8 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

8 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

Genç sporculara : Bir darbımesel vardır: «Kiminle düşüp kalktığını bana söyle, senin kim olduğunu söyliyeyim.» Ben de sizlere şöyle diyorum: Ciğerlerinizin siasını bana bildirirseniz, sizin na- sıl bir sporcu olduğunuzu söylerim. Evet, ciğerlerimiz “bir saniye durma» dan işliyen ve bizi yaşatan en mü- him uzuvlardan biridir. İnsan bir müddet aç durabilir, fakat beş daki- kâ nefes almadan duramaz. Dünys- ya bir şehik ile geliriz vebir zefir İle hayat ziyafetine veda ederiz. Mademki nefes almak demek yâ- şamak demektir. O halde İyi yaşa- mak, İyi nefes almakla mümkündür. Bir atlet bücakları ile değil, ciğerleri ile koşar, bir pehlivan kollarından xiyade ciğerleri ile güreşir, Ciğerleri- mizin teneffüs kabiliyetini “bir çok tecrübelerden sonra doktorlar şöyle tesbit etmişler: Ciğerlerimizin sathı takriben 200 metre murabbaıdır. Bronşlarımızdan her gün 10,000 litre hava cereyan eder. Ayni zamanda damarlarımızda 20,000 litre kan temizlenir. Bundan ciğerlerimizin ne mühim bir iş gör- düğünü anlarız. O sebeple henm teneffüs ettiğimiz havanın temiz olması, hem de geçti- ği yerlerin sıhhatte olması bir spor- cu için İlk şarttır. Tenefüs jimnastiklerinin Avrupa- da en büyük mürevviçlerinden biri olan döktor (Peseher) medeniyetin insanlara tahmil ettiği içtimai vazi- feler dolayısile tâbi olduğumuz ba- yat şartları katiyen sıhhi değildir. Ne ciğerlerimiz sağlamdır, nede te- neffüş ettiğimiz hava tenfzdir, Bil- hassa şehirlerde yaşayanlirın ciğer- erine giren hava daima mağşüştur. Onun için çoğumuzun sıhhati bo- zuktur. Açık havada yaşamağa pek azmız fırsat buluyoruz. Evlerimiz, salenla- rmız, odalarımız, İş gördüğümüz daireler, yemek yediğimiz gazinolar, eğlendiğimiz sinemalar, tiyatrolar... Bu kapalı yerlerin dalma havası kir. lidir. Ciğerlerimize gelince, normal bir halde inkişaf edemiyen bu uzvumuz, adalelerimiz ve âsabımız gibi terbi- ye edilebilir, kudret ve kabiliyetleri yükseltilebilir. Bunun- için biç bir yaşta teneffüs jimnastiklerini ihmal etmemek lâzımdır. Bu lüzumu tak. dir eden bazı gençler yâtaktan kal- kınca pencereleri açıp ciğerlerini te- miz hava ile yıkamak için kollarını yana kaldırarak derin ve geniş beş ön nefes alırlar. Bu kâfi değildir. Ciğerler fazla hava ihtiyacını duy- malıdırlar. Bunun için ise önce bir kerl bütün vücudü işletmeli ve hafif yormalı, tâ ki adaleler oksijen ihti- yacını duysunlar, yani susasınlar, Ondan sonra teneffüs hareketleri ya- pılmalıdır. Temiz havaya muhtaç olan uzuylarımızı besleyen kandır. Ciğerler bir vasıtadır. Onların elile ensicemizin bülün hücrelerine oksi- Jen gider. Vücud makinemiz fazla hareket edince derhal nefeslerimiz sıklaşıyor, hava ihtiyacı artıyor. Acıkan bu ci- gerlere o zaman temiz bir gıda veri- lebilir. Teneffüs hareketleri bilhassa gö- ğüs kalesinin tamamile serbes bu- Tunduğu zaman yapılmalıdır. Mide dolu olmamalıdır. Ya aç karnına ve- ya yemeklerden lâakal iki saat son- ra yapılmalı, Ciğerlere sevk edilecek hava da tozdan, mikroptan âri ol | malı, Bibisemiz bol olmalı. Teneffüs jimnasliklerini sabahları ve mümkünse akşamları da beş dâ- kika yapmalı. Müsabakalardan #on- ra da bu ekzersizleri ihmal etmeme- Hdir. Teneffüs jimnaştiklerini nasıl yap- malı? Ayakta evvelâ ciğerlerdeki havayı kâmilen dışarı atmalı, sonra kolları yavaş, yavaş yanâ kâldinrken bü- rundan ayni vezinle havayı ciğerlere doldurmalı, sonra kolları yavaş, ya- vaş indirirken ağın ortasında kü- çük .bir delikten yüksekçe bir sesle; 'Tü.. tü. tü diye kesik, kesik ciğerle Rdmda ,, , Simde Valentina Valdes rülüy, » Yaşında bir çingene kızı e Parisin kenar Porte de Clig- <vlenmşitir. Aslen İş- ağ Fransaya gelen tarafından Franck elmas tüçearınm Pahallelerin gey, Ğ p Neourt'ga — NEFES ALMAYI BİLİYOR MUSUNUZ? ri boşaltmalı, Eller kalçada olduğu halde gövdeyi arkaya uzatırken ge ne burundan nefes çekmeli ve doğ- rulurken boşaltmalı. Göydeyi sağa btikerken nefesi çekmeli, doğrulur. ken boşaltmalı, sola bükerken çe kip, doğrulurken salıvermeli, Doktor (Diffre) in teneffüs mü. mareseleri adını verdiği metodunda bu ekzersizleri saatle kontrol etmeği tavsiye ediyor ve diyor ki: İlk defasında bir dakikadan baş- lamalı, Üç saniyede nefesi çekmeli, üç saniyede salıvermeli. Böylece fa- sılasız bu hareketleri bir dakikada tekrar edip bitirmeli. Bir kaç gün böyle devam ettikten sonra dört saniye şehik, dört saniye zefir imtidad etmeli, Bir kaç gün de bunları bir dakika yapmalı, sonra şehik ve zefiri beş saniyeye çıkar- malı. Doktor (Pauehet) nin de şöyle bir fikri var: Ciğerleri teneffüs ekzersiz- lerine alıştırdıktan sonra derin ali- nan nefes yirmi saniye sürmeli, yir- mi saniye bu havayı ciğerlerde hapis etmeli, sonra ağır, ağır yirmi sani- yede dışarı çıkarmalı. Bu hareketi her sabah bir kere tekrar etmeli, diyor. Gene bu doktor diyor ki: Ciğerle- rimizde havayı ne kadar çok zaman içeride hapis edebilirseniz bu uzuv- ların o kadar sağlam ve kudretli ok duğu anlaşılır. "Tecrübe: Ciğerlerinizdeki havayı kâmilen boşaltınız. Sonra derin bir nefes ala- rak ciğerlerinizi şişiriniz, Ondan son- ra hareketsiz kımıldamadan duru. nuz. En az bu havayı ciğerlerde 45 saniye tutabilmelidir. Bu mümkün olmuyorsa teneffsü jimnasiiklerine daha bir müddet devam elmek Jâ- zımdır. Doktor şöyle bir tecrübe daha tar- siye ediyor; Bir mumu yakıp masanın üstüne koyunuz, yalımından #ğzınız 1,25 mesafede olsun. Ciğerlerinize havayı doldurunuz ve oradan tedricen üfli- yerek mumu söndürebilirseniz ci- gerlerinizin sağlam olduğu anlaşılır. Bu tecrübeleri bir kaç kere tekrar etmeniz lâzımdır. Bügün artık teneffüs jimnastikle- rinin lüzum ve ehemmiyetini takdir etmiyen me bir atlet, ne bir sporcu kalmıştır. Yalnız ne gariptir bundan otuz yıl evvel İsveçten avdette bu Jimnastikleri memlekette gençlere tavsiye ederken ilmin donelerine iman etmiyen bazı arkadaşlar benim. le alay etmiş ve bu mümareselere (teeddüben arzediyorum) sümük çekme jimnastiği (!) adımı vermiş- lerdi.. Ben kendilerine hak veriyo- rum, çünkü her yeni şey önce İstih- fafla karşılanır. Selim Surı Tarcan Bu sene Giresunda fındık bol olacak Giresun (Akşam) — Geçen sene fındık pek az olduğundan köylü ve halk sıkıntı çekmişti Bu sene ise mahsul görülmemiş derecede fazla dır, Mahsulün biraz erken almacağı tahmin ediliyor. Hava pek müsald gitmektedir; mahsulde hastalık yok- tur, Bugünkü vaziyete göte rekolte- nin yarım milyon kanları bulacağı söyleniyor. Yardım seven kadınlar cemi- yeti Giresunda şube açtı Giresun (Akşam) Ankarada teşekkül eden yardım seven kadınlar cemiyeti İlk olarak şehrimizde bir şube açmıştır. Cemiyetin başını Be- lediye reisi B. Eşref Dizdar eşi bayan Nazime Dizdar seçilmiştir. Cemiyet âzaları çalışmağa başlamışlardır, Kays dedilen âzalardan toplanan pars ile bir eşya piyangosu tertib edilmiş, va- ridatın 300 lirası fakir gilelere dağılik mıştır. Cemiyet bir de balo verecektir. An- kara radyosu balo gecesi hususi ola» rak bir caz heyetile neşriyat yapma» yı kabul etmiştir.