26 Mayıs 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

26 Mayıs 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

AMİSISIROR İstanbul güreş takımı Anka- raya gitti 21/28 mayıs tarihlerirlde Ankarada | yapılacak Türkiye Greko - Romen gü- rTeş birinciliklerine iştirak edecek İs- tanbul güreş takımı dün öğle trenile Ankaraya hareket etmiştir. Eski güreşçilerden Saim Arıkanın riyasetinde hareket eden güreşçiler şıellardir: Vahdeddin, İzzet, Halil, Şevki, Hayim, Faik, Mehmed, Sam- sunlu Ahmed. Bu güreşçilerden ayrı olarak milli takım elemanlarından Küçük Hüse- Mi yin; Kenan, Adnan, Yusuf Aslan, Bü- © © yük Mustafa, Çoban Mehmed de An- karaya gitmişlerdir. . İstanbul spor direktörlüğü, Güneş klübü binasına taşınıyor Bir müddet evvel spor şubelerini Jâğveden Güneş klübünün Beyoğlu «.. Sıraselvilerdeki merkez binası İstan- « bul spro direktörlüğü tarafından satın alınmıştır. Şimdiye kadar Cümhuriyet , Halk Partisi binasında bulunan Spor bölge- si merkezi pek yakında yeni binaya ta- $inarak badema orada faaliyetine de- vam edecektir. Altı kattan ibaret olar yeni binanın içinde büyük bir teşkilât kurulacak, ajanlıklar için ayrı odelâr di tahsis edilecektir, , Haber aldığımıza göre, yeni Bölge merkezinde matbuat için de hususi bir mahal ayrılacaktır. Bölge evraklarının taşınma ve yer- iy leşme işi nihayetlendikten sonra yeni spor merkezi binası merasimle açıla. caktır. İzmir hakemleri kontrol edilecek Ankaradan aldığımız bir habere gö- re, İzmir hakemlerinden muhteli? > şekilde vaki olan şikâyetleri mahal- dinde tedkik etmek üzere, bu haftaki Demirspor - İzmir maçlarında şahid olarak bulunmak üzere, Beden terbi- « yesi umum direktörlüğü yüksek fut- bol hakem komitesi Azasından ve eski hakemlerden Sadi Karsan İzmire gi- decektir, Sadi Karsanın ayrıca İzmir- | de bir de hakem kursu kuracağı söy“ | enmektedir. İzmirde boks müsabakaları İzmir (Aksam) -— İzmir Halkevi- nin tertib ettiği bölge boks birincilik | müsabakaları sona ermiş ve şu neti- | celer alımiştır: İh 51 küöda tüysiklet birindiliği Ke 5 rim, ikinciliği Suad, 56 kiloda birin- ciliği Kemal, ikinciliği Hakkı kazan- mışlardır. 58 kiloda Mustafa birinci, “Enis ikinci, 60 kiloda Necdet birinci, Samim ikinci, 62 kiloda Nevzad bi- rinci, İbrahim ikinci, 64 kiloda Mus- © fafa birinci, Örfi ikinei, 71 kiloda Ali birinci, Kemal ikinci gelmişlerdir. ix Tefrika No. 7 — Senin harekât sahan Karasu va- © başı... Dünyanın en mühim sevkuk ceyş mevkilerinden biri. Karpuz su- yunun cenuptâki müsaid vaziyeti, © Amanosların GÜNDÜZLÜ cihetindeki ik ileri eteklerile birleşerek bu vadiyi © « düşmana karşı müdafaa eder, Şimal. © © deki birçok höyükler, meselâ şu © BOZHÖYÜK, ÇALTILI ve İNCESU'ya » «hâkimdirler, Bu höyükler cenuptan şi- mâle; Leçe'ye doğru giden Hamam - Gömit yolunu da tarassuda yarar. Umumi heyeti Kınkhan-Reyhaniye yolunu, yani İskenderun'un Antakya ve Halep ile olan muvasala hattını iha- ta etmektedir. Karasu, yani eski ismi- le Melas ovası Roma Şark imparator. luğunun en zengin ve feyizli parça- sıydı. Antakyadan Nicopolis, yani İs- İâhiye'ye ve Germanicia, yani Mara- şa yol buradan geçerdi. Bir yulda halkın iç ve Akdeniz dediği Amuk gö- İünü çevirerek Halebe, sonra Gindi- ri Pİ a NB! >4 Bu haftaki maçların programı Beden terbiyesi İstanbul bölgesi futbol ajanlığından; 277/5/989 cumartesi yapılacak maç. Taksim stadı: Vefa - Fenerbahçe saat 17,30 hakem İz- zet Muhittin Apak, yan hakemleri Halid Galib Ezgü ve Necdet Gezen. 28/5/$9 pazar günü yapılacak maçlar "Taksim stadı: Galatağençler - Demirspor, saat 1530 hakem Adran Akın, yan hakemleri Şevki Çanka ve Sıtkı Eryar. Beşiktaş - Galatasary, saat 1730 hekem Nuri Bosut, yan hakemleri Şazi Tezcan ve Tarık rengin, Şeref stadı: Bozkurt - Kadıköyspor, saat 1530 hakem Rufkı Aksay, yan hakemleri Fikret Kayral | ve Bekir Erkanh. Anadoluhisarı - Beylerbeyi saat 1730 ha- kem 8ami Açıköney, yan hakemleri Nee- det Gezen ve Selâmi Akal. İstanbul atletizm bayramına davet Beden Terbiyesi İstanbul bölgesi atle- | izm ağanlığından: 28/5/1939 pazar günü Bebekte Robert kolej sahasında Beden terbiyesi genel di- reklörlüğünün himayesinde saat 1430 da başlıyacak olan İstanbul otletizm bayra- mmnin onuncu yıldönümü müsabakaları- na bütün atletizmi severiler davetlidirler. Cezalandırılan sporcular Beden Terbiyesi İstanbul bölgesi futbol ajanlığından' Fenerbahçe klübünden 308 Fazıl Arzık 6 ay, Fenerbaliçe kilbünden 734 Hüsa- meddin Böke 1 ay (Cezası 23/8/1040 cuma günü akşamı biteceklir) Galatagençlier klübünden 965 Sabit İşbilirgil 1 ihtar, De- mirspor klübünden 1590 Recep Kurdeş 1 ihtar, Kasımpaşa klübünden #87 Müm- taz Dizmanoğlu ! ihtar, Bozkurt klübün- den Ladislav Gokiberger 1 ihtar. Yukarıda adları, soyadları, klübleri vE bölge sicil sayıları yazılı bulunan idman- cılara iştirak ettikleri müsabakalardak! sul hareketlerinden dolayı hizalarında yazılı müddetler için geçici müsabaka boy-| kotu cezası verilmiştir. Tebliğ tarihi olan 25/5/1929 tarihinden itibaren klüblerinin ve hakemlerin bu futboleuları ceza müd- deti içinde müsabakalara iştirak ettirme meleri Tüzumu tebliğ olunur. İngiltere - Romanya milli takımları maçını İngiltere kazandı . Bükreş 25 (A.A) — İngiltere ve Romanya milli takımları arasında ya- pılan beynelmilel futbol maçı sıfıra karşı iki sayı ile İngilizler tarafın- dan kazanılmıstır, Kaymakamlar arasında tayinler Ankara 25 (Telefonla) — Merzifon kay- makamı Rüştü Divriği, Siverek kaymaka- mi Hamdi Merzifon, Bulvadin kaymaka- mi Fevzi Karaman, Ermenak kaymakamı Ekrem Karaburun, Haymana kaymaka- mı Rüştü Gördes, Senköy kaymakamı Mehmed Al! Midyat, Sivan kaymakamı Ekrem Karaburun, Midyat kaymakamı Arif Sarayköy, Şarkışla kaymakamı Hik- met Gündoğmuş, Divrigi kaymakamı Sab- Ti Bolvadin, Manavgat kaymakamı Ali Riza Araç, Mahalli idareler umum mü- dürlüğü memurlarından Feridun Erdek, Istanbul maliyet memurlarından Kemal Hafik, Elazığ malyet memuru Ahmed Ba- kil, Keçiören nahiyesi müdürü Bedri Hay- mana Tokaris nahiyesi müdürü Lütfi TE Yazan: REFİK HALİD si Meydanıekbez'e varırdı. Bütün bu muvasala hatları hep askerlik bakı- mından çizilmiş, imparatorluğun be- kası için kurulmuştu. İşte YAGRA... 'YAGRA Suriyeye hükmeden Roma #al tanatının en şevketli kalesiydi. Demir bey o havalinin en eski tari- hine geçti ve bunu bhülâsa ettikten sonra dedi ki: — Milâddan üç bin sene evvel Sü- merler Amanoslardan Mezopotamya- ya kereste taşırlardı. İncir, üzüm, gül #idanını da Şat kıyılarına İlk önce 'To- roslardan gene Sümerler götürmüş- lerdi. Amanoslarda oldu olalı yerli ve sert bir ırkın yaşadığını tarih bize söylüyor. Bütün ecnebi akınlarının med ve cezirleri o irkı şimdiye kadar yerinden koparıp sürükliyememiştir... Ve sürükliyemiyecek! Binbaşı birer sade kahve ısmarladı ve Nezih'e çetesile yapacağı askeri ha- reketler hakkında lâzım gelen malü- meti tamamladı. Yatağına girdiği zamân Yıtiyat z&- bitinin zihninde, öz türkçe bir silrü köy ve yer isimleri dolaşıyordu. Niha- yet bütün © hoş adların, o SERİNPI. NAR, GÜLBAHAR, AKÇAY, KARSU, NARLICA, NERGİSLİK, DEĞİRMEN. DERE, GÖKÇEGÖZ”lerin . hayalinde İngiliz kralının bir nutku «Hedefimiz herkes için hür- riyet, sulh ve adalettir» Winnipeg 25 (AA) — İmparator- luk günü ve kraliçe Victoria'nın yıl dönümü münesebetile İngiltere kralı bütün impâratorluğa hitaben radyo le bir nutuk söylemişti Kra!, İdparatorluğun vazifesinin eski ve yeni dünya arasında bir bağ teşkil etmek ve aradaki münasebet- Yeri tanzim eylemek olduğunu söyle- miştir, Kral, Kanadayı misal olarak göste- rerek muhtelif ırkların, İngiliz ve Fransizlârın ayrı ayrı kültürlerini muhafaza ederek millete en büyük hürriyet ve emniyeti vermenin kabil olduğunu kaydetmiştir. Birleşik Amerika devletlerile Ka- nada ârasındaki münasebetlerden babseden kral, hiç.bir ihtilâfı mese- lenin “zorbalıkla halledilmemiş olma- sından “dolayı memnuniyetini bildir- miş ve sözlerini şu cümle ile bitirmiş- tir: sHedefimiz, herkes için sulh ve adalettir.» hürriyet, Pariste siyasi görüşmeler Paris 25 (A.A) — Hariciye Nazırı Bonnet bu akşam Sovyet büyük el gisini ve müteakiben de Türkiye büs yük elçisini kabul kabul etinin Çin - dan Japon ihtilafı Milletler Geiyeti iki karar ” sureti kabul etti Cenevre 25 (A A.) — Milletler Ce- miyetinde, Çin - Japon ihtilâf hak- kındaki müzakere, dün tanzim ve Çin mümessili tarafında nkabul edil- miş ölan iki karar suretinin reye Ko- nulması suretile bugün hilama ere- cektir, Birinci kârar sureli Cemiyet aza- sından olan bütün devletlere Çine ferdi surette her türlü yardımı yap- maları tavsiyesinde bulunmaktadır. Esasen geçen ikincikânun ayında da böyle bir karar sureti, sivil ahalinin havadan bombardıman eğilmesini protesto etmekte ve Cemiyet âza- sından olsun olmasın, bütün devletle- ri yapılacak bu kabil bombardıman- Jar hakkında konseye bir malümat vermeğe davet eylemektedir. Çinin, bir anket komisyonunun Çine gönderilmesi suretndeki talebi, naza- rı itibare alınmamıştır. Yugoslavya Ticret' Nazırı Romada Roma 25 (A.A.) — Yugoslavya 'Ti- taret Nazırı B. Tomitch, Romaya gel- miştir, Bulgaristanda çekirge ile mücadele ediliyor 5000 kişi bu işle uğraşmaktadır, 7000 kilogram çekirge imha edildi Solya o (Akşam) — Bulgaristanda çeçekirge âfetile mücadeleye devam edliyor, Filibe kazasında 15 - 16 bin dekardan ibaret geniş sahayı kaplıyan arazide çekirge İmhasile asker, talebe ve köylüden mürekkep 5000 kişi uğra- şıyor. Şimdiye kadar 7000 kilogram tutarında çekirge imha edilmiştir. imha nisbeti yüzde 60 dır. Mücadele bir kaç gün daha sürecektir, Afet sahasma gelen Ziraat Nazırı Bağranov 3000 den fazla Jeyleğin halkla beraber çekirgeleri nasıl imba ettiklerini hayretle görmüştür. Her sabah yuvalarından çıkan leylekler, bir yere küme halinde toplanarak çe. Kirgeleri yiyorlarmış. Çekirgeler Fas tipinden olup kesif kütleler halinde ilerliyorlarmış, Yalnız inkişaflarının | | üçüncü devrinde bulundukları için uçamıyor ve sıçrıyorlarmış, Bu daha fazla arazi istilâ etmelerine Yi ni oluyormuş. Buna rağmen Filibe zasında 700 dekarlık mahsul mahvo muştur, En çok mutazatrır olan tüt ayçiçeği mahsulâtıdır. Yüzde elli ola” rak zarar gören tarlalara yerilden başka mahsul ekilmesi tavsiye edik miştir. Burgazdan bildirildiğine göre, TO polovgrad kazasında da 600 kişi ç& kirge imhasile uğraşmaktadir. Çirpan kazasında küçük Borisova ve Omai köyleri arazilerinde de çekirge türe miştir. Çekirge imhası için hükümet tarafından 100,000 leva yardımda bur İunulmuştur. Alman hava müsteşarı İtalyada Ruma 25 (A.A) — Alman hava müsteşarı general Milch, beraberinde üç Alman zabiti olduğu balde dün tayyare İle Romaya gelmiştir. Gene- ral, İtaiyan hava müsteşarı general Giuseppe Nalle ile urun uzadıya gö- rşmüştür. General Mileh, İtalyada birkaç gün kalacaktır. Boeşlli İtalyan lejyo- nerler toplarını İspanyollara bırakacaklar Roma 25 (A.A) — İtalyan lejyo- nerleri İspanyayı terkettikleri zaman toplarını Francoya teslim edecekler- dir, Lejyonerleri memleketlerine gö- türmek üzere şimdiden Napolide nak- Niye vapurları yola çıkmşıtır. Bu lejyonerlerin ilk kafilesi, pazar günü Cadix'de vapura binecektir. Fransız meclisi Hariciye encümeni Paris 25 (A.A) — Mebusan mec- Misi baritiye encümeni dün toplan» miş ve reis Mistler'in harici vaziyet hakkındaki izahatıni dinlemiştir. Mistler, Fransa, İngiltere ve Rus- ya arasındaki müzakerelerin müsait inkişafımı anlatmış ve Fransanın Mad- rid büyük elçisi Petain'in raporları- na istinaden İspanya vaziyeti hak- kında izahat vererek büyük elçinin çok mesut bir faaliyet sarfettiğini söylemiştir. Çilek ve kiraz bolluğu Spn günler zarfında İstanbula faz- la çilek ve kiraz gelmiştir. Çilek pera- kende 25 - 30 kuruşa satılmaktadır. Kiraz fiatleri de 10 - 25 kuruş arasın- dadır. : canlandırdığı yeşillikler, Ytayihalar, çam fısıltıları ve çağlayan sesleri için- de bir cennet uykusuna kayıp dünü ve yanımı unuttu. güz General GOURAUD'nun balosunda Yüce Komiser general Gourand «1921 senesi martındayız - Beyruttaki makamında mühim evrâka göz gezdi. riyor, Hususi kalem müdürü yanında, ayaktadır. Dışarıda batmış güneşin bıraktığı ziya artık fersizleşiyor. Müdür elek- trikleri yaktı; Gouraud'nun akçıl sa- kallarında, eskiden sarışın olanlara mahsus bir turuncu ışık Koştu. TTataluşağı muharebesinde ölen ko- Tonel Derigoin'in intikamını almak ve BOZANTI hattını tutmak için ko- Tonel Laborde'a emir verildiğine dair askeri bir rapor okudu. Bu yeni ku- mandanla beraber giden kuvvetin mart ortasına doğru HASSA'ya girme- si ümid olunuyordu. Politik şube» gubö» bazlığı v var. mii bir | damga: Mahrem. Yan taraftaki objet mahallinde: Madam Nina Ernest PRENSES DANİLOVYİÇ'e dair... cümle- si yazılı, Emest ismini de bir parantez takip ediyor: Vikont Ernest de Lariviğ- re de Kervolent... İsmi sadece özen Goürsud olan ge- neral bu asalet ünvanlarına bakarak mırıldandı: — Galiba GOTA almanağını karış- tırıyoruz. BÜYÜK AİLELER ŞECERESİ adlı bir kitabın müellifi olan husus! kalem müdürü malümat verdi: — Prenses Daniloviç ana tarafın. . dan da asildir, kontes Rzewuska'nın ki- dır. Bu isim edebiyat tarihimize de geçmiştir. Zira Rzewuska'lardan biri, Madam Hanska Balzakla evlenmişti; onunla muhaberesi meşhurdur. Gouraud sağlam kalan sol kolunun omuzunu hafifçe sikti. — Daniloviçe gelince Moskova tari- hi bu isimle başlar. Romanoflardan iki yüz sene evvel Rusyaya hâkim olan Daniloviçler ilk Moskof Grandük- leridir. < Çar Boris Godounof'un ikinci Fe- dorun ve bütün Godounof'ların ceddi bir altın ordu emridir. Rus tarihinde turco.tartar'ların izini hiç bir asırda ye hiç bir sülâlede silinmiş göreme. Müdür dosyadan başka bir rapor çi- yiz, a “Müdürünün m ği Mk ' | Nİ Pragtaki İngiliz maslahat- güzarı ayrılıyor Londra 25 (A.A) — Chamberlain. dün Avam kamarasında yaptığı be yanatta, Pragdaki İngiliz maslahat” güzarının 25 mayısta Pragdan ayrr lacağını ve muvakkaten İngiliz m& nafiinin oradaki İngiliz konsolosuna tevdi olunacağını bildirmiş ve demiş tir ki: «Büyük Britanya hükümetinin il€ ride Pragda temsili ve bunun emri vaki tanımak meselesi üzerindeki şı mulü tedkik edilmektedir. Pek yakın da bu hususta da beyanatta buluna bileceğimi ümid ediyorum.» Macar - Slovak hududunda yeni bir hadise Budapeşte 25 (A.A) — Resmen bik dirildiğine göre 22 mayısta Csutoterk yakınında Macaristan - Slovakya hur “ dudunda bir kadise olmuştur. Bu nok“ ki tada Slovak köylüleri Macar arazisini girmişler ve bir Macar karakolile çar» pışmaşlardır. Köylüler karakol efradı üzerine atef Açarak kaçmışlardır. Vaka mahalline koşan bir Slovak gümrük memuru, karakol eftadından ayrı bir tarafta bulunan bir macar askerinin attığı bir kurşunla yaralanarak ölmüştür, ! Alman - İtalyan ittifakı ve Yugoslavya Belgrad 25 (A.A.) — Alman - İtak yan askeri ittifak misakı hakkında mütalâzlar serdeden oSamoupravâ gazetesi, bu misakın Roma - Beriin mihverini tarsin etmekte olduğunu ve cihan efkâri umumiyesinin son derece dikkatini celbelmekte bulun duğunu yazdıktan sonra bu vesikâ men beynelmilel vaziyetin müstakbel inkişafı için fevkalâde mühim oldü- gunu söylemektedir, ki tükenmez vukufunu bilip makara” larını çözmesinden korkan general gö” lerini dosyaya çevirdi. «Umum emniyet o müdürlüğüne | RONAĞZI departmanı emniyet mü- dürlüğünden gelen ve erkânı harbiy€ ikinci şubesine gönderilip makamını z& havale edilen raporda Kilikya kıtalarının obirinde vazife Ogör- mekte olan yüzbaşı Ernest de LARİVİRRE de KERVOLENT'in zeY- cesi Rus prenseslerinden Fransız vata” daşı Nina Daniloviç, NİS şehrinde ik#> met eden Romanof tahtına namzed Grandük Kiril ile siyasi olduğu tah min edilen temaslara girişmiştir. Ma“ dam Ernest'in Fransaya rabıtası şüp* heyi icap ettirmiyecek kadar sağlam olduğu mâlâm ise de Grandükle gö rüşmelerinden sonra Suriye'ye gitmek arzusu göstermesi dikkate çarpmış v€ Yakın Şark'ın oldukça karişik bir dev“ Raporun ültında bir not; «Madam Ernest ile maiyetinde taşıdığı Ru yalı Bekirof tarassud edilmektedir.» Gourand düşündü: Grandük KiriVin Suriyede ne gibi emelleri olabilir? Sonra hususi kaleni müdürüne bu © hete dair bir mütalâaname hazırlar.