12 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

ŞAMDAN lekler ve , aileler » merak. bulunmuş, Şu mİ tedkikatta Yardığını südkleğle Gazi köprüsü Tramvay geçir- mek fikrinden vazgeçiliyor Gazi köprüsünün şartname ve mü- kavelesine göre, köprüye tramvay ra- yı döşenecek ve tramvay direkleri de konacaktır. Ancak - evvelce de yazdı- Zımız gibi - Şehzadebaşından Unka- panıma ve Taksimden Azapkapısına doğru olan yollar ileride açıla- cağından, şimdilik bu köprüden tram- vay geçirilmesine imkân görülmemek- tedir, Bundan başka, Belediye ancak düz ve meyilsiz erazide tramvay haf- larını temdid etmek ve yeni şebekeler tesis etmektense otobüslerle şehir mü- nakalâtını temin etmek fikrindedir. İleride köprüye ulaşacak büyük yollar açıldıktan sonra da köprü üzerinden otobüsler geçirilmesi düşünülüyor. Bu bakımdan, Gazi köprüsü üzerin- de tramvay raylarile direkleri bulun- masma lüzum görülmemektedir. Fa- kat Belediye, köprüde bu inşaatı yap- tırmamak için şartname ve ihaleyi tasdik eden Nafia Vekâletinin müsaâ- desini almak mecburiyetindedir. Bu maksadla Belediye, Nafia Vekâletine | müracaat ederek, yukarıda kaydetti- ğimiz sebeplerden dolayı, köprüde tramvay rayı ve direkleri yapılmamir»- sına müsaade istiyecektir, Eminönü - Unkapanı Iki geniş cadde açılacak Belediyeler bankasından istikraz edilecek beş milyon liranın dört yüz bin liralık. ilk taksiti, Eminönünden İtibaren Unkapanına doğru yapıla- cak istimlâke sarfedilecektir. Belediye, bu sahanın istimlâki için 3,5 milyon liralık tahsisat ayırmıştır. Bu para ile tedrici surette bütün o saha kaldırılacaktır. - Prost plânına göre biri sahilde, diğeri iç tarafında (Eminönünden Unkapanına kadar birbirine muvazi iki geniş cadde açılacak ve bu cadde- lerin ortasında yüzleri bu caddeler üzerinde bulunan büyük binalar yâ- pılacaktır. Belediye, bu sahayı tarla halinde istimlâk edeceğinden sahaâ- nın yeni binaların inşasına tahsis edilecek kısmındaki arsaların satışı, yapılan istimlâk masrafını karşıla- yâcak ve satış bedeli, imar plânına göre şehrin diğer sahalarındaki is- timlâke tahsis edilecektir. Bu suretle Belediyeler bankasından alınacak pâranm 3,5 milyon lirası, daimi suretle semere verecek bir şekilde kullanılacaktır; Eminönü İle Unkapanı arasında yapılacak bu geniş mikyastaki istim- lâk ile burada yapılacak büyük bina- Jar, nihayet 2 senede meydana gele- cektir. EŞ daha mükemmel ne vardır? İstikrar etmiş bir cemiyetin tecellisi! Babaların oğullarını kendi meslek- lerine teşvik etmeleri! Güzel şey! Bu, mesleğini sevmenin, kendi kendine hürmet etmenin bir nişanesidir, (Wü-Nü) Karilerimizin mektupları Radyo vergisinde taksit usulü ihdas edilmesi kabil değil midir ? Radyo zevk âleti diye alınıyor. Fakat haziran ayı gelince üzün- tüsü başlıyor. Hayır, vergi veris leceği için değil; verginin hepsi birden tamam olarak) verileceği için! Nüfusu ço şehirlerde büyük küçük her radyodan alınan ver- gi alesseviyye fazla olduğundan, fakir radyo sahiplerine om lira yı birden vermek ağır geliyor. Bunu - bari gelecek sene nazarı itibara alınarak - diğer vergiler- de tatbik edildiği şekilde taksit usulü ihdas edilse... Nureddin Yeni tarz bir dolandırıcılık Anadoludan gelen hastala- rın paralarını ç çeken bir şebeke İstanbul, memleketimizin en büyük tab üstadlarının bulunduğu bir mer- kezdir. Bunun için ötedenberi Anado- ludan şehrimize birçok hastalar gelir, Bunlar kendilerini mütehassıs dok- torlara muayene ettirirler, icab eden tedavi tarzını takip ederler, Son zamanlarda Anadoludan teda- vİ için gelenleri dolandıran bazı kim- seler peyda olduğu haber alınmıştır. Bunlar otellerde, sokaklarda hastalu- ri bularak: «Seni en mütehassıs dok- tora götüreceğim, diye kandırmakta ve ellerindeki, avuçlarındaki parayı çekmektedirler. Bu dolandırıcılar en ziyade: «Senin tedavin elektrikle ge- çer» diyerek elektrik tedavisi bahane- sile hastadan yüzlerce lira çekiyorlar, Geçenlerde Anadoludan gelen ve bir , kolu şiş olan bir hasta, elektrik teda- visi için iki yüz lira vermiş, nihayet hiçbir fayda hasıl olmadığını görünce hastanelerimizden birisine müracaat etmiştir. Orada yapılan muayenede kolundaki şişin, kemik çatlamasından ileri geldiği ve elektrik tedavisile alâ- kası olmadığı görülmüştür. Bir nevi simsar tavr! takınarak has- taları dolandıran bu kimselerin birçok sabıkaları da olduğu söylenmektedir. Bundan dolayı resmi makamlarımızs Şikâyetler yapılmıştır. Namuslu ve muhterem bir çok doktorlarımız da, mesleklerini fena gösteren bu vazi- yete nihayet verilmesini istemişler- dir. Polis müdüriyetinin bu işi ciddi suretle takip edeceğini ümid ederiz. Enterasinin lekelerini siler- ken benzin ateş aldı Beşiktaşta oturan Keziban isminde ! bir kadın entarisinin lekelerini ben- zinle silerken yanındaki manguldan bir kıvılcım sıçramış; ateş almış, ern- tarı kısmen ve bir ayağı hafifce yan- mıştır, Kadının istimdadına gelen bekçi Kâzım ateşi söndürmeğe uğra» şırken elinden yanmıştır. Polis her ikisini de tedavi altına aldırmıştır, Bay Amcaya göre!.. N l) ... Kadın şeytanlığı ile erkek ah» maklığı arasındâ garip bir halleri vardıl,.. Memba suları Belediye Taşdelen suyunu ucuzlat- mak istiyor Belediye iktisad müdürlüğü, İs tanbulda memba sularının pek pa halıya satıldığını görmüş, bu işle esaslı surette meşgul olmağa başla- muştar. İktisad müdürlüğü bilhassa Taş- delen suyu üzerinde durmuşlur. Mühürlü ve kapalı şişe ve damâcana- larla satılan bu su mutavassıllar elinde halka pek pahalıya satılıyor. Taşdelen su depolarında otuz kiloluk bir damacana 35 kuruş fiatle satıl dığı halde bu fiat, şehrin muhtelif semtlerinde seksen kuruşa kadar çi- karılmaktadır. Belediye evvelâ bu fahiş farkı ortadan kaldırmak istiyor. Bundan başka belediye, evkafın bir damacana suya koyduğu 35 ku- ruşu da pek pahalı bulmaktadır. Su fiatinin indirilmesi için iktisad müdürü B. Saffet, evkaf idaresile temas etmiş ve Taşdelen suyuna ko- nan bu fiat etrafında izahat İste- müştir. Evkafın verdiği izahata gö- re Taşdelen su fiati tesbit edilirken Taşdelen mebamda yapılan tesisat masrafı, bu işin işletilmesi için ko- nan sermaye ve bu sermâyenin amor- tismanı ile faizi hesap edilmiştir. Belediye iktisad müdürü B, Saffet, sermayenin amortismanının hesap edilmesini yerinde bulmakla beraber ticari bir müessese olmâyan evkafın Amme hizmeti için koyduğu serma- yenin faizini hesap etmesini doğru bulmamıştır. Bu itibarla belediye, evkaf müdürlüğü nezdinde resmi te- şebbüste bulunarak Taşdelen suyu- nun satış fiatinin indirilmesini, bu suretle halkın bu sudan daha çok ve ucuz istifade etmesini temin . et- meğe çalışacaktır. imâr işi Belediye, Evkafın da yardım etmesini istiyor Prost plânına göre, şehrimizde bu- lunan bütün tarihi âbideletin etralı açılacaktır. Bu arada büyük camiler de vardır. Camiler, Evkafa ait olmak- Ja beraber, Evkaf şimdiye kadar Be- lediyeye hiçbir yardımda bulunma- mıştır. Hattâ kendisine ait ufak tefek binaların istimlâk parasını tamamile istemiştir. Nitekim eski Valide hânı arsası arkasında istimlâkine başlanan 14 parça emlâk arasında bulunan ©5- ki bir mesçid için de Evkaf hiçbir fe- dakârlık yapmamaktadır. İstanbul gibi tarihi ve büyük bir şe- hirde Evkafın birçok binaları, âbide- leri vardır, Şehrin imarından bizzat Evkaf ta istifade edecektir, Bu bakım- dan Belediye, şehrin imarı Hususun- da yapılacak büyük mikyastaki mas- raflara Evkafın dâ iştirakini teinin edecek teşebbüslerde bulunacaktır. Üç kadın kavga etti, Sultanahmedde oturan Makbule, Lütfiye ve Neziha isimlerindeki ka- dınlar, biribirlerile kavga etmişler ve yekdiğerlerini dövüp yaraladıkların- dan polis tarafından yakalanmışlar- dır; .. Acaba bunları zevalden kurtar- | mak mümkün değil midir?.., FENERBAHÇE Fenerbahçe klübü otuz bir yaşına bastı. Ben sporcu değilim. Fakat P& nerbahçe klübünün bu otuz birinci yıldönümü dolayısile bir çok şeyler hatırladım. Aklıma Fenerbahçenin en parlak günleri geldi. Ne idi o Zeki'lerle, Aalâaddim'lerin yıldızlık günleri?... Bir dostum şunu anlatmıştı: — Vaktile Alâaddin'le beraber İs- tanbulün tenha, en hücra köşelerin. den birine gitmiştik. Tenha bir s0- kaktan geçiyorduk. Birdenbire bir bahçe duvarının üzerinde küçük bir çocuk başı belirdi. Bize dikkatli dikkatli baktıktan sonra avaz avaz bağırmağa başladı: — Yaşa Âlâ... Yaşa Âlâ. Çocuk yırtınırcasına bağırıp duruyordu. İs- tanbulun bu tenha semtinde, bu kimsesiz sokağında minimini bir ço cuğun: «Yaşa Âlâ.» diye hağırıcağı aklıma gelmemişti. Hakikaten de Fe- nerbhahçenin parlak devirlerinde va- ziyet böyle idi. Zeki'ler, Alânddin'lerr mühim maç. lardan, o muvaffakıyetlerden sonra. stadyomdan evlerine kadar omuzda taşınırdı. Hattâ bu spor yıldızların dan biri bana anlatmıştı. Muvaffa- kıyetle geçen bir maçtan sonra bu meşhur futbolcuların evlerine, 8€ yirciler tarafından tepsi tepsi bakla- valar, börekler hediye edilirmiş. Alâ- addin'e bir maçtan sonra bir tepsi irmik helvası gönderildiğini de işit- miştim. Fenerbahçe klübü, bilhassa sene. lerce süren Galatasaray - Fenerbah- çe rekabeti hiç şüphesiz ki bizim hal- kın ruhunda spor hislerini körükle- miştir. Bir zamanlar âdeta İstanbul halkınm yarısı Fenerli, yarısı Gala- basaraylı gibi bir şeydi. Ben öyle koyu Fenerliler tanırdım ki Galatasaraylı arkadaşları ile bir, maç münakaşası esnasında son de. rece coşarlardı. Bizde sporcular çok genç yaşların. da tekaüd oluyorlar, ihtiyar sayılı yorlar. Otuz yaşına gelmeden tekaü- de çıkarılan futbolcular pek çoktur. Lâkin 31 yaş bir spor klübü için âdeta çocukluk devresi o sayılır. Bu- nun için Fenerbahçenin önünde da- ha pek çok sene vardır. Hikmet Feridun Es maaseneea ses sesanaEa sAN sEEAA Eee amaasEn Ea Kaybolan bir kadının cesedi bir kuyudan çıkarıldı Üsküdarda oturan elli yaşlarında Halide bir müddettenberi ortadan kay» bolmuştur. Damadı Mehmed; polise baş vurmuş, derhal icap eden tahki, kat ve araştırmalar yapılmış, bu me yanda evin bahçesindeki kuyunun dâ gözden geçirilmesi kararlaşmıştır. » Kuyu tedkik edilince bir taaffün his- sedilmiş ve ilfaiyeye baş vurularak bir motopomp ile kuyunun suyu bo. şaltılmıştır ve bu ameliye neticesinde de bayan Halidenin cesedi meydana çıkmıştır. Şimdi zabıta ve adliye bu kadının hangi sebepler altında bu ku- yuda boğulmuş olduğunu tahkik çi- * mektedir. Sarhoş bir kadın merdivenden inerken-düşerek yaralandı Galatada Leman isminde bir kadın sarhoş olarak evinin merdiveninden inerken müvazenesini kaybederek düş« müş, muhtelif yerlerinden yaralan- dığı cihetle polis tarafından tedâvi al- tına aldırılmıştır. B. A, — Elbette mümkündür!... Si zin yaşmaklanıp tekrar kafes arkası na'girmeniz ne kadar mümkünse... NE VE A A gm e e AN