8 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

yoğ Dün Geceki ve Bu Sabahki İngiliz - Fransız Sovyet paktı İngiltere, müzakereyi tesri için Moskovaya murahhas B. Chamberlain “Umumi bir anlaşma- gönderiyor ya varılacağı anlaşıldı, diyor Londra 7 (A.A.) — Kabine, bu sa- bah toplanarak 3 haziran tarihli Sov. yet notasına verilecek cevabla meşgul olmuştur. Londra 8 — B. Chameberlain dün Avam Kamarasında İngilterenin İn- giliz - Sovyet - Fransız paktının ak. dini tesri etmek maksadile Sovyet hü- kümetile doğrudan doğruya müzake- rede bulunmak üzere Moskovaya mu- rahhas göndereceğini beyan etmiş, bu vazife için İngiltere Hariciye N&- zareti Merkezi Avrupa şubesi müdü- rü B Strangin memur edilmiş olduğunu, bu sayede müzakerelerin daha süratle neticelendirileceğini ilâ» ve etmiştir. Londra 7 (A.A) — Chamber Avam Kamarasında beyanatta bulu: | «Sovyetlerle yapıs zar İzatisinden son- mi bir anlaşmaya varılacağı anlaşıl- mıştır £ in ilk düşünce- si Sovyet hükümetini tatmin edecek vaziyete gelmek olmuştur. İngiltere hükümeti tam bir mütekabiliyet esa- sı dairesinde bir İtilâf akdetmeğe ha- zırdır, Üç devletin, kendi arazilerine bir tecavüz vuku bulduğu takdirde yâpmağı kabul ettikleri askeri yardı. mı tahdid etmek tasavvurunda bulu- nulmamıştır. Bununla beraber garan- ti edilmek istemiyen devletleri zorla garanti etmek imkânı da mevcud de. dildir.» Kral Zogo bu akşam gidiyor mu? Kral Zogunun Kraliçe Geraldin, çocuğu ve hemşirelerile beraber, İn- gilterede yerleşmek niyetinde bulun duğunu ve İngiltere hükümetinin muvafakatına intizaren Pariste bir müddet kalacağını geçenlerde yazımış- tık. Bir refikimiz Kral Zogunun bu akşamki ekspresle hareket edeceğini yazmış ise de Kral Zogunun bu se- yahat için deniz tarikini ihtiyar et- mesi aglebi ihtimaldir. Polonyadaki bir çok Alman teşekkülleri dağıtıldı Varşova "7 (A.A.) — Polonyadaki birçok Alman teşekküllerinin şube- eri Posnan valisi tarafmdan dağıtıl- mıştır. Bunlar Almanların 12 cemiye- ti ile Alman çifçileri birliğinin 5 şu- besi ve «Genç Alman; partisinin 12 gubesidir, İtalya Yugoslavyadan Cat- taro koyunu işgal için müsaade istemiş Paris 7 (Fransızca İstanbul) Ocuvre gazetesinde madam Tabouis yazıyor: Diplomatik İtalyan mahafi- linde beyan edildiğine göre B. Mus solini, uzun zamandanberi İtalyanın göz dikmiş olduğu Cattaro koyunu iş- gal etmek için Belgraddan müsaade istemiştir. Dalmaçyanın bu cenusi kısmını İtalyanın kontrolü altına ko- yacak olan bir müahede projesi ha- zırlanmıştır. Bu proje, katiyen Yugos- Javyanın hâkimiyetini ihlâl ötmiyece. ği cihetle, bu ay bitmezden evvel Yu- goslavya kral najbi prens Pol'ün İtal- yan prensinin Yunan prensesi İrenle dü münasebetle İtalyaya yapa- cağı ziyaret esnasında imzalanabile. cektir. İtalyanın Yugoslavya ile ticari mü- badeleleri, mihverin mevcudiyetinden daha doğrusu Avusturyanış ilhakin. danberi azalmıştır. Fransız Hariciye Nazırının bir teklifi Londra 7 (A.A.) — Daily Express lerinin Paristen öğrendiklerine göre, Fransız Kabinesinin dünkü toplantı- sında Hariciye Nazırı Bonnet, İngi- liz - Fransız - Sovyet müzakerelerine engel olan müşkülâtı izale için bir teklifte bulunmuştur. Bonnet, Baltık devletlerinin ismini açıkça mevzuu bahsetmeksizin bütün Şarki Avrupa statüsünün umumi garantisini ileri sürmüştür. Bu suretile Baltık devlet. leri de dolayısile garanti edilmiş ola- caklardır. İngiliz Kabinesi, dün akşam Lon- draya bildirilen bu tarzı halli bugün- kü toplantısında tedkik eyliyecektir. Projeye yeni bir formül Londra 7 (AA) — Sir Viliam Strangın Moskovaya gideceği temin olunmaktadır, Röyterin bildirdiğine göre, İngiliz hükümeti Baltık meselesinin güçlü- günü gidermek için projeye yeni bir formül koymak niyetindedir. Bu formüle göre, her üç devlet kar- şılıklı yardım paktında bu devletler. den her birinin hayati menfaatleri tehlikede bulunduğu zaman birbirls. rine yardımı taahhüt eyliyeceklerdir. Her üç devlet, ayrı birer deklarasyon- Ja kendi hayati menfaatlerinin neler olduğunu tayin edecektir. Bu suretle Sovyetler Birliği Baltık devletleri ,.n3- selesini buraya idhal edebilecektir, Avrupa vaziyeti ve Japonya Japonya bazı şartlarla Al- manya ve İtalyajle ittifakı kabul ediyormuş Roma 7 (A.A Japonyanın Ro- mâ ve Berlin sefirlerine Avrupanın vaziyeti karşısında Japonyanın takib ettiği siyasete dair dün 'Tokyodan ye- ni talimat geldiği öğrenilmiştir. Kont Ciano, dür akşam Napoliden avdet etmiştir. Japonyanın noklai nazarı hakkında malümat vermesi muhtemeldir. Japon mahfillerinde söylendiğine göre Tokyo prensip iti- barile antikomintem paktın takviye- sine hattâ, bilhassa Sovyetler Birliği- nin muhtemel tarzı hareketile alâka- dar bazı şartlarla Roma, Berlin ve Tokyo arasında tedafül bir askeri it- tifak akdine taraftardır. Afyonda kazaya u uğrıyan üç gencin cenazeleri defnedildi Afyon 77 — Halkevi temsil-ve musi- ki kolu mensuplarındân 23 kişilik bir kafileyi getiren otobüsün dereye yu- varlandığını bildirmiştim, Bu feci ka- saya kurban giden Arif Demirer, Emin Dinç, Abdullah Tarakçının cenazeleri arkadaşlarının göz yaşları arasında merasimle defnedilmiştir, Japonlar İngiliz ataşemilite- rini tevkif ettiler Hongkong 'I (A-A.) — Çekimi ajan- | sına göre, Japonlar İngiliz ataşemili- teri kaymakam Christophe Spear'ı tevkif etmişlerdir, Henüz serbes bu- Tunmıyan ataşemiliterin Akıbeti meç- huldür. Büyükderede bir ev yandı Büyükderede Gülmez sokağında oturan Haber gâzetesi muharirlerin- den B. Sabahaddinin evinden dün gece yarısı yakılan mangaldan $iç- rayan ateşle yangın çıkmış, itfaiye. nin geç haberdar edilmiş bulunma. sından, üç katlı ahşap bina kısa bir zaman içinde tamamen yanmıştır. dün, B. Politisi ve von Papeni kabul buyurdu Milli Şef Ankara 'I (A.A.) — Reisicümhur İs- met İnönü, bugün saat 11 de, birkaç #amandanberi şehrimizde bulunan Yunanistanm Paris elçisi B. Politisi, öğleden sonra saat 16.30 da da mezu- nen gittiği memleketinden Ankaraya avdet etmiş olan Almanya büyük el- çisi B. von Papeni kabul byurmuşlar- dir, Her iki kabulde de Hariciy3 Vekili Şükrü Saraçoğlu h bazır bulun bulunmuştur. B. Fethi Okyarın Londra seyahati Bu seyahatin, cereyan eden müzakerat veya resmi bir işle alâkası yoktur Ankara 7 (A.A) — Bazı gazeteler- de Adliye Vekili B. Fethi Okyar'ın İn- giltereye yapacağı seyahatin cereyan . eden müzakerelerle alâkadar olduğu yazılmıştır. B. Fethi Okyâr İskoçyada Sâint - Andrew's üniversitesi tarafından ve rilmiş olan hukuk doktorluğu unva- manı kabul etmek ve buna müteallik merasimde hazır bulunmak Üzere İn- giltereye kısa bir müddet için hare- ket edecektir. Orada cereyan eden müzakerat veya resmi bir işle bu s6 yabatin hiçbir alâkaşı yokt slâkası yoktur. Avukatlık Kanun mucibince kurulmasi lâzım gelen haysiyet divanı teşkil edildi. Ankara 7 (Telefonla) -— Avukatlık kanunu mucibince teşkil edilmesi lâzim gelen haysiyet divanı kurul- muştur. Şu zevattan terekküb etmek- tedir; Temyiz mahkemesi birinci rei- si, temyiz ceza dairesi reisi B. Halil, ticaret dairesi âzasından B. Şefkati ve Memduh, İstanbul avukatlarından B. Hasan Ferid. İzmir katlarından B. Süleyman Faik, larından B. İbrah Yedek âzalıklara da, temyiz mah- kemesi dördüncü hukuk âzasından B., Şemseddin, B, Selim Nazif, resi âzasından B. Necati, İstanbul avukatlarından B. Sadeddin, bayan Şüküfe Ziya, Ferid, Ankara avukat- larından B. Şevket İnce, seçilmişler. | Dün de hava yağmurlu geçti Termometre 14 dereceye kadar indi Dün de İstanbulda hava yağmurlu ve serin geçmiştir. Kısa fasılalarla sabahtan akşıma kadar yağmur yağ- miştir, En yüksek sıcaklık 21, en dü- şük M4 derece idi. Trakya, Kocaeli, Ege bölgelerine dün bol yağmur yağmıştır. Orta Ana- * doluda ve Karadeniz kıyılarında da hava kapalı geçmiştir. Adliye Vekâletinin bir tamimi Ankara 7 (Teletonla) — Umumi mülhak ve hususi bütçelerle idare edilen daireler ve belediyeler serma- yesinin tamamı devlet veya Belediye veya hususi idarelere aid müesseseler arasında çıkan ihtilâfların tahkim yolu ile halli hakkındaki kanunun tatbiki sırasında hâkimlere bu işler- den dolayı ücret verilmekte olduğu anlaşılmaktadır. Adliye Vekâletince alâkadarlara yapılan bir tamimde bu husustan dolayı hâkimlere ücret veril- memesi bildirilmiş ve ona göre hareket edilmesi istenmiştir, Askeri heyetimiz Londrada Londra 7 (A.A.) — Orgeneral Kâ- zim Orbayın tiyasetindeki Türk aske- ri heyeti bugün buraya gelmiştir. 'Türk askeri heyeti, istasyonda Har- biye Nazır Here Belisha, İngiliz ge- nel kurmay mümessilleri, generaller, başta Dr. Tevfik Rüştü Aras olduğu halde Türkiye büyük elçiliği erkânı tarafından karşılanmıştır, Vaşingtona | vasıl asıl oluyorlar! Elaberler İngiltere ile Polonya! arasında görüşmeler Ingiltere Polonyada ve Danzigdeki Siyasi vrf hakkında malümat istedi Londra 7 (A.A.) — Resmi mahfiller. de zannedildiğine gure dün Başvekâ- Jetle Polonya sefirinin ziyareti esna» sında Sovyetler Birliği meselesi mev- zuu bahsolmamıştır. Bu haberi verd «Jour-Echo de Paris, gazetesi şunları ilâve etmektedir: «Polonya sefirinin ziyareti, bilhas- sa Polonyaya silâh ve lâstik temini me: | selesile alâkâdardı. Bu mesele Beck'in Londrayı ziyareti esnasında halledile- memişti. Maamafih İngitere hükü- | meti, bu işleri sonra tedkik etmeğe amade bulunduğunu bildirmişti. Dünkü görüşmelerin umumi bir | mahiyet iktisap ettiği zannedilmek- tedir. Söylendiğine göre Chamberlain | Polonya ve Danzig'teki siyasi ve aske- | ri vaziyet hakkında malümat iste- miştir. Polonyanın Romanya ve Bal. tık devletlerile münasebetleri ve İngi- liz « Leh itilâfının kati surette islâhı Ingiliz Kral ve Kraliçesi Bugün saat onbirde Vaşington ie İngiltere Kral ve Kraliçesini hamil olan hususi tren dün Niagara şelâlesi civarından Ameri- ka toprağına girmiştir. Kral ile Kraliçe! istasyonda Vaşingtondki İngiliz sefiri ve Amerika Hariciye Nazırı B. Hull ve daha bir çok zevat tarafından karşı. lanmışlardır. İ Kral ve Kraliçe istasyonda iren değiştirmişler ve gece Vaşingtona müteveceihen hareket etmişlerdir. İn- giliz Kral ve Kraliçesini hamil olan hususi tren bugün saat on birde Va- şingtona vas! olacaçtır. Perşembe günü Vaşington'da İngi- liz hükümdarları şerefine büyük vir Askeri geçit resmi yapılacaktır. Fransanın Fas umumi valisi Cebelüttarıka gitti Bebelüttarık T (A.A.) — Fransanın Fas umumi valisi Nogves bu sabah bir deniz tayyaresi ile esi ile buraya gelmiştir. Aland. d adaları Finlândiya Hariciy Hariciye Nazırı Diyet Meclisinde beyanatta bulundu Helsinki 1 (A.A.) — Finlândiya Ha- riciye Nazırı B. Erkko, Alana adala- rı meselesi hakkında Diyet meclisin- de beyanatta bulunarak Finlândiya- nıri beynelmilel teahhüdlerini dalma İfa etmiş olduğunu söylemiştir. Aland adaları hakkında Milletler Cemiyeti tarafından verilen karara işaret eden nazır, bü meselenin bil bassa Finlândiyayı alâkadar ettiğini ve Finlândiyanın bu adanın müdafaâ- sını tekviye etmesi icab ettiğini kay- deylemiştir. Finlândiya, her türlü devletler grüs pu haricinde kalmak arzusunu bildir- miş bulunmaktadır. Sovyetler Birliği de Aland adalarının tahkimi Tüzu- munu teslim ediyor. Buna binaen Fin- lândiyanın verdiği kararın tatbikine niçin engeller çıkarıldığını anlamıyo- TÜZ. Büyük devletler arasındaki müzake- | relere gelince, Finlândiya, kendi tas- İ vibi olmadıkça, kendi emniyetinin gâ- ranti edilmesini kabul edemez. Biz is- temeden bize yardım etmek istiyen, wüstevli addedilerek püskürtülecek- tir, İsviçrede bir tren kazasi Bern '1 (A.A.) — Newchatel ile Lo- zan arasında iki tren arasında müsa- deme olmuş, on kişi yaralanmıştır, İ 1 meselelerinin de müzakerelere teşkil ettiği söylenmektedir. Polonyanın Berlin se Varşovaya gitti Varşova 7 (A.A) Polon)j Berlin sefiri Lipski, vazifesine allik işler için Varşovaya gelmi Danzigte bir Lehli taarruz Varşova 7 (A.A.) — Polonya buatının bildirdiğine göre 30 Danzig'de bir Polonyalının evini arruz ederek bir hangarı tahri cebren girmeğe teşebbüs etmişli Polonyalı, polise müracaat et de halkın toplanmasına seb€ verdiği için tevkif edilmiştir. Diğer cihetten Polonya matb' Saint - Stanislas kilisesi caml: meçhul şahıslar tarafından kırt bildirmektedir, öankumandil general Game İngilizler, harp vuku bir Fransız generalı başkumandanlığı prensibini kabul etti Londra 7 (A.A) — Fransız or | ri başkumandanı Gamelin, refal de vikont Gort olduğu halde bu s# Sandhurst askeri kölejini ziyaret zabit namzetlerini teftiş etmişti Paris 7 (A.A.) — Fransız gazeli general Gamelin'in İngiltereye ğı yeni seyahati mevzuu bahs İngilizlerin bundan böyle müttefiği dular umum kumandanlığını bir sız generaline tevdi prensibini etmiş olduklarını kaydelmekte v&ğii muharebe vukuu halinde Şarki A padaki müttefiklerin mihver devi tarafından muharebe harici eğil”) rine mâni olmak için derhal geçmeği temin mâksadile İngiliz ri makamlarının şimdiden insandi teknik bakımdan hazırlıklarını WE) karar vermiş olduklarını ilâve et# tedirler. Erzurum demiryolu Hattın Tercan istasyon! bağlanması tezahüratlâğl tesid edildi Tercan (A A.) — Erzuruma Tü ilerlemekte olan şimendifer P inşaatı hızla devam etmektedir. nım beynelinilel teahhüdlerini deği ne kadar ray döşenmiştir. Rayları”) ye gelmesi, bu köyle civardaki # lerden binlerce kişi tarafından Ww# lanmış ve altımışı mültecaviz kur) kesilmek süretile tesid edilmiştir. tar bu köyün on beş kilometre İ sindeki Kargın köyüne gelişi de ” tarafından büyük sevinç tezah' tile karşılanmış, 300 den fazla ameleye yemek dağıtılmıştır. Nihayet hattın Tercan istasyf na bağlandığı dünkü gün, istasyo” kaza memürin ve halkı ve civa” gelen binlerce kişinin iştirakile bül tezahürat yapılmış, kurbanlar X* miş, milli oyunlar oynanmıştır. bu vesile ile Cümhuriyet hüküme” karşı olan şükran ve minnet du rını bir daha izhar etmiş, büyü mize karşı olan bağlılıklarını ve rTanlarım tekrarlamıştır. Sevinç hüratı gece de devam etmiştir. Hamidiye mektep gemi Orduda Ordu 7 (Akşam) -— Hamidiye tep gemisi, saat on ikide lim gelmiş, büyük merasimle muştur,