Muhiddin Üstündağ izahat veriyor linee; B, Nusret Belediye makine ve | 23 Mayıs 1930 i Belediye makine şubesi müdürünün muhakemesi Dün eski Vali ve Belediye Reisi B. Muhiddin Üstündağ şahid sıfatile dinlendi Diğer şahid itfaiye müdürü B. İh- san da ifadesinde, bir İtfaiye motörü- nün tam meselesinden dolayı maz- nün B. Nusretle aralarının açıldığını ve hâlen de kendisine husumeti ol- duğunu söyledikten sonra: — Ben maznunun vazifesini ikmal), Sujistimal ettiğini ve hilâfı hakikat beyanda bulunduğunu bilmiyorum Dedi ve maznun tarafından soru- lan bazı suallere cevab verdi. Bundan sonra Belediye müteltiş- lerinden B. Kâzim ve B. Kâmil şabid olarak dinlendiler. Bunlar dava mev- zuu etrafındaki malümatlarını mah- kemeye verilen tahkikat fezlekesinde kaydettiklerini osöyliyerek sorulan suallere cevab ve izahat verdiler, Belediye vekili avukat B, Rami de mahkı e bir istida vererek Beledi- ye namına müdahil sıfatile »: 5 bulünü istedi, mahkeme bu etti, B. Nusret mahkemeye ver- idasında bazı hususların muh- dan tahkik etlirilme- *rdiği bazı müdal hidlezizin de çağırılıp dinlenmelerini istedi. Vakit geç olduğundan inahke- me bu hususta görüşüp karar ve: üzere muhakemeyi başka güre br Yaktı Matinelerden itibaren Mevsimin ilerlemesine rağmen Sinemamız görülmemiş yeni fi- Jimlerinden bir tanesi daha Sineması YARIN KANLI İNCİLER George Huston- rTuth Coleman Havayan adalarında yapılmış mevsimin en güzel kahramanlık ve sergüzeşt filmi, Baş Rollerde? Üsküdar Halkevinden: 26/5/939 cuma günü saat 2ide Evimiz salonunda könservatuvar müdürü B. Yusuf Ziya tarafından (Türk halk musikisi tedkikleri) mev- zuu dahilinde konferans verilecektir Konferansı müteakib Evimiz Ar kolu tarafından muhtelif klâsik parçalar , Şalınacaktır. Herkeş gelebilir,