26 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

26 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Gazino veya daire Kadıköy - İskele caddesinde belediye kaf- msında denize nazız 180 m. murabbamda gazino veya dalreye elverişli salon ve Öze- rindeki aynı boyda taraçasile kiralıktır. Şerait elverişlidir. Altındaki YAFRT deposuna müracaat AKŞAM Bene 21 — No. 7396 — Fiati her yerde 5 kuruş Maarif Vekâleti bütçesi Vekilin sıksık alkışlanan beyanatından CUMA 26 Mayıs 1939 sonra aynen kabul edildi Mektep kitapları - Muallimlerin sanatoryom işi - Makiyajlı talebeler - Avrupadaki talebelerin kontrolü - Gramer - Yüksek tahsil - Orta mektep ihtiyacı - Çifte tedrisat -256 lisan hocasına ihtiyaç var Bu sene kadroya 450 yeni muallim iltihak edecek Maarif Vekili bir ilim akademisi bulunmasına taraftar Bn. Şehime Yunus B. Hamdi Dikmen . # , Ikinci nikâh İtalyan - Alman anlaşmasının Ber- linde imzalanması üzerine bu iki | memleket liderlerile gazetelerinin çi- han piyasasına sürmekte oldukları fi- kirler, okuyucularımızın meçhulü de- ğildir, Açıkça söyliyelim: Biz bunlar. dan ne hayret, ne de heyecan duyuyo- ruz. Malüm ya; her iki devlet, resmi vesikası henüz teati edilen bir anlaş- ma ile hayli zamandır elele vermişti. Ve ana menfaatlerinde bazı esaslı te- zad noktaları bulunmasına tağmen İ İki tarafın da ideolojisi birleşiyor ve zayıf milletlere saldırma siyasetini takip etmekte biribirinden ayrılmiyor. du. Nihayet bu hal, eiddi bir korun- ma tertibatı alınmasını icap ettirdi. Şu müessif zarureti tam vaktinde tak- dir etmişlerden biri de biziz. Onun İçin İngiltere ile yanyana ve sulhcü milletler arasında vaziyet aldık. Kim. senin hakkına bakmıyan, lâkin hiç bir gözün de kendi hakkımız üzerinde bir saniye durmasına müsaade etmi. Yen bir vaziyet. Ne gürültü ve şamata İle insanlığın zaten yorgun kafasını şişirmek niyetindeyiz, ne de herhangi tahrikçi ve maksadlı yaygara karşı. sında yolumuzdan şaşarız. Şu sebeple mihver devletlerinin, bizim İngilizler- le anlaşmamız üzerine tuttuğu üslü- bu, onların ittifakından bahsederken bizim taklid etmömize sebep yoktur. Sükün ve itidal içinde konuşalım. Yalnız hakikat kaçakçılığından ve el çabukluğundan uzak, tahlilci bir ade. #eyi gözlerimizden hiç ayırmıyarak! Artik herkesin malümudur; zayıf politikacıhğın çok defa baş vurduğu Muvaffakıyet çarelerinden “birini gi- yaset müzevirliği teşkil eder, Bir he. Yete, onun hiç düşünmediği maksad. lâr isnadı, mevcud teşekkülleri, dost. Yukları ağız kalabalığile bozma teşeb. büsleri ve saire bu ruhun mars terilerindendir diyebiliriz. o Teessürle Söyliyelim; Balkan anlaşmasına, bu | Anlaşma içinde Türkiyenin mevkiine dair mihver devletleri matbuntında gördüğümüz sözlerde bu ruha raslıyo- Tuz ve her işittiğimiz yeni kelime, es- ki kuru vaidiere inanmamakta ne ka- dar haklı olduğumuzu bize bir kere daha isbat ediyor. Fazıl Ahmed Aykaç (Devamı 8 inci sahijede) İ B, Hasan » Âli Yücel Ankara 25 (Telefonla) — Büyük Miliet Meclisi bugün B. Refet Cani- terin başkanlığında toplandı, 15 | dakika fasıla ile beş saat 10 dakika sü- Tren İki içtima akdederek, Maarif büt- | çesini müzakere ve tasvib etti, Bülçe- hin heyeti umumiyesi üzerinde söz | Slan yirmiye yakın mebusun beyanas tı dört saatten fazla sürdü. İlk söz alan Osman Şevki Uludağ, Maarif Vekâletinin, memleketin her tarafında görülen imar hareketlerile | eski eserlerin muhafazası bakımından | Ankarada bütün şube- leri teessüs etmiş bir üniversite kurulacak B, Fuad Gökbudak OB. Kâmi Akyüz yakından meşgul olmasını temenni etti; Vekâletçe toplanılan halk şarkı- larının armonize edilmesi için konu- lan tahsisatın bütçeden çıkarılmasını istiyerek dedi ki — Anadolunun ruhundan kopup gelen nağmeleri, garp kültürü ile ar- monize etmenin mânası var midır, yok mudur, bilmem? Yalnız Maarif Vekâ- | Tetinin böyle bir teahhüde girmesine hiç Tazı değilim, (Devamı 7 nci sahifede) Türk - Ingiliz anlaşması B. Fethi Okyar, Büyük Britanya dinleyici. lerine hitab ederek hiçbir beynelmilel itilâfın bu kadar rağbet görmediğini söyledi B. Fethi Okyar Ankara 25 (A.A) — İngiliz radyo idaresi tarafından izhar edilen arzu | üzerine, eski Başvekil ve Londra bü. | yük elçisi, Bolu saylavı Fethi Okyar | Büyük Britanya dinleyicilerine hita- ben, İngiltere İle yapılan anlaşmamı- za dair olmak üzere, bü akşam rad. yoda İngilizce -bir Kifabede bulun. muştur, Fethi Okyar demiştir ki; Yeni Türk - İngiliz itilâfı hakkında İngiliz dinleyicilerine Ankaradan bir kaç kelime hitab etmek fırsatını bul. duğumdan dolayı memnunum, Türk Cümhuriyetini İngiltere Krajı nezdinde müteaddid seneler temsil etmek şerefini ihraz etmiş eski bir bü. yük elçi sılatile iki memleket arasın. daki münasebatın böyle mesut bir in. 1 (Devamı 8 inci sahifede) EDilklkatler; ——— —. En mühim ve az mühim meseleler Millet Meclisinde «et edildi. Acaba hakikatte böyle bir esasli mese. ie vax madır? Bu sahada ; bilir mi? Zane! de edildi: Pati neselesie ne avdet ucuzlıya, em tatbiki nubakkak olan leri mevcuttur Su — Ucuzlayıp her eve bol bol verli- mesi; içme suyunun lah edilmesi; Süt — Yüzde yüz gun olması; Daha tarda tutulup ke nden bol çıktığı za- man da muhafaza edilmesi; İh, 1... Asıl zihin yoracak bunlar ve bunlar gi- | bi bam mühim meseleler vardır, Onları elddiyetle ıslaha çabalamak varken toerü- be edilmişi yeniden tecrübe etmemeli, hiç değilse en arka nöbete atmalı. Tal cevab Londra mahafiline gö Londra 25 — Resmi mahafilin ver. diği malümata göre İngiltere 15 ma. yıs tarihli Sovyet tekliflerine cevap vermiştir, Cevap Moskovaya gönderil- miştir, Sovyetlerin cevabı Londraya gelin- ce İngiliz tekliflerinin kati metni Moskovadaki İngiliz sefirine gönderi- lecektir, Sovyet hükümetine tebliğ edilmek üzere İngiliz Bağvekilinin dünkü beyanatının metni Moskova. | daki İngiliz sefirine gönderilmiştir. Londra 25 (A.A) — Siyasi maha- filde beyan olunduğuna göre, Büyük Britanya hükümetinin Sovyetler “te- rafından -yapılan tekliflere resmi ce- vabı Moskova hükümetine bildiril. mek üzeredir. Bu mahafllde, İngiltere, Fransa ve Rusyanın karşılıklı yardımları “için teşriki mesaide bulunmaları projesin- de prensip anlaşmasının elde edildiği teyit olunmaktadır, Sovyet hilkümetine verilecek cevap | Cenevre. konuşmaları ve İngiliz Ka- binesinin dünkü müzakereleri netice” sinde hazırlanan bir muahede for. mülünü ibtiva e cektir. Press Associatlon'un öğrendiğine | göre, İngiliz - 'Türk anlaşmasında ol. duğu gibi İngiliz - Rus anlaşm da evvelâ Hân olunacak ve muahedenin irızası sonradan vuku bulacaktır. Gene Press Association, Polonya ve İ Romanyanın ileri sürdükleri bazı iti. râzların bertaraf edilmiş olduğunu kati olarak yazmaktadır. i Paris mahafilinin mütalâaği İ Paris 25 (A.A) — Paris siyasi ma. hafilinde hâkim olan kanaate göre, İngiliz - Fransız - Sovyet müzakerçle- rinin esası hakkında anlaşma olmuş- tür. Almanca. muhabereye tercümelerini tam yapabile doktiloya acele ihtiyaç vardır. rümuzuna ayan aranıyor türkçeye bayan ve k al AKŞAM'da (A.E) iren müracaatları, liplerin Telefon: Başmuharrir: 20565 — Yazı işleri; 20765 — İdare: 20681 — Müdür: 20491 Ingiltere Sovyet Rusyanın son tekliflerine dün verdi re karşılıklı yardım için bir prensip anlaşması olmuştur Türk - İngiliz anlaşmasında olduğu gibi evvelâ itilâf ilân edilecek, muahede sonra imzalanacak Cenevre Sovyet mahafili müza- kere hakkında henüz nikbin değil Moskovaya gidecek olan İngiliz Har» biye Nazırı B. Hore Belisha Ingiliz Harbiye Nazırı Moskovaya gidiyor Refakatinde askeri eksperler de bulunacak Londra 25 (A. — Bazi gazetele. rin bildirdiklerine göre, Harbiye Na- zırı B, Hore - Belisha, refakatinde Harbiye Nezareti eksperleri olduğu halde, şahsan Moskovaya gidecek orada Sovyet ordusu şefleri ile temas. larda bulunacak ve Kızıl ordunun kıymeti ve organizasyonu hakkında Yemeyip, içmeyip top, tüfek yapan Alrianyada müstakbel bir aile sofrasıt., i