12 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AEŞAM. Dün Geceki ve Bu Sahahki Elaberler Alman -Leh gerginliği | Alman Silezyasında Polonyalılar aleyhinde tezahürler yapıldı | Oppaln 11 (A.A.) — Alman Silez- yesındeki Ratibur şehri, dün Polon- yalılar aleyhinde yapılan bir takım barekâta sahne olmuştur. (Hitler Jugend erkânından elli kişiden ve Gestapo ajanlarından bir grup, «Po- Jonya yurdu» binasını istilâ etmiştir. Bu bina Almanyadaki oPolonyahlar birliğinin binasıdır. Binaya giren grup bu hareketlerini muhik göster. mek için Berlinden almış olduklarını söyledikleri bir telgrafı göstermişler. dir. Bu telgraf binanın «Hitler Ju- gend» lehine müsadere edilmesini âmir bulunmaktadır. Mütearrızlar bu tebligatı yaptıktan sonra Polonya federasyonunun evra- kını müsadere “etmişlerdir. Polonya #rmalarını ayak altına alıp ezmişler- dir. Pilsudskinin portresini yırtmış- lardır . «Polonya yurdunun işgali münase- betile dün akşam Polonyalılar aley- hinde muazzam bir nümayiş yapıl mıştır. Polonya yurdu 35 senedenbe- ri bu mıntakadaki Polonyahlann kültür hayatlarının merkezi idi. Polonyanın cevabı Varşova 11 (A.A.) — Polonyarın Danzig fevkalâde komiseri, Danzig- deki Polonya gümrük memurlarının adedinin azaltılması ve bü memurla. nn sadakat yemini hakkinda Dan>'g Ayanının taleblerini reddeden Polon- ya cevabını bugün vermiştir. Notada Danzig taleblerinin iki memleket münasebetlerini tanzim #den mukavelelere mugayir olduğu ve şayet Danzig âyanı 3 haziran to- rini mektubuna kaydettiği bususatı tatbik edecek olursa Polonyanın Dan. sigdeki gümrük memurlarının ade. dini arttıracağı ve serbes şehir ma- kamatının hattı hareketinden on geniş mikyasta icab eden neticeler istihraç edeceği ve bunun da iktisn- rmiş Berlin 11 (A.A.) — Alman matbus- tı Lehistan tarafından verilen cevabı «Danzige karşı bir Leh tehdidi. ma- hiyetinde telâkki etmektedir. Gazeteler Polonyanın yeni notasi hakkında Alman istihbarat bürosu tarafından neşredilen tebliği iktibas etmektedirler. Tebliğde Polonya ta- rafından tevdi edilen yeni notarın Polonyanın «Danzig» de hadiselere meydan vermemek değil bilâkis her çareye baş vurarak bunlara sebebiyet vermeğe çalıştığını göstermekte Ol. duğu iddia edilmektedir. Lokal Anzeyger gazetesi Danzigde- ki müsellâh Leh gümrük memurla rının iktisadi birer casus olduğunu yazmaktadır. Müzakere haberi doğru değil Berlin 11 (A.A.) — Alman maha- fili, Danzig hakkında Almanya le Polonya arasında tavassut yapılmış veya yapılmakta bulunmuş olduğuna dair çıkan haberleri bir kere daha bugün tekzib etmektedir. Danzige giden Alman askerleri Dansig li (A.A) — Bugün Der. sigde yapılacak olan şarki Prusya #por şenliklerine iştirak edecek olsn Alman ordusu müfrezeleri, ordunun atietlerinden mürekkep olup geçide sporcu olarak iştirak etmektedirler. Kudüs postanesin- Mareşal Joffre'un de 2 bomba patladı Beş kişi öldü, duvar yıkıldı Kudüs 11 (A.A.) yürosunun mektup kutularına, saklın- mış olan iki bomba infilâk etmiş ve beş kişi ölmüştür. Bunlardan dör. dü Yahudi polisi, biri bir İngiliz as- keridir. Birkaç ay evvel inşa edi'miş olan posta binasının duvarı tamami- Je çökmüştür. Diğer cihetten Hayfanın şimalinde küin Meshek ismindeki Yahudi kö- yünün silâhlı bir çetenin taarruzuna uğradığı bildirilmektedir. Köylülerden biri ağır surette yara- Janmıştır. Avusturya imparatorunun torunu bir motosiklet kazasında öldü Paris 11 (AA) — Viyanadan bil âirildiğine göre imparator Francois Jösef'in torunu prens «Rudolf Win. dischgratzo bir motosiklet yarışı için antreneman yaparken diği bir mo- tosiklete çarparak, kafatası yarılmış ve hastaneye naklolunurken ölmüş- tür. 26 yaşında olan prens amatör bir motosiklet yarışcısı olarak tanınmak» ta idi. Yugoslavya Münakalât Na- zırı Almanyaya gidiyor Belgrad, 11 (A. A) — Yugoslavya münakslat nazirı Spaho'nun Alman- yaya gideceği bildirilmektedir, Bulgar Başvekili Paris Soir gazetesine beyanatta bulunmadı Sofya, 11 (A, A.) — Fransız Paris $olir gazetesi Başvekil Köseivanofun bir mülğkatını neşrelmektedir. Hai- buki Başvekil mezkür gazetenin mü- habirine mülâkat vermemiş, ancak kendisile görüşmüştür. Bu görüşme- den Başvekil söylemediği bazı ifade- Jeri muhtevi olarak intişar etmiştir, Posta merkez Paris 11 (AA) — heykeli Fransız Başvekili mühim bir nutuk utuk söyledi > Harbiye mektebi karşısında dikilen Mareşal Joffre un Merasimde Reisicümhur Lebrun, Baş- vekil ve milli müdafaa nazırı Daladier ve hükümet azası da hazır bulunmuş- tur. Deldier, söylediği nutukta, ma rTeşalın harp esnasında Jaaliyelini çiz. miş ve Marne meydan müharebesini mevzuu bahsederken demiştir ki: «Marne muharebesi Belçikanın asit #edakârlığını ve hakir görülen küçük İngiliz ordusunun kahramanlığını ha- tırlatır. Bu muharebe yapılırken şarki Prusyada mühim Alman ordularını tesbit eden Rus askerlerini bugün ha- tırlamamak mümkün müdür?» Hatip, Joffre'un meziyetlerini, s€- batkârlığını, cesaretini ve soğukkan- hlığını tebarüz ettirmiş ve sözlerini göyle bitirmşitir: «Fransanın miükâdderatınn böyle sarsılmaz bir iman misali ortada du- Türken bugünkü kararsızlıklar karşı- sında kim utanıp kızarmadan telâşa düşebilir.» Almanya ile Macaristan arasında askeri ittifak yapılmıyor Budapeşte Il (A A.) — Nemzeti Ujsag gazetesi, Alman Dahiliye Nazı- rımn Peşteyi ziyareti münaâsebetile bazı Fransız ve İngiliz gazetelerinin Macaristan bakkında işaaya devam ettikleri asılsız haberleri ve bilhassa Macaristanla Almanya arasında bir askeri ittifak yapılacağına dair ver- dikleri malümatı şiddetle tenkid edi- yor ve diyor ki: «Alman Dahiliye Nazırına münha. sran Dahiliye Nezaretine mensub idare adamlarının refakat etmesi mey. Buubahis şayiayı tekzibe kâfidir. a. gülü ii a Son dakika B. Sirang bu sabah Moskovaya gidiyor Müzakereleri biran evvel neticelendirmeğe çalışılacak Londra 12 — İngiltere Hariciye Ne- sareti merkezi Avrupa şubesi müdürü B, Strang, bu sabah Moskovaya hare. ket ediyor. Mumaileyh Baltık mem- leketlerinin garantisi meselesini mü. zakere ve halletmeğe memurdur. İn- giltere hükümeti, Sovyet Rusya ile mü- gakereyi biran evvel neticelendirmek niyetindedir. Bugün Avam kamar&. ; sında İngiliz harlet siyaseti hakkında | B. Chamberiain'e muhtelif sualler | sorulacaktır. Lordlar kamarâsında da | harici siyasetin müzakeresine devam edilecek ve Lord Halifaks, hükümetin noktal nazarını tavzih edecektir. Ingiliz hükümdarları Amerikadan ayrıldılar iğ bi günü, Zi din vapura binerek İngiltereye dönecekler Vaşingten 12 — İngiliz kral ve kra- Mçesi dün Nevyorka hâkim bir tepe- de B. ve bayan Roosovelt tarafından şereflerine verilen kır ziyafetinde bü. tunduktan sonra akşam Amerika Rei- sicümhuru ve zevcesile vedalaşmışlar ve hususi trene binerek Kanadaya ha- reket etmişlerdir. Kanadada dört gün daha kalacaklar ve Yeni İskoçyada kâin Halifaks limanından vapura bine. rek İngiltereye hareket edeceklerdir. Bütün Amerikan gazeteleri, müaz- zam manşetlerle İngiliz kral ve krali- çesinin bütün Amerikalıların kalbleri. Bi fethettiğini ve bu ziyaretin !ki kar- deş millet arasındaki rabıtaları daha ziyade kuvvetlendirdiğini yazıyorlar. Fransız Hariciye encümeni reisinin bir! nutuk Paris 12 — Mebusan meclisi Hari. ciye encümeni reisi B. Mistler dün irad ettiği bir nutukta demiştir ki: «— Onlar hayat sahası taleb edi: yorlar. Biz de hayat havası, hürriyet havası istiyoruz. Zira beşeriyet bün- larsız yaşıyamaz. İngiltere mecburi askerlik kanunu tatbik ediyor ve Fransa İle Kardeşçe teşriki mesaisini sıkılaştırtyor.» Hatip, Fransızları ittihada ve hü- kümet etrafında birleşmeğe davet ede-! rek nutkunu bitirmiş ve şiddetle alkış- lanmıştır. İki İngiliz mebusu Ankarada Ankara 12 (Telefonla) — Avam ka- marası azasından B. Harol Mişel ile Rayner bu sabah ekspresle geldiler, Sey- han mebusu general Naci Eldeniz tâ- rafından karşılandılar, müttefik mem- leket mebusları, Ankarada bulunduk. ları müddetçe Büyük Millet meclisi reisi B. Abdülhalik Rendanın misafi- ri olacaklardır, Mebuslar Ankara pa- lasta misafir edilmişlerdir. Atatürkün Trabzonu son ziyareti Trabaon, 11 (Akşam) — Bugün bütün halk Atatürkün Trabzona son gelişi hatırasını taziz etti, Bu münasebetle mumi müfettiş B, Tah- sin Uzer tarafından Atatürk köşküm- de bir ziyafet verilmiştir. Yugoslavyanın yeni Ankara elçisi Belgrad li (A.A.) — Yugoslavyanın Ankara elçisi B. İvan Obotiç, Londra elçiliğine ve Milletler Cemiyeti nezdin- de Yugoslav daimi delegesi orta elçi İlya Sumenkoviç de Ankara elçiliğine tayin edilmiştir. Bir seyyah kafilesi Çanakkaleyi gezdi Çanakkale li (Akşam) — Bugün 'Arandora vepurile şehrimize 330 İn- giliz ve İspanyol seyyahı geldi. Bun- Jarın bir kısmı Trova harabelerini, bir kısmı da şehri gezdi. Seyyahlar akşam İstanbula hareket ettiler, Bir Alman gazetesi! verdiği asılsız bir hal İngilterenin Yemene karşı harekete kalkış”: kati olarak tekzip edildi — Berlin 1 (AA) — Völkiseher Beobahter gazetesi ilk sahifesinde büyük harflerle verdiği -bir haberde İngilterenin Yemene karşı bir baskın hareketine tevessül ettiğini ve Cebü- ayı işgal eden İngiliz kuvvetlerinin İmam Yahya tarafından gönderilen kuvvetli bir müfreze karşısında vi- cate mecbur olduğunu bildirmekte- dir, Bu gazete, bu münasebetle diyor ki; «İngiltere, İtalyan » İngiliz muka- velesini ihlâl etmektedir. Bu hareket, İtalyanm şarki Akdenizdeki hayati mevkiini tahrib etmekte olan büyük İngiliz plânının bir kısmı olarak, telâkki edilmek lâzımdır. İngilterenin bu hareketi, münhasi- ran İtalyayı istihdaf eden Türk - İn- | giliz anlaşmasile ifadesini yasetin neticesidir. Ayni İngiltere Filistin hadisel Şarkta sarsılan mevkiini kurtarâbileceğini ümid bu sefer İngiltere yalnız gil, fakat şarki Akı nin İngiliz baskın hareki ribine asla meydan verm metmiş olan büyük İtalysi İ nin de siddetli muka laşmış bulunuyor Londrali (AA) — Beobahter gazetesinin gü kuvvetleri tarafından Yem harekette bulunduğuna di olarak tekzib etmektedir. Japonya Çindeki İngiliz ataşemilite serbes bırakılmasını kabul et Çin çetelerinin Şanghay etrafında b bir çevirme hareketi hareketi Tokie 11 (A.A.) — Domei ajansı neşrettiği bir tebliğde diyor ki: «Kalgan'da 15 mayıstanberi mev- kuf tutulan İngiliz teğmeni tercü- man Cooper, Japon makamları tö- rafından casusluk cürmü sabit ©. madığı için tahliye edilmiş ve bü akşam Pekin'e gelmiştir. İngiliz ataşemiliteri teğmen, Spear ise tahkikatın sonuna kadar mevkuf kalacaktır.» Tokio 11 (A.A) — İyi malümat #lan Japon kaynağından bildirildiği- ne göre, Japon Hariciye Narın Anita bü sabah İngiliz sefiri sir Ro- bert Craigle İle yaptığı mülâkat es- nasında, Japon hükümetinin Kalk genda mevkuf bulunan İngiliz ataşe- militerinin serbes bırakılması hak- kındaki isteği reddettiğini İngiliz bü- yük elçisine bildirmiştir. Çin çetelerinin çevirme hareketi Hong Kong 11 (A.A) — Çekla Haliçte bir dalgıç boğuldu 'Dalgıç, arkadaşları tarafın- dân suyun yüzüne alındıktan bir müddet : sonra öldü Bundan bir müddet let evvel, Eyüp çel tik fabrikası rıhtımı önünde, bir cıva- ta fabrikasına ait hurda demirler yük- lü bir mavna batmıştır, Cıvata fab- rikası, bu batan hurda demirleri, Ra- gıp isminde bir demir tüccarına sat- miş, Ragıp ta bu hurda demirleri de- nizin dibinden çıkarmak üzere Abdul- lah, Eşref, Ahmed ve Hamdi isimlerin- de dört kişi İle anlaşmıştır. Bunlardan Hamdi dalgıçlık etmek- tedir. Dört arkadaş bir hayli demiri 'denizeden çıkarmışlardır. İş böyle de- vam edip giderken, evvelki gün üç ar- kadaş, denize inen dalgıç Hamdiden bir işaret gelmediğinden şüphelene- rek, bir müddet bekelmişler, gene işa- ret gelmeyince, uzun kancalarla, onu denizin dibinde araştırmışlar, nihayet kancaları elbisesine takmağa muvaf- fak olarak denizin üzerine çıkarmış» lardır, Hamdi, suyun üzerine cansız dcB?- cek bir halde çıkmış, hiçbir söz söyle“ meğe muktedir olamağığından der- bal Balat hastanesine kaldırılmışsa da az sonra ölmüştür. Hamdinin ça- mura saplandığı ve İyice teneffüs edemediği tahmin ediliyor. ni ağ yaptığı bildirili ajansı, bildiriyor: Doğu © faaliyette bulunan Çin çi ho'nun iki sahili Çimilerin alundadir. Çinliler 4 haziranda Şangb kınında Nanuci Maru pon gemisinin mürettebatın! © mişlerdir. Çinliler Şanghsj kısmını Fransiz bölgesinin © da Nanyao şehrine bağlıyan « yunca mütenddid stratejik 7 işgal etmişlerdir. Kantonda sokak mı Kuelin 11 (A A.) — Çin 3) diriyor: Çin askerleri geçen ta Kanton şehrine girerek süren sokak muharebesi Y dır. Japonlar 20 ölü vermişli sm Beyruta gic heyetimiz dör ö Ankara 12 (Telefonla) — mslarin işa etikleri tajyare Açılış merasiminde bulunmak Tuta gitmiş olan heyetimiz dönü Heyet MiDi Müdafaa - Ve! Mmüsleşarı albay B. Zeki Doğan'/ ğinde subaylardan hava yollari ma B. Ferruhtan mürekkep. miz Beyruttna ve uğradığı © hirlerde büyük tezahürleri kari tir. Bu vesileden istifade edilerti medfun bulunan tayyare şeh Fethi, Sadık ve Nurinin ar lenk koymuştur. Mareşal Fevzi emi Dün sabah Ankaradan şehri diğini yazdığımız Genel Kur kanı mareşal Fevzi Çakmak ” Ja geçerek Topkapı sarayı gezmiştir. Dahiliye Vekili ve V Yalovadan geldiler Yalovada bulunan Dahiliye B. Faik Öztrak ile vali B, Lütfİ bu sabah şehrimize dönmüş“ Nafıa vekili geldi Nafia Vekili general Al FU besoy bu sabahki Ankara ek şehrimize gelmiştir. İkdam refikimiz İkdam gazetesi maki; oaün bir sakatlıktan dolayı DUĞyf tişar saatinde basılmamıştır. miz lâzım gelen tamiratı bugil tararak yarın 12 sahife çıkaci” Milim