June 7, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

June 7, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AEŞAM Geceki ve Bu Hin ismi Eabkerler Ü Sasusun İzmirdedevam eden muhakemeleri bitti Ecnebi bir devlet hesabına çalışan suçlular beşer sene hapis cezasına mahküm oldular İzmir 6 (Akşam) — Edirne hava- Yisindeki askeri kuvvetlerimizi, vasi- talarımızı ve mevkilerini öğrenerek ecnebi bir devlet hesabına casusluk yapmakla suçlu Edimede 'Türk teba- Ası papaz Martiri, Bulgar konsoloslu- ğu kâtibi Lambo, Bulgar Kiri ve Edir. nede otelci İtalyan tebaalı Lui Sino- koviç'in ağırcezada gizli devam eden Muhakemeleri neticelenmiş.ve suçlü- Jar hakkındaki karar bugün «leni erisede tefhim edilmiştir. Dört suçlunun Edime casus teşki- Jâtı şefi bulund tesbit olunan Bul- gar konsolosluk kançıları Kustaref ile mkı temasta bulunarak elde ettikleri malâmatı kendisine muntazaman bildirdikleri sabit olmuş, tayin edilen on beşer sene hapis cezaları, kanu- nen cezayı hafifletici sebeplerden, beşer seneye indirilmiş ve ayni müd- detle Amme hizmetinden mahrumi- yetlerine karar verilmiştir. Suçlulardan papaz Martiri'nin Üze- rinde, Edirne tayyare hangi top yerlerinin mevkilerini, asker mik- tarıhı gösteren bir kroki bulunduğu kararda sikredilmektedir. Maraşta bir çok evleri su bastı 2 dü Su basan evler halkı da ikkân yıkıldı. mlardan sarkıtılan ipler vasıtasile kurtarıldılar. Bir çocuk yıldırımdan öldü Maraş 6 (A A.) — Dün saat 15,40 da; doğu istikametinden gelen şiddetli bir yağmur on Önkika sonra sürekli ve iri dolu halini al: ve bahçelerde büyük Ziyanlar verecek şekilde devam et- miştir. Sel suları sokaklardan dere halide akmaktadır. Yağrntır hâlâ de- vam etmektedir, Maraş 6 (A.A.) — Muhtelif mahal Telerde çok ev tâmamen ve Kis- men basmıştır. Beyazıtlı camiinin minaresinin korkuluk kısmmna yildr rim isabet etmiş ve korkuluğunu yık- müştır: Delibağhanede iki dükkân yr- Bilmiş; Belediye karşısında bir foto yarı yarıya' sel suları dol- h mahallesinden 14 yaşla uz çalıştığı sebze bahçe- sinden dönerken şiddetli dolu ve yağ- mur altında kalmış, sık sık muhtelif semtlere düştüğü görülen yıldınm çarpması ile ölmüştür. Yağış esna- sında su basan evlerdeki kadın ve ço- cuklar damlardan polis ve jandarma- Yar tarafından sarkıtılan iplörle kur- tarılmışlardır. Şehir haricindeki zarar ve tahribat henüz tesbit edilememişti Türkiye - Fransa B. Bonnet, son Fransız tek- liflerinin hükümetimiz tara- fından tedkik edilmekte ol- duğunu bildirdi Paris 6 (MA) — — Nazirlar Meclisi bu sabah B. Bonnet'nin beynelmilel vaziyet haklındaki izahatını dinle | miştir. Hariciye Nazırı, Türk hükümetinin #on Fransız tekliflerin! tedkik etmek Üzere olduğunu bildirmiştir. Nazır demiştir ki: «Sovyetler Birliği ile bir anlaşma | akdi hakkında Paris ile Londra art #ında görüşmeler cereyan etmekte. dir. Geçilmez hiçbir engelin Sovyet hükümetile bir çağını zannetmiyorum.» Yeni Varşova istasyonunda büyük bir yangın Varşova 6 (A A.) — Bu sabah yeni yonunda çıkan yangın, ahrip etmiş» t li son- bir. Sair Florinalı Nazım vefat etti pek tahıdık bir si- | b. Nazım, Gülbane servisinde 'i- işti, Şiir yazmakta velüd. bir karihası e Allah rahmet İs anlaşmaya mani ola- | İzmirde şiddetli fırtına İzmir 6 (Akşam) — Burada çok şiddetli fırtına var, Hisar camli civa- rnda Ege tiyatrosu önüne düşen bir yıldırım, yerde büyük bir çukur açmıştır. Bu esnada oradan geçen İl | yaşında bir kız da yere yuvarlanmış- tır Fırtına devam ediyor. Nüfusça za yiat yoktur. Haziranda kış Birçok evlerde mangallar yakıldı İki gündenberi İstanbulda bu mev- sim görülmemiş derece serin havalar hüküm sürüyor. Bu yüzden bilhassa sayfiyeye gidenler müşkülâta uğra- maâktadır, Sobalar kalktığı için bir çok yerlerde mangal yakılmıştır, Dün İstanbulda en fazla sıcaklık 20 derece idi. Gece termometre 14 de- rTeceye kadar düşmüştür, Alınan haberlere göre Afyonkara- hisar civarında yüksek yerlere kar yağmıştır. Acıklı bir kaza Afyonda bir otobüs devrildi, temsilden dönen gençlerden üçü öldü Afyon 6 (A.A) — Dinar kazasına bir müsamere vermek için giden Hak kevi müzik ve temsil kolundan 19 ki- şilik bir grupun bindiği otobüs yok da şiddetli bir yağmurun büsule ge | tirdiği sele kapılarak yuvarlanmıştır. Bu acıklı kazaya üç genç kurban git- miş, diğerleri kurtulmuşlardır, Hâdi- &€ şehirde büyük bir teessür uyandır. mıştır. MİNİ mefküre uğrunda ölen İ gençlerin cenezesi büyük törenle kal İ darılmıştır. : Bulgar mekteplerinde alyanca mecburi Bulgaristan İtalya ile bir kültür aulaşması yaptı Sofya 6 (A.A) — Havas: Bulgar Başve- Xili We İtalyanın Sofya orta elçisi dün bir kültür anlaşması imza etmişlerdir. Bu anlaşma, Bulgaristanın diğer memleket. derle ökdettiği benzeri anlaşmaların hu- İ dudunu geçmemektedir. Bununla bera- ber şurası kayda şayandır ki, orta mek- teplerde İtalyan lisanı bu anlaşmada mecburi İlsan olarak kabul edilmiştir. İ Bundan başka anlaşma İlalya ve Arma. İ vatluk kralı namına imza edilmiştir ki bu da Bulgaristanın Amavutluk işgalini filen tanımış olduğunu da göstermek- tedir. l Son dakika “ Sovyetlere iverilecek cevap hazırlandı Muvakkat at İngiliz - Leh yardım anlaşması, daimi bir anlaşmaya tahvil edilecek Londra 7 — Hariciye Nezareti müs tehassısları İngiliz - Fransız - Sovyet paktı hakkında Sovyetlere verilecek cevabi hazırlamışlardır. Kabine bu sabahki içtimamda cevabı tedkik ve müzakere edecektir. İngiliz Hariciye Nezareli, bu cevab hakkında Fransa- nın da fikrini sormuştur. İngiliz Kabinesi bundan başka İn- gütere ile Lehistan arasında aktedil- miş olan muvakkat yardım anlaşma» sını dajmi bir anlaşmaya kalbetmek ji yevm Londra ile Lehistan ara- yan etmekte olan müzake- reler hakkında da müzakerelerde bu- Yunacaktır. Paris 7 — İyi maljümatlı mahafile göre Fransız kabinesi dünkü içti. manda Sovyetlerin cevabını tedkik etmiş ve İngiliz - Fransız - Sovyet paktının akdi için hiç bir mâni mev- cud olmadığı netincesine varmıştır. Fransız hükümeti, Iandra ve Mosko- yayı tatmin edecek bir formül ha- zırlamaktadır, Yugoslav siyaseti katiyen değişmiyor Belgrad 7 — Yugoslav siyasi maha- fili, bazı ecnebi gazetelerin iddiası veğ- hile Almanyanın Belgrad hükümetin. den konışularile samimi ve dürüst mü nasebetlerini değiştirmesini talep et- tiğinin tamamile asılsız olduğunu be. yan ediyorlar, Yugoslavyanın beynel. milel vaziyeti, prens Pol'ün Berlin se- yahatinden evvelki şeklini muhafaza — Hududları antantı sadakat ve bağl Türk askeri heyeti Londrada Heyetimiz hararetli bir şekilde istikbal edildi Londra 6 — Ordu müfettişi gene- ral Kâzum Orbay'ın riyasetindeki Türk askeri heyeti bugün buraya gelmiş is. tasyonda İngiliz Harbiye Nezareti ve erkânı harbiyesi mümessillerile büyük elçimiz B, Tevfik Rüştü Aras ve sefa- rethanemiz erkânı tarafından hâra- retli bir surette karşılanmıştır. Türk âskeri heyeti, yarın İngiliz askeri ma- kamlarile temaslara başlıyacaktır. Fransız Baş kumandanı Gamelin Londrada Londra 7 — Fransız başkumandanı general Gamelin buraya gelmiş, istas- yonda İngiliz kara, deniz, hava erkâ- nı harbiye reisleri tarafından karşı. Tanıyışlır. Paris 8 (A.A.) — Nazırlar meclisi- nin bugünkü toplantısında verilen bir karara göre, general Gamelin, bundan böyle, Mili müdafaa genel kurmay başkanı unvanının yanında ordu başkumandanı unvanını da ta- şıyacaktir, Ayni tarzda amiral Darlana Bahri- ye başkumandanı ve general Vuille- mine de Hava ordusu başkumandani unvanı verilmiştir. Almanya - Estonya, Letonya paktları bugün imzalanıyor Berlin 7 — Almanya ile Letonya ve Estonya arasındaki iki ademi tecavüz pakt: bugün burada imzalanacaktır. Letonya ve Estonya Hariciye Nazırla- ri buraya gelmişlerdir. İspanyaya taarruz General Franco söyledi. oğuu karşı gizli: varmış © ği nutukta “ İhata e meğe karşı mukavemete hazırlanmalıyız ,, Burgos 6 (AA) — Dün akşam yol Felanjı Mili Meclisinde bir nutuk söyliyen Geenral Franco, İs yanın harici ve Iktisadi sahalar- daki siyasetini izah etmiştir. Muma- ileyh, bilhassa halihazırdaki endişe lerden ve müşkilâttan bahsetmiştir. Franco, İspanyanın kendilerinden yardım gördüğü milletlere teşekkür ederek evvelâ Portekizden bahsetmiş ve şöyle demiştir: «Bizim davamıza düşünce itibarile çok bağlı olan kardeş millete yanı Portekize ve bizimle mesai birliğinde bulunmuş olan aziz Alman ve İtalyan milletlerine şükran borcluyuz. Fransa ile münasebetlerimizin ilk esası olan Jordano « Berard itilâfı pek bati bir surette ve bizim iktisadi- yatımızda zararlı bir şekilde tahak- kuk ettirilmiştir. İngilterede bankalarımız eshamının büyük bir kısmı, kızıllar tarafından firarlarının son günlerinde teşkil edil- ziünfih bulunmaktadır.» General, ilâveten demiştir ki: «Mu- zafferiyetimiz, eski liberal nazariye- lerle mücadele hâlinde bulunan bazı Yunan mektep gemisi geliyor Gemi lmanımızda dört gün kalacak Aris Yunan mektep gemisi bu sa- bah limanım . Gemi, Ji na geldikten bir müddet sonra k mandanı karaya çıfarak Valiyi ziy Tet edecek ve bu ziyaret iade edile- cektir. Tertip edilen programa göre bugün öğle üstü Vali Dr. Lütfi Kırdar tar dan gemi kumandanı ve zabi- tanı şerefine Park otelinde bir ziyafet verilecektir. Bundan sonra gemi ta- lebesi şerefine Modada Deniz klübün- de bir ziyafet verilecek, talebe Heybe liye giderek Deniz İsesini ziyaret ede- cektir. meklep gemisi, buradan Kös- tenceye gidecektir. Yunan gemisi, 1i- manımızda dört ört gün! kalacaktır. beline Vekili dün Yalo- vaya gidip döndü Dahiliye Vekili B. Faik Öztrak'dün | refakatinde Vali ve Belediye reisi doktor Lütfi Kırdar olduğu halde Yalovaya ' gitmiş ve akşam Üzeri dönmüştür. Bir köpek sahibini parçalıyarak öldürdü Köpek sahibini öldürdük- ten sonra etrafında dönme- Ze ve acı acı havlamağa başlamış... İzmir 6 (Akşam) — Bugün bura da eşine pek nadir tesadüf edilir bir vaka oldu. Bir köpek, sahibini par- çalıyarak öldürdü. Vaka hakkında elde ettiğim malü- mat şöyledir: İzmirin Mersinli ma- ballesinde Devlet Demiryolları me- murlarından Bürhaneddin adında bi- ri oturmaktadır. Bürhaneddin öte- öpek meraklısıdır. Bugün ünce bahçeye inmiş, kö- peğini okşamış, ona yiyecek vermiş... Her nedense köpek bir aralık Bürha- neddimin üzerine ati ve muhtelif yerlerinden 1su yarak öldürmüştür. Köpek, kurt cinsindendir ve epey- ce iridir. Sahibini parçalayıp yere ser- | dikten sonra etrafında dönmeğe ve acı acı havlamağa başlamıştır. Öğrendiğime göre, vaka esnasında evde kimse yokmuş. Köpeğin birden- bire kudurduğu sanılmaktadır, iktisadi prensiplerin muvaffaki, temin etmiştir. İnkılâbımızın bu meyyiz vasıfları, en ziyade itim hk uyandıran âmil olduğu Şüj dir; Sözü tekrar harici münaseh nakleden General, şöyle demiştifi «— Vatanımıza karşı İspan felâketini teşçi etmiş olanlar ta* dan tevcih edilmiş gizli bir ta | mevcuddur ve bu taarrüz, bey masonluğa yardım etmektedi halde kendimizi müdafaaya ve edilmeğe karşı mukavemet göste! ğe hazırlanmalıyız. Fakat bütün imizde, bu mücadelel: ne olursa olsun, # olmalı vasıflarımızda dete ve disipline riayet etmeliyiğ Sözü iktisadi vaziyetin t nakleden Franco, şöyle demiş Remzimiz, şu olmalıdır: İstih mek, gene istihsal etmek, dalma sal etmek. Milletin hayatı için el olmıyan ithalata nihayet verme) elzem ithalâtı da yavaş yavaş etmeliyiz. Bunların yerine milli # salât kaim olmalı. Nihayet istih tımızı ihrac vasıtalarını arttırm Göbbels Danzi gidecek Bu eüinasa lakin ik nul söyliyecek Danzig 6 (AA) — oiig kültür haftası 17 sinde Danzige “ gele ayın 17 sinde Dani . Mumaileyh, ayın 18 iki nutuk söyliyecektir. Adliye Vekili B. Fet iOkyarın Londra seya Adliye Vekil B. Fethi Oky Londraya gideceği yazılmıştı. B. hi Okyar 14 haziranda Ankari 16 haziranda dn İstanbuldan Wi | ket edecektir. B Yeti Okyarın İngiliz i bu seyahati, itesi tarafından Xi | sine verilmiş olan fahri doktoi diplomasının tevcihi o merasimi bulunmak içindir. Adliye Vekili, seyahatinin hususi mahiyette | ğunu beyan eti Izdihamın önü geçiliyor Anadolu sürat katarla! yer adedi nisebtinde nu ralı biletler satılacak Ankara 6 (AA.) — Devlet Del yolları umum müdürlüğü, yolcu tarlarındaki izdihamı önlemek haziranın on beşinden itibaren ra - Haydarpaşa - Ankara arasi” | işiemekte olan 1 ve 2 numaralı dolu sürat katarlarile 3 ve 4 muf” ralı sürat katarlarındaki birinci İkinel mevki arabalarda yer adedi İ betinde bilet satılmasına karar miştir. Bu katorlerda seyahat etmek i# yen yolcular beher birinci sınıf için 25 ve ikinci sınıf yer için de kuruş tediye etmek suretile bir KW alacaklardır. Anadolu sürat kataf” rında seyahat edecek birinci ve oi ci sınıf yolcular için yer kuponu mamış olan yolcular bu katar bağlanmış serbes arabaya bine€ lerse de, nümaralı mevkilere gi yeceklerdir ve girenler bu yerleri ketmeğe mecbur tutulacaklardır. Arabalardaki yer biletleri ha ten 24 saat önce de satılabilecektii