17 Haziran 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

17 Haziran 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

'Tientsin 16 (A.A.) tahdidi tedbirleri takviye etmişlerdir. Abluka altına alınan mıntakaya girip çıkmak müsaadesini alabilen Çinliler pek azdır. Bir çok amele grupları im- tiyazlı mıntakalara sokulmamışlır. Bunlar kamyonlarla nakledilerek Ja- ponlar tarafından başka yerlerde ça- Mıştırılmaktadır.: Bu sabah imtiyazlı mıntakanın yarış sahasına giden yolü tıkıyan barikadın ci ıda silâh sesleri ilmiştir. Memnulyete rağ- men sepetlerle sebze taşıyan Çinlile- rin üzerine ateş edildiği öğrenilmiştir. Abluka altına ahnan mıntakanın iaşe vaziyeti vahamet kesbelmektedir." "Tokyo 16 (A.A.) — «Asahi Şimbune | İngiliz ve Fransız imtiyaz muntakalarına karşı Tlenisin & makamları tarafından alınan abluka tedbirlerinin Japon hükümetince ta- mamile tasvib ve tasdik edildiğini yazmaktadır. Anlaşma olmazsa İngiltere de tedbir alacak Londra 16 (A.A.) — «Times» gaze- tesi İngiltere hükümetinin Tientsin gazetesi meselesini bir hakem komsiyonuna | havale etmek hususundaki kararın- dan henüz vazgeçmediğini yazmakta» dır. Diğer cihetten ayni gazetenin bil dirdiğine göre, halihazırda bazı ik sadi mukabelebilmisil tedbirleri ted- kik edilmektedir, Bu tedbirler, ancak anlaşma suya düştüğü takdirde ilân edilecektir. News Chronicle gazetesi, Japon- yaya karşı alınacak iktisadi mukabe- il tedbirlerinin derhal tesbit si lâzım geldiğir zmakta ve Sovyetler Birliği ile her ne bahasına olursa olsun bir ittifak akdedilmes istemektedir. Amerika lâkayd kalmıyacak New - York 16 (A.A) Bu sabshki gazeteler, Tientsin'in Japonya tara- fından abluka edilmesi karşısında Amerikanm Jâkayd kalamıyacağını yazmaktadırlar. New - York Times, gazetesi, diyor ki: sJaponyanın Uzak Şarkta Alman- yamıi Avrupadaki mücadelesinin ay- nını takib etmekte olduğu günden güne aşikâr bir surette meydana çık- maktadır. Bu mücadele, bir tek devle- tin tevessü ve hâkimiyetini temin için diğer devletleri ortadan kaldırmağa matuftur. , Milletler Cemiyeti Birliği icra komitesinin kararı Londra 16 (A.A.) — Milletler Ce. miyeti Birliğinin iera komitesi bir ka- rar sureti kabul ederek hükümeti, Japonyanin Çindeki faaliyetine niha- yet vermek üzere derhal) fiili tedbirler almağa davet etmiştir. Çünkü bu fa. aliyet, Büyük Britanya imparator! ve ğu ve sulh için pek ciddi bir tehlike teşkil etmektedir. Karar suretinde bundan maada İngiltere hükümetini diğer alâkadar milletlerle istiğareler- de bülunarak onlarla beraber lâzun Meler en 'Tientsinde imtiyazlı mıntakanın hududları Japonlar | meselesinin Milletler l | içinden çıkmasına imkân yoktur.» i yet Japonyanın sabrı Cemiyetinin tedkikine arzedilmesi istenilmektedir. İtalyan gazetelerinin mütalâaları Roma 16 (A.A.) — Bütün gazete- ler, Tientsin'in ablukası hakkında makaleler yazıyorlar. Gazeteler, bu- nun çember içine alma siyasetine kar- şı totaliter devletler tarafından yapı- Jan bir mukabele olduğunu beyan hu-| susunda müttefiktirler. | Popolo di Roma, «Demokrasilerin koalisyon teşebbüslerine karşı totali- | ter devletlerin mukabil taarruzları, unvanlı yazısında şöyle demektedir: «Büyük Britanya, o kadar karışık bir vaziyet karşısındadır ki umumi bir harbe sebebiyet vermeden bunun Gazetta del Popolo, diyor ki: «Niha- tükenecektir, Totaliter devletlerin yani Japonya, | Almanya, İtalya ve İspanyanın kayıt ve şartsiz olarak ve her sahada teşriki mesaiye karar vermelerinin zamani gelmiştir.» İ Corrlere Padano gazetesinden: İn- gilterenin Uzak Şarkta uğradığı müş- külâttan dolayı memnun olmak icap eder. Bu müşkülâtın neticeleri Japon- ya ile mihver devletleri arasında as- | keri bir ittifak olabilir, TEŞEKKÜR Çok sayın arkadaşımız Talât Kar- pat'ın âni olarak aramızdan âynla- rak ebediyete kavuşması üzerine ge- rek cenazeye ve gerek yazıhanemize kadar gelen dostlarına teşekkür ede Tiz. Natfa Acenteliği Beyoğlu Yerli Askerlik şubesinden : Beyoğlu yerli askerlik şubesinden tütün ikramiyesi almakia olan bütün şehid ye- timleri ile harp malğlü olan subay ve era- tn kayıtlarındaki moksanlar tamamlan- mak için. hüviyet © cüzdanları, senedi resimleri ve ellerinde mevcud diğer vesa- ikle birlikte ve en geç 24 Haziran 939 zevaline kadar şubemize müracaat etme- leri lâzımdır. Müracaat etmeyenlere bu yil ikramiye verilemiyeceği ilân olunur. 1676/939 Esham ve Tahvilât Sivas - Erzurum I v7 Ergani 19.18 PARA ve ÇEKLER (Kapanış fintleri) Londra 1 Sterlin 593 New-York 100 Dolar 1266715 Paris 100 Prank 33500 Milâne 100 Liret 6.6825 Cenevre “ 100 İsvi 285315 Amsterdam (— 100 Floş 61.M16 Berlin 100 Rayhşmark © 50:8025 Brüksel 100 Belga 21525 Atina 160 Drahmi 14825 Bofya 190 Leva 156 Madrid 100 Pezeta 14035 Varşova 100 Zio 23.0725 Budapeşte 100 Pengo 248425 Bükreş 100 Ley 0.905 — — —————— Japonlar Tientsinde yeni tedbirler alıyorlar İngiltere teklifleri kabul edilmezse mukabelemilmisil tedbirleri alacak © Amerika lâkayd kalmıyacak | bir prestij meselesi atmaktadır. Belgrad 100 Dinar 28915 man 10 Yen He 109 İsveç Ke. 40.535 100 Ruble 3.292 AEŞAM 17 Haziran 1939 ami Papalığın gazetesi ne diyor? Roma 16 (A.A.) — Vatikanın orga- ni Osservatore Romano diyor ki: «Vatikanın hariçez memleket huku- kuna karşı yapılacak her nevi tehdid çok ciddi bir gerginlik tevlid ederdi, halbuki şimdi devletler, Avrupalı ve Amerikalıların hayat ve mallarınm muhafazası için asgari bir garanti elde etmeğe çalışmaktadırlar. Bunun- Ja beraber şimdiki ihtilâf, ortaya ağır Beynelmilel imtiyazlı mıntakaların ablukası, daha evvelce Uzak Şarkta garp devletlerinin menâfii ile niza ha-| line girmiş olan Japon siyasetinin | inkişafı sahasında bir merhaleden başka bir şey değildir. Dahiliye müsteşari Valiyi ziyaret etti Dahiliye Vekâleti müsteşarı B. Na- zif Ergin dün Vali Dr. Lütfi Kırdarı ziyaret ii Fatihle PARE arasında | röfuj Şişli ile Taksim arasında yapıldığı gibi Fatih ile Edirnekapı arasındaki röfujların da inşasına dünden itiba- ren başlanmıştır. Nişan merasimi Merhum topçu dairesi relsi Ali Re- | fik paşa ile merhum şekercibaşı Hacı Bekir zade Muhiddin efehdi torunu ve Nazım Oskay kızı Muallâ İle emekli albay Mustafa Eşref Lülebur- gaz oğlu ve M, M. Vekâleti Hava müs- teşarı albay Zeki Doğanın kaymbira- deri İş bankası memurlarından Beh- zad Lüleburgazın nişan merasimi ev- velki gece Ankarada Karpiç salonla- rında akraba ve dostları huzurile ya- pılmıştır. Tarafeyne saadetler temen- ni ederiz. ,B Temmuz 1939 TÜRK GÜNÜ Bütün Amerika bu büyük günü kutlamağa hazırlanıyer. NEWYORK Sergisine ve bu büyük güne yetişecek olan seyahatlar tertip edilmiştir. 5 temmuz kafilesi Simplonla Parise Pariste 7 gün ötel ve yemek Gucen Marry de Kamara ve Yemek Newyork'un en muhteşem oteli Barbizona Plaza'da 16 gün ikamet Normandie ile Yavre'a avdet Ayrıca cep parası temin edilmiştir. 40 GÜN 40 GECE Kayıtlar kapaniyor aeele HATTA ediniz do | de yine bir mucizedir, | yebilirler: İ onu herkese de bildirmek ii SOHBET (Baş tavafı 3 üncü sahifede) "Tekniği olan mucize vardır: hokka. bazlık. Fakat hokkabazlık, bir cismi ortadan kaybeğivermek, yumurtayı kırdıkta sonra ortaya yine bütün olarak çıkarıvermek (gibi şeyler, an- cak pek bön veya kendilerini unut- mak istiyen kimseler üzerinde müci- ze tesiri bırakabilir; ötekiler ise hok- İ kabazlığı hiç bir zaman ciddi bir şey saymamışlar, olsa olsa vakit geçire cek bir meşguliyet diye kabul ein lerdir. Sanat için de böyledir: tekni; olan, öteden beri mevcut şu veya bu usullere, kaidelere göre vücude geti- rilen sanat eseri, hokkabazın hüne- rinden farklı değildir. Kaidelere, öteden beri mevcut usul. lere göre meydana getirilmiş sanat eserlerinin hepsini de reddetmek mi istiyorum?... Hayır; onların içinde de çok güzelleri vardır; fakat onlarda beğendiğimiz, hayran olduğumuz kendine ben- ziyen eserlerden farklı olan, şairin ilâve ve bir daha tekrar edilemiyecek olan iârafor. Nedim'in o şiirini, Nefi'nin şiirinden ayıran mucize. 'Teknikten bahsedenler şunu söyli- «Mucizenin husulü içi müsaid, hattâ elzem bir takım şari- lar vardır. Meselâ spiritisma tecrü- belerinde ruhlarla temasa gelebilme. miz için bir medium bulunmasının, karanlığın, sükünun ve daha bir ta- kım şeylerin lâzım olduğu gibi. Sanat mucizesinin husul bulması içinde sanatkârın kendini bir takım kaide. lere tabiğ kılmasına ihtiyaç vardır.» Bu düşünce büsbütün yanlış değil dir; fakat buna fazla saplanılınca, hiç bir âyin veya merasimle davet edilmeden de husule gelen mucizeleri farketmemek kabildir. Meşhur Hızır hikâyesinde olduğu gibi: Hızır, me- nasiki bilmediği için kendine göre ibadet eden bir adama dunları, secde tarzımı öğretmiş; fakat sonra o ada- mın da kendisi gibi deniz üzerinde yürüyebildiğini görünce; Bildiğin gi- bi yap! bildiğin gibi yap!e demiş. | Kaidelere, usullere tabiğ olmadan da mucizeye erişen sanatkârda o hâl var- dır. n ACELE. — Geçen gün kitaplarımı karıştırıyordum; elime ufacık ufacık şiir kitapları geçti. Bazısını tamamile açmışım ama bazısının ancak İlk say- faları kesilmiş. Şairlerin isimleri ar- tık hiç bir şey halırlatmıyor; zaten bir daha da yazmamışlar, o gençlik, çocukluk sevdasından vaz geçmişler. Doğrusu o şairlere, hulya sukutu- na uğradıkları, arzularında muvaffak olamadıkları için acımıyorum. Ancak bir zar atmışlar; bir hevese kapılıp temişler, bu kitabım beğenilir; belki maz «Belki | münekkidler onda bir takım meziy? ler keşfederler» demişler, Şiiri bir €i lence, bir çocuk işi sanmışlar. Gençlerin ilk manzumelerini kita hâlinde neşrettirmelerine hiç tarsl tar değilim; beklesinler, devam e ceklerinden emin olduktan sonr yazdıklarını neşretsinler, Ondan ev kendilerinde bir takım vaitler bulun sa bile yine nafiledir. Sanat aceleyi gelmez; genç şairler de beklesinlef mektep sıralarında yazdıkları mısr#j Jarla kendilerini çabucak tanıtmağ düşüneceklerine sanatlerini tanım fa çalışsınlar, Onları teşvike lüzüm yoktur. Daha yeni emekleğe başlıya ne yapmak istediğini pek bilemiyet heveskârların değil, © günleri geçir miş, ölçüsünü vermiş sanatkârın te$ vik edilmeğe ihtiyacı vardır. Ötekilet bilâkis soğutmak lâzınıdır. Nurullah A Bugün LÂLE Sinemasında 2 Yeni ve Süper Pİ "AÇ im 1 — JULİEN DUVİVİER'in eseri: SON ŞANS JEAN GABİN - VİYİANE ROMANCE 2 - DENİZ ALTID. 1 Fransızca sözlü 3-Enyeni Metro Jornal İngiliz Denizaltı Gemisi (THETİS) in 99 kahramanile ası ve bir kaç azedelerin kurtarı Bugün saat 1 ve 2,70 da lâti Halk matineleri, Naşid Özcan, Ertuğrul Sadi Tek birlikt# / Şehmdebaşı TURAN Bu gece KARILARIN EMRİNDE Vodvil 3 perde Okuyucu Aysel temsilleri esi akşamı Narlıkapı Şafak sinde (İKİ SÜNGÜ i piyes (4 perde, Murad Şamil var- - Bedriye Süheylâ konseri, trosu İstanbul Halk Tiyatres# Bugün gündüz ve gec€ Ortaköy Emek bahçesinde (DENGİ DENGİNE) Vodril 3 P, Profesör Aişe revüsü, Mu ve telepati CEMAL, SAHİR 22 Haziran perşembe Nezih ve kıyme vetlilerinin Birkoci Vezir Bâhçe deki daimi temsillerinâ başlıyor. Her akşam Taksimde İZZET Bahçesinde (Dikkat: Bahçeye Taksimde Büyükdere otobüslerinin durduğu sokaktan ve Ayuzpaşa Jandarma karakolumdan gidilir.) SAFiIiYE Kemani: NECATİ TOKYAY, Piyanist: FEV. Zİ, Klarnet: ŞÜKRÜ, Kemençe: SOTIRİ, Cümbüş: CEMAL, Bayanlar: SU; vey: NİHAT, Okuyucu; HAMİT ve YAHYA MUKADDER, BİRSEN, MELÂHAT Ayrıca: Çalıkuşu LÜXFİYE tarafından Anadolu Milli oyunları Meze Hariçten getirilebilir. Telefon: 41992 1 — Alemdağında Taşdelen mevkiinde yeniden inşa olunacak ve keşifleri yekönu «12704» Jira'x44n kuruş clân Müdür, Makinist, Revir ve müstahdem nin binaları inşâatı maa müştemilât toptan gölürü olarak kapalı zarf usulle 17/6/939 tarihinden 3/7/939 tarihine kadar eksiltmeye konmuştur. 2 — Bu inşaata ald projeler, fenni ve hususi şartname ile eksiltme şart namesi ve mukavele projesi parasız olarak İstanbulda Vakıflar baş mimari ğından alınabilir, 3 — Eksiltme 3/7/939 tarihine rastlıyan pazartesi günü saat 14 de Kadr köy Vakıflar Müdürlüğü binası dahilinde komisyonda yapılacaktır. Muvab- kat teminat «952» Jira «83» kuruştur. 4 — Bu eksiltmeye girecek olan mimar ve mühendisler “Ticaret odasi vesikası Nafia müdürlüğünden alınmış on bin liralık tek bir bina inşaatıni yapmış ve muvaffak olmuş olduğunu bildiren yapı müteahhitliği vesikalarını göstermesi lâzımdır. 5 — Teklif mektupları 3, /1/939 pazartesi günü saat 13 çe kadar Kadıköy Vakıflar müdürlüğü komisyon reisliğine makbuz mukabilinde verilmiş bulu” nacaktır. 6 — Kapalı zarflar ihzarında teklif mektubunun yazılışında ve bu zar” ların tevdlinde, posta ile gönderilmesinde taliplerin «2090» sayılı kanunun 32, 33, 34 üncü maddelerine harfiyen riayet etmeleri lüzumu ilân olunur,